Leopold Roos Posted February 19, 2013 Share Posted February 19, 2013 Såg i intressetråden att det fanns stort intresse för böcker bland oss som triggar fantasin. Tipsa gärna här om dina favoriter bland genrerna Fantasy, Science Fiction, och Skräck bland romaner. Säg gärna lite om varför de är bra och vad de handlar om.Mina favoriter är:Jag sätter trovärdighet högst på vad som är viktigast. Ja visst finns det en hel del overkliga inslag som magi osv, men personerna och värden ska fortfarande kännas trovrädiga och följa denna alternativa fysik som finns där. Hatar där man ska försöka göra handligen mer (modernt) barnvänlig, för det blir inte alls trovärdigt, för värden är inte så "barnvänlig" på riktigt.Wheel of Time (Sagan om Drakens Återkomst) av Robert Jordan.Många olika karaktärer som känns mycket trovärdiga. Handlar om hur det är att vara en okänd och bli känd. Hur man man inte tappar fotfästet.Song of Ice and Fire (Game of Thrones):För vuxna! Folk svär, skadas, far illa, är mänskliga, känns trovärdigt. Handlar mycket om hur det är att var adel och andra med mycket ansvar. Mörk värld, Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jeanette H-H Posted February 19, 2013 Share Posted February 19, 2013 Robin Hobbs Assassins Apprentice och resten i serien. Jag blev rekommenderad dom av några riktiga fantasy-nördar och sen var jag helt fast En rolig händelse som hände mig just när jag läste de här böckerna var att jag blev antastad av en mycket närgången tonårspojke mitt på gatan. Eftersom jag levde in mig så mycket i boken kände jag mig som huvudpersonen, och var riktigt modig. Så jag höttade med mitt paraply och jagade iväg ynglingen - som blev ganska förskräckt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nessima Posted February 19, 2013 Share Posted February 19, 2013 Song of ice and fire av George Martin, för att man aldrig vet om han tänker ta kol på ens favoritkaraktärer. Känns härligt oförutsebart. Alla Robin Hobbs böcker. För att känslan var fantastisk när man i tredje triologin plötsligt bara fattade! (Vad kan jag inte säga utan att det blir en spoiler.) Och för att den värld hon beskriver är fantastisk och verklig. Och för att huvudpersonerna har verklighetstrogna problem. Katherine Kerrs böcker om landet Deverry. För att de var de första fantasyböckerna jag läste, och för att det är en bra rikligt stor kärlekshistoria! Och för att hennes idé om de sammanvävda livsödena. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leopold Roos Posted February 19, 2013 Author Share Posted February 19, 2013 Klassas Robin Hobbs böcker som vuxenböcker mon tro? Alltså sex, svordomar, död, osv? (som kännetecknar HBO:s TV-serier ). I så fall får jag ta o läsa dem.Deverry var bra när man var yngre ja. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kajan Posted February 19, 2013 Share Posted February 19, 2013 Detta är verkligheten av Bertil Mårtensson Börjar som fantasy i en sagovärld med fångad prinsessa, fritagelse och flykt genom svårforcerad terräng. Historien byter inriktning mot mer science fiction-lik dito. Hur ska det sluta? Spännande! Hela boken finns inskannad av Projekt Runeberg, se länk ovan, eller läses på mjuka blad av cellulosa. I många kommuner finns flertalet byggnader resta för huserandet av dessa. Ett tag till... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nessima Posted February 19, 2013 Share Posted February 19, 2013 Klassas Robin Hobbs böcker som vuxenböcker mon tro? Alltså sex, svordomar, död, osv? (som kännetecknar HBO:s TV-serier ). I så fall får jag ta o läsa dem. Deverry var bra när man var yngre ja. De är inte i närheten lika råa som Martins böcker. Tycker dock absolut att de går att läsa som vuxen. Svordomar vet jag inte riktigt, men sex och död finns i alla fall.. Testa, det värsta som kan hända är att du inte gillar dem och då måste man ju inte läsa alla ;-) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ti Ti Posted February 19, 2013 Share Posted February 19, 2013 American Gods av Neil Gaiman. Det var riktigt roligt att försöka gissa sig till vilka gudar som avsågs - kan inte fatta att jag inte greppade på en gång vem Mr Wednesday var *suckar* Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ti Ti Posted February 19, 2013 Share Posted February 19, 2013 American Gods av Neil Gaiman. Det var riktigt roligt att försöka gissa sig till vilka gudar som avsågs - kan inte fatta att jag inte greppade på en gång vem Mr Wednesday var *suckar* Och gudarna är alltså de gudar som alla de folk som utvandrat till USA tog med sig, så en salig blandning från flera olika delar av världen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PiaM Posted February 19, 2013 Share Posted February 19, 2013 Jag ger mig in i leken: The Sword of Truth (The legend of the Seeker)- serien av Terry Goodkind. Ursel TVserie, fantastisk boksvit ( sisådär 10 tjocka härliga böcker fylld av politiska intriger, magi, kärlek och härliga oförutsägbara twister..) Sookie Stackhouse böckerna (True blood). Gillar man TVserien har man mycket mycket trevligare saker att hämta i böckerna. Vampyrer och allehanda onaturliga väsen blandat med humor och sex. Harry Potter böckerna. Älskar älskar. Vet ni inte vilka de är så kan jag inte hjälpa er. Google is a friend. Game of Thrones (A song of Ice and fire) tycker även jag är fantastisk. The Hunger Games - oh yes. Tonåringar i trubbel, politiska satirer och kommerciellt utnyttjande. OH yes. The Black Magician Trilogy av Trudi Canavan. Har efterföljts av flera andra serier, men inte lika bra. Handlar om politiska klasser, högsta klassen är magiker. En kvinna från fel samhällsklass visar sig ha väldigt starka krafter och tas in som lärling. Så bra så bra. Twilight serien (Ja. Jag gillar vampyrer och smäktande fjortisböcker. Frågor på det?) Sagan om Isfolket av Margit Sandemo. Det är denna serien som fick mig att inse att jag gillar övernaturliga och historiska moment i böckerna. Enkla att läsa och mycket underhållande. Läst alla de 47 böckerna (och de efterföljande serierna) ungefär 8 gånger nu. Man längtar tillbaka. Under the Dome. Pestens Tid. Talismanen. Det. osv osv av Stephen King. Skräckisar när de är som bäst. Just nu PLÅGAR jag mig igenom Lord of the Rings. Fasen vad trista böckerna är i jämförelse med filmerna. [/okulturell] 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
paleotalibanen Posted February 19, 2013 Share Posted February 19, 2013 Stormlight Archive: http://www.amazon.com/Way-Kings-Stormlight-Archive/dp/0765365278 Modern nyskapande episk fantasy King Killer Chronicles: http://www.amazon.com/Name-Wind-Kingkiller-Chronicles-Day/dp/0756404746 Smärtsam(som Hobb), vacker, musik, skådespel, nörderi WoT, ASOIF etc måste man ju givetvis också läsa. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted February 19, 2013 Share Posted February 19, 2013 I min ungdom läste jag Isaac Asimov och Arthur C. Clarke, vilka jag uppskattade mycket. Vet inte vad jag skulle tycka idag, men dessa numera klassiker kan vara värda att nosa på. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Helena Karlsson Posted February 19, 2013 Share Posted February 19, 2013 Tanith Lee var en favorit när jag var ung. Don't bite the sun och The Birthgrave är bäst. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kajan Posted February 19, 2013 Share Posted February 19, 2013 I min ungdom läste jag Isaac Asimov och Arthur C. Clarke, vilka jag uppskattade mycket. Vet inte vad jag skulle tycka idag, men dessa numera klassiker kan vara värda att nosa på. De håller än. Jag gillar robotnovellen Light verse av Asimov. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KataM Posted February 19, 2013 Share Posted February 19, 2013 I min ungdom läste jag Isaac Asimov och Arthur C. Clarke, vilka jag uppskattade mycket. Vet inte vad jag skulle tycka idag, men dessa numera klassiker kan vara värda att nosa på. Jag har allt jag kunnat få tag på av Asimov på svenska. Och en del jag inte hittat på svenska har jag lyckats finna på engelska. Tack och lov för antikvariat! Andra favoriter utan inbördes ordning: Arthur C. Clarke, Robert A. Heinlein, Terry Pratchett (underbar humor!), Orson Scott Card, Neil Gaiman, Tolkien, C.S Lewis, George MacDonald. Och ett antal till. Ja, det blev ju författare, inte böcker, så att berätta om handlingen låter sig inte riktigt göras. Men den som undrar kan ju helt enkelt börja läsa... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommy Runesson Posted February 19, 2013 Share Posted February 19, 2013 Jag gillar Mistborne-böckerna. Minns inte hur många det finns, men de är ruskigt bra... När jag lyssnat klart på Dresdenböckerna jag köpt åp Audible ska jag nog kolla på dessa igen och se vilka jag missat... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted February 19, 2013 Share Posted February 19, 2013 Fantasy och sf, ja det är svårt. Det finns mycket jag inte gillar, och det är svårt att hitta något bra. Jag vill gärna att fantasyvärldskapandet ska spegla min värld, och ge mig något att fundera på, och världen ska kännas trovärdig. The Wheel of Time - början, en absolut favorit. Sedan flyter den ut, det känns som utfyllnad, och personerna känns mekaniska. Men mot slutet får den styrfart igen. Jag har inte läst sista boken än, men jag är väldigt nyfiken på hur det slutar. Jag var faktiskt och lyssnade på Robert Jordan en gång, när han berättade om inspirationen: tänk dig att du får veta:"världens öde hänger på dig. Och förresten kommer du nog att bli galen på kuppen, också". Robin Hobbs Assassin's Apprentice mfl tycker jag också om. George R R Martins A Song of Ice and Fire - nej, den klarade jag absolut inte. Han skriver bra, men det var för mycket krig. Blodet skvätte mest hela tiden, och fanns det verkligen någon kvar som kunde kriga? Jag gav upp efter tredje boken. Det var så fruktansvärt långtråkigt. Katherine Kerrs serie om Deverry - jo, jag läste med glädje - men den tog ju aldrig slut, serien. Åtminstone gav jag upp långt innan dess, och saknar den inte. Gaiman, absolut. Det senaste jag läste var Smoke and MIrrors, en novellsamling. Twilight? Jag läste den första. Spykänsla. Lord of The Rings och The Hobbit har jag läst många gånger. Orson Scott Card. Har bara läst Ender's Game, men har fortsättningen i bokhyllan..många böcker. Asimov och Clarke, klassiker absolut. Ja, det var mina kommentarer till det jag läst av alla förslagen här. Vad vill jag tillägga? Ursula Le Guin är en favorit. Jag läser om A Wizard of Earthsea ibland, även om det är en ungdomsbok. Sheri Tepper - ja, jag gillar hennes idéer, men oftast inte hennes sätt att få ihop dem. Ska fundera vidare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
paleotalibanen Posted February 19, 2013 Share Posted February 19, 2013 Jag gillar Mistborne-böckerna. Minns inte hur många det finns, men de är ruskigt bra... När jag lyssnat klart på Dresdenböckerna jag köpt åp Audible ska jag nog kolla på dessa igen och se vilka jag missat... Tre böcker i Mistborn, sedan fortsätter den i Alloy of Law några hundra år senare i westernmiljö. Gillade du dem ska du definitivt läsa Sanderson bättre böcker som Emperors New Soul: Excerpt här: http://www.tor.com/stories/2012/10/the-emperors-soul-excerpt och framförallt hans nya stora serie Way of Kings, excerpt här: http://www.tor.com/stories/2010/06/prelude-to-the-stormlight-archive För er som tycker Wheel of Time blev bättre mot slutet så är det för att Sanderson tog över. Jordan skapade en fantastisk värld, men det var tur att Sanderson fick ta över för serien var påväg utför och är det någon som kan skriva episka avslut så är det Sanderson. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ti Ti Posted February 19, 2013 Share Posted February 19, 2013 Ni som gillar Song of Ice and Fire - ni vet väl om att SVT just nu visar TV-serien Game of Thrones? Finns att se gratis i ungefär 1 vecka per avsnitt på svtplay.se Gillar inte skådisen som spelar Daenerys, men däremot Lord Tywin och framför allt Tyrion. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kajan Posted February 19, 2013 Share Posted February 19, 2013 Jag har allt jag kunnat få tag på av Asimov på svenska. Och en del jag inte hittat på svenska har jag lyckats finna på engelska. Tack och lov för antikvariat! Jag har också haft som projekt att komma över Asimovs berättelser. Dock inget köpt. Bara lånat på bibliotek. Det började med Stiftelsetrilogin. Som visade sig vara fler än tre. Sen Robotböckerna som också knyts ihop med Stiftelsen... Även en del av de böcker som inte tillhör stiftelsesfären har lästs. Plus hans populärvetenskapliga som handlar om allt från biologi till fysik. Nu får vi inte glömma den bäste av Sci-fi-författarna. Douglas Adams! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nessima Posted February 19, 2013 Share Posted February 19, 2013 Katherine Kerrs serie om Deverry - jo, jag läste med glädje - men den tog ju aldrig slut, serien. Åtminstone gav jag upp långt innan dess, och saknar den inte. Den tog visst slut! 15 böcker blev det (beroende på hur man räknar, vissa räknas som delar av samma bok och på varje utgivet språk verkar de ha valt olika delningar). Kerrs böcker tillhör dem jag gärna läser om flera gånger. Och den slutar bra, så det är värt att läsa de sista böckerna (om andan någonsin skulle falla på). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KataM Posted February 20, 2013 Share Posted February 20, 2013 Jag har också haft som projekt att komma över Asimovs berättelser. Dock inget köpt. Bara lånat på bibliotek. Det började med Stiftelsetrilogin. Som visade sig vara fler än tre. Sen Robotböckerna som också knyts ihop med Stiftelsen... Även en del av de böcker som inte tillhör stiftelsesfären har lästs. Plus hans populärvetenskapliga som handlar om allt från biologi till fysik. Nu får vi inte glömma den bäste av Sci-fi-författarna. Douglas Adams! Ja men hur kunde jag glömma Douglas Adams? *rodnar och böjer huvudet i skam* Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ti Ti Posted February 20, 2013 Share Posted February 20, 2013 Jag tycker Asimov kan bli lite långrandig ibland. Allra bäst tycker jag faktiskt att han är i novellformat. Jag rekommenderar novellsamlingarna "Robotdrömmar" och "Jag, robot". Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sara M Posted February 20, 2013 Share Posted February 20, 2013 Jag ger mig in i leken: The Sword of Truth (The legend of the Seeker)- serien av Terry Goodkind. Ursel TVserie, fantastisk boksvit ( sisådär 10 tjocka härliga böcker fylld av politiska intriger, magi, kärlek och härliga oförutsägbara twister..) Sookie Stackhouse böckerna (True blood). Gillar man TVserien har man mycket mycket trevligare saker att hämta i böckerna. Vampyrer och allehanda onaturliga väsen blandat med humor och sex. Harry Potter böckerna. Älskar älskar. Vet ni inte vilka de är så kan jag inte hjälpa er. Google is a friend. Game of Thrones (A song of Ice and fire) tycker även jag är fantastisk. The Hunger Games - oh yes. Tonåringar i trubbel, politiska satirer och kommerciellt utnyttjande. OH yes. The Black Magician Trilogy av Trudi Canavan. Har efterföljts av flera andra serier, men inte lika bra. Handlar om politiska klasser, högsta klassen är magiker. En kvinna från fel samhällsklass visar sig ha väldigt starka krafter och tas in som lärling. Så bra så bra. Twilight serien (Ja. Jag gillar vampyrer och smäktande fjortisböcker. Frågor på det?) Sagan om Isfolket av Margit Sandemo. Det är denna serien som fick mig att inse att jag gillar övernaturliga och historiska moment i böckerna. Enkla att läsa och mycket underhållande. Läst alla de 47 böckerna (och de efterföljande serierna) ungefär 8 gånger nu. Man längtar tillbaka. Under the Dome. Pestens Tid. Talismanen. Det. osv osv av Stephen King. Skräckisar när de är som bäst. Just nu PLÅGAR jag mig igenom Lord of the Rings. Fasen vad trista böckerna är i jämförelse med filmerna. [/okulturell] Har vi samma bokhylla!? Har läst i stort sett samma böcker som du, men jag har bara läst första delen i Stackhouse-serien. Var inte så förtjust i upplägg och språk. Får kanske ge den en ny chans och införskaffa tvåan. Samma upplevelse av Sandemo, har alla 47 böckerna hemma. När böckerna och filmerna började komma i Twilight-serien önskade jag att jag var 20 år yngre och kunde vara riktigt fånigt fjortisaktig... Har sett dem alla, men gillar främst den första. Ska bli spännande när den fjärde kommer på DVD (ser främst film hemma). För er som gillar ljudböcker, är Twilight-serien suveränt inläst av Mirja Turestedt. En sf-favorit är "Job - en elak komedi" av Rob Heinlein. Knasig, roligt och fullständigt vrickad bok som börjar med en man som slängs mellan två världar. Ibland är den lite tung i beskrivningarna, men intrigen som är som ett virr-varr uppväger det hela. Dessutom en lite existensiell twist mitt i alltihop. Den är översatt till svenska, men jag tror inte den är lätt att hitta, mitt ex. är på engelska. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tjoran Posted May 20, 2013 Share Posted May 20, 2013 Håller på som projekt att dra igenom allt jag kan hitta av Arthur C. Clarke. Snart läst färdig 2001. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
paleotalibanen Posted May 20, 2013 Share Posted May 20, 2013 En riktigt bra kort och intensiv fantasyberättelse: http://www.tor.com/stories/2012/10/the-emperors-soul-excerpt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cleppa Posted May 21, 2013 Share Posted May 21, 2013 Hålle med om det mesta som skrivits redan men vill nämna något lite utanför scopet... Ann Rice vampyrserie... from bok två är den rysligt bra... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Calle90 Posted May 21, 2013 Share Posted May 21, 2013 Hehe tycker det är lite små roligt att ni värderar "trovärdiga" karaktärer i fantasy genren. Nu är jag lite förvirrad så snälla utveckla, haha Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leopold Roos Posted May 21, 2013 Author Share Posted May 21, 2013 Ja det är en sak många missar med sci-fi/fantasy. Faktiskt den viktigaste saken. De grenarna går inte ut på att allt ska vara så annorlunda som möjligt. Utan de går ut på att utforska en möjlig värld där någonting är annorlunda, trots det ska allt annat kännas trovärdigt. Alltså måste karaktärerna fortfarande kännas "mänskliga" med känslor och agera som en "människa" borde. Song of Ice and Fire (Game of Thrones) gör detta mycket bra, där i princip ingen av karaktärerna är hel ond eller hel god.Jag förstår att många tycker dessa gengrar är bara larv, men tror det är för det missat denna sak. Att man ändrat några saker hur världen fungerar ger mer variation, och nya sätt att se på "mänskligheten". Visst kan romaner om våran värld oxå vara bra, och spännande och mycket trovärdiga. Men att aldrig ge fantasy/sci-fi en chans bara för det känns barnsligt tycker jag är komiskt och trångsynt - ursäkta mitt språk. Visst så riktar sig det mesta av dessa generar mot en yngre skara som inte bryr sig om trovärdighet utan mest bara häftighet. Har man läst sådant så förstår jag varför det verkar roligt att prata som vi gör. Men det finns mycket nu på senare tid som riktar in sig mot vuxna. Där man inte gör allt så gulligt så barnen inte ska få mardrömmar. Testa läs något sådant innan du säger detta är roligt tack. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Calle90 Posted May 22, 2013 Share Posted May 22, 2013 Äh var inte menat som något otrevligt, bara undrade liksom. Aja, nu har man lärt sig något nytt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Y62 Posted May 22, 2013 Share Posted May 22, 2013 Robert A Henlein gillar jag utan att ha läst så mycket av honom. Starship Troopers är bra som bok och dessutom tillägnad alla sergeanter i världen och det värmer ett soldathjärta. Terry Pratchett är underbar! Douglas Adams fantastisk, så synd att han är död. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Slacktivisten Posted May 22, 2013 Share Posted May 22, 2013 Vad gäller Heinlein gillar jag The moon is a harsh mistress. Annars är det tidiga Jack L Chalker, t.ex. Midnight at the Well of Souls (fristående) och den efterföljande pentalogin. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hjopek Posted May 22, 2013 Share Posted May 22, 2013 Bland det bästa jag läst inom sci-fi är en bok med titeln "Eon", skriven av Greg Bear. Då har jag läst de flesta författarna inom genren men "Eon" slår det mesta då det gäller innehåll. Finns även uppföljare, tyvärr verkar det inte vara så många översatta från engelskan men "Eon" ska finnas på svenska också. Eon (novel) - Wikipedia, the free encyclopedia Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Flamman Posted May 25, 2013 Share Posted May 25, 2013 Känner att det saknas en författare här, en som skrev sci-fi redan på 1800-talet: Jules Verne 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts