Sylvia Loft Posted March 10, 2019 Share Posted March 10, 2019 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Katerina Posted March 11, 2019 Share Posted March 11, 2019 Om man försöker hänga med i kost debatten så har det framkommit så olika definitioner av kött. Därav min första fråga: vad menar DU med kött? En epidemiologisk studie kan hävda att man har hittat en korrelation (märk väl INTE orsakssamband) mellan konsumtionen av kött och cancer när de egentligen sett en korrelation mellan snabbmat (typ hamburgaremeny inkl pommes frites och bröd) och cancer. En vegetarian kan hävda att hen inte äter kött men det visar att hen äter ägg och fisk. Ägg och fisk är inte vegetabilier. Därav vore det bra om du definierade vad är det du inte vill äta. En annan sak med LCHF som gör den till en helande kost är ett förhållande mellan näringsvärdet av den maten man äter till belastningen som utfyllnadsmaten gör på kroppen. Med andra ord om man inte äter kött (nöt, fläsk, lamm, älg, rådjur, fågel) går man miste om fullvärdiga proteiner, en hel del fettsyror och vitaminer vilket kan minska den helande effekten den maten annars brukar ha. Då blir frågan, vad är anledningen att du vill äta LCHF? 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted March 11, 2019 Share Posted March 11, 2019 4 minuter sedan, Katerina sade: Då blir frågan, vad är anledningen att du vill äta LCHF? En mycket bra fråga även bortom ämnets rubrik! 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Elinor Posted March 11, 2019 Share Posted March 11, 2019 Allt går ju om man verkligen vill. Men låter bökigt och enformigt. Blir en väldans massa ägg på längden och tvären. Folk som inte äter rött kött och fågel på LCHF, ersätter det normalt med proteinkällor från mejerier som keso och ost med mera. Äter man inte det p.g.a allergi, så blir det svårt. Blir iofs lite lättare med protein om du äter fisk och skaldjur. De livsmedel som vegetarianer&pescetarianer normalt ersätter kött med(processat veggoprotein och baljväxter) är inte riktigt inom ramen för LCHF, även om jag personligen tycker att en näve rena bönor är okej. Däremot är grejer som vegetabiliskt färs inte bra, eftersom det är processat och innehåller skräp som härdade växtfetter, smakförstärkare, karamelliserat socker, druvsocker, spannmål med mera. Man behöver absolut inte frossa i rött kött på LCHF, men skippar man det helt så tror jag man gör kroppen en otjänst. Jag hamnar t.ex lågt på järn i samband med mens om jag inte får i mig en köttbit då och då. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted March 11, 2019 Share Posted March 11, 2019 Såhär är det.. man kan äta LCHF utan varken kött eller mejerier.. det blir lite krångligare ioförsig och man behöver ha lite mer koll på näringsläran! Oså finns det gott om LCHFare som är vegetarianer.. riktigt vad de äter har jag dåligt koll på. iallafall så finns det gott om recept för vegetarisk LCHF! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Engström Posted April 13, 2019 Share Posted April 13, 2019 Som jag tidigare haft uppe, forumet borde egentligen inrätta en egen avdelning som enbart ägnades åt veganmat. Då kanske debatten kunde bli vettig. Vad säger ni moderatorer om det? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Engström Posted April 13, 2019 Share Posted April 13, 2019 Detta är hur problemen med LCHF sammanfattas - först huvuddragen: Sedan förklaringen om nackdelarna med LCHF-kosten: Är man mer fysiskt aktiv hjälper bröd, pasta och ris till att ge ett lagom energiintag och bra mättnad. Vi bör äta mindre av mättat fett i form av smör, grädde, ost, rött kött och charkuterier till förmån för oljor, fisk, nötter och frön. En ketogen kost försvårar dessa hälsosamma val. Om man överger den allra striktaste ketogena kosten och äter fler och olika livsmedel som de flesta gör efter en tid, är det lätt att äta för mycket av en fortfarande energität kost. Man måste då ha koll på mängden mat annars är det lätt att öka i vikt då fet mat överlag innehåller mer energi jämfört med mager mat. Varierad mat i lagom mängd ger alla de näringsämnen vi behöver och minskar risken för flera av de vanligaste sjukdomarna såsom hjärt-kärlsjukdom, typ 2-diabetes och fetma. (1) Det verkar som om artikelförfattarna inte studerat någon av de studier som beskriver hur hungerkänslorna uppstår kort efter sådan mat medan mättnadskänslan vid fet kost håller halva dygnet. Varför skriver de tvärt emot forskningen??? (2) Författarna saknar totalt all kunskap i dessa frågor. (3) - " - (4) - " - (5) Författarna talar diametralt motsatt vad senare decenniers studier visar Egentligen blir man betryckt över att behöva läsa sådant dravel. Många av de forskare som visar hur LCHF-kosten fungerar från rent vetenskaplig synpunkt har f.ö. i högönsklig välmåga tillämpat denna kost i decennier. P.S. Kika gärna 4:10 på nedanstående så kan ni se hur en av huvudförfattarna ovan redan 2012 resonerade - hon fortsätter även idag samma tal om att inga bevis för fördelarna med LCHF finns: Vad kan det vara som blockerar tankeverksamheten för bakåtsträvarna - kan det vara socker-födan??? 2 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts