Jerker

Att diskutera LCHF...

Recommended Posts

För att inte tala om blickar och kommentarer när jag för på tal Strikt LCHF/Keto + OMAD (One Meal A Day) inkl. tuff intervall träning före dagens enda måltid/ätfönster 07:30-08:30

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vara sockerfri och äta frukt? 🙂 Hm...

• Gilla 4
  • Haha 2
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
45 minuter sedan, Jerker sade:

Vara sockerfri och äta frukt? 🙂 Hm...

Du får ta "normalbefolkningens" perspektiv på det. 😜

• Gilla 2
  • Haha 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det korta svaret på det orubbliga motståndet: "Rör inte min kompis"

• Gilla 4
  • Haha 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ibland får man bästa hjälp från oväntat håll.. dvs från Viktklubb!

https://viktklubb.aftonbladet.se/kampanj/artikel/22170814?refpartner=aftonbladet_viktklubb_2.2170814_mittspalt_forskning_kolhydrater&utm_source=mittspalt&utm_medium=aftonbladet&utm_campaign=forskning

Kunde i princip skrivit det samma på en massa frågor!

Dvs det är inget extremt kosthåll!

Såvida man inte missuppfattat grejer!

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
9 timmar sedan, Elinor sade:

Det finns även några få LCHF förespråkare om hävdar att grönsaker är nästintill giftiga och inte välgörande för den mänskliga kroppen som t.ex Georgia Ede.

Missuppfattning.. hon pepåkar främst att det inte är helt okej att bli vegan!

Vet inte om det tolereras att jag länkar till en favorit?

Dvs alla växter skyddar sig med kemikalier.. det Lindybeige förklarar är att vi som art anpassat oss till vissa växter/deras gifter.

Som en slutkläm.. vill du döda en katt, ge den selleri, de tål inte det, samma gäller lök!

Inte nog med detta.. något av det giftigaste vi kan äta är Persilja och mandlar de innehåller blåsyra/det är det som ger smaken, det är det vi gillar, vi tål en hel del!

Potatis skyddar sig från angrepp med hjälp av solanin, dvs ät inga gröna potatisar, ät inte skalen iomed att Solaninet är koncentreart där för att skydda mot mögel och svampangrepp.. koka dem helst så bryts en del av Solaninet ner!

Finns mer exempel.. typ bönor, de är alla giftiga och som regel mår man dåligt om man äter dem råa/färska, som regel kan de vara nyttiga utifall man torkar dem och sen kokar dem till sina måltider.. för då har man brytit ner en del av själva gifterna.

Lika gäller som regel alla kärnor i frukter.. tugga inte på dem, de är giftiga, tanken är att du skall äta frukten och sen bajsa ut kärnorna så att arten sprids?

Iallafall tillbaka till  Edes.. vad hon pepåkar är att det inte alls är oproblemtiskt med  att leva på grönsaker eller frukt för iallafall vissa!

Vet inte om jag vågar dra den parallen på det här forumet, men det finns även personer så kanske inte mår allra bäst på hög fettkost heller!

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
12 timmar sedan, Zepp sade:

Vet inte om jag vågar dra den parallellen på det här forumet, men det finns även personer så kanske inte mår allra bäst på hög fettkost heller!

Så kan det mycket väl vara. Jag följer sedan några år den danska nutritionisten Arne Astrups forskning och artiklar. För en tid sedan formulerade han (och medarbetare) den s.k. Blodsockerkuren, där man vid kostråd för viktminskning ger olika råd beroende på om patienten bedöms vara normoglykemisk, prediabetisk eller har fullt utvecklad DT2. Ju mer åt diabeteshållet, desto mer fett och färre kolhydrater. Min tolkning är att ju högre grad av insulinresistens man har, desto mer tjänar man på kolhydratrestriktion för viktminskning. Det kan eventuellt förklara en del överviktigas långsamma viktminskningsförlopp trots strikt LCHF - de är kanske helt enkelt högst insulinkänsliga och "svarar" inte på samma sätt på högfett. Själv har jag de sista två åren (efter 3-4 år tidigare med vikttapp) trots oförändrad LCHF-kost ökat cirka 5 kg i vikt. Kanske för att jag genom LCHF blev höggradiskt insulinkänslig och kroppen reagerar annorlunda på högfett? Svårt att veta eller ens gissa.

En av Astrups senaste artiklar har ett litet intressant citat: "Dette understøtter hypotesen om, at kulhydratrige fødevarer virker mindre mættende i takt med øget insulinresistens."

Se hela artikeln som PDF här: http://ugeskriftet.dk/files/scientific_article_files/2018-05/V11170897_1.pdf

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
29 minuter sedan, Kjell Granelli sade:

Så kan det mycket väl vara. Jag följer sedan några år den danska nutritionisten Arne Astrups forskning och artiklar. För en tid sedan formulerade han (och medarbetare) den s.k. Blodsockerkuren, där man vid kostråd för viktminskning ger olika råd beroende på om patienten bedöms vara normoglykemisk, prediabetisk eller har fullt utvecklad DT2. Ju mer åt diabeteshållet, desto mer fett och färre kolhydrater. Min tolkning är att ju högre grad av insulinresistens man har, desto mer tjänar man på kolhydratrestriktion för viktminskning. Det kan eventuellt förklara en del överviktigas långsamma viktminskningsförlopp trots strikt LCHF - de är kanske helt enkelt högst insulinkänsliga och "svarar" inte på samma sätt på högfett. Själv har jag de sista två åren (efter 3-4 år tidigare med vikttapp) trots oförändrad LCHF-kost ökat cirka 5 kg i vikt. Kanske för att jag genom LCHF blev höggradiskt insulinkänslig och kroppen reagerar annorlunda på högfett? Svårt att veta eller ens gissa.

En av Astrups senaste artiklar har ett litet intressant citat: "Dette understøtter hypotesen om, at kulhydratrige fødevarer virker mindre mættende i takt med øget insulinresistens."

Se hela artikeln som PDF här: http://ugeskriftet.dk/files/scientific_article_files/2018-05/V11170897_1.pdf

Samma här. Trots samma meny har också jag gått upp ca 4 kg sista åren.

• Gilla 7

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
18 minuter sedan, Kjell Granelli sade:

Själv har jag de sista två åren (efter 3-4 år tidigare med vikttapp) trots oförändrad LCHF-kost ökat cirka 5 kg i vikt. Kanske för att jag genom LCHF blev höggradiskt insulinkänslig och kroppen reagerar annorlunda på högfett?

När jag inledde min LCHF-karriär var jag knappast överviktig - några kilo kanske (BMI 30), men min ambition var stor. Ingen sockerbildande föda, dock relativt lite fett i maten. Där gick mitt fett: ett kilo i månaden under de första fem månaderna. Därefter har min vikt varit i stort sett oförändrad under 12 månader, när den verkliga LCHF-kosten börjat ta form. 

Tror du inte att du kunde få liknande resultat - tvinga kroppen att ta på ditt nuvarande kroppsfett, genom att dra ner på fettet i maten eller överhuvudtaget dra ner på kosten i sin helhet - någon hunger tror jag aldrig att du kommer att behöva känna. Visserligen säger Lustig att: "a calorie is not a calorie" men om kroppen känner att den tillförs mer fett i kosten än den behöver, kommer överflödet att lagras. Det är det man märker av när man äter lite mer än man behöver.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg