JPS

Kolhydrater icke essentiella

Recommended Posts

Jag skulle behöva hjälp med att hitta länkar till information om kolhydrater och mer specifikt att de är icke-essentiella, gärna länkar med "etablissemanget" som källa så att även kraftigt indoktrinerad sjukvårdspersonal kan ta till sig informationen, tackar !

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nationalencyklopedien säger det kort och koncist:

"essentiella näringsämnen: essentiella näringsämnen, livsnödvändiga komponenter i kosten. Ett 50-tal sådana ämnen är kända och utgörs av essentiella aminosyror, essentiella fettsyror, spårämnen och vitaminer. Dessutom krävs vatten."

Inte ett ord om kolhydrater. Det faktum att kroppen själv via glukoneogenes kan bilda glukos ur en icke-kolhydratkälla är ju ett tecken på att kroppen klarar sig utan kolhydrater.

Is dietary carbohydrate essential for human nutrition? Eric Westman

The currently established human essential nutrients are water, energy, amino acids (histidine, isoleucine, leucine, lysine, methionine, phenylalanine, threonine, tryptophan, and valine), essential fatty acids (linoleic and α-linolenic acids), vitamins (ascorbic acid, vitamin A, vitamin D, vitamin E, vitamin K, thiamine, riboflavin, niacin, vitamin B-6, pantothenic acid, folic acid, biotin, and vitamin B-12), minerals (calcium, phosphorus, magnesium, and iron), trace minerals (zinc, copper, manganese, iodine, selenium, molybdenum, and chromium), electrolytes (sodium, potassium, and chloride), and ultratrace minerals (4). (Note the absence of specific carbohydrates from this list.)

• 4) Harper, AE. Defining the essentiality of nutrients. In: Shils MD, Olson JA, Shihe M, Ross AC, eds. Modern nutrition in health and disease. 9th ed. Boston: William and Wilkins, 1999:3-10
  • Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
12 timmar sedan, JPS sade:

så att även kraftigt indoktrinerad sjukvårdspersonal kan ta till sig informationen

Det är ingen liten sak att som outsider ge råd till etablerade skolmedicinare.
Det blir ungefär som om en läkare skulle försöka pådyvla mej som elektriker information hur att utföra jordning. Jag skulle bara avfärda sådant som rent trams

• Gilla 2
  • Haha 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fast att något inte är är essentiellt näringsämne medför ju inte att det är onödigt för att må så bra som möjligt. Det kan ju t ex tänkas att kolhydrater behövs för att optimera något. Att det inte är essentiellt säger bara att det inte är livsnödvändigt och att kroppen inte kan skapa det själv.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tycker du ska lägga ner det där tyvärr. Sjukvårdspersonal struntar garanterat i huruvida du kan leva väl utan en massa kolhydrater. De är inte öppna för den informationen. 

Kommer man dragandes med egen fakta förövrigt, så klassas man som besvärlig "Google patient" och det gäller förslag på allt i behandlingsväg, som inte är praxis och inte utgår från allmänna vårdens regelverk. 

Ska du ha någon tyngd överhuvudtaget så motbevisa vården genom att köra hårt och visa upp ett bra resultat. Det har i alla fall lite mer effekt än att komma med utdrag från nätet. Det blir bara som att kasta pärlor åt svinen. Du lägger ner en massa jobb på att samla fakta, som sedermera hamnar i sköterskans&doktorns papperskorg.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
17 minuter sedan, Elinor sade:

Tycker du ska lägga ner det där tyvärr. Sjukvårdspersonal struntar garanterat i huruvida du kan leva väl utan en massa kolhydrater. De är inte öppna för den informationen.

Så är det. Förser man dom med exempelvis oberoende forskningsresultat kan man i bästa fall få tillbaka tack och ett inställsamt leende, men när man vänt ryggen till åker det omgående i skräpdunken.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är nog mycket svårt att göra detta om man pratar om vården och vårdpersonalen generellt även om man kommer dragandes med Nationalencykolpedien, vilket i för sig inte alls ett dumt drag. Etablisimanget borde väl läsa det som de själva har skrivit 😜. Allt är väl där faktagranskat och vedimerat av experter.

Det är sällan man vill övertyga hela vårdapparatet på en gång eller ens en ointresserad och blasé läkare eller sköterska. Man kan ju faktiskt gå till en annan läkare. Det finns ju faktiskt läkare som märker att patienter inte blir bättre av deras standardråd och behandlingar och bryr sig om det.

MEN därmed inte sagt att man inte kan påverka en specifik person inom vården om man väldigt gärna vill. Man måste bara göra lite förarbete och lära sig mer om personen i fråga. Eller är det så att det är någon som man känner eller till och med bor ihop med? Vilka argument biter på personen i fråga är bra att veta i sammanhanget. Jag tror att det är mycket individuellt vad folk lyssnar på och när de gör det.   

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En gång i tiden var alla övertygade om att världen är platt...  🌍 Kämpa på!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack alla, jag ger mig inte riktigt ännu !

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan, JPS sade:

Tack alla, jag ger mig inte riktigt ännu !

Du kan lika gärna dunka pannan i väggen innan folk lär sig skillnaden mellan essentiella ämnen och kalorier!

Bägge är i princip essentiella, men det gäller vatten och luft oxå!

Dvs det är skit samma  vad du äter om du varken får luft eller vatten!

Då skulle vi kunna säga att det enda viktiga är luft och vatten i princip!

Dvs det med essentiella handlar om molekyler som vi måste få via födan, där ingår främst vissa proteiner, två fettsyror, ett antal vitaminer, mineraler samt spårämnen!

Det innebär endast att vi inte kan syntetisera dessa från andra näringsämnen!

Oså behöver vi ett minimum av glukos.. men det kan vi syntetisera i levern.. cirka 200 gram per dygn, därav så är de inte essentiella, inte nog med detta, i vissa celler typ hjärna, hjärtat, blodkroppar, så kan stora delar ersättas utav ketonkroppar!

Såå.. när det gäller essentialitet, dvs sådant vi måste  få via födan, så är det främst olika aminosyror, två fettsyror, samt vissa vitaminer/mineraler/spårämnen!

Dvs luft och vatten är inte essentiella, de är nödvändiga för annars dör du.. likaså sk kalorier!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
11 timmar sedan, Zepp sade:

Dvs luft och vatten är inte essentiella, de är nödvändiga för annars dör du.. likaså sk kalorier!

Jag tror inte att någon i västvärlden lider brist på kalorier. Luft och vatten finns det också ganska gott om. Vi jobbar i för sig hårt på att fylla våra vattendrag med diverse gifter och numera också med mikro- och nanoplaster. Vi renar vattnet också. Det får man inte glömma att tillägga. Den största utmaningen är dock att välja sina kalorier så att de är fyllda med essentiella näringsämnen. Många av oss förlitar sig så mycket på matindustrin medan denna bryr sig inte speciellt mycket om just näring, snarare om smak, lukt, konsistens och hylltid. Näringen verkar inte riktigt få plats på prio-listan. Jag tycker att just det måste vi konsumenter ändra på eller så blir vi sjuka.

• Gilla 5
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det går knappast att äta enligt livsmedesverkets anvisningar utan att överäta om man vill komma upp till de rekommenderade dagsintagen. De rekommenderade dagsintagen är lågt satta. Är det så konstigt att folk är överviktiga?

Den här informationen läste jag på nätet får många år sedan, tyvärr har jag ingen kopia av detta.

Förr stod det på verkets hemsida att kolhydrater inte är essentiella men det är borttaget sedan länge (om de inte återinfört uppgiften).

När det gäller sjukvårdspersonal så har jag ofta undrat vad de gör under sin utbildning,,,,

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst jala
3 timmar sedan, Thomas Jansson sade:

När det gäller sjukvårdspersonal så har jag ofta undrat vad de gör under sin utbildning,,,,

Vi är nog många som undrar det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

2017 gjorde jag elarbeten hos en privatpraktiserande läkare som fortsatte sin praktik efter pensionen. Hon erkände att runt 80 procent av allt hon fick lära på läkarutbildningen var nonsens, hade ingenting med hälsa att göra.

• Gilla 2
  • Ledsen 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, Ekner sade:

2017 gjorde jag elarbeten hos en privatpraktiserande läkare som fortsatte sin praktik efter pensionen. Hon erkände att runt 80 procent av allt hon fick lära på läkarutbildningen var nonsens, hade ingenting med hälsa att göra.

Mycket av tiden går åt för att skänka akademisk glans åt utbildningen. Man kan ju undra varför man skall kunna fotens all ben på latin men i stort sett inte alls läser något om kostens betydelse.

Ta övervikt och diabetes, man ska äta 60E% kolhydrater - ett sånt råd strider mot all grundläggande biokemi och är i praktiken ett långsamt mord,,,,

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg