Jump to content

Glukosbelastning

Bo Lindeberg

Recommended Posts

Jag har varit hos en distriktsläkare på vårdcentral i onsdags för en allmän hälsokontroll och för att få ny blodtrycksmedicin.

Man kollade aktuellt fastesocker och hbA1c. Fastevärdet var 7,1 och hbA1c var 39.

Har ätit LCHF till och från i 6-7 år. Nu har jag ätit strikt i två månader och gått ner 11 kg. Är 67 år och har fortfarande 20 kg övervikt som jag jobbar på att få bort. Använder Free Style Liberty trots att jag inte är diabetiker, utan för att jag vill hålla koll på mitt blodsocker och vilken slags mat som påverkar sockerhalten i blodet. Dom senaste 90 dagarna har jag haft 5,3 i snitt. Sockret går upp på morgnarna har jag märkt. Försökte förklara för läkaren att det sannolikt beror på gryningsfenomenet. 

Nu vill han att jag ska göra en glukostbelastning, vilket jag tycker är slöseri när jag anser att mina värden är normala.

Vad tycker ni i forumet som har pejl på detta?

• Like 1

Hur höga morgonvärden har du? Är de kraftigt förhöjda kan det låta skumt och behöva utredas. Dock har jag hört att glukosbelastningstest kan slå fel när man äter ketogent för insulinpåslaget kan bli alldeles för lågt jämfört med om man käkar kolisar hela tiden.

• Like 6

Tycker läkaren att du är insulinresistent? Eller vad vill hen? Om du nu inte äter stärkelse/glukosmolekyler så kommer du väl inte ha så mycket blodsocker att tala om ? Och med lite glukos kommer insulinet att lugna sig efter ett tag. 

Kan du bli av med b-trycksmedicinen? Hur påverkar den sockret/insulinet?

• Like 4

On 2019-03-08 at 14:00, Bo Lindeberg sade:

Fastevärdet var 7,1 och hbA1c var 39. ... Dom senaste 90 dagarna har jag haft 5,3 i snitt. Sockret går upp på morgnarna har jag märkt.

Dessa värden ger knappast anledning till oro. Ett enstaka morgonvärde på 7,1 visar ju bara att du haft glukos kvar i kroppen som måste förbrukas innan ketosen infinner sig. 

Test av glukosbelastningstest förefaller vara ett nervöst drag hos läkaren. Vad som är mer intressant är blodtrycket. Hur högt är det?

I 60-årsådern låg jag vid ett besök hos läkaren på 170/85. Hade jag då vetat vad jag nu vet - en bra bit över 80 år, om lågkolhydratkosten, hade jag aldrig behövt medicin.  När jag för 17 månader sedan startade med LCHF kunde jag sätta ut alla mediciner  för diabetes 2, blodtryck och lipidprofil. Alla blodvärden blev helt normala - bättre än någonsin med medicin.

Vad gäller blodtrycket har jag fått mina blodkärl uppmjukade genom avkalkning med K2-vitamin (kan reducera kalkavlagringar med uppåt 50 %). I mitt fall har detta lämnat spår i form av standard blodtryck på 130/80 utan medicin - i lägsta laget när man passerat 80 kan man tycka.

Använder du D3-vitamin måste du i praktiken under alla omständigheter komplettera med K2-vitamin,som ofta är en bristvara i kroppen.

Då är du glad pensionär: 1238091665_ScreenHunter_2068Mar_1001_36.thumb.jpg.7e6418d0de4b17bb0b1dcecaa48f4ca4.jpg

• Like 7

On 2019-03-08 at 14:00, Bo Lindeberg sade:

Jag har varit hos en distriktsläkare på vårdcentral i onsdags för en allmän hälsokontroll och för att få ny blodtrycksmedicin.

Man kollade aktuellt fastesocker och hbA1c. Fastevärdet var 7,1 och hbA1c var 39.

Har ätit LCHF till och från i 6-7 år. Nu har jag ätit strikt i två månader och gått ner 11 kg. Är 67 år och har fortfarande 20 kg övervikt som jag jobbar på att få bort. Använder Free Style Liberty trots att jag inte är diabetiker, utan för att jag vill hålla koll på mitt blodsocker och vilken slags mat som påverkar sockerhalten i blodet. Dom senaste 90 dagarna har jag haft 5,3 i snitt. Sockret går upp på morgnarna har jag märkt. Försökte förklara för läkaren att det sannolikt beror på gryningsfenomenet. 

Nu vill han att jag ska göra en glukostbelastning, vilket jag tycker är slöseri när jag anser att mina värden är normala.

Vad tycker ni i forumet som har pejl på detta?

Slöseri tror jag oxå.. med ett HBA1c på 39, samt 11 kilos viktnedgång!

Iallafall så är inte glukosbelastning onödigt på gemene man, det borde vara standard i medelåldern.. likaså C-peptid!

Det säger en del huruvida man är insulinresistent/lider utav hyperinsulinemi/metabolt syndrom.

Dvs ingen skugga över den läkaren per se, hur skall hen veta att du att du äter LCHF?

• Like 2