Miramis Posted February 18, 2019 Share Posted February 18, 2019 Hej! Det står att man ska undvika mejeriprodukter så vad ska jag då hälla i teet eller kaffet? Hur är det med ost, inget sånt heller? Det blir ju knappt nåt kvar om man inte får äta mejeri Tacksam för svar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ekner Posted February 18, 2019 Share Posted February 18, 2019 14 minuter sedan, Miramis sade: Det står att man ska undvika mejeriprodukter så vad ska jag då hälla i teet eller kaffet? Kokosolja! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miramis Posted February 18, 2019 Author Share Posted February 18, 2019 5 minuter sedan, Ekner sade: Kokosolja! Blir det verkligen samma sak? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ekner Posted February 18, 2019 Share Posted February 18, 2019 9 minuter sedan, Miramis sade: Blir det verkligen samma sak? Inte samma smak, men betydligt nyttigare med mättat fett. Gillar man inte kokossmaken kan man testa nåt annat... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Peter B Posted February 18, 2019 Popular Post Share Posted February 18, 2019 Välkommen hit Miramis Det står nog inte riktigt att man ska undvika mejeriprodukter om man äter LCHF. Många använder mycket mejeri. Men om du äter LCHF för viktnedgång så tycker jag nog att du kan ta en skvätt grädde eller mjölk i teet eller kaffet. Skulle det sen inte fungera med viktnedgången så kan man börja fundera på att minska mejerier. Men om man dricker kaffe/tee ofta och häller i en massa mjölk varje gång så blir det en variant av småätande och det brukar inte vara bra om man vill gå ner i vikt. 9 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted February 18, 2019 Share Posted February 18, 2019 Hakar på Peter B, börja med lite grädde eller mjölk i teet och skulle du vilja minska mejerierna kan du prova smör istället om du vill ha nåt som gör drycken lenare. Låter konstigt men är väldigt gott! Precis som kokosolja behöver det vispas (t ex med en lattevisp direkt i koppen) annars flyter det uppepå. 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted February 18, 2019 Share Posted February 18, 2019 Vispa ägg kokosfett och kanel i kaffet är inte heller så dumt. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Elinor Posted February 18, 2019 Share Posted February 18, 2019 Beror väl på hur ofta man dricker te. Tar man bara en kopp på morgonen, så är det nog strunt samma om man har en skvätt mjölk i. Jag har också lite mjölk i morgonkaffet. Om du däremot dricker te/kaffe flera gånger om dagen med mjölk, så sabbar du din kostplan bara på dryck(om du kör strikt) och det finns inget kvar till annat. En liter mjölk är nästan 50 gram kolhydrater t.ex och går man och tar en skvätt mest hela tiden, så blir det en hel del vid dagens slut. Om man heller inte är medveten om det(räknar inte dryck) och även äter något som innehåller lite kolhydrater till lunch+middag, så rusar det iväg ordentligt och blir inte ens inom ramen för måttlig LCHF och resultatet lär utebli. Sen undrar folk varför de inte går ner i vikt, när de enbart äter "godkända livsmedel" utan att inse att mejerierna totalkraschar deras beräkning. Men du kan egentligen äta&dricka nästan vad du vill på LCHF så längre du håller dig under x gram kolhydrater per dag. Snarare är ju frågan om det är värt att bränna en massa kolhydrater på mjölk i teet eller vad man nu inte vill sluta med. Men det får man avgöra själv 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted February 19, 2019 Share Posted February 19, 2019 9 timmar sedan, Elinor sade: Men du kan egentligen äta&dricka nästan vad du vill på LCHF så längre du håller dig under x gram kolhydrater per dag. Precis så är definitionen av LCHF! Under 50g kolhydrater/dygn. Sedan har inte minst Kostdoktorn låtit begreppet närma sig det mer internationella "Low Carb" som ligger på mindre än 100g kolh./dygn. Sedan finns det en mängd tips och rekommendationer, t ex endast ovanjordsgrönsaker, ekologiskt, gräsbeteskött osv men då handlar det mer om hälsan (som kanske egentligen är ännu viktigare) eller snabbare viktnedgång än om begreppet LCHF. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DRAKULLA Posted February 19, 2019 Share Posted February 19, 2019 Något annat som är nästan lika viktigt som mängden kolhydrater per dag är att inte småäta/smådricka. Varje gång du tar en kopp kaffe/te med mjölk så kickar det igång en insulinutsöndring(om än liten sådan) vilket bromsar fettförbränning för några timmar. Det är bättre med så få insulinutsöndringar(även dryck med kolhydrater)per dag som möjligt. Tips!Ta kaffet med mjölk/grädde i direkt anslutning till mat så blir alltihop till en samlad måltid. SLURP Har du inga viktproblem så behöver du inte undvika mejerier alls. Livets goda! 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted February 19, 2019 Share Posted February 19, 2019 Testar. Leker. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted February 19, 2019 Share Posted February 19, 2019 2 timmar sedan, Peter B sade: Testar. Leker. Reklaminslag i forumet ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted February 19, 2019 Share Posted February 19, 2019 36 minuter sedan, Angelico sade: Reklaminslag i forumet ? Är det inte ett recept med instruktion..? 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted February 19, 2019 Share Posted February 19, 2019 Lite off topic nu: Jag testade en ny funktion efter senaste uppgraderingen. En möjlighet att enkelt få in en rörlig GIF. Om det används någorlunda sparsamt... kan det vara en bra/kul funktion ... om det används för mycket kan det nog vara en plåga. ( Försökte hitta en bild som kunde knytas till ämnet, den kan säkert kopplas till ngn kommersiell produkt men jag gissar att den inte är speciellt relevant i Sverige ) 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted February 20, 2019 Share Posted February 20, 2019 20 timmar sedan, Peter B sade: Lite off topic nu: Jag testade en ny funktion efter senaste uppgraderingen. En möjlighet att enkelt få in en rörlig GIF. Om det används någorlunda sparsamt... kan det vara en bra/kul funktion ... om det används för mycket kan det nog vara en plåga. ( Försökte hitta en bild som kunde knytas till ämnet, den kan säkert kopplas till ngn kommersiell produkt men jag gissar att den inte är speciellt relevant i Sverige ) Ja, just det där stressiga flimmret av rörlig reklam skrämmer ofta bort mig från olika sidor så jag hoppas inte det blir vanligt här. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted February 20, 2019 Share Posted February 20, 2019 då tar vi bort det. 3 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts