Recommended Posts

Hej,

jag är nybörjare med LCHF dieten, det är min tredje dag nu.

Jag tror, att jag nu är i denna övergångstiden till ketos och tycker, att det är ganska jobbigt, typ yrsel, lite seg, trött osv. Men glad är jag ändå för att det funkar ju att hamna där 🙂

Kan man förkorta övergångstiden med MCT olja?

Imorgon ska jag till en anställningsintervju och det vore bra om jag vore lite piggare 😉

Har ni tipps?

Tack på förhand!

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är möjligt du har saltbrist . Botas om du tar ett glas vatten med en tesked vanligt koksalt. Har man höga insulin nivåer, så håller insulinet kvar salt. Det upphör om du går över till LCHF och då kan du få saltbrist. Det finns många sätt att hantera man kan koka egen buljong o.s.v. .Men den viktigaste akuta bristen att åtgärda är natrium bristen. De som lever längst äter mellan 1 och 1/3 dels tesked salt, och 2 och 2/3 dels tesked salt. Om det är saltbrist du lider av, så blir du piggare inom 15 - 20 minuter. Vill du veta mer kan du titta på intervjuer med farmakologisk doktor James Dinicolantonio. T. ex. :  

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

tack så mycket för svaret! Jag växte upp med tanken att salt och fet är farligt, svårt att tänka om liksom 🙂

Jag kommer att försöka det.

• Gilla 7

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

jag provade dricka hönsbuljong innan jag åkte till intervjun, och det gick bra, tack för tipsen!

Nu blir jag hungrig för första gången idag, helt okänd för mig 🙂

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2019-03-07 at 16:30, Annuka12 sade:

Hej,

jag är nybörjare med LCHF dieten, det är min tredje dag nu.

Jag tror, att jag nu är i denna övergångstiden till ketos och tycker, att det är ganska jobbigt, typ yrsel, lite seg, trött osv. Men glad är jag ändå för att det funkar ju att hamna där 🙂

Kan man förkorta övergångstiden med MCT olja?

Imorgon ska jag till en anställningsintervju och det vore bra om jag vore lite piggare 😉

Har ni tipps?

Tack på förhand!

Näe.. det tar minst tre veckor för kroppen/hjärnan att ställa om lite oavsett vad du äter/dricker!

Du har redan fått standardtipset, dvs mer salt!

Dvs de mesta utav omställningsproblemen kan lindras men inte botas av mer salt!

Hela den där saltgrejen i omställningsbesvären handlar om sjunkande blodtryck!

Dvs det finns en febläss för att undvika salt, socker, fett i vårt samhälle.. rött kött oxå, grejen är att det är först o främst olika grejer, en del är bogus.

Iallafall får man för sig att kutta ut en massa kolisar så droppar insulin rätt radikalt, det är själva tanken, men insulin gör att njuren återupptar en massa salt.

Kroppen använder salt för att reglera blodvolymen/blodtrycket.

Iallafall så är det inte bogus att kutta ut en massa prefabricerad mat som typ innehåller en massa socker och salt.. det gör de främst för att de inte annars skulle smaka något som helst!

Att man skall undvika naturligt eller tillomed animaliskt mättat fett samt rött kött är däremot bogus!

Återstår således att tillfredställa sitt essentiella behov av salt via smaklökarna, dvs vi har funktioner som gör oss saltsugnna om det kniper.

Så om man börjar en diet på kött, fisk, fågel, med rätt så mycket grönsaker, en del mejerier samt lite frukt/bär, så får man salta själv!

Hemmakokt benbuljong kan rekommenderas, men vem har tid med sådant??

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg