Annuka12 Posted March 8, 2019 Share Posted March 8, 2019 Hej, nu kommer helgen, min första "LCHF helg", och då tycker jag om att dricka vin på kvällen. Zumbali, ett torrt vitt vin med 4g socker per liter, är den enda alkoholen jag dricker. Finns det några andra gömda kolhydrater i vin? Jag vill inte äta mer än 20g kolhydrater per dag. Om jag dricker nu 0,5 liter vin, kan jag då räkna med 2g? Påverkar alkohol dieten på ett annat sätt? Jag vill inte göra något fel 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted March 8, 2019 Share Posted March 8, 2019 Vitt vin brukar man avråda från just för att det oftast innehåller mer socker men har du koll på det är det säkert så. Däremot skulle jag vilja skicka med dig två andra reflektioner: Dels blir många mer känsliga för alkohol på LCHF och tål mindre (kanske inte första veckan men på sikt) och dels att allt tycks bli LCHF efter ett glas eller två... 50 minuter sedan, Annuka12 sade: Jag vill inte göra något fel Det bästa med LCHF är att det inte finns några "fel". Man liksom bara äter mat. Riktigt mat. God mat. Resten är val man gör inom ramen för 50g kolh/dygn (fast nu räknar många upp till 100g/dygn som LCHF efter den mer internationella definitionen av low carb). Man provar sig fram och ser vad som passar en bäst. Vissa är superstrikta med kolisarna för att de mår bäst av det. Andra mindre strikta för att det passar just dem bättre. Och allt är rätt. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Annuka12 Posted March 8, 2019 Author Share Posted March 8, 2019 8 minuter sedan, MariaF sade: Vitt vin brukar man avråda från just för att det oftast innehåller mer socker men har du koll på det är det säkert så. Däremot skulle jag vilja skicka med dig två andra reflektioner: Dels blir många mer känsliga för alkohol på LCHF och tål mindre (kanske inte första veckan men på sikt) och dels att allt tycks bli LCHF efter ett glas eller två... Det bästa med LCHF är att det inte finns några "fel". Man liksom bara äter mat. Riktigt mat. God mat. Resten är val man gör inom ramen för 50g kolh/dygn (fast nu räknar många upp till 100g/dygn som LCHF efter den mer internationella definitionen av low carb). Man provar sig fram och ser vad som passar en bäst. Vissa är superstrikta med kolisarna för att de mår bäst av det. Andra mindre strikta för att det passar just dem bättre. Och allt är rätt. Tack för svaret, Maria! Jag vet vad du menar med "dels att allt tycks bli LCHF efter ett glas vin eller två..." Jag ska tänka på detta. Finns det gömda kolhydrater i vin eller är det bara sockret (Zumbali 4g/liter)? Så bra att hittat hit, man får mycket info och stöd 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Elinor Posted March 8, 2019 Share Posted March 8, 2019 Är svårare att hålla vikten om man dricker alkohol. Det påverkar fettförbränningen negativt. Kroppen prioriterar resurser på att rensa alkoholen från kroppen eftersom det är gift, istället för att förbränna maten. Alkohol försämrar också sömnkvalité och aktivitetsnivå. Om jag dricker vin till maten personligen, så tenderar jag även att äta mer än vad jag behöver, eftersom mättnadskänslan av olika skäl inte blir lika tydlig när alkoholhalten i blodet ökar. Men det är kanske individuellt? Jag är hyfsat lättpåverkad, så efter 2 glas vin är jag varm, avslappnad, jäkligt "glupsk" och gör en massa dåliga val t.ex tycker brödkorgen är ok LCHF Sen är det såklart en mängdfråga. Tycker nog man kan unna sig lite vin ibland, men kanske inte 1/2 flaska. Du får känna efter hur mycket alkohol du kan dricka utan att det påverkar negativt. För mig går gränsen vid 1 glas vin. Men en person med högre tolerans naturligt biologiskt som t.ex en stor karl, kan ju dricka mer. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Carl August Arge Posted March 8, 2019 Share Posted March 8, 2019 Alltid bra att kolla om Andreas & co har något att säga om ett givet ämne Jag tycker själv om ett par glas lördagskvällar. Inga problem med bs eller vikt. Ingen ändring mht tolerans, inga problem med baksmälla - och ingen kontrollförlust . Vad jag vet, så finns info på Systemet mht kh-värde på alla deras varor. https://www.dietdoctor.com/se/lchf/alkohol-och-lchf - fin fin artikel om alkohol & lchf (mkt bra) https://www.dietdoctor.com/se/lchf/alkohol - guide till olika dryckers kh innehåll Danska statliga Fødevarestyrelsen (motsvarar tex finska Fineli) säger så här om rött vin och kh: https://frida.fooddata.dk/food/213? Skål 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted March 9, 2019 Share Posted March 9, 2019 On 2019-03-08 at 09:41, Annuka12 sade: Hej, nu kommer helgen, min första "LCHF helg", och då tycker jag om att dricka vin på kvällen. Zumbali, ett torrt vitt vin med 4g socker per liter, är den enda alkoholen jag dricker. Finns det några andra gömda kolhydrater i vin? Jag vill inte äta mer än 20g kolhydrater per dag. Om jag dricker nu 0,5 liter vin, kan jag då räkna med 2g? Påverkar alkohol dieten på ett annat sätt? Jag vill inte göra något fel Det finns inga gömda kolhydrater i vin.. såvida man kan lita på Systembolaget! Utan grammen kolhydrater i vin anges per liter.. dvs per tusen, dvs 10ondelar utav 100! Iallafall, ta dig ett glas och pratar vi LCHF eller någon annan form av hälsokost så är det alkoholen som är största faran. Dvs vår fjärde macronutrient, cirka 7 kalorier per gram. Iallafall.. kroppen har litta prio att förbränna olika macros, prio ett är alkohol, nummer två är glukos! Dvs kroppen förbränner alkoholen först, då bränner du inget fett per se! Iallafall så är ett glas vin eller två rätt normalt på helgen, det är väl inget som leder till extra viktnedgång.. men det finns ju mycket annat som stör det oxå som semlor, tårtkalas, annat som man av sociala skäl inte kan undvika? Om det är någon tröst så förbränns alkoholen i betaoxidationen, dvs litta samma som fettet. Hur som helst.. främst i början, det finns en tendens till att alkohol gör att det snurrar till lite extra i ketos! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts