Nils Engström

LCHF och ändrat sovläge vid fotskada

Recommended Posts

Före LCHF-starten hände några gånger att jag fick giktanfall - synnerligen obehagligt, som ni yngre med längre LCHF-erfarenhet än mina sjutton månader, sannolikt aldrig drabbats av.  I minnesbilderna från pojkåren, sattes äldre farbröders värkande stortå oftast i samband med portvinsdrickande (kristallisation vid ökande andel urinsyra, relaterat till portvinet). Eftersom jag gärna dricker ett glas rödvin till köttet - den bästa kryddan i sammanhanget - och att jag hade portvinsåldern inne, föreställde jag mig rödvinet vara den analoga orsaken. En utsättning av rödvinet visade sig dock inte ha någon betydelse. 

Efter min LCHF-start har inget enda giktanfall, oavsett rödvinet, drabbat mig. Under årens lopp har dock hänt att jag fått sidan av foten i hård kontakt med någon skarp kant - smärtan kan då i vissa avseenden jämföras med gikt och det har kunnat ta mer än en vecka att bli av med problemet. Under LCHF-tiden kan det ta en eller två dagar till att fixas, särskilt effektivt om man ändrar sängläget (profilen).

Jag har märkt att om jag ställer om min säng till astronautläge,  liknande Bruno Mathssons klassikerstol - den mannen kunde sin sak - blir förbättringen maximal:

980225150_ScreenHunter_2071Mar_1010_03.thumb.jpg.53886d9c5f8577483114c53361ae7108.jpg

I mitt fall blir det som nedan (jag kopierar ur en av mina tidigare skissar):

323289760_ScreenHunter_2077Mar_1123_23.thumb.jpg.a20346b2ee8a04a2f67763bb827e9577.jpg

Då försvinner smärtan efter en eller två nätter! Att LCHF-kosten har den övervägande betydelsen i förbättringen (bättre immunförsvar/cirkulation) tvekar jag inte på. I min normala sovställning härunder prioriteras dock huvudändan för att säkra optimal dränering via lymfan - tveklöst dock att dräneringen på fotsidan förbättras enligt den övre bilden, när särskilt behov uppstår. I vardagslag bör dock hjärnans avgiftning prioriteras - därför använder jag den nedre varianten för normalsömnen.            

1058475672_ScreenHunter_2078Mar_1123_28.thumb.jpg.1f52dbd1f435ae5bac78e11254c39f51.jpg

För den som inte har ställbar säng är det lätt att fixa förhöjningar på annat sätt.

Bara ett litet tips!

• Gilla 2
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser