Jump to content

Vad gör jag för fel?

Lillaji

Recommended Posts

Hej!

jag har kört strikt LCHF nu i 2,5 vecka men vågen har inte rört sig nedåt alls. Jag står kvar på min startvikt.

jag är 174 cm lång o väger 71 kg. Vill väga 65, då mår jag som bäst.

en matdag kan se ut såhär:

frukost: äggröra på 2 ägg, 1 tsk smör, 2 msk grädde 

lunch: köttfärssås gjord på blandfärs, tomater, kryddor,  creme fraiche. Färsk spenat som tillbehör. 

Middag: cobb sallad (sallad, gurka, tomat, bacon, kycklingfilé, rödlök, avokado) med dressing gjord på Majonäs och örtkryddor.

totalt blir min matdag ca 1800 kalorier. 

Ser detta galet ut? 

Hjälp! Varför går jag inte ner???

• Like 3

Tack snälla Bitte! Då finns det kanske hopp för mig ändå? Vill ju gärna komma i mina jeans igen. 🙂 Det kanske kan ta ett tag innan man märker något storleksmässigt? Jag känner mig piggare och sover bättre, sp jag kommer att fortsätta. 

• Like 7

2 timmar sedan, Lillaji sade:

Hej!

jag har kört strikt LCHF nu i 2,5 vecka men vågen har inte rört sig nedåt alls. Jag står kvar på min startvikt.

jag är 174 cm lång o väger 71 kg. Vill väga 65, då mår jag som bäst.

en matdag kan se ut såhär:

frukost: äggröra på 2 ägg, 1 tsk smör, 2 msk grädde 

lunch: köttfärssås gjord på blandfärs, tomater, kryddor,  creme fraiche. Färsk spenat som tillbehör. 

Middag: cobb sallad (sallad, gurka, tomat, bacon, kycklingfilé, rödlök, avokado) med dressing gjord på Majonäs och örtkryddor.

totalt blir min matdag ca 1800 kalorier. 

Ser detta galet ut? 

Hjälp! Varför går jag inte ner???

Iallafall så har du fått påhejandet redan från Bitte, det var den positiva grejen!

'Nu kommer jag det jävligt jobbiga, dvs vad har du fått den iden ifrån att du skulle ha bästa hälsan vid en viss vikt?

Dvs det finns indikationer på att du eventuelt skulle må bäst vide en annan vikt/BMI.. räkna hur som helst med att BMI stiger med ålder!

En annan fråga, hur gammal är du?

Iallafall så ser jag inget konstigt med vad du äter inte ens på kalorierna, de bägge verkar rimliga.. dvs du har fortfarande inte svarat på hur gammal du är/hur lång du är eller ens vilket kön!

Hur som helst om du reducerade kalorierna ytterligare så går du garanterat ner i vikt, grejen är bara att du får lida av hunger.. llda, lida.. lida utav hunger hela livet om du vill behålla vikten!

Nu skall jag avslöja en hemlighet, bara mellan dig och mig, dvs LCHF funkar främst för de som är metabolt sjuka.. typ diabetes/metabolt syndrom.

Man kan om man är frisk även använda LCHF som en bantingsdiet.. funkar nog nästan lika bra som de flesta andra bantningsdieter.. dvs i slutändan handlar det som regel om kalorier som man stoppar i munnen.

Tanken hur som helst med LCHF är att man skall kunna leva på cirka två måltider per dag, fasta emellanåt.. gärna på helgerna.. dvs inga som helst mellanmål.

Har man problem med detta så kanske inte LCHF är rätt diet?

Meeen altså hur skönt det är att slippa fasta mattider där man är tvungen att äta semlor och annan skit.. när man får vara helt ensam på helgen och bara äta en riktig måltid per dag.. eller iallafall äta minst en måltid på Söndag.

Grejen är.. utifall man verkligen behöver gå ner i vikt/dvs om man är obes så är LCHF en befrielse.. är man inte obese så kan man köra det som vilken bantningsdiet som helst!

Oavsett så föredrar jag LCHF-liknande upplägg.. iallafall så är jag singel så jag gör som jag vill, oså är jag tillräckligt gammal (63) för att skita i hur alla andra vill äta/må!

• Like 1

15 minuter sedan, Lillaji sade:

har jojobantat 100 ggr i mitt liv, minst... 

Välkommen in i klubben!

Tyvärr så kan en bakgrund med jojobantning sabba en del i försöket att gå ner i vikt eftersom kroppen är otrygg.

2½ vecka är ingen lång tid. Tänk dig LCHF som en livsstil och satsa på att må bra.

Fortsätt som du har börjat! Resultat kommer.  🙂

• Like 5
  • Thanks 1

2 timmar sedan, DRAKULLA sade:

Välkommen in i klubben!

Tyvärr så kan en bakgrund med jojobantning sabba en del i försöket att gå ner i vikt eftersom kroppen är otrygg.

2½ vecka är ingen lång tid. Tänk dig LCHF som en livsstil och satsa på att må bra.

Fortsätt som du har börjat! Resultat kommer.  🙂

Tack för välkomnande! 😃 

känner liksom att jag inte kan fortsätta som jag gjort i 25 år: levt i svält i max tre veckor för att gå ner i vikt, sen ledsnat och gått tillbaka till vanliga (ganska dåliga) matvanor och då gått upp allt igen.  Sådär har jag håller på år efter år. 

Känns som att det är dags att få kontroll på mitt ätande och på mitt mående, tycker detta verkar funka bra. Men tyvärr är min hjärna inte riktigt med på att det är en process som måste få ta tid, den skriker efter resultat direkt... Det får jag jobba på! 

• Like 7

29 minuter sedan, SGK sade:

Välkommen till forumet Lillaji!

Så här tänker jag, du har ett BMI som ligger inom det normala. Du har jojo-bantat, vilket ställer till det, som DRAKULLA skrev. Det är tyvärr inte säkert att din kropp håller med ditt huvud om att 65 kg är idealet för dig.

Men misströsta inte. Håll fast vid LCHF (som jag tror är den bästa kosthållning man kan ha, och dessutom njutbar), kanske din kropp till och med slankar till sig utan viktnedgång. Sen när du kommit in i den här livsstilen kan du så småningom prova att lägga in fasta. Det är väldigt mycket enklare att fasta med en LCHF-adapterad kropp än när man huvudsakligen lever på kolhydrater.

Så tålamod rekommenderas ;)

Lycka till!

Tack! Jag har läst lite om fasta. Kan man kombinera LCHF med 5:2 dieten? Att man kanske bara äter ett mål mat två dagar i veckan? 

• Like 3

42 minuter sedan, Lillaji sade:

Kan man kombinera LCHF med 5:2 dieten? Att man kanske bara äter ett mål mat två dagar i veckan? 

Det går alldeles utmärkt. LCHF kan man äta på väldigt många olika sätt. Själv äter jag i princip OMAD, dvs jag äter bara ett mål mat per dag på vardagarna. På helgen äter jag även frukost. För andra passar det bättre att äta frukost, lunch och middag, eller lunch och middag. Ibland blir det 5:2 för mig också.

• Like 6

Du kanske äter bra och lagom utifrån vad din kroppen behöver, samt är redan inom ramen för normalvikt med god marginal? Då slutar man snarare gå upp i vikt och blir stabil på LCHF.

Jag har själv lyckats med konststycket att öka 4 kg i vikt på LCHF! Men bli inte skämd av det, för jag har aktivt försökt gå upp i vikt och då gav LCHF även det resultatet. Vad jag menar är att man inte kan äta hur mycket som helst eller per automatik går ner i vikt bara för att man kör LCHF. Vill man gå upp i vikt eller stå stilla, så kan man göra det också. Fördelen är att man har full kontroll över ätandet och kan bestämma själv vilket mål man vill nå. 

Sen säger ju vågen inte allt. Jag vet inte om du(trots normal BMI) har för hög % fett som sitter på fel ställen, som du faktiskt bör bli av med? Till och med smala kan ha osunt fett, om de käkat mycket raffinerade sockerarter+kolhydrater.

Vill du bli av med några kilon och hålla dig stabil där, så kanske det krävs lite mer förändringar än att bara köra vanlig LCHF? Testa att kombinera LCHF med någon typ av fasta. Välj den modell av fasta som passar dig bäst som du kan följa långsiktigt. Är mycket lättare att fasta om man redan kör LCHF, eftersom du inte får samma panikhunger. 

Sen behöver du kanske "väcka" kroppen en smula? Att liksom hasa sig från sängen, frukost, bilen och slutligen sjunka ner framför datorn och bli sittandes i timmar(som de flesta gör), är mindre bra. Kroppen hamnar i zombiemode. Se till att röra på dig lite innan dagens första mål, för att maxa fettbränning. Kör även styrketräning ngn gång i veckan. Kroppen blir mindre benägen att samla på sig fettreserver, om man tvingar den att bygga muskler. 

• Like 7

10 timmar sedan, Lillaji sade:

Hej!

lite tillägg: jag är kvinna, 40 år.

har jojobantat 100 ggr i mitt liv, minst... 

Grattis, du är kvinna och uppnått den goda ålder där du kan betraktas som medelålders, dvs skit i att försöka uppnå samma vikt som under din ungdom.. lite oavsett hur bra du då mådde!

Det viktiga är din hälsa.. tänk i stället Kim Kardashian/Rebeca Stella!

Dvs Kimman är 38.. världsberömd fotomodell.. skitsnygg/sexig!

Iallafall så har jag bara testat jojobantningsmetoden en (1) gång det ledde bara till att jag tog bilen till den lokala korvmojen klockan 2 på natten!

Menna du är en vuxen kvinna/medelålders, det ser skitsnyggt ut med Kardashianhöfter

Ger lite utslag på vågen hur som helst.. dags att ändra skönhetsidel, dvs varken du eller jag kommer att vara eviga ungdommar!

Iallafall.. utifall att vikten landar på magen.. det är då vi kan börja diskutera hälsa, för det är lixom inte så hälsosamt vare sig man är man eller kvinna.. och avslöja nu inte detta för någon annan.. det är då LCHF kan komma in som en form av återställning!

16 minuter sedan, SGK sade:

Jag bryr mig mer om vad som känns bra för mig själv.

Tycker jag att du gör rätt i du unga snygga flicka.

On 2019-03-06 at 16:53, SGK sade:

När Zepp generaliserar har jag svårt att inte reagera ;)

Själv är jag 3 månader från min 60-årsdag, och vägde imorse 7 hg (700 gram) mer än i 20-årsåldern. Så det är inte omöjligt att väga som när man var ung även om man är en gammal tant :)

Och jag själv har lätt att bortse från vad män i allmänhet och vissa specifika män tycker är snyggt och inte snyggt. Jag bryr mig mer om vad som känns bra för mig själv. 😋

Det gör du rätt i!

Iallafall om det inte framgick.. dvs det framgick rätt bra att jag som man bedömde kvinnor.. dvs min egen erfarenhet är att de får väga lite vad som helst, för min del.

Dvs det jag främst reagerade mot är att en viss vikt är det som skänker hälsa och lycka i livet.

Min erfarenhet är att det förändras med åren.. lite oavsett om man lägger på sig lite vikt som kvinna/man.. dvs rätt oberoende utav vikt!

Iallafall så är jag glad för att du ger det kvinnliga perspektivet.. på vikt och hälsa!

Kanske lika bra att du inte kan bedömma min kroppsform/min mage, för jag tenderar att öka i vikt med  åldern.. och det mesta verkar lägga sig på magen.. inte snyggt alls!

Såå.. bortsett hur kvinnor väger/ser ut.. så anammar jag LCHF som ett sätt att äta sk riktig mat för hälsan och i viss mån oxå för vikten!

Dvs på något sätt inbillar jag mig inte för en stund att en viss vikt är det som ger allt!

• Like 3