Charlotte Hultberg Posted February 22, 2019 Share Posted February 22, 2019 Min mand har fået taget blodprøver og er af sin læge telefonisk (lægen har ikke set ham) blevet anbefalet at tage statiner. Det er jeg selvfølgelig meget imod. Han/vi har spist LCHF i mange år og han er fuldt ketoadapteret, han træner hver dag og har en fedtprocent på omkring 15 ( Han er 59 år!). Hans tal er : HDL 1,7. LDL 5,6. TRIG 2,4. TOTAL 8,3. Hans A1c er 36, hans blodtryk er normalt og han har ingen sygdomstegn af nogen art. Han er bekymret og vil gerne sænke sit kolesterol, selvom jeg siger, at hans tal er fine. Hvilke referencer er enkle og kan berolige ham og eventuelt hans læge (lægen er selv temmelig overvægtig med svær bugfedme, men har skrevet en bog om hvordan man kan sænke sit blodtryk ved bl.a. at spise rødbeder og andre rodfrugter, så han ved nok, hvad han taler om - ironi kan forekomme)? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
patrix Posted February 22, 2019 Share Posted February 22, 2019 Granskar man frågan vetenskapligt så visar det sig att det är skadligt att sänka kolesterol med läkemedel http://www.ravnskov.nu/svcholesterol/ 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SGK Posted February 22, 2019 Share Posted February 22, 2019 Hej, och välkommen till forumet Charlotte! Ja, enligt Uffe Ravnskov m.fl. är högt kolesterol associerat med längre liv, och lågt kolesterol med kortare liv. Så högt kolesterol ska man generellt inte oroa sig för. Det som dock sticker ut är värdet för triglycerider, som väl helst ska ligga under 1. Jag har inte kunskap för att förklara detta eller tipsa om hur man kan åtgärda det, men det finns säkert andra här som kan ge bra förklaringar och tips. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted February 22, 2019 Share Posted February 22, 2019 Jag gissar att du har läst vad kostdoktorn skriver: https://www.dietdoctor.com/se/kolesterol Sen är det återigen dags att länka till favoritingenjören Ivor Cummins. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted February 22, 2019 Share Posted February 22, 2019 Var provet fastande? Undrar jag när jag ser triglycerid-värdet. Sedan har jag för mig att jag läst att statiner inte påverkar triglycerider...men det får du kolla upp. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Charlotte Hultberg Posted February 23, 2019 Author Share Posted February 23, 2019 Tak for svar. Ja, triglyceriderne har også undret mig. Han havde drukket fedtkaffe morgenen inden prøven, og drukket en stor øl! aftenen inden. Måske det kan have en betydning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted February 23, 2019 Share Posted February 23, 2019 Men om ni har ätit LCHF i många år (med undantag för ölen kvällen innan) så ser jag inte varför ni behöver oroa er. Lyssna gärna på Ken Sikaris (20 min). 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted February 23, 2019 Share Posted February 23, 2019 2 timmar sedan, Charlotte Hultberg sade: Han havde drukket fedtkaffe morgenen inden prøven Ja, om inte jag har fattat helt fel, så är triglycerider = fett...och äter /dricker man fett, så har man höga triglyceridvärden i blodet en stund. Kroppen ska fungera så. Om öl påverkar...det får någon annan svara på. Om han är intresserad av kolesterolvärdena får han göra om provet; riktigt fastande. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Engström Posted February 23, 2019 Share Posted February 23, 2019 On 2019-02-22 at 06:40, Charlotte Hultberg sade: han træner hver dag og har en fedtprocent på omkring 15 ( Han er 59 år!). Hans tal er : HDL 1,7. LDL 5,6. TRIG 2,4. TOTAL 8,3. Hans A1c er 36, hans blodtryk er normalt og han har ingen sygdomstegn af nogen art. Om han vill öka risken för cancer, diabetes 2, nervsjukdom (darrningar), muskelproblem och vill dö i förtid skall han absolut använda statiner. Jag använde statiner i 10 år, inkl. blodtrycksmedicin och diabetesmedicin (hade högt blodtryck, diabetes 2 och s.k. perfekt lipidprofil, som egentligen var livsfarlig). Nu har jag tillämpat LCHF i 16 månader och har gått andra vägen - satt ut alla mediciner och har dessutom fått normalt blodtryck, blivit fri från diabetes 2 och har perfekta lipiddata. Några av mina tidigare lipiddata har jag lagt in i en japansk studie (se mörkblå inramning på graferna nedan). För dessa data var min läkare överlycklig. Hennes beröm kan dock, enligt graferna nedan, knappast anses representera annat än en applåd till den svenska läkarkåren. Som en av dess representanter har hon lydigt strävat efter att uppnå förväntad effekt, av den dödsdos som Socialstyrelsen rekommenderat! I grön inramning syns mina värden efter LCHF-start (sedan jag satt ut statinerna någon månad). Detta kan, på relativt kort sikt, ha räddat mitt liv. Observera anmärkningen i rött att jag fick 4 till 8 gånger högre dos, än de japanska studierna var uppbyggda på (med de väsentligt ökade risker för biverkningar som följde med på köpet). Deltagande personer i studierna hade en genomsnittlig ålder på 57 år, när studierna inleddes. Om din 59-åring inte tillräckligt låter sig övertygas av ovanstående fakta, visa honom nedanstående graf: Som syns på den röda kurvan har de med lägsta kolesterolnivåerna den högsta risken att dö i förtid. Grafen anger visserligen en lite högre ålder än din man har (bra dock att veta vad han har att vänta sig under kommande år), men om han vill veta hur det ser ut i lägre åldrar, kan nedanstående sammanställning av fler än en studie vara intressant. Utvecklingen för deltagande personer i den nedre grafen, visar effekten för personer som behandlats med statiner, jämfört med dem utan behandling. Grafen säger allt - ingen skillnad i överlevnad (såvida man inte råkat ärva sällsynt förekommande anlag, som medför att levern producerar onormala mängder kolesterol). Då först kan medicinering vara lämplig - dock inte alltid nödvändig. Det finns studier som även i vissa av de senare fallen inte visar behov av statiner. Det finns mer att ta upp, om du vill det! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted February 23, 2019 Share Posted February 23, 2019 On 2019-02-22 at 06:40, Charlotte Hultberg sade: Min mand har fået taget blodprøver og er af sin læge telefonisk (lægen har ikke set ham) blevet anbefalet at tage statiner. Det er jeg selvfølgelig meget imod. Han/vi har spist LCHF i mange år og han er fuldt ketoadapteret, han træner hver dag og har en fedtprocent på omkring 15 ( Han er 59 år!). Hans tal er : HDL 1,7. LDL 5,6. TRIG 2,4. TOTAL 8,3. Hans A1c er 36, hans blodtryk er normalt og han har ingen sygdomstegn af nogen art. Han er bekymret og vil gerne sænke sit kolesterol, selvom jeg siger, at hans tal er fine. Hvilke referencer er enkle og kan berolige ham og eventuelt hans læge (lægen er selv temmelig overvægtig med svær bugfedme, men har skrevet en bog om hvordan man kan sænke sit blodtryk ved bl.a. at spise rødbeder og andre rodfrugter, så han ved nok, hvad han taler om - ironi kan forekomme)? Menna, han verkar rätt frisk rent ut sagt, det måste bero på din mattlagning eller om inte bara tur! 8,3/1,7= 4,88.. ingen ko på isen alls utan tvärt om, väldigt bra värden! Trg kunde ha varit bättre ioförsig men tyder på något helt annat än vad man har som indikation för att sätta in statiner! Och ett A1c på 36.. antyder att han inte har några problem med glukos/insulin! Bukfettma och höga triglycerider pekar då mer på ett helt annat håll, typ stress, alkohol, oro, stigande ålder på tok för lite motion och sådant! Dvs det är lite klassiska tecken för män i övre medellåldern.. ibland näms sådant som testosteron i förbifarten för vissa! Såå.. neeej, han är ingen kandidat för statiner speciellt som de inte kan göra något åt hans trg eller bukfettma! Dvs jag inbillar mig att du är bättre på att begripa vad han behöver göra för bättre värden på triglycerider och bukfettman än den där läkaren? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted February 23, 2019 Share Posted February 23, 2019 12 minuter sedan, Zepp sade: Bukfettma och höga triglycerider pekar då mer på ett helt annat håll, typ stress, alkohol, oro, stigande ålder på tok för lite motion och sådant! Men snälla Zepp, har du läst tråden? Triglyceriderna berodde på en massa fettkaffe precis före provtagningen, och bukfetman fanns hos läkaren (som säkert skulle må bra av lchf, men det kan inte vi göra mycket åt...) 1 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted February 23, 2019 Share Posted February 23, 2019 2 minuter sedan, Effie sade: Men snälla Zepp, har du läst tråden? Triglyceriderna berodde på en massa fettkaffe precis före provtagningen, och bukfetman fanns hos läkaren (som säkert skulle må bra av lchf, men det kan inte vi göra mycket åt...) Missade nog det där för när jag läser igen så var det läkaren som vart svaert bukfet? Missade även fettkaffet innan provtagning.. så kan det gå när man är för snabb att svara! Då så återstår iallafall ett fastande prov, det gör man främst för att utesluta triglyceriderna! Dvs med tanke på Tot-c/HDL-c och HBA1c, så kanske han slipper äta Statiner? 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Engström Posted February 24, 2019 Share Posted February 24, 2019 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts