oktoberlandet

Australien och D-vitaminfunderingar

Recommended Posts

Hej,

Jag är fräknig, blek som ett spöke och är tyvärr alldeles för sällan i solen sommartid. Tar därför tillskott av D-vitamin (2500-4000 IE per dag). Nu ska jag emellertid till Australien och jag undrar om det är någon som har tips på hur jag ska resonera kring solen där? Jag vill ju gärna få min dos D-vitamin när jag väl har tillgång till det, men jag är samtidigt lite rädd för att gå utomhus utan stark solskyddsfaktor.  Solkrämer ska ju förhindra upptaget av D-vitamin och vara dåligt för huden rent allmänt har jag förstått... Dock kommer jag ju att bränna  mig om jag exponeras för solen för mycket vilket ju inte heller känns som en trevlig upplevelse. Så, hur länge måste jag (och vågar jag) vara i solen för att få lite D-vitamin? Jag hade nån tanke om att vara ute i solen i 10-15 minuter utan solskyddsfaktor om dagen och återstående tid försöka skydda mig så gott det går. Frågan är om jag hinner få D-vitamin under den tiden eller om jag mest hinner bränna ihjäl mig? Eller ska jag köra all in med solskyddsfaktorn/täckande kläder och fortsätta ta tillskott av D-vitamin under vistelsen?

Kanske blev lite rörigt det här. Nåväl.

Tack för ett trevligt forum.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror du får tillräckligt med sol även om du skyddar dig.. det går nu inte att undvika helt.

Jag är oxå rödlätt och lite fräkning.. bränner mig för det minsta och blir alldrig brun.

En t-shirt eller vanlig bomullsblus är solskyddsfaktor 10 säger de.. dvs man får sol men klarar 10 gånger så lång tid i solen.

Vi har nog Keltiska rötter.. dvs från Irland, Skottland, Wales, Normandiet, dvs rätt mulna platser, och man tål som regel solen på de platser som ens gener har utvecklats för.

Jag hade skyddat mig främst med tunna heltäckande kläder, solglasögon och hatt.. kemikalierna i kemiska solskydd är inte att leka med.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack och bock för svar! Då blir strategin att vara ute i solen utan skydd i typ 15 minuter per dag för att återstående tid skydda mig i den mån det går med tunna kläder osv. Finns det förresten någon solskyddsfaktor som är mer "okej" att använda eller har alla i princip samma knepiga innehåll? Och hur skadligt är det att använda solkrämer i en kortare period för huden?

Nu är det jag som skaffar mig en hatt! :D

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja zinkoxiden lär vara ofarlig.. men grejen med alla ofarliga är att de skall ligga i tjocka lager, de skall altså inte gnuggas in i huden.

Med andra ord är det kläder som gäller.

Du lär få din sol genom kläderna.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag är inget större fan av solskydd men jag kan inte vara tydlig nog när jag säger att du måste måste måste ha solkräm varje gång du går ut när du är här! Efter tre år i Australien skulle jag aldrig få för mig att gå till stranden eller vara utomhus utan solskydd. Det där med att bygga upp hudens skydd med 15 minuter i taget funkar inte här, vi har noll ozonlager och 15 minuter för en vinterblek hud är katastrof. Jag bränner mig efter 20 minuter och jag är ändå mörk med olivhy. När jag säger solskydd menar jag minst spf 30, gärna högre.

Jag vill inget hellre än att förespråka hälsosam solning; kort period utan solkräm, men det går knappt här, snudd på omöjligt. Mitt tips skulle nog vara att bygga upp en bränna med bra solskydd under lång tid och sedan exponera huden för sol utan kräm när du har bra färg, om du väldigt gärna vill vara utan supplement. Personligen tar jag 2000 iu om dagen. Jag befinner mig inomhus konstant och går ut i solen 10-15 minuter ett par gånger i veckan. Även efter att ha gjort så i sex månader överskrider jag aldrig 15 minuter, efter 17 minuter har jag bränt mig.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ojdå, då får jag helt tänka om. Det blir inget tal om att gå utomhus utan skydd för min del sådana fall. Som upplagt för katastrof med min hy.

Tack så mycket!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag är inget större fan av solskydd men jag kan inte vara tydlig nog när jag säger att du måste måste måste ha solkräm varje gång du går ut när du är här! Efter tre år i Australien skulle jag aldrig få för mig att gå till stranden eller vara utomhus utan solskydd. Det där med att bygga upp hudens skydd med 15 minuter i taget funkar inte här, vi har noll ozonlager och 15 minuter för en vinterblek hud är katastrof. Jag bränner mig efter 20 minuter och jag är ändå mörk med olivhy. När jag säger solskydd menar jag minst spf 30, gärna högre.

Jag vill inget hellre än att förespråka hälsosam solning; kort period utan solkräm, men det går knappt här, snudd på omöjligt. Mitt tips skulle nog vara att bygga upp en bränna med bra solskydd under lång tid och sedan exponera huden för sol utan kräm när du har bra färg, om du väldigt gärna vill vara utan supplement. Personligen tar jag 2000 iu om dagen. Jag befinner mig inomhus konstant och går ut i solen 10-15 minuter ett par gånger i veckan. Även efter att ha gjort så i sex månader överskrider jag aldrig 15 minuter, efter 17 minuter har jag bränt mig.

Det måste väl bero på när på dagen man går ut? Är solen så stark så du bränner dig även sent på eftermiddagen? I Sverige sägs vi kunna bilda D-vitamin när solen står så högt att skuggan är kortare än kroppen. Hur förhållande är på den punkten i Australien och hur länge det är ljust på dagen vet jag inte men solen är ju olika stark vid olika tidpunkter i alla fall. Hur är det vid olika årstider?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag brände mig ordentligt en mulen dag i Thailand efter 30 minuter med solskydd, fast med en låg solskyddsfaktor, fem tror jag det var. Så var försiktig. Har vänner från Australien, de går inte ut i solen utan kläder som täcker. men härligt låter det att få åka iväg till solen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det måste väl bero på när på dagen man går ut? Är solen så stark så du bränner dig även sent på eftermiddagen? I Sverige sägs vi kunna bilda D-vitamin när solen står så högt att skuggan är kortare än kroppen. Hur förhållande är på den punkten i Australien och hur länge det är ljust på dagen vet jag inte men solen är ju olika stark vid olika tidpunkter i alla fall. Hur är det vid olika årstider?

Jag har inte testat tidiga mornar men kan tänka mig att det möjligen kan vara hälsosammare. Nu kan jag bara tala utifrån mig själv och erfarenheter här i södern där vi har ökenliknande klimat. Jag har varit ute mitt på dagen och sena eftermiddagar och det kan jag inte rekommendera. Båda tiderna är skuggan faktiskt fortfarande kort, cirka 16-tiden. En sak som skiljer sig från sverige och faktiskt andra håll i landetär att vvärmen toppar inte mitt på dagen utan snarare fram emot 17-18 tiden på kvällen. Så inte bara det att jag kan tänka mig att morgonen kan vara skonsammare eftersom jag aldrig testat och således aldrig kunnat bränna mig, morgonen är oftast mycket svalare, en dag som är 38 grader varm kan ha en morgon på 13-14 grader. Hur det hänger ihop med temperatur och risken att bränna sig, solig vinter, ozonskikt vid olika säsonger och sånt har jag ingen aning om tyvärr.

En annan intressant sak vi forskat lite i på jobbet är att Australien är ett av de länder med störst befolkning med d vitamin brist. När jag har tid ska jag ta reda på mer.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg