Nyfiken Posted February 22, 2019 Share Posted February 22, 2019 En 45- årig nära släkting har fått veta att man sett hjärnförändringar motsvarande Alzheimer/Parkinson vid röntgen. Fadern har Alzheimer + någon till sorts demens och farfadern var dement vid 70-årsåldern. Släktingen är chockad och har börjat äta enligt LCHF för att se om det kan hjälpa till att bromsa utvecklingen. Finns det andra saker att göra, tex tänka på vissa vitaminer, utforska epigenomik, stresshantering, träning, pågående forskningsstudier som söker deltagare osv? Hit me med era tankar. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Iza Posted February 22, 2019 Share Posted February 22, 2019 https://annikadahlqvist.com/2013/11/26/kokosfett-mot-alzheimers-sjukdom/ 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted February 22, 2019 Share Posted February 22, 2019 Du skulle kunna lyssna på Podcasten ... jag föreslår här: I Podcasten föreslås att äta ketogen kost (viktigt att man då äter så strikt att man får ketoner i blodet) I Podcasten pratas också mycket om methylene blue ... så det kanske man kan försöka med (viktigt att den då är av bra kvalitet). (Kom ihåg det är hypoteser inte bevisat faktum att detta hjälper... ) ... man skulle också kunna tro att att fasta är bra ... så att konstant börja äta typ enligt 16:8 är nog ingen dum ide. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ethel Loberg Posted February 22, 2019 Share Posted February 22, 2019 Boken Stoppa Alzheimer Nu! Av Bruce Fife. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Tureborgaren Posted February 22, 2019 Share Posted February 22, 2019 Slutet för alzheimer : hur vi kan förebygga och motverka hjärnans nedbrytning av Dale Bredesen https://www.adlibris.com/se/bok/slutet-for-alzheimer-hur-vi-kan-forebygga-och-motverka-hjarnans-nedbrytning-9789163616143 Dr. Dale Bredesen has created the ReCODE protocol that involves multiple strategies to address specific health issues that contribute to Alzheimer's Disease (AD). Om Recode https://www.apoe4.info/wiki/Bredesen_Protocol Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nyfiken Posted February 22, 2019 Author Share Posted February 22, 2019 Jag tackar alla så mycket för era tips och länkar! Jag ska vidarebefordra alla och kommer nog att läsa dem själv också. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nyfiken Posted February 22, 2019 Author Share Posted February 22, 2019 12 timmar sedan, HelgeK sade: I LCHF tidningen April årgång 9 sid 18 - 19, så redovisas Eva lena Sörmans erfarenheter.Hennes alzheimer har blivit bättre enligt OCT-test på Sofiahemmet. Det här är naturligtvis bara ett enstaka exempel. Men artikeln menar Eva Lena har tillämpat ungefär "Bredesens protokoll". Men läs artikeln. Den är intressant. Tackar! Jag försökte googla men hittade inte den. Vet du om den finns tillgänglig någonstans online? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted February 23, 2019 Share Posted February 23, 2019 Jag råkade nyligen höra ett inslag på radion, där en forskare berättade om långsiktig uppföljning av en grupp kvinnor (tror jag; lyssnade med ett halvt öra). De kom fram till att om man var aktiv i medelåldern (fysiskt och mentalt) minskade risken för demens. Kosten nämndes tyvärr inte. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted February 23, 2019 Share Posted February 23, 2019 Ett lästips till; Dr Perlmutters böcker. Jag har nyligen läst Skydda din hjärna och den handlar mycket om Alzheimers (doktorns pappa blev sjuk i det). Enligt Perlmutter ligger en stor del av problemet i tarmfloran. 2 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DRAKULLA Posted February 23, 2019 Share Posted February 23, 2019 3 timmar sedan, MariaF sade: Ett lästips till; Dr Perlmutters böcker. Jag har nyligen läst Skydda din hjärna och den handlar mycket om Alzheimers (doktorns pappa blev sjuk i det). Ja, de böcker jag har läst av honom gav mig starka tankeställare och har påverkat mig mycket. Min mamma blir alltmer dement(vaskulär demens) och hon tar dessutom antibiotika mellan varven för olika besvär. Jag försöker bidra med tarmgodis à la surkål men hon lyssnar inte på det där med tarmfloresnack utan äter hellre en chokladbit eller nåt annat sött tyvärr. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Elinor Posted February 23, 2019 Share Posted February 23, 2019 Vilket sorglig historia! Känns ju mycket svårare att ta ställning till dock när det rör sig om familjär alzheimers, den ärftliga typ som oftast är boven när det drabbar yngre. Det vill säga inte den här smygande formen av demens, som förr eller senare drabbar nästan alla som lever traditionellt stillasittande västerländsk och äter en kost med mycket socker, mjöl och processat. Tarmflora, kost och livsstil verkar onekligen spela viss roll vad gäller äldres sårbarhet dock. Tänker t.ex på artiklar som belyser att alzheimers och vaskulär demens har ökat lavinartad hos så kallade ursprungsfolk efter att de börjat anamma västerländska vanor och matvanor. Om de fortsatt leva och äta som främst jägare&samlare hade det naturligtvis inte inte skett någon ökning. Men tyvärr är det inte en realistisk lösning att bosätta sig i vildmarken och leva som vi gjorde for 20.000 år sen. Det är också ovanligt med demens i sk blå medelhavs-zoner där gamlingarna är ute och vallar getter på dagarna och äter mestadels levande mat som opastöriserade mejerier från get, gräsbetat kött, viltfångad fisk, närodlade grönsaker, örter och naturliga fetter med mera. Så att äta mat som inte är processad, pastöriserad och så oförstörd och giftfri som möjligt är kanske bra rent förebyggande? Det är också lätt att kombinera med t.ex LCHF eller Paleo. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted February 23, 2019 Share Posted February 23, 2019 33 minuter sedan, Elinor sade: familjär alzheimers Man ärver inte en sjukdom, däremot så kan generna göra att du har lättare att utveckla en sjukdom. Botas naturligtvis på samma sätt som all annan alzheimers. Dvs rätt kost och inte sjuka tabletter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Engström Posted February 23, 2019 Share Posted February 23, 2019 Alzheimers sjukdom sedd ur ett mer generellt perspektiv Sveper man igenom forskningen, uppfattar man att det oftast fokuseras på symtomen lokalt i hjärnan (att det bildas plack, krympande hippokampus med dåligt närminne, glukosens sämre verkningsgrad jämfört med energiutbytet via fett etc.). Från LCHF-sidan fokuseras på fettets renare förbränning, och högre verkningsgrad med följande förbättringar (kognitivt och genom bättre närminne) och att antioxidanter samtidigt bildas, vilket minskar den oxidativa stressen - iakttagelser som naturligtvis är viktiga. En omständighet som också har stor betydelse i mer generell mening för hela kroppen - dess inflammationsnivå - finns ytterligare anledning att lägga tonvikten på, även när det gäller uppkomsten av Alzheimers sjukdom. Kroppens inflammationsnivå är av största betydelse för en rad sjukdomstillstånd, inte minst de som har samband med det metabola syndromet, där Alzheimers sjukdom representerar den tredje vanligaste dödsorsaken. Ett av de främsta antiinflammatoriska medlen är som bekant C-vitaminet. De mest kunniga forskarna på området har för länge sedan lämnat intresset för de miniminivåer på C-vitaminet, som t.ex. håller skörbjugg borta (10-20 mg/dag). Idag kan t.o.m. 100 gånger den dosen (1000 mg) anses vara i underkant, om man vill utnyttja dess fördelar optimalt. Med tanke på att kroppen själv saknar förmåga såväl att producera som att lagra C-vitamin, bör man se som nödvändigt att med jämna mellanrum tillföra C-vitamin för att upprätthålla en verksam nivå i blodet. Större engångsmängder är knappast meningsfulla att ta in, eftersom övermängderna relativt snabbt går ur kroppen via urinen. Själv fördelar jag 2000 mg över dygnet. Enligt övertygande forskning på området, innebär detta som bieffekt bl.a. en sänkning av det genomsnittliga blodtrycket, systoliskt med i storleksordningen 5 mm Hg. Mot den generellt negativa oxidativa stressen, som så ofta kommer upp till diskussion, när kroppen mår dåligt, är det starkt verkande C-vitaminet som motmedel av stor betydelse - egentligen främst genom dess förmåga att stärka immunförsvaret. Detta sker dels genom att effektivisera produktionen av alla typer av vita blodkroppar, dels genom att skydda dessa från skador (fria radikaler, som C-vitaminet neutraliserar). Möjligen kan fagocyterna (storätare av obrukbara celler) med stöd av C-vitaminet även hindras från att låta sig luras av vissa cancercellers lockelser. De senare kan annars ta plats i förarsätet på en fagocyt (på dess naturliga färd i kroppens kärlsystem) och låta den förflytta cancercellen (metastasen) i blodkärlen till annan lämplig plats, lämplig att bygga upp ny tumör på. Intressant är att man kunnat konstatera låga nivåer C-vitamin hos patienter med lunginflammation och att tillskott av C-vitamin förkortat tiden för tillfrisknandet. Med tanke på att 20 % av Sveriges befolkning > 80 år är starkt dement (Alzheimer eller annan form) finns anledning, inte minst för den som med råge passerat den åldern, att tillvarata vad forskningen kommit fram till. Av sambanden nedan ser man: att forskningen ser många skäl till att använda C-vitamin som ett av de viktigaste kosttillskotten att tillförsäkra kroppen. Har man uppnått tillräckligt hög ålder, vågar man helt enkelt inte chansa! Å andra sidan, i mitt eget fall, om jag haft samma kunskaper när jag befann mig i 20-årsåldern, skulle jag inte tvekat en sekund på att redan då anamma det jag nu gör. Även om inte alla grupper av forskare på Alzheimer tagit fasta på just C-vitamin, finns många som satsar på dess betydelse. En naturlig inriktning med tanke på att C-vitaminet anses vara en av de viktigare antioxidanterna, framför allt då den har stor betydelse för immunsystemet. För mig har detta vitamin för mig kommit för att stanna. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted February 23, 2019 Share Posted February 23, 2019 Alzheimer kallas för diabetes 3 och bör behandlas med kost. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Engström Posted February 23, 2019 Share Posted February 23, 2019 P.S. Observera att den dosen C-vitamin som jag fördelar på dygnet (2 gram) motsvarar innehållet i 16 apelsiner. Man kan förstå varför Mai-lis Hellenius envisas med att rekommendera 1/2 kilo frukt och grönsaker per dag men hon tänker inte på att de mängderna fruktos (i varje fall som motsvarar min dagsdos C-vitamin) ur frukten blir direkt skadlig för levern. Under gårdagen framkom i massmedia att alkoholskadorna hos äldre (skrumplever) ökat jämfört med tidigare decenniers äldre. Jag kan nästan garantera att ingen hört röster som talade om att de allmänna rekommendationerna om mängderna fruktos, som har samma effekt på levern som alkohol, måste ingå i kalkylen. Jag kan tänka mig att det rekommenderade fruktätandet i många fall, även utan alkohol i tillskott, kan resultera i leverskador. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ArneAnka Posted February 23, 2019 Share Posted February 23, 2019 Någon riktig lösning för demenssjukdomar finns ju tyvärr inte så alla råd blir mer eller mindre spekulationer. Däremot verkar ändå forskningen peka på att det finns saker man kan göra för att minska risken att drabbas. Kost och träning är en bra början. Boken Kimchi och kombucha - Den nya vetenskapen om hur tarmbakterierna stärker din hjärna, innehåller ett kapitel om alzheimers och demens. Nu är det inte en vetenskaplig bok skriven av medicinare, men jag tycker ändå den är läsvärd som startbok för att optimera tarmfloran. https://www.bokus.com/bok/9789174247725/kimchi-och-kombucha-den-nya-vetenskapen-om-hur-tarmbakterierna-starker-din-hjarna/ Vissa forskare påstår att bastu kan hjälpa mot demenssjukdomar. Det utsöndras en viss typ av proteiner i hjärnan som eventuellt kan vara positivt. Det behövs betydligt fler studier innan man kan vara säker på den saken dock. https://academic.oup.com/ageing/article/46/2/245/2654230 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rylandes Posted February 24, 2019 Share Posted February 24, 2019 Jag föreslår att du koncentrerar dig på Dale Bredesen och hans RECODE protokoll (som Tureborgaren pekar på) eftersom det idag är den enda fungerande terapin. Med hundratals patienter med positiv utgång. Han har också utbildat mer än 500 läkare och annan sjukvårdspersonal. Bredesen har på ett Ingenjörsmässigt sätt tagit ett helhetsgrepp på problematiken och insett att Amyloid-placken och proteinklumparna som kallas Tau inte är orsaken till sjukdomen. Utan del av kroppens försvarsmekanism, där man stänger ned delar av hjärnan för att skydda helheten. Han har delat in Alzheimer's i 3 huvudgrupper/orsaker: 1. Inflammation - från infektion, diet eller andra orsaker. 2. Brist - På näringsämnen, hormoner eller andra molekyler. 3. Giftiga substanser - Metaller eller biotoxiner som är producerade av mikrober som mögel. Patienten får genomgå ett stort antal provtagningar samt ett samtal om den individuella situationen. En individuell handlingsplan tas fram för att åtgärda de brister som framkommit. Där en Ketogen diet bär en central roll. Intervju: https://www.youtube.com/watch?v=Sq7uVZ_0D3U --- 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nyfiken Posted February 24, 2019 Author Share Posted February 24, 2019 Vad tror ni om Moringa som komplement? Verkar dämpa inflammation, innehåller bl a 46 olika antioxidanter, 36 olika anti-inflammatoriska ämnen, C-vitamin mm https://www.powerfruits.se/product/moringa-100gr-eko https://en.m.wikipedia.org/wiki/Moringa_oleifera https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6004908/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rylandes Posted February 24, 2019 Share Posted February 24, 2019 Jag tror nog inte på enskilda "undermedel" utan snarare på en ordentlig utredning följt av tex RECODE protokollet. Problemet är ju att få det i Sverige. --- 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kickilotta Posted February 24, 2019 Share Posted February 24, 2019 Litet mer att läsa om hur bl a kost med gluten skadar hjärnan. - Läser just nu boken "Hotet mot din hjärna" av hjärnforskaren, dr David Perlmutter. Kan rekommenderas för den som är intresserad av hur kosten kan ge neurologiska problem. Välskriven och bra översatt bok. Finns just nu på Bokrean. 4 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted February 25, 2019 Share Posted February 25, 2019 Nyttig video i ämnet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted February 25, 2019 Share Posted February 25, 2019 Mera video, går att ställa in på Svensk text. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted February 25, 2019 Share Posted February 25, 2019 Hur man reverserar Alzheimers Dryga 80 år gamling. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nyfiken Posted February 25, 2019 Author Share Posted February 25, 2019 Förstod att det skulle finnas mycket kunskap här Tackar ånyo! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts