Lchfandtrainingdiary Posted February 18, 2013 Share Posted February 18, 2013 Jag och min sambo la om vår kost i höstas, åt mindre kolhydrater och socker. 13/12-13/1 var vi på semester i Filippinerna och åt allt allt, socker, frukt, kolhydrater mm. När vi kom hem började vi med mer strikt lchf så kört i 5 veckor nu. Idag vägde jag mig och har gått upp 3kg sedan vi kom hem! Jag kör inte lchf för att gå ner i vikt, utan i fettprocent. Jag är 1.70, har alltid vägt 58 kg oavsett vad jag äter, tränar 3-4 ggr per vecka. Nu väger jag alltså 61 kg även om jag är igång med träningen. Enda skillnaden nu mot då är att min ämnesomsättning minskat markant. Jag känner mig inte mer musklig heller så att det skulle bero på att muskler väger mer än fett tror jag inte, men svårt att säga såklart! Jag ska mäta midjemåtten på fredag och jämföra med tidigare värden som min PT har. Ska bli ytterst spännande, tror tyvärr att det ökat. Vad kan detta bero på? Någon som upplevt liknande? Känner mig inte jättemotiverad om jag fortsätter upp i vikt.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Watanabe Posted February 18, 2013 Share Posted February 18, 2013 Jag och min sambo la om vår kost i höstas, åt mindre kolhydrater och socker. 13/12-13/1 var vi på semester i Filippinerna och åt allt allt, socker, frukt, kolhydrater mm. När vi kom hem började vi med mer strikt lchf så kört i 5 veckor nu. Idag vägde jag mig och har gått upp 3kg sedan vi kom hem! Jag kör inte lchf för att gå ner i vikt, utan i fettprocent. Jag är 1.70, har alltid vägt 58 kg oavsett vad jag äter, tränar 3-4 ggr per vecka. Nu väger jag alltså 61 kg även om jag är igång med träningen. Enda skillnaden nu mot då är att min ämnesomsättning minskat markant. Jag känner mig inte mer musklig heller så att det skulle bero på att muskler väger mer än fett tror jag inte, men svårt att säga såklart! Jag ska mäta midjemåtten på fredag och jämföra med tidigare värden som min PT har. Ska bli ytterst spännande, tror tyvärr att det ökat. Vad kan detta bero på? Någon som upplevt liknande? Känner mig inte jättemotiverad om jag fortsätter upp i vikt.. Det kan mycket väl vara så att du letar efter ett fel/problem som faktiskt inte existerar. Vänta tills på fredag och kolla värdena för att säkerställa ifall du faktiskt har gått upp i vikt/fett% eller ifall det kan vara något annat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted February 18, 2013 Share Posted February 18, 2013 Tänk på att om du äter samma mängder LCHF-mat som du gjorde innan när du åt kolhydratmat, finns risken att du går upp i vikt. Fett har dubbelt så högt energiinnehåll som kolhydrater och proteinerna. Alltså, behöver du troligen minska mängden mat du äter. Du kommer nog inte bli hundrig för det, ty som sagt... fett mättar. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted February 18, 2013 Share Posted February 18, 2013 Ärligt talat, om du tränar och har en del muskelmassa, så är din vikt 58/61 mycket låg. LCHF på ett rimligt "normalt" sätt kommer knappast att ge dig någon viktnedgång. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lchfandtrainingdiary Posted February 19, 2013 Author Share Posted February 19, 2013 Ärligt talat, om du tränar och har en del muskelmassa, så är din vikt 58/61 mycket låg. LCHF på ett rimligt "normalt" sätt kommer knappast att ge dig någon viktnedgång. Nej, jag är inte ute efter viktnedgång heller. Men viktuppgång var inte tanken... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lchfandtrainingdiary Posted February 19, 2013 Author Share Posted February 19, 2013 Tänk på att om du äter samma mängder LCHF-mat som du gjorde innan när du åt kolhydratmat, finns risken att du går upp i vikt. Fett har dubbelt så högt energiinnehåll som kolhydrater och proteinerna. Alltså, behöver du troligen minska mängden mat du äter. Du kommer nog inte bli hundrig för det, ty som sagt... fett mättar. Ok, ska tänka påmdet. Jag har skippat frukosten nu på vardagar och äter lagad lunch, lagad middag och ibland lite kvällsmat. Får se om det hjälper. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lchfandtrainingdiary Posted February 19, 2013 Author Share Posted February 19, 2013 Det kan mycket väl vara så att du letar efter ett fel/problem som faktiskt inte existerar. Vänta tills på fredag och kolla värdena för att säkerställa ifall du faktiskt har gått upp i vikt/fett% eller ifall det kan vara något annat. Ja, sant:) ska bli intressant att jämföra måtten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Carolus-Rex Posted February 19, 2013 Share Posted February 19, 2013 Ja, sant:) ska bli intressant att jämföra måtten. Vågen säger väldigt lite. Tränar du hårt kommer du bli av med fett och bygga muskler sen vad vågen visar är helt ointressant. Kolla på bilderna från er resa, det säger mycket mer än vågen, du är säkert garanterat hårdare idag mot vad du va under och efter resan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts