Dollyfreak Posted February 26, 2019 Share Posted February 26, 2019 Hej på er Jag kör sedan länge LCHF och tränar väldigt aktivt. Det funkar hur bra som helst. Men, jag svettas mycket när jag tränar och fy 1000an va det luktar illa! jag har försökt googla lite men då är rådet genast att lägga på kolhydrater, tack men nej tack. Någon i detta kloka forum som har tips på vad man kan göra? det är inte kul att lukta så illa att man själv känner det. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ekner Posted February 26, 2019 Share Posted February 26, 2019 Hur länge har du kört på lchf? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dollyfreak Posted February 26, 2019 Author Share Posted February 26, 2019 12 minutes ago, Ekner said: Hur länge har du kört på lchf? Ca 5 år, tränat på den nivå jag gör nu i ca 3år. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ekner Posted February 26, 2019 Share Posted February 26, 2019 Ok. Då borde de initiala problemen med dålig andedräkt och kroppslukt vara över. Du får bli detektiv. Läkemedel, mejerier, kosttillskott etc, ? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted February 26, 2019 Share Posted February 26, 2019 Klimakteriet? Tyvärr, trots att jag aldrig själv trott på det, så ändrar man lukt, och sorgligt nog inte till det bättre 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Elinor Posted February 26, 2019 Share Posted February 26, 2019 Har aldrig haft det där problemet, tack och lov. Vilket är tur eftersom jag inte kan använda traditionella deodoranter med aluminium eftersom det ger mig värsta klådan och utslag. Det enda du kan göra är att testa dig fram. Kanske äter du för mycket protein och för lite fett? Ketos luktar ju inte direkt "apa" utan mer kemiskt och konstigt. Så kan vara proteinrelaterat. Det finns ju även något inom pseudovetskap som kallas "kött svett" haha. Men sanningshalten är oklar och kanske påhitt från anti-kött lobbyn? Man kan aldrig vara säker. Du kan testa att dra ner på mejerier som kan ge dålig lukt, vilket också minskar proteinmängden en smula. Vet många som upplevt att mindre mejerier tagit bort keto andedräkten helt, så kanske påverkar svettdoften med? Har också läst att klorofyllrika livsmedel är bra mot dålig lukt i största allmänhet. Äter själv mycket mörkgröna växter(spenat, persilja, ruccola med mera) och lite alger och har aldrig besvärats av äckelsvett eller att det luktar konstigt i munnen. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kickilotta Posted February 26, 2019 Share Posted February 26, 2019 Här en länk till IllVet om kroppslukter. En sak jag fastnade för var att mineralobalans i kroppen kan förändra kroppslukten. Om man äter mycket lök och vitlök kan kroppsdoften bli starkare - dvs inte bara utandningsdofter som är skarpa. https://illvet.se/manniskan/halsa/lukt-atta-anledningar-till-att-din-kropp-stinker Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted February 26, 2019 Share Posted February 26, 2019 8 timmar sedan, Dollyfreak sade: Hej på er Jag kör sedan länge LCHF och tränar väldigt aktivt. Det funkar hur bra som helst. Men, jag svettas mycket när jag tränar och fy 1000an va det luktar illa! jag har försökt googla lite men då är rådet genast att lägga på kolhydrater, tack men nej tack. Någon i detta kloka forum som har tips på vad man kan göra? det är inte kul att lukta så illa att man själv känner det. Mm.. all träning av någon som helst höjd gör att man luktar skunk och då menar jag inte svett, som i princip bara luktar illa om man inte är tillräckligt hygienisk, dvs duschhar o sådant! Och iomed att du tränar rätt frekvent.. kanske på högre nivå än de flesta.. så är jag lite förvånad över att du inte känt stanken tidigare? Dvs du kanske inte tränat så mycket/hårt som du trott? Iallafall, talar vi om träning som omsätter muskler, det skall lukta stall.. annars så har du inte tränat tillräckligt.. på sin höjd tränat kondition. Oså det klasika, dvs protein luktar stall, ketos luktar aceton.. dvs äter du tillräckligt med fett för din träning? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted February 27, 2019 Share Posted February 27, 2019 Men var det inte du @Cleppa som berättade att du bytt löpband på gymmet för "gubben som stod bredvid" luktade så illa...? Och att du efter byte insåg att det inte var han som luktade..? Och detta trots flera år på LCHF? Hur gjorde du för att lösa det (om det nu var du men jag har för mig det)? 3 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cleppa Posted February 27, 2019 Share Posted February 27, 2019 Jo tyvärr var det så jag kom då på ( om jag kommer ihåg rätt) att det var en mögelost jag börjat äta... och när jag slutade med den så försvann lukten. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dollyfreak Posted February 27, 2019 Author Share Posted February 27, 2019 10 hours ago, Zepp said: Mm.. all träning av någon som helst höjd gör att man luktar skunk och då menar jag inte svett, som i princip bara luktar illa om man inte är tillräckligt hygienisk, dvs duschhar o sådant! Och iomed att du tränar rätt frekvent.. kanske på högre nivå än de flesta.. så är jag lite förvånad över att du inte känt stanken tidigare? Dvs du kanske inte tränat så mycket/hårt som du trott? Iallafall, talar vi om träning som omsätter muskler, det skall lukta stall.. annars så har du inte tränat tillräckligt.. på sin höjd tränat kondition. Oså det klasika, dvs protein luktar stall, ketos luktar aceton.. dvs äter du tillräckligt med fett för din träning? Jag är ny på forumet men lukten är inte ny..... Det luktar definitivt mer kemikalier än stall och jag kontrollerar veckovis att jag är i ketos. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted February 27, 2019 Share Posted February 27, 2019 9 minuter sedan, Dollyfreak sade: Jag är ny på forumet men lukten är inte ny..... Hm... kan det vara som Cleppa säger, att det är nåt speciellt du äter..? Och som du ätit länge..? Det är inget lätt pussel att lägga att utesluta en eller ett fåtal saker i taget men kanske finns det nåt du funderat över kan påverka där du kan börja testa..? Gissar att du behöver köpa tålamod i lastbilslass för hitta rätt men det kan vara värt det. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted February 27, 2019 Share Posted February 27, 2019 Hm...jag har inte en susning, men vid problemlösning brukar jag försöka avgränsa problemet genom att ställa frågor så man kan avfärda det som inte är relevant. Jag har ju märkt att svettlukt försvunnit vid LCHF (om jag inte slarvar med socker). Men det är efter en stund, så jag gissar att det handlar om bakterier på huden. Om jag förstått din fråga rätt, så är det svetten direct - och svett är väl normalt luktfri? (rätta mig ni andra, om jag har fel). Kan tarmflora påverka? (jag spånar). Ingen sjukdom? Vitaminer, mineraler, vätskebalans, saltbalans, makronutrientfördelning (jag spånar bara; andra får saga emot mig) 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted February 27, 2019 Share Posted February 27, 2019 19 minuter sedan, Effie sade: 20 minuter sedan, Effie sade: Kan tarmflora påverka? Absolut. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted February 28, 2019 Share Posted February 28, 2019 On 2019-02-27 at 07:51, Dollyfreak sade: Jag är ny på forumet men lukten är inte ny..... Det luktar definitivt mer kemikalier än stall och jag kontrollerar veckovis att jag är i ketos. Mm.. kanske en blandning mellan ammoniak och aceton? Och aceton luktar nagellack, dvs kemikalier! Oså kan jag sen spåna på Cleppas inlägg, finns vissa födoämnen som ger viss doft, typ vitlök, mögelostar (enligt Cleppa)! Så då gräver vi ner oss lite i Ketos/ketogen kost/postexsercise ketos! Till skillnad på glykolys och anaerob träning.. iallafall kortare perioder.. dvs det går hur bra som helst att träna hårt på glykolys/anaerobt, det gäller bara att ladda upp på glukos! Nu så är jag då mer inne på om stanken handlar om, under träning, /(det är där den skall förekomma) eller om den fortsätter. Dvs om du är en högpresterande person kan postexcerise fortgå åtskilliga timmar, speciellt i början! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dollyfreak Posted March 5, 2019 Author Share Posted March 5, 2019 Jag har fördelen att komma ner i puls fort men svettningen kan fortsätta länge efter träning och jag kan ligga hela natten och svettas/ frossa 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
emihanss83 Posted August 13, 2019 Share Posted August 13, 2019 Skillnad på att svettas mycket och svett som luktar illa tydligen: https://svettklinikenstockholm.se/mitt-svett-har-borjat-lukta-illa/ kan man läsa om bromhidros 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted August 13, 2019 Share Posted August 13, 2019 "Stafylokocker får din svett att lukta lök." Jag får löksmak, inte lukt, i munnen ibland utan att ha ätit det. Har jag stafylokocker i munnen då..? 2 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Tureborgaren Posted August 13, 2019 Share Posted August 13, 2019 I länken ovan från Svettkliniken läser jag: "Vätskan från handsvett och ansikssvett består främst av vatten och salt. Bakterier kan inte leva på saltvatten, därför lämnar de svetten ifred och avger ingen doft." Ska man kanske salta i armhålorna då? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted August 13, 2019 Share Posted August 13, 2019 10 minuter sedan, Tureborgaren sade: Ska man kanske salta i armhålorna då? Det som luktar när du svettas är alla kolhydrater som du äter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DRAKULLA Posted August 15, 2019 Share Posted August 15, 2019 On 2019-08-13 at 20:17, jala sade: Det som luktar när du svettas är alla kolhydrater som du äter. Det tror inte jag, Dollyfreak skriver ju i detta forum. Jag har också senaste tiden börjat svettas enorma mängder som jag aldrig gjort förut. Värmevallningarna från klimakteriet har avtagit, nu svettas jag på ett annat sätt och luktar snabbt illa. Det räcker med att t.ex. dammsuga så fullkomligt rinner det svett. Jag har satt det i samband med att jag har detoxat senaste tiden för jag svettas mer då än när jag pausar några dagar i detoxandet men jag är inte helt säker på det. Ja, det känns ofräscht. På jobbet är det parfymförbud så det går inte att dölja med doft. Silverdeo och magnesiumspray hjälper bra under armarna med det blir ju svett på andra ställen också, kan inte rolla silverdeo över hela kroppen men kanske smörja med kolloidalt silver över kroppen?. Ska testa det. Bra idé tror jag 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted August 15, 2019 Share Posted August 15, 2019 11 minuter sedan, DRAKULLA sade: Det tror inte jag, Dollyfreak skriver ju i detta forum. Jag har också senaste tiden börjat svettas enorma mängder som jag aldrig gjort förut. Värmevallningarna från klimakteriet har avtagit, nu svettas jag på ett annat sätt och luktar snabbt illa. Det räcker med att t.ex. dammsuga så fullkomligt rinner det svett. Jag har satt det i samband med att jag har detoxat senaste tiden för jag svettas mer då än när jag pausar några dagar i detoxandet men jag är inte helt säker på det. Ja, det känns ofräscht. På jobbet är det parfymförbud så det går inte att dölja med doft. Silverdeo och magnesiumspray hjälper bra under armarna med det blir ju svett på andra ställen också, kan inte rolla silverdeo över hela kroppen men kanske smörja med kolloidalt silver över kroppen?. Ska testa det. Bra idé tror jag Det är inte kolhydraterna som gör att man svettas, däremot så sätter de en illaluktande stank omkring sig. För att få bort lukten så kan du använda en blöt trasa med lite bikarbonat och torka under armarna och även andra illaluktande ställen. Kan även användas för rengöring i illaluktande mun samt övriga ställen i ditt hem. Denna deodorant hittade jag på nätet och har en intressant innehållsförteckning. https://www.shopping4net.se/Skoenhet/Foer-henne/Kroppsvaard/Deodorant/Deo-Undercover-Agent.htm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kattuggla Posted August 15, 2019 Share Posted August 15, 2019 Jag gör min egen deodorant, funkar fint. Lika delar kokosolja, bikarbonat, potatismjöl, en nypa salt, lite silver och några droppar eterisk olja. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts