Jump to content

80% fett !?!?!?


lelleleo
 Share

Recommended Posts

Det säg lite olika här ibland. Men en kommentar jeg såg från en: Nä du ska inte vräka i deg fett.... ..... .... ... .. .. . .. .. .. . Och på slutet: Men 80% av hela alltet ska va 80% fett. Kan nån sätta upp ETT/1 dagsexemple på hur detta kan se ut/hänger i hop. Bara för en dag altså. Hur man knopar i hop detta? Och är det 80% av vikten man äter, eller av kaloriinntaget som ska va fett? :wacko:

L

Link to comment
Share on other sites

Så här kan tex en dag se ut för mig! Jag använder matdagboken.se som är gratis.

För att lättare få upp fettprocenten dricker jag LCHF-kaffe som mellanmål. Då får jag i mig bara fett och fettprocenten höjs väldigt enkelt. Om man inte gillar kaffe kan man köra någon matsked kakao i istället.  :) 
 
12:00 Lunch  
» 30,0 gram Sparris grön el vit 8 Kcal
» 30,0 gram Majonnäs 80% fett 215 Kcal
» 100,0 gram Tonfisk i vatten konserv avrunnen 110 Kcal
 
Fett: 25 g Protein: 25 g Kolhydrater: 1 g 333 kcal
 
15:00 Mellanmål
 » 0,5 msk Kaffe bryggt 0 Kcal
» 20,0 gram Kokosfett 177 Kcal
» 20,0 gram Bordsmargarin Bregott 75% fett berik 133 Kcal
 
Fett: 35 g Protein: 0 g Kolhydrater: 0 g 310 kcal
 
20:00 Middag
 » 2,0 st Ägg rått 155 Kcal
» 40,0 gram Smör 80% fett 285 Kcal
» 50,0 gram Blomkål 14 Kcal
» 200,0 gram Shirataki nudlar 4 Kcal
 
Fett: 43 g Protein: 15 g Kolhydrater: 3 g 458 kcal
 
Dagens totala intag i gram och procent:
Fett:103 g (84%)
Protein: 40 g (15%)
Kolhydrater: 4 g (1%)
1101 kcal

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Det säg lite olika här ibland. Men en kommentar jeg såg från en: Nä du ska inte vräka i deg fett.... ..... .... ... .. .. . .. .. .. . Och på slutet: Men 80% av hela alltet ska va 80% fett. Kan nån sätta upp ETT/1 dagsexemple på hur detta kan se ut/hänger i hop. Bara för en dag altså. Hur man knopar i hop detta? Och är det 80% av vikten man äter, eller av kaloriinntaget som ska va fett? :wacko:

L

 

Allt väsentligt har redan sagts ovan. För att ändå trycka på det specifika du tar upp, när någon här säger "du ska inte vräka i dig fett" så menar man helt enkelt att vi alltjämt är slavar under vår biologi, dvs stoppar vi i oss mer än vi förbränner så går vi upp i vikt. Så poängen är alltså att inom ditt energimässiga rörelseomfång, dvs ditt energibehov (antal kalorier du behöver), så gör du förändringar så att åtminstone all energi som du tidigare sannolikt lade på stärkelserika produkter ska nu ersättas av fettrika diton. Det säger ingenting om vikten/mängden utan rör alltså bara energiaspekten, dvs 100 gram smör innehåller - jag höftar - dubbelt så mycket kalorier som 100 gram pasta.

 

Och igen, många lyckas åstadkomma önskad effekt utan att gå ned på kalorinivå och räkna och enbart låta de biokemiska effekterna av LCHF-kosten diktera matintaget, dvs mättnaden guidar dig både framåt och nedåt (vad gäller viktkurvan). Om du däremot stagnerar så är det läge att gå till botten med vad du stoppar i dig. För detta finns dock hjälp i form av verktyg som dessa:

 

http://forum.kostdoktorn.se/topic/1216-nyb%C3%B6rjartips-verktyg-f%C3%B6r-att-h%C3%A5lla-koll-p%C3%A5-matintag/

 

Ett annat sätt att se på det ur perspektivet att du frågade om ett menyexempel är att det här är egentlgen inga konstigheter. Bättre att undersöka vad du själv stoppar i dig än utgå från vad någon annan äter (även om jag förstår att du kanske fiskade efter mer förståelse för vad man kan äta rent praktiskt). När du för matdagbok eller liknande ett tag så vet du mycket bättre vad just DU stoppar i dig och du kan då trimma matintaget så att det bättre motsvarar ex. fördelningen av energivande näringsämnen (protein, fett, kolhydrater).

 

Lycka till!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Så här kan tex en dag se ut för mig! Jag använder matdagboken.se som är gratis.

För att lättare få upp fettprocenten dricker jag LCHF-kaffe som mellanmål. Då får jag i mig bara fett och fettprocenten höjs väldigt enkelt. Om man inte gillar kaffe kan man köra någon matsked kakao i istället.  :) 

 

12:00 Lunch  

» 30,0 gram Sparris grön el vit 8 Kcal

» 30,0 gram Majonnäs 80% fett 215 Kcal

» 100,0 gram Tonfisk i vatten konserv avrunnen 110 Kcal

 

Fett: 25 g Protein: 25 g Kolhydrater: 1 g 333 kcal

 

15:00 Mellanmål

 » 0,5 msk Kaffe bryggt 0 Kcal

» 20,0 gram Kokosfett 177 Kcal

» 20,0 gram Bordsmargarin Bregott 75% fett berik 133 Kcal

 

Fett: 35 g Protein: 0 g Kolhydrater: 0 g 310 kcal

 

20:00 Middag

 » 2,0 st Ägg rått 155 Kcal

» 40,0 gram Smör 80% fett 285 Kcal

» 50,0 gram Blomkål 14 Kcal

» 200,0 gram Shirataki nudlar 4 Kcal

 

Fett: 43 g Protein: 15 g Kolhydrater: 3 g 458 kcal

 

Dagens totala intag i gram och procent:

Fett:103 g (84%)

Protein: 40 g (15%)

Kolhydrater: 4 g (1%)

1101 kcal

 

0,5 msk kaffe?... Vad är msk? Om det är matsked blir det inge vidare kaffedrickande. :D 

Link to comment
Share on other sites

Allt väsentligt har redan sagts ovan. För att ändå trycka på det specifika du tar upp, när någon här säger "du ska inte vräka i dig fett" så menar man helt enkelt att vi alltjämt är slavar under vår biologi, dvs stoppar vi i oss mer än vi förbränner så går vi upp i vikt. Så poängen är alltså att inom ditt energimässiga rörelseomfång, dvs ditt energibehov (antal kalorier du behöver), så gör du förändringar så att åtminstone all energi som du tidigare sannolikt lade på stärkelserika produkter ska nu ersättas av fettrika diton. Det säger ingenting om vikten/mängden utan rör alltså bara energiaspekten, dvs 100 gram smör innehåller - jag höftar - dubbelt så mycket kalorier som 100 gram pasta.

 

Och igen, många lyckas åstadkomma önskad effekt utan att gå ned på kalorinivå och räkna och enbart låta de biokemiska effekterna av LCHF-kosten diktera matintaget, dvs mättnaden guidar dig både framåt och nedåt (vad gäller viktkurvan). Om du däremot stagnerar så är det läge att gå till botten med vad du stoppar i dig. För detta finns dock hjälp i form av verktyg som dessa:

 

http://forum.kostdoktorn.se/topic/1216-nyb%C3%B6rjartips-verktyg-f%C3%B6r-att-h%C3%A5lla-koll-p%C3%A5-matintag/

 

Ett annat sätt att se på det ur perspektivet att du frågade om ett menyexempel är att det här är egentlgen inga konstigheter. Bättre att undersöka vad du själv stoppar i dig än utgå från vad någon annan äter (även om jag förstår att du kanske fiskade efter mer förståelse för vad man kan äta rent praktiskt). När du för matdagbok eller liknande ett tag så vet du mycket bättre vad just DU stoppar i dig och du kan då trimma matintaget så att det bättre motsvarar ex. fördelningen av energivande näringsämnen (protein, fett, kolhydrater).

 

Lycka till!

 

Jammen tack Tiny.

Ja jag känner mig en smula trög. Har läst om, och tror jag fattar detta med att kolisar blir socker blir fett.. Ja vad som händer osv. Men att få i seg lagom fett, och var ifrån är jobbigare. Spes nu när protein också tycks vara en stor bov. Jag har ju ätit alldelse för mycke (fett) kjött som det värkar. Och när man ser at i en fläskkotlett är "endast" 48% fett, men 52 % protein...ja då är ju "grensen" på 1g protein pr kg mig redan overskriden. Och om man går med i "matdagboken.se", måste man väl väga alt man äter för att det ska bli rätt? Nej jag skulle noga behöva bo med någon som kunde detta, och lära mig. Och jag försöker inte krångla till det. Önskar bara att få det rätt. För att "jobba på" i dimman känns j..igt jobbigt. För då vet man ju inte vad som händer, om inget händer :D

Link to comment
Share on other sites

Mnja.. så himla krångligt är det faktist inte!

 

Ät en handflatestor kött/fisk-bit.. tre gånger om dagen eller motsvarande mängd av något annat köttigt/proteinhaltigt.

 

Stek i smör/kokosfett, slå en slatt grädde i såsen.. ät valfri mängd grönsaker.. gärna gröna bladgrönsaker.

 

Och du.. det kan knappast vara meningen att man skall väga var enda tugga, det verkar snarare som en ätstörningen.

 

Däremot.. om man är osäker.. lägg in en dag eller två i någon matdagbok bara för att kolla.. höfta till mängderna!

 

Dvs.. köper du ett paket köttfärs så står det 500 gram och x fett%, tar du hälften så är det 250 gram.

 

Så här enkelt är det;

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Mnja.. så himla krångligt är det faktist inte!

 

Ät en handflatestor kött/fisk-bit.. tre gånger om dagen eller motsvarande mängd av något annat köttigt/proteinhaltigt.

 

Stek i smör/kokosfett, slå en slatt grädde i såsen.. ät valfri mängd grönsaker.. gärna gröna bladgrönsaker.

 

Och du.. det kan knappast vara meningen att man skall väga var enda tugga, det verkar snarare som en ätstörningen.

 

Däremot.. om man är osäker.. lägg in en dag eller två i någon matdagbok bara för att kolla.. höfta till mängderna!

 

Dvs.. köper du ett paket köttfärs så står det 500 gram och x fett%, tar du hälften så är det 250 gram.

 

Så här enkelt är det;

 

 

Njaej...ätstörning har jag nog inte. Öskar bara förstå, och veta att jag gör "rätt". För jag behöver komma ner i vikt. Men det känns som jag lär lite varje dag. Och om "en stund" går det kanske av sig själv...men tack! ;)

Link to comment
Share on other sites

Jag har ju ätit alldelse för mycke (fett) kjött som det värkar. Och när man ser at i en fläskkotlett är "endast" 48% fett, men 52 % protein...

Kött innehåller rätt mycket vatten, också. Jag vet inte vart du hittar att fläskkotlett består till 48% av fett, men ta till exempel sidfläsk av gris så ser du, om du scrollar ned lite, att per 100g kött är det 29,5g fett och 14,8g protein. Resten är alltså varken eller. Översatt i energiprocent blir det 81% fett, 19% protein. :)
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det svåra är inte att ställa om kroppen utan att ställa om knoppen!

 

Dvs gå från planlöst ätande utan tanke på konsekvenserna till att äta på ett konsekvent sätt för bästa hälsa.

 

Ett lite enklare sätt att komma in i tänket är att läsa en bok.. och jag rekomenderar Skaldemans bok "Ät dig ner i vikt"

 

http://www.bokrecension.se/9151844818

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Kött innehåller rätt mycket vatten, också. Jag vet inte vart du hittar att fläskkotlett består till 48% av fett, men ta till exempel sidfläsk av gris så ser du, om du scrollar ned lite, att per 100g kött är det 29,5g fett och 14,8g protein. Resten är alltså varken eller. Översatt i energiprocent blir det 81% fett, 19% protein. :)

 

http://www.fineli.fi/food.php?foodid=11512〈=sv

 

Hittade det här...men känner att jag blir mer och mer förvirrad he he..för det du skriver över är ju den högre matematiken :huh:

Link to comment
Share on other sites

Det svåra är inte att ställa om kroppen utan att ställa om knoppen!

 

Dvs gå från planlöst ätande utan tanke på konsekvenserna till att äta på ett konsekvent sätt för bästa hälsa.

 

Ett lite enklare sätt att komma in i tänket är att läsa en bok.. och jag rekomenderar Skaldemans bok "Ät dig ner i vikt"

 

http://www.bokrecension.se/9151844818

Ok... Beställer... Så får man hoppas knoppen funkar :wacko:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...