Gå till innehåll

Recommended Posts

Det beror ju på hur strikt du vill vara. Det kan finnas utrymme för en frukt men vill du hålla nere kolhydratintaget bör du välja gamla äpplesorter från egen trädgård (mindre söta än moderna sorter), små frukter istället än stora eller helt enkelt välja bär istället.

  • Gilla 4
  • Tack! 1
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan också bero på vilken karaktär man har. För mig är det enklare att nolla frukten, annars blir det lätt för mycket.

Men jag unnar mig två frukter om året - ett solvarmt fikon plockat direkt från trädet i något medelhavsland samt en mandarin, clementin eller apelsin vid jul. 🍋

https://www.dietdoctor.com/se/lchf/frukt

  • Gilla 6
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sedan kan det ju hända att man efter ett tag har ändrat smak också. Frukt kanske inte är så gott som man mindes det. 

Jag har alltid älskat frukt: äpplen, päron, bananer, sharon, apelsiner, clementiner...och visst äter jag frukt fortfarande. Något äpple (svenskt) i månaden, eller varannan månad, kanske. Och det beror inte på att jag har karaktär och avstår, utan på att jag glömmer bort det. Det är inte så intressant längre.

  • Gilla 7
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan, Ullan73 sade:

Hur är det med frukt? Äter ni frukt eller har ni uteslutit det helt? 

Jag tycker väldigt mycket om frukt och skulle vilja äta en frukt om dagen 😇

Utesluter i princip inget.. utan gör mest väl avvägda val!

Jag är frikostig så du får en frisedel utav mig att äta en (1) frukt om dagen.. tillomed en sådan som är lite söt!

Men det finns lite finstilt på den frisedeln, dvs du bör äta den i samband med dina ordinarie måltider som en del av måltidskompositionen, dvs som en del av din måltid, du får lov av mig att kalla det för desserten!

Oså kommer vi då osökt in på definition av frukt, tomat och gurka är frukter, rätt vanliga iallafall det äter jag rätt ofta.

Men jag misstänker att  du menar banan, äpple, päron, citrus, de utgör efterätten i princip och det finns fler och så länge du inte är diabetiker eller desperat, njut av dem, som en del av din måltid!

Och hur ser då sämre val ut, jo när man ersätter sk riktig mat med söt frukt, mumsar frukt i stället för att äta mat, eventuelt oxå äter frukt i tid och otid/mellanmål.. då har man som regel fått i sig en hel del kalorier.

Dvs den stora faran är när man äter frukt i stället för sk riktig mat.

Och varför är det då sådan fara.. jo för att kalorierna då främst kommer från glukos eller andra kolhydrater, som regel hur som helst oftast omvandlas till glukos.

 

  • Gilla 5
  • Tack! 1
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tar en apelsin eller clementin ibland eftersom det är väldigt gott! Men är medveten om att det inte är supernyttigt utan mer som godis.  

Äter man LCHF av andra hälsoskäl än diabetes så kan man göra det, det vill säga ta en frukt när man blir sugen. Personligen är jag mer orolig över gifterna än själva fruktosen. Importerad frukt överlag är extremt giftbesprutad, så välj ekologiskt om det är möjligt. Importerade bär är ännu värre vad gäller gifter och kan även ge kräksjuka om du inte kokar p.g.a användningen av förorenat avföringsvatten. Mums! 

Frukt är inte rätt igen dåligt dock, som till exempel tillsatt fruktos eller fruktjuicer. Frukt innehåller bra vattenlösliga fibrer som t.ex pektin samt vitaminer och antioxidanter. Men kan du få i dig det via något annat "grönt" än importerad giftfrukt, så är det självklart bättre! 

  • Gilla 6
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om ens kropp inte förbränner det man äter och kroppskompositionen inte är hälsosam, dvs man vill använda LCHF/keto för att gå ner i vikt och få ordning på sin livsstil är det bra att fundera på varför det är viktigt med frukt. Frukt innehåller näringsmässigt inte något som du inte får i dig med grönsakerna. Man kan också fråga sig själv om frukt är hjälpsamt i fasen där man vill återställa sina hormoner t ex insulin men också de andra hormonerna som styr hunger och mättnad?

Precis som mejerier tycker jag det är en fråga att upptäcka vad ens egen kropp klarar av att metabolisera.

Du har fått många bra svar i tråden om hur olika medlemmar använder frukt. Själv använder jag frukt i desserter, max någon gång varannan månad. Klarar man frukt, rent metabolt, tycker jag det är bra att ta i samband med måltid, att överäta blir svårare. T ex kan man göra äppelpaj/smulpaj på mandelmjöl och vispgrädde smaksatt med vanilj.  

 

  • Gilla 7
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det beror ju lite på varför du äter LCHF. Om du äter pga av diabetes så tror jag en frukt per dag inte är så bra, men det beror ju även på hur strikt du äter i övrigt. Är det för att gå ner i vikt får du väl helt enkelt prova dig fram. Och samma där, det beror på hur strikt du är i övrigt. Personligen lägger jag hellre kolhydraterna på mängder av grönsaker. Jag äter lite frukt när jag bor på hotell och äter hotellfrukost. Annars bara bär.

  • Gilla 5
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...