Jump to content

Växtparadoxen

Jitte B

Recommended Posts

Spännande bok med bra tips hur man minskar lektiner i kosten. Är ju ändå rätt allmänt accepterat att lektiner i större mängd gör en sjuk. Så helt fel har han inte. 

Däremot har jag svårt för den här typen av "experter" som hävdar att all världens sjukdomar beror på någon enstaka faktor och försöker göra big business av det(t.ex via dyra kosttillskott som sägs neutralisera lektiner).

Hans egna version av insulinhypotesen, det vill säga beror på lektiner som blockerar receptorer, känns också minst sagt bristfällig. Eller all skit vi får i oss via industriellt framtagen processad mat som antibiotika rester, kemiska tillsatser, tillsatt socker, bekämpningsmedel, miljögifter osv. Att detta skulle vara av mindre relevans och mindre skadligt än lektiner i grönsaker och fullkorn, låter lite som science fiction.

Intressant också med teorin om olika typer av mjölkprotein, även om de ännu inte finns studier som säkert slår fast att A2 mjölk är mer hälsofrämjade än nordeuropeisk A1 mjölk. Sen vill jag gärna stödja våra svenska mjölkbönder personligen, så tycker hela den grejen är svår att förhålla sig till ☹️

• Like 5

On ‎2019‎-‎02‎-‎19 at 13:10, Elinor sade:

Intressant också med teorin om olika typer av mjölkprotein, även om de ännu inte finns studier som säkert slår fast att A2 mjölk är mer hälsofrämjade än nordeuropeisk A1 mjölk. Sen vill jag gärna stödja våra svenska mjölkbönder personligen, så tycker hela den grejen är svår att förhålla sig till ☹️

Jag har också svårt med all denna antimjölk propaganda. Den skymmer den riktiga anledningen till att mjölken är annorlunda idag. Förr i världen kunde det faktum att man ägde en ko vara en förutsättning för att familjen överlevde vintern. Mjölken var en näringsrik livsmedel. Problemet är ju vad vi gör med den efter att ha mjölkat kon. Fettskrämsel har förvandlat mjölken till en avfettat läskedryck. Bakterieskrämsel har gjort den från levande till stril. Allt detta har berövat mjölken dess goda egenskaper. Antibiotikaanvändningen till både djur och människor har hos många utrotat bakterier som kunde förut ta vara på laktos. Missbruket av miljögifter när man tar fram fodret påverkar också mjölkens kvalité.

A2 och A1 kasein är nog inte lika viktiga än de andra faktorerna som har förvandlat mjölken till en steril läskedryck med antibiotika- och miljögiftsrester. Som vanligt stirrar vi på faktorer vi knappast kan påverka istället för på handhavanden och arbetssätt som vi kan påverka.

• Like 3
  • Thanks 2