Jump to content

hur försvara lchf?

Melliz

Recommended Posts

hej! Blir så trött på alla dessa argument om att lchf inte är bra och att hjärnan måste ha glukos!! Ja hjärnan måste ha glukos men inte alls den mängden som uppmanas och vad jag har läst så klarar sig den på endast 30 g? Vilket levern kan omvandla fettet till i form av ketondroppar? i vilket fall som helst så hade jag naturkunskap idag och vi gick igenom hjärnan och där säger läraren att hjärnan måste ha glukos och det får vi utav kolhydrater och bla bla bla...så jag kunde inte hålla mig som vanligt och försökte predika lite fint. Så kommer en och säger "Ja, men det som är felet är att det inte finns studier på lång sikt vad som händer? " För jag sa att dem som knappt äter några kolhydrater har ju inte dött än så hjärnan har ju alltså klarat sig. men det finns väl studier? jag sa då att de finns väl inte några långsiktiga studier på motsatt sida heller. men ja vad ska man svara!? vill kunna försvara lchf hehe...

Ja, det bästa är att inte säga ungt (IAF för egen del), men eskimåerna har ju levt ganska länge på begränsad mängd kolhydrater...?

Säga  ugnt? Ja precis! Dem har ju det... men ja.. grejen är den att dem vet ju inte så mycket om lchf. Jag är den enda kostnörden i klassen.. och ja dem har väl inte läst så mkt om de heller. bara det som skrivits i tidningarna. Men tänker på min naturfröken. Hon sa att det kunde den göra i extrema fall. Om vi ska ha bränsle fort eller vad det var. Men annars visste hon inte så mycket om det.. har väl lärt sig det gamla vanliga..... men i alla fall. Undrar om det finns studier? inga långsiktiga ? Men det finns väl inga långsiktiga åt det andra håller heller? Eller? 

hej! Blir så trött på alla dessa argument om att lchf inte är bra och att hjärnan måste ha glukos!! Ja hjärnan måste ha glukos men inte alls den mängden som uppmanas och vad jag har läst så klarar sig den på endast 30 g? Vilket levern kan omvandla fettet till i form av ketondroppar? i vilket fall som helst så hade jag naturkunskap idag och vi gick igenom hjärnan och där säger läraren att hjärnan måste ha glukos och det får vi utav kolhydrater och bla bla bla...så jag kunde inte hålla mig som vanligt och försökte predika lite fint. Så kommer en och säger "Ja, men det som är felet är att det inte finns studier på lång sikt vad som händer? " För jag sa att dem som knappt äter några kolhydrater har ju inte dött än så hjärnan har ju alltså klarat sig. men det finns väl studier? jag sa då att de finns väl inte några långsiktiga studier på motsatt sida heller. men ja vad ska man svara!? vill kunna försvara lchf hehe...

Du kan berätta om hjärnforskaren Martin Ingvar, här är en artikel där han berättar: http://www.expressen.se/halsa/bara-lugn-du-blir-inte-dum-utan-kolhydrater/.

Sen kan du berätta att Mattias Ribbing (minnesmästare i Sverige) äter strikt LCHF inför tävlingar enligt egen utsago, eftersom han upplever att han presterar bättre och kan fokusera mer på uppgifterna!

Du kan referera till Womens Health Initiative, den största studien som någonsin har gjorts på lågfettkost och mycket kolhydrater där utfallet endast blev ett stort misslyckande.

Egentligen om man ska vara helt ärlig så är det ingen ide att bry sig, vissa människor är otroligt svåra att påverka. Det är just dumma människor som industrierna tjänar pengar på... tyvärr!

• Like 1

Det går inte att diskutera med sådana som är helt övertygade. Lika bra att strunta i att predika och bara visa med sitt exempel.

Ah men jag kan inte med och sitta där och höra på att man behöver proppa i sig en massa kolhydrater.. tänker inte sitta tyst. Och sen har tre stycken diabetes i klassen och när dem hör detta så kommer dom tro på det och äta massor av kolhydrater... känner att det är min makt att hjälpa till då jag vet vad som kan göra dom friskare.. och må bättre.

Jag har testat att säga "jaha, så du tycker jag är korkad?" (med glimten i ögat), varvid personen ganska snabbt tagit tillbaka.."ja, inte du, alltså, men..." :)

Men det gäller förstås att välja tillfället

hahahaha! Har inte gått ut med så högt att jag äter lchf fast jag tror det framgår.. men ja. det man får höra "varför äter du lchf? Du behöver ju inte gå ner i vikt och tränar jättemycket"... så störande .. man kan äta lchf även om man inte behöver gå ner i vikt. och dessutom tränar mkt :)(y)

Hej Jag förstår dig, jag har själv suttit i diskussioner och blivit ifrågasatt osv och det enda svaret jag har att ge är att fortsätta skaffa dig kunskap, Tyvärr finns det inga direkta bra svar eftersom det handlar om folks övertygelse.

Vad gäller långtidsstudier så finns det ju långtidsstudier på både lågkolhydratkost och på lågfettskost. Vad gäller lågfettskost så har det sen slutet på 70-talet och mitten på 80-talet varit ett enda stor långtidsstudie, och se vart detta har gett oss. :)

Folk kommer ha svårt att försvara sig mot det faktum att vi ätit lågfettskost sedan 80-talet och resultatet är ju ett totalt misslyckande 

...Du kan referera till Womens Health Initiative, den största studien som någonsin har gjorts på lågfettkost och mycket kolhydrater där utfallet endast blev ett stort misslyckande....

Hela studien var väl mer eller mindre ett misslyckande. Om jag inte minns fel så var deltagarnas följsamhet av deras tilldelade diet dålig. Sedan fanns väl inte heller några bestämmelser för vilka kolhydratskällor deltagarna skulle konsumera?

TS - Får du en sådan kommentar som du inte kan argumentera emot så är det bara att säga "Så kan det vara". Man vinner ingen argumentation genom att argumentera emot något som är korrekt, lika bra att avsluta med fanan i topp. Att försöka predika om någon är inte heller rätt sätt att gå till väga, du skall väcka ett intresse inte försöka tvinga dem att se saken på det sätt du gör.

Vad gäller glukoneogenesen så kan glyceriddelen av en triglycerid omvandlas till glukos likt glukogena aminosyror.

"Ja, men det som är felet är att det inte finns studier på lång sikt vad som händer? " För jag sa att dem som knappt äter några kolhydrater har ju inte dött än så hjärnan har ju alltså klarat sig. men det finns väl studier? jag sa då att de finns väl inte några långsiktiga studier på motsatt sida heller. men ja vad ska man svara!? vill kunna försvara lchf hehe...

Hundratusentals år är väl en rätt lång studie?

• Like 1

i början var det en del försök till omvändelse av omgivningen.

om någon undrar så säger jag att jag helt enkelt inte mår bra av kolhydrater (vilket stämmer) + lite angående fetterna..

De som visar intresse hänvisar jag till kostdoktorn.se

Har glatt upptäckt att flera bytt till riktigt smör , Bregott  fet mjölk, även att de drar ned på sockret.

ett steg i rätt riktning tycker jag ;)

• Like 1

Man kanske också kan ha i bakhuvudet att för att aktivt övertyga någon så krävs det långt mycket mera än att försvara sin ståndpunkt och varför man gör saker. Man måste vara väldigt duktig på att överttyga generellt för att övertyga någon om LCHF.

Det finns en parallell med gymvärlden. Något jag lärt mig därifrån är att lägga det mesta fokus på mig och min egen träning. Även om man ser mycket tokigheter och skulle kunna komma med direkta råd och tips som skulle få positiv effekt så är även detta avhängigt hur mottaglig personen i fråga är. Det finns väldigt mycket bräckliga egon i gym, som det verkar, så det är lätt att av misstag trampa någon på fötterna. SÅ jag brukar nöja mig med att ge råd när tränande frågar mig. Då är de redan öppna och mottagliga och man slipper fundera på om den här kvarten eller vad man nu delar med sig av är bortkastad.

I extrema undantagsfall så brukar jag dock ingripa mer aktivt men då har det handlat om (för det mesta) unga killar som har mer ambition än både förmåga och insikt i relation till övningar som knäböj, marklyft och benpress. I dessa fall har jag inte kunnat försvara passivitet eftersom de risker de utsatt sig för varit så stora.

Således, lägg mer fokus på vad ni själva gör och låt resultaten tala för sig. Även om  dessa talar med stark röst, s.a.s., så är det ändå ingen garanti för att någon lyssnar. :)

John, hundratusentals år? Menar du på studie med kolhydrats kost?? Dock så tror jag inte riktigt det stämmer då vi endast haft jordbruket i cr 10.000 år och visst det låter ju som en lång tid men inte om man jämför med hur längd människan funnits. Sen så lättprodukter har inte heller funnits i hundratusen tals år så hur kan det finnas en lång studie? Dessutom blir bara människor sjukare och sjukare så något måste ju hända och få folk att vakna upp.