Fogden Posted February 18, 2013 Share Posted February 18, 2013 Hej! Jag är uppväxt på kräm och kakor av alla de slag och har nu blivit med stor trädgård, så jag har frysen full av rabarber och krusbär bl.a. Jag lyckas inte göra något LCHF-igt av dem! Måste jag ta dem som planerade undantag i form av sockriga rabarberpajer och krusbärskräm eller har någon här nåt bra tips som är nyttigare? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Helena Karlsson Posted February 18, 2013 Share Posted February 18, 2013 Smulpajdeg kan väl göras på mandelmjöl och smör? Använder man rabarber är nog sötningsmedel nödvändigt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Melliz Posted February 18, 2013 Share Posted February 18, 2013 Smulpajdeg kan väl göras på mandelmjöl och smör? Använder man rabarber är nog sötningsmedel nödvändigt. Det finns ingen bättre smuldeg / pajdeg på mandelmjöl och smör!! Jag brukar köra 3 dl mandelmjöl, 0,5 dl sesamfrön men funkar utan och 50 g smör och 1 msk fiberhusk. mixa i mixer!! finns typ inget godare haha. Speciellt när man gör paj åt nyss liten vösterbotten paj på det. bättre än godis(y) 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
margaretha Posted February 18, 2013 Share Posted February 18, 2013 Hej! Jag är uppväxt på kräm och kakor av alla de slag och har nu blivit med stor trädgård, så jag har frysen full av rabarber och krusbär bl.a. Jag lyckas inte göra något LCHF-igt av dem! Måste jag ta dem som planerade undantag i form av sockriga rabarberpajer och krusbärskräm eller har någon här nåt bra tips som är nyttigare? Det finns en del bra recept på nätet goggla på rabarber lchf kolla också mariannes mat o bak. Kolla också airams rabarbers ängla mat den är verkligen god. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anina Posted February 18, 2013 Share Posted February 18, 2013 Recept tror jag du kan hitta, min enda fundering var väl att göra av med skörden under sommaren. Själv unnar jag mig jordgubbar, hallon, blåbär under skördetiden. Men att äta då och då under året måste jag akta mig för, för då sticker vikten uppåt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rörmokare Jonsson Posted February 19, 2013 Share Posted February 19, 2013 häll hela härligheten i en dunk och gör gott vin av det hela det gör jag Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lotte Posted February 19, 2013 Share Posted February 19, 2013 Rörmokaren! Har du ett bra recept på detta? Låter som ett utmärkt sätt att ta tillvara på vindruvor och rabarber. Har haft lite funderingar på att trampa runt i en egen liten tunna fylld med vindruvor, men vet inte riktigt vad som behövs göras efter detta. Kanske har du förslag på någon trevlig bok i ämnet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rörmokare Jonsson Posted February 20, 2013 Share Posted February 20, 2013 det finns lite olika sajter att kolla på tex här http://vinrecept.se/ och här http://www.bryggforum.nu/ det finns massor med sajter som går att använda och gott blir det oxå, jag har ju själv provat 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ingeborg Posted February 22, 2013 Share Posted February 22, 2013 Krusbär kan man mixa och sedan äta till LCHF-pannkakor. Är också gott att blanda i lite turkisk youghurt till mellanmål. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts