Jump to content

Mjölk i te?


Miramis
 Share

Recommended Posts

Beror väl på hur ofta man dricker te. Tar man bara en kopp på morgonen, så är det nog strunt samma om man har en skvätt mjölk i. Jag har också lite mjölk i morgonkaffet.

Om du däremot dricker te/kaffe flera gånger om dagen med mjölk, så sabbar du din kostplan bara på dryck(om du kör strikt) och det finns inget kvar till annat. En liter mjölk är nästan 50 gram kolhydrater t.ex och går man och tar en skvätt mest hela tiden, så blir det en hel del vid dagens slut. Om man heller inte är medveten om det(räknar inte dryck) och även äter något som innehåller lite kolhydrater till lunch+middag, så rusar det iväg ordentligt och blir inte ens inom ramen för måttlig LCHF och resultatet lär utebli. Sen undrar folk varför de inte går ner i vikt, när de enbart äter "godkända livsmedel" utan att inse att mejerierna totalkraschar deras beräkning.

Men du kan egentligen äta&dricka nästan vad du vill på LCHF så längre du håller dig under x gram kolhydrater per dag. Snarare är ju frågan om det är värt att bränna en massa kolhydrater på mjölk i teet eller vad man nu inte vill sluta med. Men det får man avgöra själv 🙂

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

9 timmar sedan, Elinor sade:

Men du kan egentligen äta&dricka nästan vad du vill på LCHF så längre du håller dig under x gram kolhydrater per dag.

Precis så är definitionen av LCHF! Under 50g kolhydrater/dygn. Sedan har inte minst Kostdoktorn låtit begreppet närma sig det mer internationella "Low Carb" som ligger på mindre än 100g kolh./dygn. Sedan finns det en mängd tips och rekommendationer, t ex endast ovanjordsgrönsaker, ekologiskt, gräsbeteskött osv men då handlar det mer om hälsan (som kanske egentligen är ännu viktigare) eller snabbare viktnedgång än om begreppet LCHF.

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Något annat som är nästan lika viktigt som mängden kolhydrater per dag är att inte småäta/smådricka.

Varje gång du tar en kopp kaffe/te med mjölk så kickar det igång en insulinutsöndring(om än liten sådan) vilket bromsar fettförbränning för några timmar.

Det är bättre med så få insulinutsöndringar(även dryck med kolhydrater)per dag som möjligt.

Tips!Ta kaffet med mjölk/grädde i direkt anslutning till mat så blir alltihop till en samlad måltid. SLURP😋

Har du inga viktproblem så behöver du inte undvika mejerier alls. Livets goda!

 

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Lite off topic nu: Jag testade en ny funktion efter senaste uppgraderingen. En möjlighet att enkelt få in en rörlig GIF. Om det används någorlunda sparsamt... kan det vara en bra/kul funktion ... om det används för mycket kan det nog vara en plåga. ;)

 

( Försökte hitta en bild som kunde knytas till ämnet, den kan säkert kopplas till ngn kommersiell produkt men jag gissar att den inte är speciellt relevant i Sverige )

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

20 timmar sedan, Peter B sade:

Lite off topic nu: Jag testade en ny funktion efter senaste uppgraderingen. En möjlighet att enkelt få in en rörlig GIF. Om det används någorlunda sparsamt... kan det vara en bra/kul funktion ... om det används för mycket kan det nog vara en plåga. ;)

 

( Försökte hitta en bild som kunde knytas till ämnet, den kan säkert kopplas till ngn kommersiell produkt men jag gissar att den inte är speciellt relevant i Sverige )

Ja, just det där stressiga flimmret av rörlig reklam skrämmer ofta bort mig från olika sidor så jag hoppas inte det blir vanligt här.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...