Jump to content

Vad göra av rabarber och krusbär?

Fogden

Recommended Posts

Hej!

Jag är uppväxt på kräm och kakor av alla de slag och har nu blivit med stor trädgård, så jag har frysen full av rabarber och krusbär bl.a. Jag lyckas inte göra något LCHF-igt av dem! Måste jag ta dem som planerade undantag i form av sockriga rabarberpajer och krusbärskräm :) eller har någon här nåt bra tips som är nyttigare?

Smulpajdeg kan väl göras på mandelmjöl och smör?

Använder man rabarber är nog sötningsmedel nödvändigt.

Det finns ingen bättre smuldeg / pajdeg på mandelmjöl och smör!! Jag brukar köra 3 dl mandelmjöl, 0,5 dl sesamfrön men funkar utan och 50 g smör och 1 msk fiberhusk. mixa i mixer!! finns typ inget godare haha. Speciellt när man gör paj :) åt nyss liten vösterbotten paj på det. bättre än godis(y)

• Like 2

Hej!

Jag är uppväxt på kräm och kakor av alla de slag och har nu blivit med stor trädgård, så jag har frysen full av rabarber och krusbär bl.a. Jag lyckas inte göra något LCHF-igt av dem! Måste jag ta dem som planerade undantag i form av sockriga rabarberpajer och krusbärskräm :) eller har någon här nåt bra tips som är nyttigare?

Det finns en del bra recept på nätet goggla på rabarber lchf kolla också mariannes mat o bak. Kolla också airams rabarbers ängla mat den är verkligen god.

Recept tror jag du kan hitta, min enda fundering var väl att göra av med skörden under sommaren. Själv unnar jag mig jordgubbar, hallon, blåbär under skördetiden. Men att äta då och då under året måste jag akta mig för, för då sticker vikten uppåt.

Rörmokaren! Har du ett bra recept på detta? Låter som ett utmärkt sätt att ta tillvara på vindruvor och rabarber.

Har haft lite funderingar på att trampa runt i en egen liten tunna fylld med vindruvor, men vet inte riktigt vad som behövs göras efter detta. Kanske har du förslag på någon trevlig bok i ämnet? :)