Jump to content

Bryter ner lipas (fett) dåligt.

Ann N

Recommended Posts

Hej igen! 

Jag har fått konstaterat att min kropp har svårt att bryta ner fettet i maten. Har misstänkt detta själv men känns alltid bra med bekräftelse av sakkunnig inom området. Rekommenderades matsmältningsenzymer (intar LipoZym) och även Kolin ihop med flytande omega 3 ca 10 min innan måltid. Detta har ännu inte hjälpt, tyvärr. Trots sakta, ökat intag av fett blir jag nu så illamående att det verkligen blir besvärligt. Magen för ett himla väsen och fisarna ökar markant. Och diarre kommer dagen efter högt fettintag.

Vad ska jag göra? Vill verkligen äta enl. LCHF. Blir nu att jag drar ner på fettet och ökar på med protein för att få den riktiga mättnadskänslan. Vill absolut inte öka på med kolhydrater utan har hittat min gräns där. Är inte ute efter viktnedgång då jag har min trivselvikt utan att få äta naturlig och riktig mat. Där är ju fettet viktigt.

Såå...Någon som har goda råd/tips att ge?

Mvh Ann

• Like 2

Hur vet du att du har svårt tillgodogöra dig fett? Har du gjort ett avföringsprov? Om du har faktiskt problem med upptag och lider fettmalabsorption kopplat till brist på lipas, så hoppas jag verkligen att det utreds noga så man kan utesluta sjukdom. Att fettet kommer ut i form av diarréer är farligt att gå runt med. Om man däremot blir dålig i magen och illamående av fett(vissa typer av IBS) så är det ju en annan grej. Mer besvärligt och påverkar livskvalité osv en större hälsorisk.

Men tycker du ska köra på kallpressad kokosolja som normalfett om du inte redan gör det. Är snällare och mer lättsmält än animaliskt fett. Jag håller också med MariaF att du kan testa om Paleo funkar bättre.

Vid vissa typer av magproblem så kan Paleo vara mer givande än t.ex måttlig LCHF. Främst för att man utesluter mer allergener som mejerier, lite mindre fett och lättare att kombinera med FODMAP eftersom mer liberalt vad gäller "underjord" grönsaker och rotfrukter. Du kan äta grejer som morot, sötpotatis, palsternacka, butternutpumpa med mera som inte är det nyttigaste vad gäller kolisar, men i alla fall inte retar upp magen.  

• Like 3
  • Thanks 1

Jag blir lite orolig när du skriver att du har problem med att ta upp lipider/bryta ner dessa så att de kan tas upp, det är allvarliga tecken som inte skall avfärdas för lätt.

Dvs man skiljer på maldigeston och malabsorbation.

Iallafall merparten av de ensymer du behöver för detta tillförs via gallan/gallgången och kommer således från levern.

Så i förstone bör man kika på din gallstatus i andra hand på din leverstatus.

Digestionen härhör då från tillsatt galla och alla de ensymer som där finns, malabsorbation handlar om att fettsyrorna inte kan passera tarmväggen och har rätt lite med matsmältningsexsymer att göra.. inte allt för ofta handlar det om Celiaki, dvs på tok för lite tarmvilli!

Nu så är det rätt ovanligt med Celiaki, men det förekommer hur som helst och det är en diagnos för malabsorbation!

• Like 2

Min fru har Crohns sjukdom. Läkarna säger att den sitter i den delen av tarmen där fettet tas upp, så hon är rekommenderad lågfettkost. Äter hon mycket fett blir hon sämre i magen än vanligt, och det syns dessutom i toaletten (säger hon, jag har inte kollat😷). Så det kan nog finnas andra orsaker än celiaki. Inte för att det är någon tröst... 

• Like 3

8 minuter sedan, Lasse-hatten sade:

Min fru har Crohns sjukdom. Läkarna säger att den sitter i den delen av tarmen där fettet tas upp, så hon är rekommenderad lågfettkost. Äter hon mycket fett blir hon sämre i magen än vanligt, och det syns dessutom i toaletten (säger hon, jag har inte kollat😷). Så det kan nog finnas andra orsaker än celiaki. Inte för att det är någon tröst... 

Crohns samt andra tarmsjukdommar såsom IBS IBD osv botar du med rätt kost.

https://www.dietdoctor.com/se/framgangsrik-behandling-av-chrons-sjukdom-med-paleolitisk-ketogen-kost

http://zarahssida.se/bota-crohns-sjukdom-pa-naturlig-vag/

5 timmar sedan, jala sade:

Jag har svårt att tro att man kan bota oförmåga att ta upp fett genom att äta mer fett. Det blir något slags bakvänd homeopati. 

• Like 2

10 minuter sedan, Lasse-hatten sade:

Jag har svårt att tro att man kan bota oförmåga att ta upp fett genom att äta mer fett. Det blir något slags bakvänd homeopati. 

Man blir inte fet av att äta fett lika lite som att man inte blir grön av att äta grönsaker. Om du har svårt så får det vara dina problem.

5 minuter sedan, jala sade:

Man blir inte fet av att äta fett lika lite som att man inte blir grön av att äta grönsaker. Om du har svårt så får det vara dina problem.

Du missar poängen fullständigt. Ingen har sagt något om att bli fet. Om Crohns sjukdom gör att kroppen inte kan ta upp fett, utan det bara rinner rakt igenom , kan man knappast bota det genom att tillföra mer fett. 

18 minuter sedan, Lasse-hatten sade:

Du missar poängen fullständigt. Ingen har sagt något om att bli fet. Om Crohns sjukdom gör att kroppen inte kan ta upp fett, utan det bara rinner rakt igenom , kan man knappast bota det genom att tillföra mer fett. 

Jag undrar om du överhuvudtaget har läst det jag länkade till?

Vis av erfarenheten.. dvs not so much, iallafall och i överenstämelse med forumets huvudinriktning, det är olika kolisar som orsakar att sjukliga tillstånd.. tillomed att man blir medelålders eller äldre!

Menna, det är skillnad på att få olika sjukliga grejer och hur man eventuellt äter för att motverka dessa.. iallafall så kan jag avslöja att oavsett hur man äter så kommer man förr eller senare att bli medelålders och även sk äldre!

Jag vet, detta är nästan det största problemet, dvs att först bli medelålders för att sen bli allt äldre!

Dvs lite oavsett hur man levt/ätit optimalt hela livet.. det där borde man då ha gjort senast när man var i övre tonåren.. för senare blir det hur som helst krångligare.

Dvs nr 2, man borde iallafall ha ätit och levt optimalt hela livet!

Det i sig är himla svårt.. för när man väl är där så är det lixom inte säkert att man botar allt som föregående liv har ställt till med?

Iallafall så finns det andra faktorer, dvs vi borde aldrig emigrerat från afrika, vi borde då i så fall valt föräldrar med bättre gener, vi borde aldrig börjat med jordbruk.

Dvs nr 3, har man väl drabbats utav olika inflamatoriska tarmsjukdommar är det inte säkerställt  att mer fett är det som kommer bota hela förloppet!

Dvs nr 4, det skulle man kanske anammat i senast övre tonåren!

Dvs nr 5, när man väl har inflamatoriska sjukdomar i tarmarna så kan det vara försent, då får man hur som helst lita sig mer på skolmedeicinen/läkare/skit i deras kostråd iomed att de överhuvudtaget nästan inte kan något om kost!

Dvs nr 6.. man borde ha gjort allt tidigare, tex flyttat tillbaka till Rift walley, grejen är dock att förhålllandena där har förändrats sedan vår tidiga vagga/vår evolution till att bli Homo Sapiens Sapiens!

Dvs nr7, om vi har tur så kommer den globala uppvärmningen leda till  att havsnivåerna stiger cirka 10 meter, då kommer Rift waley vara en havsvik, sahara en grönskande plats, osv, då kan vi börja om!

• Haha 2