Carolus-Rex Posted February 18, 2013 Share Posted February 18, 2013 Hej. Har ätit LCHF mer eller mindre (med några pauser) i 2 år nu och tappat en hel del fett. Har styrketränat i stora perioder hela livet, men just nu tänkte jag lägga på mig lite muskler. =) Tränar just nu 7 i gympass i veckan med en vilodag plus ett hockeypass på ca 2h och jag har lite funderingar kring kosten. Vad tycker ni andra kring att äta lite kolhydrater direkt efter gymmet ca 125g om detta kommer vara de ända som kommer in på dygnet, 125 gram 5 dagar i veckan sen blir det två dagar med 250g då jag kör dubbelpass. =) Då kommer jag få lite insulinpåslag och kanske lägga på mig lite mer muskler än att köra kanske 20g per dygn men huvudfokus blir mättat fett och massa protein. =) Vad tycker ni? Alla svara uppskattas. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lotta_B Posted February 18, 2013 Share Posted February 18, 2013 The Big Three och omvänd pyramid är idiotsäkert. Det blir helt enkelt inte bättre för att du tränar mycket. Träna effektivt och tungt i stället. Inspiration. Visst kan du äta mer kolhydrater, men inte nödvändigtvis och definitivt inte i form av spannmål. Snarare då rotfrukter och grönsaker. Jag äter strikt och ökar stadigt på gymmet och på strong(wo)manträningen. Jag lyssnar på kroppen och äter protein och fett i den mån de efterfrågar. Kolhydraterna äter jag i form av grönsaker (ytterst lite och sällan rotfrukter). 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Melliz Posted February 18, 2013 Share Posted February 18, 2013 Jag tycker att det låter som en bra ide men det är ju min åsikt. Jag tränar 6 dagar i veckan. Dans på hög nivå och jag kan då inte äta strikt lchf eftersom att jag behöver mycket explosivitet samt lite extra glykogen till passen. och jag göra som så att jag äter en liberal lchf... och kör extra tillägg av kollisar till min lchf måltid 3-4 timmar innan passet och efet passet med lite extra kollisar . men då i form av sötpotatis , Rotfrukter,nötter , bär, frukt . Inga spannmål!! Och resten av dem andra måltiderna kör man lchf rent av. Så skulle säga att det låter bra men när du då äter kolhydraterna välj då dom naturliga som tex rotfrukter. Och låt alltid fettet dominera så att du inte rubbar fett motorn. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Melliz Posted February 18, 2013 Share Posted February 18, 2013 och kansei nte för mkt kolhydrater utan 1-2 söt potatis till din "lchf mat" så att säga beroende på hur hårt man kör. för intar du protein pulver eller något sådant så får man ju en insulinutsöndring av det också? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Carolus-Rex Posted February 18, 2013 Author Share Posted February 18, 2013 The Big Three och omvänd pyramid är idiotsäkert. Det blir helt enkelt inte bättre för att du tränar mycket. Träna effektivt och tungt i stället. Inspiration. Visst kan du äta mer kolhydrater, men inte nödvändigtvis och definitivt inte i form av spannmål. Snarare då rotfrukter och grönsaker. Jag äter strikt och ökar stadigt på gymmet och på strong(wo)manträningen. Jag lyssnar på kroppen och äter protein och fett i den mån de efterfrågar. Kolhydraterna äter jag i form av grönsaker (ytterst lite och sällan rotfrukter). Jo jag vet hur man tränar, har riktigt bra stats. =) Jag tränar varje muskelgrupp 1 gång per vecka så jag övertränar absolut inte. Jag kör en muskelgrupp per träning. Behöver inga träningstips. Frågan va ju förstås insulinpåslag efter träning då man vill ha ett lite högre blodsocker för att krydda tillväxt i kroppen. IGF1 u knew, fast mer balans så man slipper tokdeffa senare. =) 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted February 18, 2013 Share Posted February 18, 2013 Man får inte så högt insulinpåslag efter ett pass som förbrukat en massa glukos! Det är lite det man menar med att minst sämsta tillfälle är just efter passet.. det går i princip direkt in som muskelglykogen. Nu har jag inga tips.. då du har bättre koll på träning än mig.. men jag kan länka till en som borde ha koll; Carbless Massing http://ironaddicts.com/forums/showthread.php?t=19002 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Harlequin Posted February 18, 2013 Share Posted February 18, 2013 Hej. Har ätit LCHF mer eller mindre (med några pauser) i 2 år nu och tappat en hel del fett. Har styrketränat i stora perioder hela livet, men just nu tänkte jag lägga på mig lite muskler. =) Tränar just nu 7 i gympass i veckan med en vilodag plus ett hockeypass på ca 2h och jag har lite funderingar kring kosten. Vad tycker ni andra kring att äta lite kolhydrater direkt efter gymmet ca 125g om detta kommer vara de ända som kommer in på dygnet, 125 gram 5 dagar i veckan sen blir det två dagar med 250g då jag kör dubbelpass. =) Då kommer jag få lite insulinpåslag och kanske lägga på mig lite mer muskler än att köra kanske 20g per dygn men huvudfokus blir mättat fett och massa protein. =) Vad tycker ni? Alla svara uppskattas. Jag skulle inte bekymra mig så mycket om just kolhydraterna, du verkar ju träna rätt så hårt och din kropp kommer behöva all den energi den kan få. Om det är maximal muskelmassa du vill utveckla så få du räkna med att du kommer lägga på dig lite fett också samt att dina muskler kommer behöva kolhydrater för att växa maximalt. Jag skulle rekommendera att du laborerar lite med ditt intag, känn efter vad som känns bra för dig. Viktigt att komma ihåg är att insulin är ett anabolt hormon och det gäller att man utnyttjar detta. Kör hårt! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mattias Nordahl Posted February 19, 2013 Share Posted February 19, 2013 Jonas Bergqvist har en del bra och sunda idéer avseende LCHF och Träning! http://mattiasnordahl.blogspot.se/ 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Melliz Posted February 19, 2013 Share Posted February 19, 2013 Jonas Bergqvist har en del bra och sunda idéer avseende LCHF och Träning! http://mattiasnordahl.blogspot.se/ Jag håller med!! Funkar perfekt för mkt tränade människor.... sitter och äter rotfrukter nu till en riktigt feeeeeeeet måltid med smör 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Carolus-Rex Posted February 19, 2013 Author Share Posted February 19, 2013 Man får inte så högt insulinpåslag efter ett pass som förbrukat en massa glukos! Det är lite det man menar med att minst sämsta tillfälle är just efter passet.. det går i princip direkt in som muskelglykogen. Nu har jag inga tips.. då du har bättre koll på träning än mig.. men jag kan länka till en som borde ha koll; Carbless Massing http://ironaddicts.com/forums/showthread.php?t=19002 Man får ju tyvärr det ändå eftersom man inte är van vid så mycket kolhydrater och jag har till och med en blodsockermätare och mitt blodsocker går upp en hel del med en gainer på 125g snabba kolisar efter ett riktigt hårt pass. Dvs att mina insulinnivåer ökar en aning. Är man van vid kolhydratsföda så kanske din teori stämmer aningen bättre. Ska kolla länken nu. =) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Carolus-Rex Posted February 19, 2013 Author Share Posted February 19, 2013 Jonas Bergqvist har en del bra och sunda idéer avseende LCHF och Träning! http://mattiasnordahl.blogspot.se/ Tack för tipsen men kommer inte in på bloggen, man måste vist vara inbjuden. =( Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobinEH Posted February 19, 2013 Share Posted February 19, 2013 Man får ju tyvärr det ändå eftersom man inte är van vid så mycket kolhydrater och jag har till och med en blodsockermätare och mitt blodsocker går upp en hel del med en gainer på 125g snabba kolisar efter ett riktigt hårt pass. Dvs att mina insulinnivåer ökar en aning. Är man van vid kolhydratsföda så kanske din teori stämmer aningen bättre. Ska kolla länken nu. =) Självklart ökar blodsockret av att du stoppar i dig en massa socker! Däremot kommer ju insulinkänsligheten vara kraftigare direkt efter träning och därmed är insulinbehovet inte så stort som om du skulle dragit i dig samma sockermängd en fredagskväll. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Carolus-Rex Posted February 19, 2013 Author Share Posted February 19, 2013 Självklart ökar blodsockret av att du stoppar i dig en massa socker! Däremot kommer ju insulinkänsligheten vara kraftigare direkt efter träning och därmed är insulinbehovet inte så stort som om du skulle dragit i dig samma sockermängd en fredagskväll. Svårt att få riktigt koll på det då jag bara kan mäta mitt blodsocker. Och har inte riktigt koll på insulinkänsligheten och hur det påverkar övriga hormoner. Hur många gram skulle du själv dra i dig efter ett hårt pass för hitta en bra balans? Aldra bäst skulle jag ju givetvis må av att skita i kolisar helt och hållet. =) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tiny Tom Posted February 19, 2013 Share Posted February 19, 2013 Kanske kan vara av intresse med tanke på att IGF-1 nämndes: Effects of Dietary Carbohydrate Restriction with High Protein Intake on Protein Metabolism and the Somatotropic Axishttp://jcem.endojournals.org/content/90/9/5175.abstract "Results: Leucine Ra was increased (P = 0.03) after 2 and 7 d of LC/HP, and muscle fractional synthetic rate was approximately 2-fold higher (P < 0.01) after 7 d of LC/HP. Fat free mass was not altered by LC/HP. Average 24-h plasma insulin concentration was 50% lower (P < 0.001) after 2 and 7 d of LC/HP, whereas GH secretion and total plasma IGF-I concentrations were unchanged with LC/HP. However, plasma free IGF-I decreased by approximately 30% after 7 d of LC/HP (P = 0.002), whereas muscle IGF-I mRNA increased about 2-fold (P = 0.05). Conclusions: Increasing dietary protein content during a 7-d carbohydrate restricted diet stimulated muscle protein synthesis and whole-body proteolysis without a measurable change in fat free mass." Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tiny Tom Posted February 19, 2013 Share Posted February 19, 2013 Svårt att få riktigt koll på det då jag bara kan mäta mitt blodsocker. Och har inte riktigt koll på insulinkänsligheten och hur det påverkar övriga hormoner. Hur många gram skulle du själv dra i dig efter ett hårt pass för hitta en bra balans? Aldra bäst skulle jag ju givetvis må av att skita i kolisar helt och hållet. =) Rätta mig om jag har fel men är inte poängen med Di Pasquales, Macdonalds m.fl.:s upplägg att man s.a.s. ska både äta kakan och ha den kvar? Det är därför man lägger kolhydratladdningen vid helgen 1-2 dagar. Ju fler tillfällen under veckan man riskerar störa ketoanpassningen desto mindre fettminimerande effekt. Sedan är ju förstås frågan om denna påverkan blir mindre pga den ökat insulinkänsliga effekten efter träning. En spontan tanke bara. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Carolus-Rex Posted February 19, 2013 Author Share Posted February 19, 2013 Kanske kan vara av intresse med tanke på att IGF-1 nämndes: Effects of Dietary Carbohydrate Restriction with High Protein Intake on Protein Metabolism and the Somatotropic Axishttp://jcem.endojournals.org/content/90/9/5175.abstract "Results: Leucine Ra was increased (P = 0.03) after 2 and 7 d of LC/HP, and muscle fractional synthetic rate was approximately 2-fold higher (P < 0.01) after 7 d of LC/HP. Fat free mass was not altered by LC/HP. Average 24-h plasma insulin concentration was 50% lower (P < 0.001) after 2 and 7 d of LC/HP, whereas GH secretion and total plasma IGF-I concentrations were unchanged with LC/HP. However, plasma free IGF-I decreased by approximately 30% after 7 d of LC/HP (P = 0.002), whereas muscle IGF-I mRNA increased about 2-fold (P = 0.05). Conclusions: Increasing dietary protein content during a 7-d carbohydrate restricted diet stimulated muscle protein synthesis and whole-body proteolysis without a measurable change in fat free mass." intressant skulle vilja se mer av liknande studier. =) Denna va dock en aning kort, skulle sjukt gärna vilja se någon längre studie, iaf 2-3 mån. =) iaf så de gått igenom övergångsfasen från kolisar som huvudföda till bara fett och protein. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobinEH Posted February 19, 2013 Share Posted February 19, 2013 Svårt att få riktigt koll på det då jag bara kan mäta mitt blodsocker. Och har inte riktigt koll på insulinkänsligheten och hur det påverkar övriga hormoner. Hur många gram skulle du själv dra i dig efter ett hårt pass för hitta en bra balans? Aldra bäst skulle jag ju givetvis må av att skita i kolisar helt och hållet. =) Jag brukar äta lite broccoli efter träning. Spenderar inte så mycket tanke på att tajma diverse näringsämnen. Generellt sätt så skulle jag föreslå att du placerar den större mängden kolhydrater direkt efter träning. Hur stort intag får du välja själv efter hur mycket du mår bäst av. Eftersom du är så pass aktiv så ser jag inget större fel med att du äter kolhydrater. Såvida du inte har allvarliga problem med din blodglukosreglering. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Carolus-Rex Posted February 19, 2013 Author Share Posted February 19, 2013 Jag brukar äta lite broccoli efter träning. Spenderar inte så mycket tanke på att tajma diverse näringsämnen. Generellt sätt så skulle jag föreslå att du placerar den större mängden kolhydrater direkt efter träning. Hur stort intag får du välja själv efter hur mycket du mår bäst av. Eftersom du är så pass aktiv så ser jag inget större fel med att du äter kolhydrater. Såvida du inte har allvarliga problem med din blodglukosreglering. Ja tanken va ju 125g kolhydrater från mina gainer direkt efter träning, det är anledningen till att jag vet mängden. =) Problemet är ju att jag aldrig mått så bra som jag gör under lchf och börjar tro att spannmål är giftigt för mig, då jag blir sålig i magen, trött och hängig som jag varit större delen av livet innan jag provade low carb. Märkte dock idag att denna gainer får mig ganska irriterad i magen så jag kanske ska se över kolhydratskällorna efter träningen. Verkar inte vara de bästa kolhydraterna dom stoppar i. =( Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobinEH Posted February 19, 2013 Share Posted February 19, 2013 Kanske kan vara av intresse med tanke på att IGF-1 nämndes: Effects of Dietary Carbohydrate Restriction with High Protein Intake on Protein Metabolism and the Somatotropic Axishttp://jcem.endojournals.org/content/90/9/5175.abstract "Results: Leucine Ra was increased (P = 0.03) after 2 and 7 d of LC/HP, and muscle fractional synthetic rate was approximately 2-fold higher (P < 0.01) after 7 d of LC/HP. Fat free mass was not altered by LC/HP. Average 24-h plasma insulin concentration was 50% lower (P < 0.001) after 2 and 7 d of LC/HP, whereas GH secretion and total plasma IGF-I concentrations were unchanged with LC/HP. However, plasma free IGF-I decreased by approximately 30% after 7 d of LC/HP (P = 0.002), whereas muscle IGF-I mRNA increased about 2-fold (P = 0.05). Conclusions: Increasing dietary protein content during a 7-d carbohydrate restricted diet stimulated muscle protein synthesis and whole-body proteolysis without a measurable change in fat free mass." The increase in muscle protein synthesis with our LC/HP was accompanied by an increase in protein degradation. Proteinbalansen hade varit trevlig att få veta. Dessutom, 10% protein jämfört med 35% protein är ju en rätt stor skillnad. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Melliz Posted February 19, 2013 Share Posted February 19, 2013 Håller helt klart med dig Om att jag själv aldrig mått så bra som på lchf men varför inte ta till dem naturliga kolhydraterna istället efter träningen? Son rotfrukter eller frukt istället för en gainer. Tror din mage skulle må mycket bättre då! Och tror som du säger att spannmål är gift... Samma med vetemjöl och sen skiten . Äter då hellre rotfrukter, bär och nötter som inte påverkar en negativt.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted February 19, 2013 Share Posted February 19, 2013 Jamen hur högt stiger blodsockret och hur länge? Jamenar, det är ju omöjligt att få ut det i kroppen om det inte hamnar i blodet! Om det stiger upp till 8 så är det ju normalt.. det gör det för de flesta och är tebaka på normalt värde efter två timmar. Stiger det mer eller varar över två timmar.. då kan vi prata om det! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Carolus-Rex Posted February 20, 2013 Author Share Posted February 20, 2013 Jamen hur högt stiger blodsockret och hur länge? Jamenar, det är ju omöjligt att få ut det i kroppen om det inte hamnar i blodet! Om det stiger upp till 8 så är det ju normalt.. det gör det för de flesta och är tebaka på normalt värde efter två timmar. Stiger det mer eller varar över två timmar.. då kan vi prata om det! har inte gjort någon graf hur länge det satt i osv. Fundera på att göra det där imot. Anledningen till att jag tog ett test 30-40min efter intag va att han på gymgrossisten sa att denna gainer inte höjde blodsockret så mycket som många andra då dom gjort något test själva. Näringsvärden. http://www.svensktkosttillskott.se/produkter/serious_mass?gclid=CLWLwrisxLUCFaR3cAod6FQA_A det står att det inte är tillsatt socker vilket är lite märkligt eftersom 12% av allt är rent socker så hur kom 12% i påsen är ett mysterium. =) Det gick upp runt 8 men testade inte efter 2h, måste köpa lite fler teststickor. Avföringen igår efter 2 dagar av denna gainer va inte fin, fick städa toaletten efteråt. =( Ska försöka hitta någon gainer med bättre kolhydratskälla, eller om jag ska köra på oboy, whey100 och vitamintablett. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mattias Nordahl Posted March 31, 2013 Share Posted March 31, 2013 Tack för tipsen men kommer inte in på bloggen, man måste vist vara inbjuden. =( Det är jag som härjar den del med min blogg, men har fastnat för denna adress och ska köra på nu! Följ mig gärna. http://fettdrift.blogspot.se/ Jonas hittar du annars här... http://www.jonasbergqvist.se/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mattias Nordahl Posted March 31, 2013 Share Posted March 31, 2013 Läs "LCHF istället för doping" med Frank Nilsson så får du lite uppslag!! http://livlinan.eu/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts