Julianna Posted March 12, 2019 Share Posted March 12, 2019 Hej. Jag har hållit på med LCHF nu i snart 5 månader. Har gått ner 15 kg. Jag tycker detta har gått hur bra som helst. Jätte nöjd. Men jag började märka för ca 3-4 dagar sedan, att jag tappar ovanligt mycket hår nu. Börjar bli lite orolig nu , hur lång tid kan detta ta? Kommer jag tappa ännu mer hår? Är det någon av er som har gått/går igenom detta? Och hur lång tid tog det tills ni det blev bra igen, Tack på förhand, från en orolig LCHF:are 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Tureborgaren Posted March 12, 2019 Share Posted March 12, 2019 Diet Doctor: Orsakar LCHF håravfall? https://www.dietdoctor.com/se/lchf/farhagor#har Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted March 12, 2019 Share Posted March 12, 2019 3 timmar sedan, Julianna sade: Hej. Jag har hållit på med LCHF nu i snart 5 månader. Har gått ner 15 kg. Jag tycker detta har gått hur bra som helst. Jätte nöjd. Men jag började märka för ca 3-4 dagar sedan, att jag tappar ovanligt mycket hår nu. Börjar bli lite orolig nu , hur lång tid kan detta ta? Kommer jag tappa ännu mer hår? Är det någon av er som har gått/går igenom detta? Och hur lång tid tog det tills ni det blev bra igen, Tack på förhand, från en orolig LCHF:are Japp det är en biverkning.. kallas för temporärt håravfall. Mest kvinnor som lägger märke till detta.. om man är man och går ner 15 kilo på fem månader så skulle antagligen många män inte bry sig särskildt? Iallafall det handlar om Homeostas.. kronligt ord, så på svenska, man kan få tillfälligt håravfall av andra orsaker som ofta oxå har med kraftiga hormoniella förändringar att göra tex vid graviditet.. bantning, allvarliga sjukdommar, litta annat! Hur som helst så brukar det förklaras med ändrad homestas/trauma eller liknande.. rätt så naturliga grejer egentligen. Och då säger de som vet att hårtillväxt är en underordnad mekanism, dvs man tappar hår hela tiden men under lite extrema förhållanden så tar hårtillväxten en paus.. för att prioritera andra grejer, förmodligen viktigare saker för hälsan.. dvs hårtillväxten stängs ner.. under tiden som kroppen omorienterar sig/anpassar sig till ny homeostas. Såå.. du har gått ner rätt mycket på de månaderna, jag utgår från att du verkligen behövde detta.. iallafall så planar det ut så småningom och hårtillväxten kommer tillbaka.. när man väl landat! 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted March 13, 2019 Share Posted March 13, 2019 Jag har läst om många som tappat håret...men sedan upptäckt, när håret kom tillbaka, att det var mycket finare och tjockare än innan. 2 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Elinor Posted March 13, 2019 Share Posted March 13, 2019 Är mycket vanligt att man tappar hår några månader efter att man gått ner i vikt. Kommer som ett brev på posten. Oavsett om metoden eller kosten man följt varit balanserad d.v.s ingen svält, så kan man tappa man hår. Håravfallet är snarare en stressreaktion på själva viktnedgången, inte huruvida du fått i dig till tillräckligt med fett, protein, vitaminer och mineraler med mera. Mitt ökade håravfall pågick i drygt en månad och började sen lugna ner sig och blev normalt igen. Mitt hår blev ca 20% tunnare, så fick ändå behålla en del. Men visst är det obehagligt när man får en massa hår i handen, på golvet och i badkaret. Känner sig som en cellgiftspatient. Men du kommer sluta tappa och det växer tillbaka, så absolut inget att oroa sig över annat än att det suger rent estetiskt. Jag började ta MSM när jag tappade en massa hår. Finns en studie där man sett att pälsen växt tillbaka snabbare på möss som fått MSM, så kan vara värt att testa. Vet inte 100% säkert om det fungerade i mitt fall, eftersom jag inte har något att jämföra med. Upplevde visserligen att håravfallet började ebba ut efter ca 2 veckor på MSM, men kunde lika gärna bero på att själva processen var färdig. Är ju viss skillnad på rakad djurpäls och håravfall från huvudet. Hårsäckarna på skallen reagerar på en stressfaktor som skett långt bakåt i tiden, så går inte att påverka reaktivt på samma sätt. Om kroppen redan bestämt att förkorta ett hårstrås livsläng, så kan man liksom inte få kroppen att omvärdera beslutet genom att käka en massa tillskott tyvärr. Enda du kan göra är att rent proaktivt ta hand om alla nya strån och det hår som kroppen valt att behålla. 1 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts