Jerker

Att diskutera LCHF...

Recommended Posts

1 timme sedan, jala sade:

Fullständigt normal forumvariant att vad som helst kan utvecklas ur en tråd och hamna var som helst.😁

Haha! Jag veeeet! Kunde bara inte låta bli. 😜

• Gilla 4
  • Haha 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan, Sandstorm sade:

Vissa påpekar att jag borde gå och ta prover

Absolut! Gå till Werlabs ta dina 35 prover (kostar 1350 kr.) - du får provsvaren inom två dagar - så kan du kanske få lite extra respons. Berätta sedan på forumet hur reaktionen blev.📈

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
23 timmar sedan, Sandstorm sade:

Jag började jobba vid rikets stora livsmedelsmyndighet för 3,5 år sedan. I min presentation på intranätet som alla nyanställda brukar skriva, uppgav jag att jag var hängiven LCHF:are sedan fyra år tillbaka och mådde bättre än någonsin. Vissa nära kolleger tyckte att jag var modig, andra som jag inte hade att göra med så mycket blev väldigt provocerade. Emellanåt ble jag som nyanställd ifrågasatt men med tiden har jag blivit en respekterad och omtyckt kollega och får ibland uppriktigt nyfikna frågor från våra dietister och andra. Vissa påpekar att jag borde gå och ta prover(vilket jag aldrig gjort) men konstaterar samtidigt att jag ser ut att må väldigt bra. Jag håller inte tyst om mina kostvanor men väljer mina strider. 

Modigt.. och lika bra att komma ut direkt, istället för att smyga och sen bli ifrågasatt.

Och LCHF handlar mest om macronutrienter.. det är bara en (1) del av en sk hälsosam kost.. återstår altså de andra 99 delarna hur som helst!

Dvs har man lite koll på de övriga 99 delarna, eller det kanske räcker att ha lite koll på iallafall 50 delar så kan man äta LCHF med gott mod?

Oandrasidan.. vem i dag har koll på upp till 10 olika delar i kosten.. förutom livsstilen i övrigt?

Sagt och gjort, en Dietist som för övrigt är vegetarian testade LCHF.. (varför är så många dietister vegetarianer)?

"Sammanfattning

Mitt energiintag motsvarade mina energiutgifter och min vikt förändrades inte under den två månader långa LCHF-perioden. Jag kunde täcka behovet av så gott som alla vitaminer och mineraler mycket väl med min LCHF-kost. Det höga innehållet av naturligt fettrika livsmedel och energisnåla grönsaker istället för exempelvis pasta och bröd samt det låga innehållet av socker gjorde, tillsammans med strikta regler, LCHF-dieten till ett för mig bra sätt att undvika överätning. Däremot höjdes min från början mycket låga kvot mellan totalkolesterol och HDL efter mina två LCHF-månader, men värdet överskred inte gränsvärdet för vad som anses vara ohälsosamt."

https://www.fragadietisten.se/overvikt/utvardering-av-tva-manaders-lchf-kost-personliga-erfarenheter

Dvs man kan garanterat äta en undermålig diet på LCHF.. men det är inget som rekommenderas.. LCHF missuppfattas oxå ofta, citerar Rössner när någon nämnde att de flesta äter en massa grönsaker på LCHF, "jamendåså"!

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2019-03-07 at 09:48, Jerker sade:

hennes argument är att "Det är klart att de som jobbar med sånt vet vad som är rätt, och det är inte LCHF".

Under förutsättning att du inte hade med en vegan att göra (även om det ligger en viss extra utmaning i diskussionen med en sådan), finns vissa möjligheter till respons för andra. Du är väl förmodligen för ung och frisk för att kunna köra med min metod (beskriva att ett antal mediciner kunnat sättas ut efter växlingen till LCHF) men du kan hänvisa till ett stort antal erfarenheter från andra som gjort samma sak. I mitt fall, eftersom jag kan hänvisa till egna erfarenheter, brukar frågorna forsa fram (om lyssnaren är under pensionsåldern), hur underverket tillkommit. Då blir också lättare att fånga öronen för mer relevant information.

P.S.

Med döva öron i ålder under pensionsåldern menar jag naturligtvis inte medlemmar på detta forum, som uppnått den åldern.😉

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2019-03-07 at 13:55, Elinor sade:

frustrerad av att se t.ex en släkting eller bekant med stor övervikt, diabetes, hjärt- och kärlsjukdom, fettlever eller alltihop som sitter och trycker i sig t.ex smörgåstårta. Som hävdar att det är okej att göra det, eftersom de följer läkarens råd, äter samtliga läkemedel och är inom okej referensvärde p.g.a medicineringen. Den typen av "vägg" gör mig frustrerad. Jag får till och med ångest och måste nästan titta bort.

Det du beskriver är en direkt följd av många decenniers falsk information - läkemedelsföretagens dröm om att kunna hålla sina kunder lagom sjuka att sälja läkemedel till under resten av livet. De vet att tillräckligt antal läkare alltid finns till medicinens försvar som lösning på allt. Jag delar din frustration och sörjer samtidigt fem av mina närmsta vänner som fortfarande levde för sjutton månader sedan, innan jag inledde min LCHF-kur. Flertalet (sannolikt alla) hade fortfarande kunnat leva om de tagit upp striden med skolmedicinen, efter tipsen som de och deras familjemedlemmar fått.  Samtliga har avlidit inom tiden för min tillämpning av LCHF.   

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
21 minuter sedan, Nils Engström sade:

Under förutsättning att du inte hade med en vegan att göra (även om det ligger en viss extra utmaning i diskussionen med en sådan), finns vissa möjligheter till respons för andra. Du är väl förmodligen för ung och frisk för att kunna köra med min metod (beskriva att ett antal mediciner kunnat sättas ut efter växlingen till LCHF) men du kan hänvisa till ett stort antal erfarenheter från andra som gjort samma sak. I mitt fall, eftersom jag kan hänvisa till egna erfarenheter, brukar frågorna forsa fram (om lyssnaren är under pensionsåldern), hur underverket tillkommit. Då blir också lättare att fånga öronen för mer relevant information.

Några mediciner äter jag inte; är oförskämt frisk. Erfarenheter från andra avfärdas som myter och så kan ju hon själv äta "vad som helst" utan att må dåligt eller gå upp i vikt. Men jag lägger normalt inte nån energi på henne utan det här var ett enstaka tillfälle. Flera andra på den här arbetsplatsen är helt inne på att LCHF i princip är rätt väg att gå, även om det finns några som tror att träna och äta kolhydrater är det enda sättet att gå ner i vikt. Men jag ser ju hur det funkar på dem. När det inte är roligt att träna längre och att följa svältdieterna så går de upp i vikt igen.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2019-03-15 at 13:01, Jerker sade:

När det inte är roligt att träna längre och att följa svältdieterna så går de upp i vikt igen.

Ge dem tipset att hålla vikten utan att svälta - fettdrift istället för socker.

• Tack! 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2019-03-16 at 16:41, Nils Engström sade:

Ge dem tipset att hålla vikten utan att svälta - fettdrift istället för socker.

Nej! Det är ju faaaarligt med fett!

• Gilla 1
  • Haha 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har ni lyssnat på 4healths pod med Cecilia Fürst avsnitt 214 om immunförsvaret? Inte alla ska äta mycket fett. Och inte alla kan äta alla sorters fett (ens smör/kokosfett). Långt men intressant avsnitt som tar upp många olika saker men även detta - och varför det är så. Superintressant!

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan, MariaF sade:

Har ni lyssnat på 4healths pod med Cecilia Fürst avsnitt 214 om immunförsvaret? Inte alla ska äta mycket fett. Och inte alla kan äta alla sorters fett (ens smör/kokosfett). Långt men intressant avsnitt som tar upp många olika saker men även detta - och varför det är så. Superintressant!

Lyssnat på nästan hela. Absolut intressant men blir förvirrad av alla gentester man måste göra för att veta vad man ska äta! 😜🙄

• Gilla 1
  • Haha 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg