Jump to content

Ingen viktnedgång

Bumbo

Recommended Posts

Hej allihopa!

jag har börjat med lchf för några veckor sedan men får inga resultat. Jag äter frukost, lunch, middag och kvällsfika, kan det vara så att jag äter för många mål??

En typisk dag för mig kan se ut såhär: frukost: 2 ostplättar med smör och ost på, ibland ägg på istället för ost. Lunch: oftast gårdagens middagsrester med isbergssallad och gurka annars ost och skink omelett. Middag: äter som resten av familjen men ersätter kolhydraterna med isbergssallad och gurka. Till kvällsfika äter jag lika som till frukost. Jag dricker även fun light varje dag, hela dagarna, kan det vara anledningen till att vågen står still?

Hoppas någon kan ge mig lite tips så jag kan bli av med mina gravidkilon☺️ jag ammar därför äter jag endast isbergssallad  till maten och inte tex broccoli.

Isbergssallad innehåller mest bara vatten, så det kan inte vara det. http://matkalkyl.se/se-isbergssallat.php

Glöm inte bort att komma ihåg fettet. Stek i smör, ringla olivolja på grönsakerna.

Sen tror jag att du behöver hålla på några veckor eller månader till så att hormonerna får tid att hitta rätt nivå.

Fun light ... 🤔 Vad är det för fel på vatten (te eller kaffe)?

• Like 4

Tack för svar! smör steker jag alltid i :) ibland äter jag även turkisk yoghurt med vitlök i till maten för att få sås om vi inte äter någon ”såsig” middag. 

Okej, ja jag har inga planer på att ge upp, jag trodde bara att man skulle se resultat direkt.

det smakar bättre helt enkelt, jag har alltid varit dålig på att dricka vatten.

• Like 1

Hej, läs gärna om du inte har gjort det informationen på kostdoktorn. 

https://www.dietdoctor.com/se/lchf

Några lättplockade poäng ur din redogörelse är fun light och mejerierna. Fun light smakar sött men saknar kolhydrater. Tyvärr sätter insulinet igång redan på söt smak, söt lukt, tankar på sött. Insulin sätter stopp för fettförbränningen. Drick vatten istället. Mejerier som innehåller vassle sätter också ingång insulinet, och vissa mejerier är dessutom söta och har mjölksocker = insulin = ingen fettförbränning. 

• Like 1

Tack för svar! Okej, men jag äter bara fet yoghurt och ost som det står att man ska. Och det är dem enda mejerierna jag äter. Ost äter jag varje dag men inte turkisk yoghurt. 

Då ska jag försöka sluta med saften och dricka vatten istället och se om det är anledningen.

Min personliga erfarenhet av Fun Light och liknande produkter är att jag tenderar att äta större portioner mat(än jag behöver) om jag sköljer ner med sötad dryck. Det får hela måltiden att smaka förrädisk sött vilket överstimulerar aptiten, suget och mättnadskänslan blir svagare, även om det inte innehåller något faktiskt socker.

Det är väldigt individuellt hur kroppen påverkas av sötningsmedel. Men många får förändrad tarmflora av aspartam&sukralos med minskad tillväxt av snälla bakteriestammar, ökat sug och påverkad glukosbalans. Andra påverkas inte fullt så mycket. Men som privatperson utan tillgång till avancerat labb så kan man omöjligt veta hur det förhåller sig, så kanske bäst att inte chansa när man försöker gå ner vikt?

Förövrigt så kan inte ens stora studier finansierade av läskjättar stödja teorin att man skulle gå ner i vikt av att välja light drycker. Det finns inget vetenskapligt belägg för det alls. 

Kan nog vara bra om du minskar ditt ätfönster också, för att ge matsmältningssystemet mer tid att vila. Försök skippa kvällsfikat eller frukost. Men helst kvällsfikat, eftersom kvällsätande inte gör något positivt alls medan frukost i alla fall ger stöd åt en sund cirkadisk rytm. 

• Like 3

Detta med mejerier, får man testa sig fram. Själv har jag en alldeles utmärkt viktnedgång där mejerierna är en del av maten, fullfeta förstås 😊

Det kan ta några veckor innan fettförbränningen kommit i gång, kroppen sätter dessutom ofta i gång ett reparationsarbete. Har du märkt något av detta?

Själv hade jag till en början plockat bort maten till kvällsfikat, det gör att du spar kroppen en omgång blodsocker- och insulinhöjning. Du ger därmed kroppen utrymme at förbränna fett istället. 

Oj skippa frukost och kvällsfika ser jag som väldigt svårt, det testar jag endast om det inte räcker med att skippa saften. Vi äter middag hemma 16:30 så jag har nog svårt att inte äta nånting förrän dagen efter då. Frukost kanske jag kan hoppa över. Jag ammar så jag vet inte hur bra det är att jag hoppar över måltider heller, men det kanske inte har någon betydelse. 

Vet inte vad du menar med reparationsarbete? Jag har inte märkt nånting sen jag ändrade kost förutom att jag inte har ”kolhydratssvälld mage” 

Tack så jätte mycket för alla tips☺️

15 minuter sedan, Bumbo sade:

Oj skippa frukost och kvällsfika ser jag som väldigt svårt, det testar jag endast om det inte räcker med att skippa saften. Vi äter middag hemma 16:30 så jag har nog svårt att inte äta nånting förrän dagen efter då. Frukost kanske jag kan hoppa över. Jag ammar så jag vet inte hur bra det är att jag hoppar över måltider heller, men det kanske inte har någon betydelse. 

Vet inte vad du menar med reparationsarbete? Jag har inte märkt nånting sen jag ändrade kost förutom att jag inte har ”kolhydratssvälld mage” 

Tack så jätte mycket för alla tips☺️

Med reparationsarbete menar jag  att kroppen börjar återställa olika funktioner som trasslat pga felaktig kost. Det kan vara smärta, för mig försvann diverse hudutslag och magkatarren,  acne kan förbättras osv.

• Like 2

Okej! Nej något sådant har jag inte märkt, har inga problem heller vad jag vet. 

Ojdå okej! Ja jag ska helt enkelt försöka lära mig gilla vanligt vatten istället förstår jag och hoppas på att det ”bara” är saften som satt stopp för viktnedgång. 

• Like 2

Om du ammar så ska du nog inte experimentera med fasta. Skippa bara allt som smakar sött och ät mer av riktig mat. Jag skulle definitivt skippa alla läskedrycker och framförallt fun light med aspartam. Jag misstänker att om du dricker mycket av det hamnar det hos ditt barn också. Aspartam dödar faktiskt myror. Testat detta själv. Det kanske är godkänt för människan men då man godkände det i början av 80-talet glömde man att testa hur aspartamet påverkar tarmbakterier. Vikten av att ha en rik och frisk tarmbakterieflora var helt enkelt inte så känd på den tiden.

När forskningen på tarmbakterier tog fart testade man det och upptäckte att aspartamet kan påverka och förändra tarmbakterieflora. Det vill man inte att ens barn ska drabbas av. En urholkad tarmbakterieflora påverkar vår förmåga att ta upp näring ur maten och försämrar vårt immunförsvar. Det låter också mindre gynsamma bakterier och svampar att breda ut sig, till exempel Candida.

• Like 2

Du kanske har läst om graviditetsdiabetes? Jag har en teori att när en kvinna blir gravid blir kroppen mer inställd på att lagra fett eftersom man måste ju ha mat till både barnet och mamman. Fettförråden får inte förbrukas lättvindigt. Med vår moderna kolhydratrika kost kan denna hormonella förändring mycket väl bli ogynsam och få konsekvenser då fostret också översköljs av allt socker mamman har i blodet. Som resultat blir de nyfödda tyngre och tyngre. Hur snabbt denna hormonella omställning släpper efter förlossningen vågar jag inte säga. Ammar du så kan det dröja.

Jag tycker att det enda sättet man kan få en viktnedgång i det läget är som jag skrev förut - äta LCHF och skippa allt som smakar sött och kan hålla insulinet uppe. Men man ska nog inte minska på köttet och försöka äta så bra och näringsrik (läs oprocessad) mat som möjligt. Det kan också bero på hur insulinkänslig du var innan graviditeten. Amningen hjälper ju faktiskt med viktnedgången eftersom dina fettförråd borde användas till mjölkproduktionen - så amma mera :). Jag skriver "borde" eftersom det kan bero på insulinressistensen, dvs på hur just din kropp är villig att frisläppa fettet.

Efter att jag hade fött mitt första barn hade jag gått ner alla de kilon jag hade gått upp under graviditeten och säkert 6-8 kg till bara genom amning. Min son sög ut mig. :) Han åt hur ofta och hur mycket han ville och gick upp i vikt så att sköterskorna baxnade och varnade mig. Han blev inte överviktig då han blev äldre, trotts alla varningar jag fick. Jag vägde 60 kg till mina 168 cm och aldrig förut var så smal som jag var när jag slutade amma. Men jag var i 20-års åldern då, inte överviktig och inte heller insulinressistent så effekten av amningen kan bero på det. 

• Like 4

Tack för svar! :)

jag ammar min son så ofta han vill också, vi får se om kroppen vill släppa på extra kilona. Jag tänkte att lchf kanske kunde hjälpa till med det, men jag vet också att det är mycket hormoner nu som kan ställa till det så att kroppen håller på den extra vikten. 

• Like 4

Guest Tureborgaren

Enl Livsmedelsverket:

"Aspartam utsöndras inte i modersmjölk. Aspartamsötade livsmedel innebär inte någon risk för att foster eller spädbarn som ammas utsätts för förhöjda nivåer av fenylalanin."

"...en person som väger 60 kg kan konsumera 2,4 gram aspartam/dag (40 mg/kg x 60 kg) utan någon risk för hälsan./.../Aspartamsötade läskedrycker får innehålla högst 0,6 gram/liter. Det betyder att en person som väger 60 kg kan dricka fyra liter aspartamsötad läsk/dag. Ofta innehåller läsk mindre mängd aspartam än den högsta tillåtna, vilket betyder att det går att dricka ännu större mängder utan att ADI-värdet överskrids."

"Aspartam är den mest undersökta av alla livsmedelstillsatser på marknaden. Studier har visat att hjärnans funktioner kan påverkas när stora mängder aminosyror, inklusive de som ingår i aspartam, ges i blodet. Då handlar det om mycket höga doser av aminosyror, långt över de mängder en människa får i sig genom att äta aspartamsötade livsmedel."

"En studie som publicerades i Nature hösten 2014 visade att sötningsmedlen som sackarin, sukralos och aspartam påverkade den normala bakteriefloran i tarmen på mössen. Det i sin tur visade sig höja glukosnivåerna i blodet. Hur ämnen påverkar bakteriefloran i människors tarmar och vilka konsekvenser det kan få är ett komplicerat område där Livsmedelsverket följer den aktuella forskningen."

38 minuter sedan, Tureborgaren sade:

"Aspartam utsöndras inte i modersmjölk. Aspartamsötade livsmedel innebär inte någon risk för att foster eller spädbarn som ammas utsätts för förhöjda nivåer av fenylalanin."

Lustigt nog avråder samma Livsmedelsverk, som alltså säger att det är ok med 4l aspartamsötad läsk per dag, från opastöriserad mjölk, för det kan visst vara livsfarligt...  Förlåt om jag ironiserar, men jag blir så less. Visst, sakfrågan är viktig, inte minst den om fenylalanin (PKU-provet man tar i handen/foten på en nyfödd är sjukdomar som bl a kan innebära känslighet mot detta), men var finns logiken?

• Like 5

7 timmar sedan, Bumbo sade:

Jag tror det här tangerar pudelns kärna på flera nivåer?

Om ingen talat om det tidigare så är en viktig faktor kalorierna man får i sig!

En annan faktor är hur ofta man äter!

Dvs det är hur enkelt som helst så länge man är singel och inte nyss fött barn.. ge iallafall f*n i att banta så länge du ammar!

Och det lär inte bli lättare framöver, för barnen blir äldre och får de inte mat inom en minut så klättrar de på väggarna!

Det är då man skickar med en matlåda till partnern iomed att hen/du kommer hem senare än barnen!

Dvs tanken med LCHF är att äta sällan men kaloririkt när man väl äter, så att kroppen hinner skifta mellan anabolt och katabolt tillstånd.. dvs så att den hinner med att leva utav lagren!

Oså till Funlight/Aspartam, så himla giftigt lär det hur som helst inte vara så länge det är små doser?

Iallafall så är det ingen riktig mat, och då kommer vi lite osökt in på vad du vill att dina barn skall lära sig om mat, dvs om du vill att de skall banta och dricka Aspartam!

Iallafall, har man nyss fött barn så pågår en massa homoniella processer i kroppen.. dels på grund av graviditeten/födseln, dels på grund av ammandet som triggar dig att äta för två!

Och du skall äta för två!

Men man kan alltid försöka att äta/dricka så nyttigt som möjligt för bägge.. dvs mesta möjliga  näring.. förutom kalorierna som behövs.

• Like 2

6 minuter sedan, Bumbo sade:

oj vilket påhopp. 

tackar alla för era tips och råd! Lämnar nu den här tråden, lite mer förvirrad😂

ha det gött!

Om du tog mitt inlägg som ett påhopp så ber jag om ursäkt!

Grejen jag vill framföra är att det finns inga genvägar.. inte ens med LCHF!

Det finns ingen "one size fix all", det finns bara goda matvanor, näringsrik mat och i övrigt vad man kan göra för ett optimalt liv.. så gott man klarar av!

• Like 1

Guest Tureborgaren
13 timmar sedan, MariaF sade:

Lustigt nog avråder samma Livsmedelsverk, som alltså säger att det är ok med 4l aspartamsötad läsk per dag, från opastöriserad mjölk, för det kan visst vara livsfarligt...  

• Jag har ingen personlig ståndpunkt i frågan, men noterar (Vasabladet, 190216):

"Forskare har upptäckt fästingviruset TBE i opastöriserad mjölk från gårdar i Norge. Den norska regeringen avråds från att låta gårdarna sälja obehandlad mjölk direkt till konsumenterna.

Forskarna från Norges miljö- och biovetenskapliga universitet och det norska folkhälsoinstitutet har analyserat mjölkprover under en fyraårsperiod, skriver NRK. De hittade TBE-virus i mjölk från tre av fem gårdar. Norges regering har öppnat för att låta bondgårdar själva sälja opastöriserade mejeriprodukter – men det är för riskabelt, anser forskarna bakom studien.

– Vi vet ännu inte hur sjuka vi kan bli av opastöriserad mjölk med TBE-virus. Men vi bör begränsa risken, säger Åshild K Andreassen.I ett antal fall i olika europeiska länder har personer som druckit opastöriserad mjölk med TBE-virus insjuknat. I vissa fall har det lett till att de dött."  https://www.vasabladet.fi/Artikel/Visa/268389

Livsmedelsverket om opastöriserad mjölkhttps://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/mat-och-dryck/mjolk-och-mejeriprodukter/varfor-pastoriseras-mjolken

Opastöriserad mjölk kan innehålla bakterier som kan göra oss sjuka, till exempel Campylobacter, Ehec och Listeria

Livsmedelsverket avråder från att dricka opastöriserad mjölk. Rådet är särskilt viktigt för små barn, gravida, äldre och personer med nedsatt immunförsvar.
Campylobacter i mjölk har orsakat flera utbrott i Sverige, till exempel när skolklasser eller andra grupper har bjudits på opastöriserad mjölk.

När det gäller Ehec är det ofta barn som drabbats. Varje år startas Ehec-utredningar på bondgårdar efter att framför allt barn i familjen har druckit opastöriserad mjölk.

Vi odlar en räddsla för bakterier och på den vägen kommer vi att förlora vår naturliga motståndskraft mot dem och mot virus också. Livsmedelsverket jobbar hårt på att skrämma oss ytterligare. De gör det säkert av goda skäl i enlighet med de trender som råder i samhället och i sjukvården. Ett krig mot bakterier - ta den största klubban du har och dräm till, typ bredspektrum antibiotika. Att de goda bakterierna också dör när man utkämpar ett krig tänker vi inte på. Förresten så finns det kanske inga goda och dåliga bakterier egentligen. Det finns bara människor som strävar efter att leva och bo i en steril verklighet som gör dem illa anpassade till den verkliga verkligheten. 

Av egen erfarenhet kan jag säga att en olyckligt komponerad måltid i Indien fick mig att må hemskt i flera dagar. Det kändes som om alla mina inälvor ville hoppa ut och springa sin väg. Skulle jag bli rädd och efterfråga läkarvård så skulle jag få antibiotika, bredspektrum antagligen. Hur lång tid skulle det ha tagit för mitt immunförsvar att återhämta sig? Infektionskänsligheten skulle bli högre och med lite otur skulle jag få utbrott av andra bakterier/virus och fått ännu mer antibiotika. På det sätter skulle jag ha startat en ond cirkel. Det var bara det att jag växte upp med en mycket klok mormor som också var barnläkare av det gamla skolan. Tack vare henne fick jag minimalt med mediciner under min uppväxt och utvecklade en misstro mot dem. Så jag struntade i sjukvården, red ut stormen och kanske till och med fått ett bidrag till min bakterieflora. Jag tog en risk, javisst, det är riskabelt att leva.

Världen innehåller Campylobacter, Ehec och Listeria. Vårt inbyggda försvar mot dessa håller vi på att förstöra. Får vi inte dessa i små doser till exempel via mjölken så finns det risk att vi får en för stor dos någon gång, får symptom och den snälla läkarvården sätter igång att utrota vårt immunförsvar. Förresten så är det helt naturligt att barnen är mer känsliga mot bakterier. De håller ju på att bygga upp sitt immunförsvar därför kan antibiotikakurer få ännu större konsekvenser för dem än för vuxna. Att linda in dem i bommul och försvara dem mot nya bakterier med konserveringsmedel och handsprit är att göra de en otjänst. 

• Like 7