Jump to content

Svetten luktar APA!!!

Dollyfreak

Recommended Posts

Hej på er

Jag kör sedan länge LCHF och tränar väldigt aktivt. Det funkar hur bra som helst.

Men, jag svettas mycket när jag tränar och fy 1000an va det luktar illa! jag har försökt googla lite men då är rådet genast att lägga på kolhydrater, tack men nej tack.

Någon i detta kloka forum som har tips på vad man kan göra? det är inte kul att lukta så illa att man själv känner det.

• Like 1

Har aldrig haft det där problemet, tack och lov. Vilket är tur eftersom jag inte kan använda traditionella deodoranter med aluminium eftersom det ger mig värsta klådan och utslag. 

Det enda du kan göra är att testa dig fram. Kanske äter du för mycket protein och för lite fett? Ketos luktar ju inte direkt "apa" utan mer kemiskt och konstigt. Så kan vara proteinrelaterat. Det finns ju även något inom pseudovetskap som kallas "kött svett" haha. Men sanningshalten är oklar och kanske påhitt från anti-kött lobbyn? Man kan aldrig vara säker.

Du kan testa att dra ner på mejerier som kan ge dålig lukt, vilket också minskar proteinmängden en smula. Vet många som upplevt att mindre mejerier tagit bort keto andedräkten helt, så kanske påverkar svettdoften med?

Har också läst att klorofyllrika livsmedel är bra mot dålig lukt i största allmänhet. Äter själv mycket mörkgröna växter(spenat, persilja, ruccola med mera) och lite alger och har aldrig besvärats av äckelsvett eller att det luktar konstigt i munnen. 

• Like 5

Här en länk till IllVet om kroppslukter. En sak jag fastnade för var att mineralobalans i kroppen kan förändra kroppslukten. Om man äter mycket lök och vitlök kan kroppsdoften bli starkare - dvs inte bara utandningsdofter som är skarpa. 

https://illvet.se/manniskan/halsa/lukt-atta-anledningar-till-att-din-kropp-stinker

8 timmar sedan, Dollyfreak sade:

Hej på er

Jag kör sedan länge LCHF och tränar väldigt aktivt. Det funkar hur bra som helst.

Men, jag svettas mycket när jag tränar och fy 1000an va det luktar illa! jag har försökt googla lite men då är rådet genast att lägga på kolhydrater, tack men nej tack.

Någon i detta kloka forum som har tips på vad man kan göra? det är inte kul att lukta så illa att man själv känner det.

Mm.. all träning av någon som helst höjd gör att man luktar skunk  och då menar jag inte svett, som i princip bara luktar illa om man inte är tillräckligt hygienisk, dvs duschhar o sådant!

Och iomed att du tränar rätt frekvent.. kanske på högre nivå än de flesta.. så är jag lite förvånad över att du inte känt stanken tidigare?

Dvs du kanske inte tränat så mycket/hårt som du trott?

Iallafall, talar vi om träning som omsätter muskler, det skall lukta stall.. annars så har du inte tränat tillräckligt.. på sin höjd tränat kondition.

Oså det klasika, dvs protein luktar stall, ketos luktar aceton.. dvs äter du tillräckligt med fett för din träning?

• Like 1

Men var det inte du @Cleppa som berättade att du bytt löpband på gymmet för "gubben som stod bredvid" luktade så illa...? Och att du efter byte insåg att det inte var han som luktade..? Och detta trots flera år på LCHF? Hur gjorde du för att lösa det (om det nu var du men jag har för mig det)?

• Like 3
  • Confused 1

10 hours ago, Zepp said:

Mm.. all träning av någon som helst höjd gör att man luktar skunk  och då menar jag inte svett, som i princip bara luktar illa om man inte är tillräckligt hygienisk, dvs duschhar o sådant!

Och iomed att du tränar rätt frekvent.. kanske på högre nivå än de flesta.. så är jag lite förvånad över att du inte känt stanken tidigare?

Dvs du kanske inte tränat så mycket/hårt som du trott?

Iallafall, talar vi om träning som omsätter muskler, det skall lukta stall.. annars så har du inte tränat tillräckligt.. på sin höjd tränat kondition.

Oså det klasika, dvs protein luktar stall, ketos luktar aceton.. dvs äter du tillräckligt med fett för din träning?

Jag är ny på forumet men lukten är inte ny.....

Det luktar definitivt mer kemikalier än stall och jag kontrollerar veckovis att jag är i ketos. 

• Like 2

9 minuter sedan, Dollyfreak sade:

Hm... kan det vara som Cleppa säger, att det är nåt speciellt du äter..? Och som du ätit länge..? :( Det är inget lätt pussel att lägga att utesluta en eller ett fåtal saker i taget men kanske finns det nåt du funderat över kan påverka där du kan börja testa..? Gissar att du behöver köpa tålamod i lastbilslass för hitta rätt men det kan vara värt det.

• Like 4

Hm...jag har inte en susning, men vid problemlösning brukar jag försöka avgränsa problemet genom att ställa frågor så man kan avfärda det som inte är relevant.

Jag har ju märkt att svettlukt försvunnit vid LCHF (om jag inte slarvar med socker). Men det är efter en stund, så jag gissar att det handlar om bakterier på huden.

Om jag förstått din fråga rätt, så är det svetten direct - och svett är väl normalt luktfri? (rätta mig ni andra, om jag har fel).

Kan tarmflora påverka? (jag spånar). Ingen sjukdom? Vitaminer, mineraler, vätskebalans, saltbalans, makronutrientfördelning (jag spånar bara; andra får saga emot mig)

• Like 3

On 2019-02-27 at 07:51, Dollyfreak sade:

Det luktar definitivt mer kemikalier än stall och jag kontrollerar veckovis att jag är i ketos. 

Mm.. kanske en blandning mellan ammoniak och aceton?

Och aceton luktar nagellack, dvs kemikalier!

Oså  kan jag sen spåna på Cleppas inlägg, finns vissa födoämnen som ger viss doft, typ vitlök, mögelostar (enligt Cleppa)!

Så då gräver vi ner oss lite i Ketos/ketogen kost/postexsercise ketos!

Till skillnad på glykolys och anaerob träning.. iallafall kortare perioder.. dvs det går hur bra som helst att träna hårt på glykolys/anaerobt, det gäller bara att ladda upp på glukos!

Nu så är jag då mer inne på om stanken handlar om, under träning, /(det är där den skall förekomma) eller om den fortsätter.

Dvs om du är en högpresterande person kan postexcerise fortgå åtskilliga timmar, speciellt i början!

• Like 2

• 5 months later...
Guest Tureborgaren

I länken ovan från Svettkliniken läser jag:

• "Vätskan från handsvett och ansikssvett består främst av vatten och salt. Bakterier kan inte leva på saltvatten, därför lämnar de svetten ifred och avger ingen doft."

Ska man kanske salta i armhålorna då? :)

On ‎2019‎-‎08‎-‎13 at 20:17, jala sade:

Det som luktar när du svettas är alla kolhydrater som du äter.

Det tror inte jag, Dollyfreak skriver ju i detta forum.

Jag har också senaste tiden börjat svettas enorma mängder som jag aldrig gjort förut. Värmevallningarna från klimakteriet har avtagit, nu svettas jag på ett annat sätt och luktar snabbt illa. Det räcker med att t.ex. dammsuga så fullkomligt rinner det svett. Jag har satt det i samband med att jag har detoxat senaste tiden för jag svettas mer då än när jag pausar några dagar i detoxandet men jag är inte helt säker på det. Ja, det känns ofräscht. På jobbet är det parfymförbud så det går inte att dölja med doft. Silverdeo och magnesiumspray hjälper bra under armarna med det blir ju svett på andra ställen också, kan inte rolla silverdeo över hela kroppen men kanske smörja med kolloidalt silver över kroppen?. Ska testa det. Bra idé tror jag🤪

• Like 3

11 minuter sedan, DRAKULLA sade:

Det tror inte jag, Dollyfreak skriver ju i detta forum.

Jag har också senaste tiden börjat svettas enorma mängder som jag aldrig gjort förut. Värmevallningarna från klimakteriet har avtagit, nu svettas jag på ett annat sätt och luktar snabbt illa. Det räcker med att t.ex. dammsuga så fullkomligt rinner det svett. Jag har satt det i samband med att jag har detoxat senaste tiden för jag svettas mer då än när jag pausar några dagar i detoxandet men jag är inte helt säker på det. Ja, det känns ofräscht. På jobbet är det parfymförbud så det går inte att dölja med doft. Silverdeo och magnesiumspray hjälper bra under armarna med det blir ju svett på andra ställen också, kan inte rolla silverdeo över hela kroppen men kanske smörja med kolloidalt silver över kroppen?. Ska testa det. Bra idé tror jag🤪

Det är inte kolhydraterna som gör att man svettas, däremot så sätter de en illaluktande stank omkring sig. För att få bort lukten så kan du använda en blöt trasa med lite bikarbonat och torka under armarna och även andra illaluktande ställen. Kan även användas för rengöring i illaluktande mun samt övriga ställen i ditt hem.

Denna deodorant hittade jag på nätet och har en intressant innehållsförteckning.

https://www.shopping4net.se/Skoenhet/Foer-henne/Kroppsvaard/Deodorant/Deo-Undercover-Agent.htm