Jump to content

Ungas psykiska ohälsa och dålig livsstil / kost

Erik 2

Recommended Posts

Är det nån annan än jag som ofta rycker till när det är reportage på tv om människor som lever med olika diagnoser och psykiska problem och man får se vad de äter ?? 

Experterna uttalar sig undantagslöst om att det är andra faktorer än livsstil som är problemet, tills nu, äntligen en expert som tar bladet från munnen: Ing-Marie Wieselgren, psykiatrisamordnare på Sveriges Kommuner och Landsting.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/skl-en-livsstil-som-sliter-pa-hjarnan

SKL om ohälsan bland unga: ”En livsstil som sliter på hjärnan”

Publicerad igår 01.49

Köerna till Barn- och ungdomspsykiatrin hade varit kortare om fler ungdomar hade levt en livsstil med bättre sömn, mat och motion. Det tror Ing-Marie Wieselgren, psykiatrisamordnare på Sveriges Kommuner och Landsting.

– De har hamnat i en ond cirkel genom en livsstil som sliter på hjärnan, säger hon.

Förra året satsade regeringen en kvarts miljard kronor för att korta köerna till BUP, och socialminister Lena Hallengren (S) beskriver den psykiska ohälsan hos unga som ett verkligt samhällsproblem. 

Samtidigt menar Ing-Marie Wieselgren att en förklaring till långa BUP-köer är att många unga har en livsstil som är allt för slitig för hjärnan.

– Man är för dålig på att sova, äta och motionera på ett sätt som främjar hälsan, säger hon.

”Jobba med livsstilen”

Ing-Marie Wieselgren menar att förändrad livsstil är en förutsättning för att man ska kunna nå en vändning när det gäller den psykiska ohälsan i Sverige.

– Om vi ska kunna vända och stoppa tillströmningen till BUP, då måste vi komma in tidigare och just jobba med livsstilen och de val som man gör kring hur man organiserar sitt liv, säger hon.

Inte enda orsaken

Men vad finns det egentligen för vetenskapliga belägg för att det är som du säger, att livsstilsfaktorerna har en väldigt stor inverkan på den här ökningen av ungas psykiska ohälsa?

– Det finns forskning som säger att livsstilsfaktorerna påverkar hur vi mår och att förbättrade levnadsvanor kan minska upplevelsen av ångest och depression. Däremot går det inte att säga att det är orsaken till hela den ökning av psykisk ohälsa som vi ser i samhället.

• Like 5

Någon bekant delade (indignerat) en insändare på Facebook, om att köerna till ungdomspsykiatrin berodde på att den generationen är alldeles för bortskämd...

Jag kommenterade lite om kosten, men det var det ingen som reagerade på...

• Like 6

Statistik är intressant. 1997 började en ökning skönjas av psykisk ohälsa. 2001 ökade den så pass att det började uppmärksammas i medier, 2009 drog det igång ytterligare så pass att utredningar startade och psykinrättningarna stod handfallna.  Gissa vad som hände dessa årtal? 
Kan tilläggas att 2020, och därefter, räknar man kallt med det hela kommer att eskalera till en magnitud där samhället inte längre kan hjälpa de utsatta av ekonomiska skäl.

Jag såg Ing-Marie Wieselgren i ett debattprogram förra veckan (Ekdahl och Ekdahl).

Programmet handlade om psykisk ohälsa.

När jag hörde henne i intervjun så reagerade jag starkt på att allt hon sa lät så klokt och intressant.

Även en före detta hälsominister/idrottsminister Gabriel Wikström deltog i samtalen med erfarenhet av egen psykisk ohälsa.

Mixen av kost/sömn/motion/ständig uppkoppling/en allt snabbare ytveckling/krav och jämförelser med andra låter aldrig hjärnan vila.

Det är nyttigt att ha tråkigt och stiltje emellanåt så hjärnan får vila upp sig.

Först efter hjärnvila kommer kreativiteten och lusten fram i längtan efter att få stimuleras.

• Like 4

Guest Tureborgaren

Bokus: Skärmhjärnan : hur en hjärna i osynk med sin tid kan göra oss stressade, deprimerade och ångestfyllda av Anders Hansen

Anders Hansen: "Mobilen hackar rakt in i hjärnans belöningssystem"  : I samband med de smarta telefonernas intåg för drygt ett decennium sedan har antalet personer som söker hjälp för psykisk ohälsa och sömnproblem ökat. Tonåringar idag sover i genomsnitt en timme mindre än vad tonåringar gjorde för tio år sedan, enligt Anders Hansen.

https://www.breakit.se/artikel/17445/mobilen-gor-dig-trott-och-deppig-han-vet-varfor-du-anda-inte-kan-lata-bli-den

Det tror jag inte jag har sett, såvida du inte tänker på matprogram t.ex. på TV 4 och undantagsvis på SVT. Jag skulle gärna se programmakarna på TV engagera sig lite mer för att påvisa sjukdomarnas samband med fel kost. Ett av de största problemen  med vad barnen får äta på skolorna är just att våra auktoriteter tillsammans med landets dietistkår (veganernas starkaste fäste) utgör farliga stoppklossar för övergången till sund kost - såväl i hemmet, skolan som på sjukhus och vårdhem. 

Sen jag första gången såg en av våra professorer som koncentrerat sig på barnens kost - professor Claude Marcus - som anklagade Kostoktorn själv (Andreas) för att rekommendera kost (LCHF) som Markus betecknade som barnmisshandel, har jag insett det allvarliga läget för Sveriges barn. 

Det värsta är att inga juridiska medel finns till att hindra okunniga läkare upp till professors rang att fortsätta sprida falsk information fram till pensionen - ja även efter. Tänk på Stephan Rössner - han höll ju på efter sin pension (även han tog tillfället i akt att chikanera Anders på ett nedlåtande sätt). Vi vet ju att Anders på ett elegant sätt i slutändan vann den ideologiska kampen.   Nu har Rössner möjligen tystnat, eller åtminstone borde det, efter att på punkt efter punkt bevisats ha fel i det verkligt väsentliga sammanhangen. Han hade uppenbarligen inte tillägnat sig något av den senare forskningen, vad gällde den meningslösa jojobantningen, som han stod bakom - han förstod aldrig att det just var de sockerbildande kolhyhydraterna som gav fetman - inte fettet!!!

En klar kunskap har flertalet av oss på detta forum, att någon rättssäkerhet i medicinskt tekniskt avseende inte finns i vårt land.  Intressant är att de fem medicinarna av vilka tre var professorer klagar över böcker om kost:

”Det vi efterlyser är helt enkelt en hjälp för läsare att få möjligheten att välja de böcker som förtjänar att stå bland faktaböckerna”

Vi har haft uppe det på forumet tidigare men den som inte såg tråden kan ju kika lite på:

se: https://omni.se/forskare-allvarliga-fel-i-bocker-om-kost-och-halsa/a/kan2aj

Lika gärna kunde de ha sagt detsamma om kollegor på hög nivå som utgör värre problem, eftersom de fungerar som auktoriteter. Någon rättssäkerhet finns inte. T.o.m. på forumet finns många som påpekar problem med läkare som önskar skriva ut t.ex. statiner för livslång användning, trots idealisk lipidprofil och biverkningar med risker för bl.a. utveckling av diabetes. Läkarna har inte lärt sig (eller vill inte) att det finns bättre icke-medicinska metoder för att neutralisera både diabetes 2 och lipidprofilen. LCHF ryggar de för att överhuvudtaget tala om, med i annat fall hotet att förlora läkarlegitimationen. 

2082212001_ScreenHunter_2050Mar_0717_27.thumb.jpg.3dbc4f8100d5668316c44cb38d638591.jpg        

• Like 4
  • Thanks 1

Enligt en tv-läkare har sömnstörningar ökat med runt 500 procent från 2000. När jag såg detta funderade jag direkt på hur han kan få sitta oemotsagd i tv och slå mot industrin? Läkaren hade nämligen vissa "idéer"  om orsaken, som inte på något sätt gynnade industrin. 

• Like 3

Har ni hört uttrycket: föräldrar som pastaknarkar sina barn? Jag tycker att det sammanfattar kort och gott läget med hur många utfordrar sina barn: snabbmakaroner med ketchup med eller utan köttbullar eller korv, oftast fabrikstillverkade. Vem orkar i dagens samhälle att stå vid spisen och rulla egna köttbullar? Det är förstås bättre med köttbullar men det är ju snabbare utan. Jag har varit i det träsket. Det är snabbt, billigt och ungen trilskas inte mycket. De är också vanedjur och de tycker inte att man blandar i för många olika saker i deras mat. Pastan ihop med den söta ketchupen ger en fin dopaminkick i en barns hjärna. Sedan att en sådan diet är näringsfattig och alldeles för stärkelserik vet inte folk om. Det är ju andra saker man har hört är farliga - mättad fett, tunga metaller, för mycket godis osv. Pastan anses vara mat av väldigt många. Sedan blir de studenter och lever på nudlar - smaksatta billiga nudlar som man kan få klara på några minuter. Då blir de också mer utsatta för veganpropagandan. Inte undra på att köerna hos psykvården växer.   

• Like 5
  • Sad 1

Jag tror knappast kosten är den enda faktorn. Är sån himla press på unga idag att vara perfekta på alla sätt och vis. När jag var i tonåren räckte det liksom att vara hel och ren, inte grotesk tjock eller vanskapt, så var man good enough. Men idag ska man se ut som en supermodell i det sociala, som en fitnessmodell i bikini och sen som en porrstjärna naken och ha 20.000 följare och världens mest spännande liv medan man gör kometkarriär. Allt annat är en loser. Jag hade gått av på mitten och hatat mig själv p.g.a alla ouppnåeliga ideal om jag var ung idag, oavsett vad jag åt för mat. 

Att stirra in i en digital skärm dygnets vakna timmar är ju inte bra för hjärnhälsan heller, när den fortfarande utvecklas. 

Men det faktum att matvanor och kost överlag är av sämre kvalitet bidrar självklart också. Maten innehåller färre och färre faktiska råvaror och mer gifter, p.g.a av prispress och massproduktion. Till och med kött och mejerier idag innehåller tillsatser, tillsatt socker och vatten i kombinationen med vegetabilisk utfyllnad, för att sänka kostnader. Skräpmat och spannmålsbaserade livsmedel är så billigt att det nästan är gratis. Folk överlag har ingen koll. Lever man mestadels på tillsatser, processade kolhydrater, inklusive socker så blir det ju svårare att behålla den mental hälsan när man är ung och utsätts för konstant press och motgångar. 

• Like 2

22 minuter sedan, Elinor sade:

Jag tror knappast kosten är den enda faktorn.

Givetvis är inte kosten enda orsak, isåfall hade inte problemet exploderat som det gjort de senaste åren. Problemet är att industrin vill för död och pina inte att sanningen ska komma i omlopp, det har varit nära några gånger i USA, men även där finner sej folk snällt i att "ingen vet"

• Like 1

46 minuter sedan, Elinor sade:

Jag tror knappast kosten är den enda faktorn.

Dessvärre är det väldigt många som kan inte tänka sig att kosten har något med den psykiska hälsan att göra. Däri ligger problemet. Om man som den första åtgärden vid psykisk ohälsa föreslog en bättre näringsrikare kost så skulle 90% må bättre. Stress och sociala förväntningar har alltid funnits bara i olika former. Dessa faktorer är mycket svårare att ha kontroll över. Det du stoppar i munnen kan du kontrollera om du har fått kunskap om det och vet vad du behöver. Det kan många här på forumet vittna om. Fixar du maten så har du har fått en fungerande biokemi och hormonell balans då kan du möta världen med helt andra förutsättningar. Du kommer att ha en annan trygghet i kroppen och klarhet i skallen. Yttre stressfaktorer kommer alltid att finnas.

• Like 4
  • Thanks 1

Förmodligen är det många saker som ligger bakom och inte enbart kosten. Men kosten är garanterat en viktig del. Min mamma arbetade tidigare inom skolan och tyvärr är det många elever som inte får lagad mat hemma på vardagarna. Därför är det extra viktigt att maten som serveras i skolorna är näringsrik och bra.

Hittade den här på en av Stig Bengmarks föreläsningar. Vet ej om siffrorna stämmer. Det är i så fall en extrem ökning av alla möjliga sjukdomar. 

THIRD MILLENIA DISEASES DRAMATIC increase in incidence in recent 27 years (1990 – 2017) in USA

Lear R. The Root Cause in the dramatic rise of Chronic Disease

Chronic fatigue syndrome 11027 percent

Bipolar disease in youth 10833 percent

Fibromyalgia 7727 percent

Autism 2094 percent

Celiac Disease 1111 percent

ADHD 819 percent

Lupus 787 percent

Hypothyroidism 702 percent

Osteoarthritis 449 percent

Sleep Apnea 430 percent

Diabetes 305 percent

Alzheimer’s disease 299 percent

Mental Depression 280 percent

Asthma 142 percent  

On 2019-03-06 at 15:28, DRAKULLA sade:

Det är nyttigt att ha tråkigt och stiltje emellanåt så hjärnan får vila upp sig.

Först efter hjärnvila kommer kreativiteten och lusten fram i längtan efter att få stimuleras.

Min uppfattning efter många års erfarenhet, är dock att all innovativ verksamhet befrämjar avspänning och sömn. Morgonen skall helst alltid representera ett uppvaknande med känslan att få uppleva en ny spännande dag.

Den stiltje du antyder, kan naturligtvis vara att ta emot naturen, ta en kopp te eller kaffe till tv-aktuellt eller skriva av sig sina senaste rön t.ex. vid användningen av sin egen kropp som studieobjekt att lära av. Notera blodtryckets beroende av elektrolyterna och vätskeintaget eller vakenhetens beroende av den dagliga fastan. Kontrollera sin kognitiva förmåga eller reaktionssnabbhet. Man blir mer och mer förvånad över LCHF-kostens fantastiskt föryngrande effekter. Ni som "redan" är yngre blir naturligtvis ett snäpp bättre genom den lägre åldern (själv är jag t.ex. betydligt sämre än tidigare på min paradgren höjdhopp) men i övrigt kan det kanske vara bra att veta hur någon på väg mot nittio känner sig under LCHF-inflytandet.⏳ Snart är ni där!

Som en försiktig upplysning kan jag påpeka att de senaste två decennierna rasat i väg med en rasande fart i takt med hur barn barnbarn och barnbarnsbarn växer - känns som fem-tio år.

• Like 4