Jerker

Att diskutera LCHF...

Recommended Posts

8 minuter sedan, singoalla sade:

Samma här. Trots samma meny har också jag gått upp ca 4 kg sista åren.

I sådant fall, som jag ser det, lär man få minska fettmängden i LCHF-kosten tills man fått balans i kroppsfettet. Visserligen är min LCHF-erfarenhet bara sjutton månader lång men jag har varit noga med att inte föräta mig - så hittills har det fungerat. Å andra sidan hade jag diabetes 2 före LCHF-starten, så jag kanske inte har blivit tillräckligt insulinkänslig för hamna i samma predikament.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Startade 2009 och har kunnat strikta till om jag gått upp lite. Nu går det inte längre. Ser mer ett samband när jag halverade mitt östrogen för något år sedan.

• Gilla 7

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 timmar sedan, singoalla sade:

Startade 2009 och har kunnat strikta till om jag gått upp lite. Nu går det inte längre. Ser mer ett samband när jag halverade mitt östrogen för något år sedan.

All information på nätet talar för ketogen kost som lösningen för kvinnor vid hormonrubbningar efter menopausen. Det finns bara ett problem - inte ett korn socker utöver 30 gram per dag.

P.S.

Det är sockret som är problemet inte den ketogena kosten.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2019-03-07 at 10:16, Katerina sade:

Dessvärre måste jag säga att en viktig parameter här är nyfikenhet / kunskapstörst / intelligens. De som besitter den egenskapen kan ändra åsikten lättare än andra dock kanske inte på stående fot i alla fall.

I stort sett har du rätt men det förvånar mig dock att människor över pensionsåldern med lång erfarenhet och hög intelligens nästan är omöjliga att påverka, medan 20-50-åringar har lätt för att ändra sig.  De senare kan ju ofta låta sig ledas av optimistiska tankar, om att fortfarande "ha "hela livet framför sig", medan pensionärerna brukar få räkna med geriatriska problem med rader av  kultursjukdomar. De senare om några borde lyssna. När sockret kommer in i bilden, brukar det låta:

"jag äter nästan inget socker" - det ska ju inte vara så bra!"

När verkligheten visar sig i form av potatis, ris, bröd, pasta, juice, saft, mjölk, bananer, druvor  etc. blir slutsatsen att det finns så lite socker av detta att man kan försumma mängden!!!

Längre fram i diskussionen, kommer tydligt fram att någon vilja till ändring av den gamla beprövade tallriksmodellen inte finns. Jag brukar dock inte ge mig så lätt men det har bara fungerat i enstaka fall med folk över pensionsåldern. Tyvärr har nu fem av mina vänner avlidit just under mitt första LCHF-år. En av dem har lyssnat på mig under 10-20 år bakåt i tiden. Det behövdes bara ett sista år under hemsjukvårdens befäl för att ta livet av min gode vän. Vid samtal med ansvariga har det låtit:

- Vi tar inget ansvar för annat än den medicin som läkaren skrivit ut!

Underförstått inte D3-vitamin, K2-vitamin, omega 3, magnesium, B12 etc. Däremot stärkelsemat, gröt, sötad juice, öl och frukt i stora mängder... Vad upptäcktes vid obduktion - fettlever och obehandlade bakterier (hade tidigare antibiotika men ingen uppföljning skedde). 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, Nils Engström sade:

All information på nätet talar för ketogen kost som lösningen för kvinnor vid hormonrubbningar efter menopausen. Det finns bara ett problem - inte ett korn socker utöver 30 gram per dag.

P.S.

Läs rätt! Jag har ätit LCHF sedan 2009. Jag har aldrig skyllt på den ketogena kosten! 

• Gilla 4
  • Tack! 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
27 minuter sedan, singoalla sade:

Läs rätt! Jag har ätit LCHF sedan 2009. Jag har aldrig skyllt på den ketogena kosten! 

Det såg jag från början - poängen var att den ketogena kosten på sajt efter sajt över nätet just framhålls som lösningen men att det är viktigt att radikalt hålla nere sockermängden för kvinnor efter menopausen.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tyvärr har min matlust ökat. Simmar mer än förr och blir hungrig av det.Lite mer muskler kanske men mest fett runt midjan. m Vilket jag ag aldrig tidigare haft. Alltid varit smal  och känner inte riktigt igen min kropp. Men mer normal nu vid 65. Det är i alla fall härligt med god aptit. Och mina värden i övrigt kan jag inte klaga på. 

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, singoalla sade:

Det är i alla fall härligt med god aptit.

För min del är aptiten också god men bara en gång per dag, vid huvudmålet. För resten av dygnet känner jag mig tillfredsställt nöjd att kunna fungera utan hunger. Kan det i ditt fall vara att det smugit sig in lite mer sockerbildande kolhydrater än tidigare?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej! Jag tror mer på min hypotes om minskningen  av östrogenet. Jag har till och med fått större bröst på kuppen. Vilka tidigare var små. Hormonändringar kan göra skillnad. Men jag kan ju inte se ut som 25 hela livet. Haha...

• Gilla 7

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan, singoalla sade:

Jag tror mer på min hypotes om minskningen  av östrogenet

Då har du ju i varje fall som positiv biverkan en minskad risk för vissa obotliga cancerformer.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
11 minuter sedan, Nils Engström sade:

Då har du ju i varje fall som positiv biverkan en minskad risk för vissa obotliga cancerformer.

Undrar om du snöat in på östrogen och alldeles missat progesteron..? Kvinnor har ju liksom rätt många hormoner som samverkar. Svenska läkare får skriva ut både syntetiskt och bioidentiskt östrogen men bara syntetiskt "progesteron", dvs gestagen som inte har de skyddande egenskaper som progesteron har.

http://mialundin.se/estradot-och-utrogest-ar-sakert/

• Gilla 5
  • Tack! 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2019-03-10 at 18:19, Nils Engström sade:

P.S.

Kan du då nämna en randomiserad studie på att den ketogena kosten skulle lösa problematiken kring menopausen?

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
6 timmar sedan, MariaF sade:

Undrar om du snöat in på östrogen och alldeles missat progesteron..?

Inte alls, östrogen har plats 1 av de två i det risksammanhanget. Man diskuterar då vanligen risken för bröstcancer - den brukar vara överkomlig (90 % femårsöverlevnad). Ovarialcancer däremot (jag upprepar), trots att den inte är lika vanlig som bröstcancer, borde varje kvinna efter 50 vara mest rädd för (speciellt överviktiga som lätt kan lagra östrogen). Ovarialcancer  brukar upptäckas mycket sent och ger då tragisk utgång (ca 54 % femårsöverlevnad) - tioårsöverlevnad talas av förklarliga skäl inte om. 90% av dem som inte uppnår femårsgränsen dör inom två år efter upptäckt. 

Skälet till mitt intresse är att en mycket nära bekant till familjen i 50-årsålderm, lider av den senare cancerformen (storkonsument av mjölk). Mjölken håller hög halt av östrogen... Mer vill jag inte tänka vidare på...

Ligger man i riskzonen - genetiskt -, bör man i tid operera bort livmodern. Om metastaser redan spridit sig, finns mycket lite man kan göra - möjligen en stor koncentration C-vitamin intravenöst dagligen resp. B 17-vitamin, samtidigt med kemoterapi. Cancerforskningen har i stora drag stått still i dessa sammanhang under ett par decennier - många inbillar sig att cancerforskningen gjort stor framsteg - men sanningen är den motsatta. Enstaka fall med C-vitamin och/eller B17-vitamin har visat positivt resultat, men våra läkare ser negativt på allt som inte finns med i Socialstyrelsens regelverk.

Lars Bern beskriver i en av sina sista videor:

https://www.youtube.com/watch?v=J3S6b1bPxVI&t=433s

ett fall med en kvinna för vilken cancern fått för långt - hon skickades hem för att dö. Efter någon tid återkom hon för kontroll. Då hade cancern  försvunnit. Hon hade på eget bevåg utnyttjat B17-vitamin, vilket fungerade.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
6 timmar sedan, Nils Engström sade:

Inte alls, östrogen har plats 1 av de två i det risksammanhanget.

Nej men hallå...?! Progesteron är motsatsen, dvs det skyddar mot cancer och det viktiga är balansen mellan dessa. Det är därför det blir så fel när svenska läkare bara får förskriva gestagen som inte har de skyddande egeskaper som progesteronet har. Problemet är alltså hormonterapi med östrogen utan progesteron, inte hormonterapi överhuvudtaget.

• Gilla 4
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
8 timmar sedan, singoalla sade:

Kan du då nämna en randomiserad studie på att den ketogena kosten skulle lösa problematiken kring menopausen?

När jag tittar på många sidor/youtubekanaler om problem för kvinnor över 40 att gå ner i vikt, eller att man får vissa problemområden när man blir äldre som kvinna (typ muffinsmage, gäddhäng under armar osv, dvs de områden dit östrogen styr fettet) så tar ingen av dem upp klimakteriet eller hormonförändringar. Intressant nog är alla dessa sidor/youtubekanaler gjorda av män (här inkluderas favoriter som Phil Maffetone och Eric Berg). Ska man få veta nåt om hormoner  och deras påverkan får man söka sig till sidor speciellt om det, inte till sidor om viktminskning för kvinnor 40+.
Jag är inne på din linje singoalla, det är mer komplext än bara kosten. 

• Gilla 3
  • Tack! 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
12 timmar sedan, MariaF sade:

Undrar om du snöat in på östrogen och alldeles missat progesteron..? Kvinnor har ju liksom rätt många hormoner som samverkar. Svenska läkare får skriva ut både syntetiskt och bioidentiskt östrogen men bara syntetiskt "progesteron", dvs gestagen som inte har de skyddande egenskaper som progesteron har.

http://mialundin.se/estradot-och-utrogest-ar-sakert/

Som jag förstått det skyddar syntetiskt  progesteron livmoderslemhinnan. Men problemet  är en viss ökning av bröstcancer.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, singoalla sade:

Som jag förstått det skyddar syntetiskt  progesteron livmoderslemhinnan. Men problemet  är en viss ökning av bröstcancer.

Jo, gestagen ger blödningen som den förtjockade slemhinnan behöver men har inte de övriga skyddande egenskaperna som progesteronet har.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 timmar sedan, MariaF sade:

Nej men hallå...?! Progesteron är motsatsen, dvs det skyddar mot cancer och det viktiga är balansen mellan dessa. Det är därför det blir så fel när svenska läkare bara får förskriva gestagen som inte har de skyddande egeskaper som progesteronet har. Problemet är alltså hormonterapi med östrogen utan progesteron, inte hormonterapi överhuvudtaget.

Javisst men jag påpekade att östrogen är nummer ett i risksammanhanget. Vad gäller de svenska onkologerna har du helt rätt. Möjligen kan svenska kvinnor ha anledning att se lite ljusare på situationen än de amerikanska. I USA har onkologerna rätten att för egna pengar köpa in kemoterapeutiska preparat och ta hutlöst betalt för användningen. Dvs. de har rätt att tjäna extra pengar som affärsmän. Det betyder att ju mer de injicerar kemoterapeutiska preparat på sina patienter desto mer tjänar de!

• Ledsen 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Just nu, Nils Engström sade:

Javisst men jag påpekade att östrogen är nummer ett i risksammanhanget.

Det tolkade jag som att du menade att östrogen är nummer 1 som cancerbov, progesteron är bov nummer 2? Fast jag anser att ingen av dem är bov i sina naturliga tillstånd utan det är balansen (som alltid) som är viktig.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
53 minuter sedan, MariaF sade:

Det tolkade jag som att du menade att östrogen är nummer 1 som cancerbov, progesteron är bov nummer 2? Fast jag anser att ingen av dem är bov i sina naturliga tillstånd utan det är balansen (som alltid) som är viktig.

Både kvinnor och män har sitt "straff" att vänta på ålderns höst när de gjort sitt i barnalstringssammanhanget (hormonell obalans med de risker som följer under ålderns höst). De fortsatt konventionella kostrekommendationerna ger, genom glukosdriften, avsevärt sämre möjlighet att möta obalansen, än vid fettdrift.  En genomgång av studier på Internet, visar fettet som energimedium ha mycket stora fördelar för alla kroppsfunktioner. Det beror bl.a. på den renare och  effektivare energiutvinningen, som samtidigt skapar antioxidativa effekter.  Något som tydligt visas genom en drastisk minskning av risken för demens.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
5 timmar sedan, MariaF sade:

det är mer komplext än bara kosten. 

Ja visst men kosten har i dessa sammanhang likväl mycket stor betydelse. Genom justeringar i den t.ex. som minskar förfettningen av lever och organ i magtrakten, vinner man stora fördelar. 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, Nils Engström sade:

Både kvinnor och män har sitt "straff" att vänta på ålderns höst när de gjort sitt i barnalstringssammanhanget (hormonell obalans med de risker som följer under ålderns höst).

Jo visst, men det är syntetiska hormoner som ska lindra problemen som ger de stora biverkningarna i form av cancerrisk. Fläsket är ju bra att behålla, då har man mer naturligt östrogen. Män också.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hmm... Hur gick det här till? Från att diskutera hur det är att diskutera LCHF med andra blev det till en diskussion om hormoner? 😮

• Gilla 2
  • Haha 1
  • Förvirrad 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
38 minuter sedan, Jerker sade:

Hmm... Hur gick det här till? Från att diskutera hur det är att diskutera LCHF med andra blev det till en diskussion om hormoner? 😮

Fullständigt normal forumvariant att vad som helst kan utvecklas ur en tråd och hamna var som helst.😁

• Gilla 2
  • Haha 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg