Jump to content

LCHF om man haft problem med gallan

Linto86

Recommended Posts

1 timme sedan, Linto86 sade:

Min sambo och jag tänkte köra LCHF tillsammans. Dock har han haft problem med gallan av och till, så jag undrar om någon har erfarenhet av hur LCHF-kost funkar då? Tänkte på att man äter mer fett och så. 

Snarast en fördel med LCHF- Läs:

https://www.dietdoctor.com/gallstones-and-low-carb

så får du svaret mer i detalj!

• Like 4
  • Thanks 1

2 timmar sedan, Linto86 sade:

Min sambo och jag tänkte köra LCHF tillsammans. Dock har han haft problem med gallan av och till, så jag undrar om någon har erfarenhet av hur LCHF-kost funkar då? Tänkte på att man äter mer fett och så. 

I början, ca 2 till 3 veckor hade jag ont i galltrakten sen försvann smärtan. 

• Like 4

4 timmar sedan, Linto86 sade:

Problem med Gallan,, aså är den full med grus eller stenar så lär man få en massa besvär.. speciellt om det handlar om stenar som inte är små nog för att passera genom gallgångarna!

Iallafall om ni vill testa LCHF med rätt mycket fett och har lite oklara gallbesvär, köp hem diklofenak, drick mycket vatten ät en massa fett!

Har man då tur så passerar gruset ut i tarmen.. har man otur så får man göra en operation  där  man avlägsnar de allt för stora stenarna!

Om man säger som så, det är lixom inte helt förenligt med god hälsa hur som helst med en massa stenar/grus i gallan.

• Like 3

10 timmar sedan, Zepp sade:

Problem med Gallan,, aså är den full med grus eller stenar så lär man få en massa besvär.. speciellt om det handlar om stenar som inte är små nog för att passera genom gallgångarna!

Iallafall om ni vill testa LCHF med rätt mycket fett och har lite oklara gallbesvär, köp hem diklofenak, drick mycket vatten ät en massa fett!

Har man då tur så passerar gruset ut i tarmen.. har man otur så får man göra en operation  där  man avlägsnar de allt för stora stenarna!

Om man säger som så, det är lixom inte helt förenligt med god hälsa hur som helst med en massa stenar/grus i gallan.

Jag har själv inga gallbesvär och han har aldrig haft gallsten, men tidvis smärtor som läkaren trodde "kanske kunde kopplas till gallan". Så det är lite oklart. Vi tänkte göra ett försök och se hur det funkar nu. :)

• Like 2

12 timmar sedan, Linto86 sade:

Jag har själv inga gallbesvär och han har aldrig haft gallsten, men tidvis smärtor som läkaren trodde "kanske kunde kopplas till gallan". Så det är lite oklart. Vi tänkte göra ett försök och se hur det funkar nu. :)

Man har sällan gallbesvär innan man känner av dem!

Och visst.. håller med läkaren, dvs det "kanske kan kopplas till gallan", en kommentar som hur som helst är korrekt men inte fullödig!

Smärtor som förnims i trakten av gallan kan vara lite vad som helst.. behöver inte ens handla om gallan.

Själv är jag en sådan som ofta får kramp lite var som helst, det gör ont.

Gallstenar/grus kan bildas lite oavsett vad vi äter/vissa får mer grus av LCHF-liknande diet.

Dvs testa.. dvs om man sedan tidigare har grus/stenar .. lågfettkost som nästan bygger upp stenar/grus i gallan så då får man undersöka detta.

Dvs nr 2, om man redan har en massa stenar grus, så får man antingen köpa dikflotenak /(receptfritt) och låta gruset passera ut. stora stenar får man hur som helst operera ut!

Oså åter till lite det där med (kan kopplas till gallan) stenar och grus är främsta problemet vad  jag vet.. andra grejer kan även finnas men är lixom väldigt/väldigt ovanliga.

Prova med smör och/eller kokosfett, de behöver inte galla för att falla sönder/bearbetas. Hela mitt liv har jag kunnat äta mycket smör men överhuvudtaget inte oljor/djurfett. Lycka till med underbara LCHF, har själv ätit LCHF i 9 år.

Jag har ätit strikt LCHF i 2 veckor och i fredags fick jag ett gallstensanfall som jag trodde ett tag att min sista stund var kommen. Fick diklofenak så smärtan la sig. Dagarna efter så äter jag liberal. Lite kolhydrater tills min mage är helt normal igen. Vet ju att det kommer bli bra igen. Med LCHF kost blir det bättre med gallan är jag säker på. 

• Like 4

3 timmar sedan, Annelie Johansson sade:

Jag har ätit strikt LCHF i 2 veckor och i fredags fick jag ett gallstensanfall som jag trodde ett tag att min sista stund var kommen. Fick diklofenak så smärtan la sig. Dagarna efter så äter jag liberal. Lite kolhydrater tills min mage är helt normal igen. Vet ju att det kommer bli bra igen. Med LCHF kost blir det bättre med gallan är jag säker på. 

Man kan hjälpa matsmältningen genom att ta tillskott av enzymer. Digest, en tablett man tar i samband med måltid, är till hjälp för många som har uppstötningar och gallbesvär. Dessa besvär brukar ge med sig efter en tid. Mer fett i kosten, som är bra, aktiverar gallflödet mer än tidigare. Kroppen normaliserar sig efter en tid. Om man har mycket besvär får man öka fettet i kosten litet försiktigare utifrån vad man tål och står ut med. - Det blir bättre.

• Like 3