Jump to content

Uteblivna resultat

Sandras

Recommended Posts

Har ätit liberal lchf sedan några år tillbaka och det senaste året även tillämpat periodisk fasta enligt 16:8. Trodde jag hittat den perfekta kosthållningen då jag enkelt gick ner de där 4-5 kg som jag ofta har för mycket. Är inte överviktig och har aldrig varit men trivs avsevärt bättre när jag ligger nåt kilo under 60 kg än över.

Men under hösten la jag på mig några kilo, nu i vinter ytterligare några. Nu har vikten varit stabil men jag undrar varför jag inte behöll den vikt och de effekter jag upplevde större delen under förra året. Jag äter i princip på samma sätt, om något lite striktare. 

Ser till att få i mig ganska mycket mat under ätfönstret, då jag inte vill rubba ämnesomsättningen. 

Har ni några idéer om varför samma kosthållning helt plötsligt ger andra resultat? Mina egna funderingar är 1) en antibiotikabehandling jag genomgick i november och som förstörde bakteriefloran i tarmen. Har varit väldigt infektionskänslig i vinter och tarmhälsa kan ju även hänga ihop med vikt. Äter kalla bönor och mjölksyrade grönsaker varje dag. 2) Åldern. Fyllde 45 i höstas och det är ju allmänt känt att framför allt kvinnors ämnesomsättning minskar runt menopaus.

Eftersom jag inte är överviktig är det ingen livsavgörande fråga, men jag är fundersam och lite besviken då jag trodde jag hittat nyckeln till att hålla min idealvikt.

• Like 6

Ja, plötsligt händer det..!🤔Jag gick ner 15 (förvånade) kilo, och gick sen upp minst hälften! Jag tycker inte att jag ändrat något, men har börjat att logga allt och tänker prova lite olika saker mer systematiskt. Sen får jag se om vikten kan vända tillbaka nedåt igen.

• Like 3

Även i klimakteriedimman finns det hopp om en slank kropp om man kan tänka sig kliva ur bekvämlightszonen och testa längre fastor än 16:8. Pga de hormonella förändringarna runt klimakteriet vill kvinnokroppen tydligen hålla fast vid fettreserven och helst lägga på lite mer. Jag har funderat på om det kanske är bifogat? Är man i klimakteriet behöver inte kroppen vara i stand by läget - redo för en ny graviditet, redo för att börja försörja två varelser istället för en. De hormonella förändringarna leder kanske till att änmesomsättningen skruvas ner och mer av maten man vanligtvis äter lagras istället för att förbrännas. Du har inte ändrat något men din kropp kanske har ändrats. Vill man komma åt och bli av med det extra fettet gör man det bäst genom att skapa längre perioder utan mat och tvinga kroppen ta av det den har lagrat.

Jag läste att par mycket intressanta inlägg om hur fasta kan hjälpa till att få bort hudflikar som annars skapas då man går ner i vikt genom kalorirestriktion. Man har ju hört historier om viktnedgång som åtföljdes av omfattande operationer då man tog bort överbliven hud. Men jag tänker att mha fastan borde gäddhäng försvinna av sig själva :) Längre fastor hjälper att reversera insulinressistens hos diabetiker fortare än med bara kostbytet till LCHF. Här är ett intressant blogginlägg om hur längre fastor kan hjälpa: https://idmprogram.com/idmsuccess-a-different-path-to-the-same-destination/.

Megan Ramos har mycket intressanta inlägg om kvinnor och viktnedgång: https://idmprogram.com/losing-weight-for-women-and-men-women-and-fasting-part-2/ "In my experience, a 42 hour fast done three times a week has been the most successful fasting protocol for women looking to lose weight"

• Like 4

Det är garanterat hormonellt. Av olika skäl så har din kropp blivit mer inställd på att lagra näringen du får i dig fettdepåer. Kanske kopplat till förklimakteriet/klimakteriet? Men kan även vara ett resultat av påfrestningar som antibiotika och de infektioner du haft och att kroppen p.g.a det hamnat i något slags sparläge där den prioriterar fettreserver. 

Jag tycker du ska testa att fasta betydligt längre än 16+ timmar någon dag i veckan, för att liksom storstäda och nollställa systemet. Var noga med sömn, stress, matkvalité och försök göra aktiviteter som uppmuntrar kroppen att inte lagra maten runt magen, till exempel varva styrketräning(lär kroppen att bygga muskler istället) med lågpulsträning i friska luften som ökar förbränning utan att för den skull stressa kroppen. 

Sen tror jag tyvärr att vissa kvinnor måste acceptera att det inte är ett realistiskt mål att förbli petite storlek small livet ut. Kanske bättre att sikta på att vara så friskt som möjligt samt hålla sig inom ramen för normalvikt?

Men visst, är ju himla lätt att säga och svårare att finna sig i. Jag kan sannerligen relatera till detta "lyxproblem", då även jag upplever obehag av 4-5 extrakilon. Även om jag vet att det är helt okej BMI rent medicinskt, så skulle jag störa mig våldsamt. Främst för att det sätter sig på fel ställen som under hakan, gäddhäng, runt ryggen och magen urk. Om extra fettet t.ex fyllde ut rumpan eller brösten, så hade jag inte brytt mig direkt 😁 

• Like 2
  • Thanks 1

17 timmar sedan, Sandras sade:

Har ätit liberal lchf sedan några år tillbaka och det senaste året även tillämpat periodisk fasta enligt 16:8. Trodde jag hittat den perfekta kosthållningen då jag enkelt gick ner de där 4-5 kg som jag ofta har för mycket.

Förmodligen någon liter vatten i kombo med hög motivation att hålla strikt diet/måltidfrekvens?

Men under hösten la jag på mig några kilo, nu i vinter ytterligare några. Nu har vikten varit stabil men jag undrar varför jag inte behöll den vikt och de effekter jag upplevde större delen under förra året. Jag äter i princip på samma sätt, om något lite striktare. 

Vatten kommer lätt tillbaka och likaledes i kombo med vinter, dvs man vill gärna inte gå ut i onödan?

Ser till att få i mig ganska mycket mat under ätfönstret, då jag inte vill rubba ämnesomsättningen.

Ämnesomsättningen sjunker främst på grund av ålder, vinter och inaktivitet.. främst på grund av minskad muskelmassa/inaktivitet!

Dvs kalorierna som man förbränner minskar med ökad ålder, minskad muskelmassa, och stugsittande.

Har ni några idéer om varför samma kosthållning helt plötsligt ger andra resultat? Mina egna funderingar är 1) en antibiotikabehandling jag genomgick i november och som förstörde bakteriefloran i tarmen. Har varit väldigt infektionskänslig i vinter och tarmhälsa kan ju även hänga ihop med vikt.

Jag tror då mer på biefekterna utav infektionen, dvs då blir man som regel oxå inaktiv/stugsittare/sängliggande.. i kombo med vinter!

• Confused 2

On 2019-02-21 at 23:56, Zepp sade:

Förmodligen någon liter vatten i kombo med hög motivation att hålla strikt diet/måltidfrekvens?

Vatten kommer lätt tillbaka och likaledes i kombo med vinter, dvs man vill gärna inte gå ut i onödan?

Ämnesomsättningen sjunker främst på grund av ålder, vinter och inaktivitet.. främst på grund av minskad muskelmassa/inaktivitet!

Dvs kalorierna som man förbränner minskar med ökad ålder, minskad muskelmassa, och stugsittande.

Jag tror då mer på biefekterna utav infektionen, dvs då blir man som regel oxå inaktiv/stugsittare/sängliggande.. i kombo med vinter!

Svar på din första reflektion ang vatten: Nej, det tror jag inte. Det var enkelt (för att maten är god och enkel att laga och det är lätt att fasta då man inte är hungrig) men inte snabbt. Det var en väldigt långsam, men ihållande viktminskning men framför allt blev jag smalare och "tajt". Och hög motivation, nja... i och med att jag inte upplever detta kostupplägg som ansträngande har jag inga problem med att hålla fast vid det så upplägget har varit detsamma under minst ett år. Inte ens julen innebar någon större kostförändring.

Däremot dina funderingar kring naturlig viktvariation med årstiderna har jag också funderat på. Nu är jag normalt ganska aktiv under vinterhalvåret eftersom jag älskar vintersport och aldrig låtit "dåligt" väder få mig att stanna hemma. Men många djur lägger ju på sig under vintern, äter upp sig så att säga. Och även om vi ofta skyller på julen, så är det ju vanligt att gå upp något kilo på vintern. Kanske gör bristen på ljus något med oss?

• Like 3

10 timmar sedan, Sandras sade:

Svar på din första reflektion ang vatten: Nej, det tror jag inte. Det var enkelt (för att maten är god och enkel att laga och det är lätt att fasta då man inte är hungrig) men inte snabbt. Det var en väldigt långsam, men ihållande viktminskning men framför allt blev jag smalare och "tajt". Och hög motivation, nja... i och med att jag inte upplever detta kostupplägg som ansträngande har jag inga problem med att hålla fast vid det så upplägget har varit detsamma under minst ett år. Inte ens julen innebar någon större kostförändring.

Däremot dina funderingar kring naturlig viktvariation med årstiderna har jag också funderat på. Nu är jag normalt ganska aktiv under vinterhalvåret eftersom jag älskar vintersport och aldrig låtit "dåligt" väder få mig att stanna hemma. Men många djur lägger ju på sig under vintern, äter upp sig så att säga. Och även om vi ofta skyller på julen, så är det ju vanligt att gå upp något kilo på vintern. Kanske gör bristen på ljus något med oss?

Du är nog en sådan som det är helt omöjligt att ställa diagnos på?

Dvs LCHF satt som en smäck, tanken och upplägget/recepeten!

Upplevde lite samma, satt som en smäck även om det tog tre månader innan jag ätit upp diverse som jag redan köpt.

Återstår då resten, dvs ålder, infektioner, kön och årstidsvariationer.. samt kalorier, samt en massa annat!

Dvs har man uppnått medelåldern så får man hur som helst vara glad utifall man slutar att gå upp i vikt.

Dvs har man redan uppnått detta så är det ett "upphill battle", men man kommer hur som helst aldrig bli yngre!

Dvs att vara yngre innebär att man oftast hade betydligt fler val, en helt annan homeostas/metabolism!

Dvs när man inte längre är ung så kan det betyda att man blir tvungen att äta restriktivare/träna frekvenetare, för samma kroppsvikt!

Dvs det finns inget som säger att du gör något fel alls.. utan det kan handla om naturliga variationer?

Dvs kalorirestriktion är outstanding när det gäller att gå ner i vikt.. likaså att träna mer och mer, speciellt på kalorireduktion!

Iallafall så har vi alla gränser för kalorireduktion och träning!

• Thanks 1