Jump to content

Pepsilina

Elisabeth Olger

Recommended Posts

Nyfiken på vad du vill uppnå med 16:8 ?

Skulle tro att det beror lite på hur mycket mjölk du har i kaffet. Liten skvätt är nog inget problem med om vi pratar latte eller till och med capuccino skulle jag säga att du borde låta bli. 

I vilket fall kan du väl låta bli ändå under de 16 timmar du fastar varav det stora flertalet timmar förmodligen är sömn ?

• Like 3

Om jag använda en skvätt grädde&mjölk varje gång jag drack te, så skulle det bli minst 3 dl liter i slutet av dagen och då är det ju inte ens fasta längre 😲 

Men Jason Fung jobbar väl främst med patienter som har väldigt väldigt mycket fetma? Då kan jag tänka mig att det behövs "stödhjul" i form av t.ex en skvätt grädde i drycken, bara för att klara av att upprätthålla rutinen. Han utgår nog också från att folk inte är som engelsmän eller svenskar och dricker te respektive kaffe HELA TIDEN!😏

Generellt när man fastar så är det bäst att bara dricka vatten med lite salt i eller möjligen örtte(utan koffein). Men att fasta med lite grädde eller rent fett är ju fortfarande bättre än att ge upp eller att inte fasta alls! Så det där får man nog känna efter själv vad man klarar av. 

• Like 3

13 minuter sedan, Elinor sade:

Om jag använda en skvätt grädde&mjölk varje gång jag drack te, så skulle det bli minst 3 dl liter i slutet av dagen

Jisses?! Antingen dricker du många koppar eller så har du helt andra mängder "vitt" i teet än jag..?! Jag tar nog nån tesked vispgrädde per kopp (och 2 tsk mina dåliga dagar) och dricker kanske 6 koppar om dagen. Det blir mellan 0,5 - 1 dl/dygn. Mjölk har man kanske lite mer av? 
Intressant det där hur man skulle behöva definiera nästan allt ;"Hur lite är lite?" liksom.... :)

• Like 4

Guest Tureborgaren
18 minuter sedan, Elinor sade:

Men Jason Fung jobbar väl främst med patienter som har väldigt väldigt mycket fetma? Då kan jag tänka mig att det behövs "stödhjul" i form av t.ex en skvätt grädde i drycken, bara för att klara av att upprätthålla rutinen.. 

I sin bok "Allt om fasta"  skriver Fung det är ok med upp till sex koppar kaffe per dag. Helst svart, men det är tillåtet med upp till en matsked fett typ kokosolja, MCT, smör per kopp. Eller 1-2 teskedar grädde eller mjölk (men inte mellan-, eller lättmjölk).

Han rekommenderar te utan mjölk, men även här det tillåtet med upp till en matsked bra fett per kopp, och mjölk/grädde som ovan. Sötningsmedel är no-no!