Jump to content

Fisk men i övrigt vegetariskt?

Recommended Posts

Hej!

Jag är ny här på er sida och Lchf är också helt nytt för mig. Hittar ju fullt av menyer med recept som verkar goda, och upplägget för Utmaningen känns lockande. 

MEN, jag äter gärna fisk, ägg o mejerigrejer, men inga andra djur. Finns bra färdig meny för mig, eller kan jag välja någon o sedan gå in o byta recept hur jag vill? Alltså, kan jag byta recept inom valet ”strikt lchf” o bara få upp andra recept som då är ok? Och om jag byter inom en färdig meny är det risk att jag missar näringsämnen? 

Förutom att börja äta sundare är mitt mål att gå ner ca 10 kg, av de 20 som jag gått upp de senaste åren.

Snällt om du kan hjälpa en fuskvegetarian att komma igång!

Med vänlig hälsning,                       Marie

• Like 2

Välkommen till forumet, Marie!

Det är vad jag förstått syftet med menyerna, att du ska kunna hoppa mellan dem, byta dagar/recept osv. Eftersom du äter fisk och ägg kommer du klara näringsbalansen galant! (Även om många av oss här hävdar att nötlever och blod är bland det näringsrikaste du kan äta.. ;)) Så sätt igång du bara! 

En annan tanke du kan ta med dig är att om du äter mat som är lagad från grunden, så slipper du mycket av de kemikalier/tillsatser som finns i halvfabrikat och godis där många dränerar kroppen på näring och då kommer kroppen ta upp den näring som finns i maten bättre.

• Like 5

Självklart kan du byta ut köttet i ett recept mot något annat protein, som t.ex fisk, skaldjur, keso, halloumi, extra ägg, hampafrön o.s.v. Man behöver inte följa recept och menyer slavisk dag för dag. Du kan välja fritt eller inte alls och bara använda recepten som inspirationskälla.

Det enda du behöver hålla koll på näringsmässigt är väl järn. Men det behöver du iofs göra oavsett LCHF, om du är kvinna och inte äter rött kött och inälvsmat. Järn från vegetabilier är svårare för kroppen att ta upp. Kan behöva hålla ett öga på proteinintaget också om du kör helt vegetariskt. 

Sen blir det tyvärr svårare att följa striktaste formen LCHF/Keto om man inte äter kött, eftersom kött är perfekt för det innehållsmässigt med 0 kolhydrater, hel del naturligt fett och extremt mättande. Äter man mycket mejerier, som det ofta blir på veggo LCHF, så rusar kolhydraterna lätt iväg och du hamnar snarare på måttlig LCHF. Men det funkar självklart också! Bara att det kan ta lite längre tid att nå önskat resultat.  

• Like 5

Jag har samma kostupplägg som du och det funkar hur bra som helst. Ägg är min basvara; innehåller allt du behöver, enkelt, går att variera (om man vill - min standardfrukost är tre ägg i stekpannan som jag rör ihop m lite riven ost), billigt, gott! Med fisk, skaldjur och mejeri (i måttlig mängd, jag dricker t.ex. inte mjölk, men använder gärna smör, grädde och creme fraiche) är det lätt att hitta eller modifiera recept. 

När det gäller menyerna ser jag dem som inspiration och inget du behöver följa slaviskt. En av de bästa sakerna med lchf är att maten kan göras så enkel. T ex stekt lax m kryddsmör eller pesto och bladgrönsaker till. Klart! 

Lycka till!

• Like 3