Hampus Posted February 24, 2019 Share Posted February 24, 2019 Hej! Jag känner mig väldigt förvirrad med hur jag ska komma igång med en ketogen kost. Hur ska jag veta hur mycket just jag behöver äta egentligen? Jag har en tendens att överäta så jag har ingen aning om hur en lagom dag skulle kunna se ut för mig. Någon som har lite tips? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted February 24, 2019 Share Posted February 24, 2019 Om du orkar laga mat själv? Då kan du köra Kostdoktorns utmaning. :) https://www.dietdoctor.com/se/lchf/kom-igang 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hampus Posted February 24, 2019 Author Share Posted February 24, 2019 10 minuter sedan, Peter B sade: Om du orkar laga mat själv? Då kan du köra Kostdoktorns utmaning. :) https://www.dietdoctor.com/se/lchf/kom-igang Jo men det jag inte förstår är att alla ska följa samma matschema. En kvinna behöver ju inte äta lika mycket som en man och om man tränar hårt och har ett fysiskt jobb hur gör man då? 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted February 24, 2019 Share Posted February 24, 2019 Utgå från handflatemodellen! Sedan kan du "den hårda vägen" lära dig om magen knorrar av för lite mat innan det är dags för nästa mål mat. Har du riktiga besvär med hur ofta du bör äta kan du till att börja med gå på klockan (typ 3-4ggr/dag). Tror det var Anna Hallén som införde denna modell som en bas att utgå från. Ta storleken på din hand med sammanhållna fingrar, kapad vid handleden. Ta protein, grönt och fett i storlek med din hand/knytnäve (något mindre fett om kryddsmör) som en portion. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cleppa Posted February 24, 2019 Share Posted February 24, 2019 Efter ett tag kommer du att lära dig kroppens signaler. T ex skillnaden mellan hunger och sug. När man väl är där så kommer den att berätta vad som är rätt dag för dag. Jag äter väldigt olika beroende på hur mycket jag tränat mm. Och kroppen berättar det själv så jag behöver inte tänka på det. Dock tar det ett tag att nå dit. Men lyssna! 4 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Elinor Posted February 24, 2019 Share Posted February 24, 2019 Fast det där behöver du inte oroa dig för! Är portionerna för små så blir du vrålhungrig, vilket inte är skadligt på något sätt annat än om man är extremt underviktig. Är portionera för stora, så får du ingen direkt viktminskning. Vilket i alla fall är bättre än viktökning. Det är heller inte bortkastat, eftersom du fortfarande tränar kroppen att bränna fett. Du måste testa dig fram, för precis som du säger så behöver vi olika mängder mat beroende av en massa individuella faktorer. Ens kön, ålder och storlek är bara några variabler och det finns stora skillnader även där. En pytteliten tjej kan behöva mycket mer mat än en stor karl t.ex, om hon är metabolt frisk och aktiv, medan han inte är det. Jag tycker du ska lägga upp vad du tror är en "normal" portion på tallriken och äta det. Ta inte 2-3 portioner, det vill säga överäta-beteende när man hämta mer. Om du inte uppnår resultat efter en tid så var portionen för stor. Blir du vrålhungrig igen efter några timmar så ökar du storleken lite. Även om man har för vana att överäta så brukar man fortfarande känna skillnad på generellt matsug och att vara hungrig som en varg. Du kan även testa att fasta i 24+ timmar, det brukar bli lättare att tyda hunger och mättnadssignaler efter att man gjord det. Det blir mer skarpt tycker jag, om man låter hela systemet gå på tomgång ett tag. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Tureborgaren Posted February 24, 2019 Share Posted February 24, 2019 Var det inte någon här nyligen som tyckte att Matkalkyl är ett bra verktyg för att beräkna personligt energibehov och fördelning av makros? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted February 25, 2019 Share Posted February 25, 2019 22 timmar sedan, Hampus sade: Hej! Jag känner mig väldigt förvirrad med hur jag ska komma igång med en ketogen kost. Hur ska jag veta hur mycket just jag behöver äta egentligen? Jag har en tendens att överäta så jag har ingen aning om hur en lagom dag skulle kunna se ut för mig. Någon som har lite tips? Det viktiga är väl att äta rätt saker (LCHF). Om det sen är lite för mycket eller för lite, så ordnar det sig med tiden skulle jag tro. Så börja med att komma igång redan idag. 2 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Josanna Posted February 25, 2019 Share Posted February 25, 2019 Hej! Tänkte bara kolla om det är någon som vet om alla gram på kött och kyckling tex är på råa produkter i menyerna? Josanna 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted February 25, 2019 Share Posted February 25, 2019 14 timmar sedan, Josanna sade: Hej! Tänkte bara kolla om det är någon som vet om alla gram på kött och kyckling tex är på råa produkter i menyerna? Josanna Fundera inte så mycket på detta, utgå från att recept handlar om råvararor! Dvs om jag förstått något som helst så är tanken att man skall laga till sin egen mat? Oså säger jag som flera tidigare, börja med riktig mat.. tex utmaningen, det kan tänkas att du gör fel någon gång.. hela tanken eller iallfall stora delar va den är att du skall känna skillnaden! Dvs det är hur lätt som helst att kalorireducera eller att tänka att man kan äta hur mycket som helst bara för att det är LCHF-typ! Grejen är att teorier inte alltid funkar.. man kanske inte ens fattat teorin på rätt sätt! Såå.. du får ge dig ut på oprövad mark.. börja med utmaningen eller något annat vettigt upplägg, lär dig av misstagen, lyssna på din kropps signaller. En liten varning hur som helst, det finns risk för att du blir lite petig på råvaror/inte äter vad andra äter och betraktar som normalt! Hur som helst.. det är lite läbbigt att laga all sin mat från råvaror och sen oxå lite på sin kropps funktioner vad gäller hunger och mättnad. Så du får ett klassiska ord på vägen, "hellre lyss till den sträng som brast, än att aldrig spänna bågen"! Dvs har du aldrig spännt bågen så har du inte ens försökt, om strängen brast så får du bara förändra något! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted February 26, 2019 Share Posted February 26, 2019 8 timmar sedan, Zepp sade: Dvs det är hur lätt som helst att kalorireducera eller att tänka att man kan äta hur mycket som helst bara för att det är LCHF-typ! På tal om kalorier som jag aldrig har räknat. https://martinajohansson.se/kalorier-ar-en-total-myt/ https://martinajohansson.se/ar-inte-kalorier-helt-orimligt/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marlene Posted February 27, 2019 Share Posted February 27, 2019 Håller med Ellinor här. Jag har en tendens att överäta på "normal" LCHF. Sen jag började äta mest animaliskt protein (90 %) samt lägga in fastedag 1 ggr/veckan 24-48 h (eller längre) har mina hormoner stabiliserat sig; jag känner lättare av om jag verkligen är hungrig eller om jag har ett sug. Sen jobbar jag mkt med mig själv också; varför vill jag äta nu? Har haft maten som ett slags lugnande medicin förut, men lyckats bryta det mönstret. Jag hittar på annat istället. Jobbigast är att ge upp sånt en vill äta men inte kan; i mitt fall tex allt slags socker, även sötningsmedel som "sötin" jag använt vid bakning eller sötning av vad det nu var jag skulle äta. Nötter. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted February 27, 2019 Share Posted February 27, 2019 13 minuter sedan, Marlene sade: har mina hormoner stabiliserat sig Vilka hormoner? Hur vet du att de stabiliserats sig? Har du mätt några nivåer? 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marlene Posted February 27, 2019 Share Posted February 27, 2019 Just nu, MariaF sade: Vilka hormoner? Hur vet du att de stabiliserats sig? Har du mätt några nivåer? Kroppens egna hormoner som styr mättnad och hunger (leptin, ghrelin) samt det däringa insulinhormonet. Nej, inget jag "mätt". (Varför skulle jag göra det?) Jag märker på mig själv att signalerna fungerar bättre helt enkelt. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcus T Posted March 2, 2019 Share Posted March 2, 2019 Ät så mycket vill i början, tänk inte på mängden utan ät när du är hungrig och tills du är mätt. Mängderna kan du möjligtvis börja tänka på sen när du kommit in i din nya livsstil. Portionerna brukar bli mindre med LCHF automatiskt och magsäcken krymper ganska fort. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts