Katerina Posted March 13, 2019 Share Posted March 13, 2019 Min son som för övrigt äter LCHF kost tillsammans med övriga familjemedlemmar har fått en dunderförkylning som prickade hans sportlov - feber, slemhosta, trötthet, hela kittet. Ingen annan i familjen var sjuk men han satt och hostade i soffan i 1 och en halv vecka och hade svårt att sova på nätterna. Inget bra sportlov med andra ord. Jag var förbryllad. Han brukar inte vara sjuk alls och nu detta. En vecka senare bestämmer jag mig att städa i hans rum och hittar en tom chipspåse. Eureka! Nu vet jag anledningen. Han hade säkert dessa bakterier i sig som alla vi andra och lyckades mata dem med det de tyckte om - stärkelse i chips som fort blev till glukos. Nu lyckas jag, min idiot, att upprepa samma experiment. Föll till föga och åt fläskpannkaka till lunch i måndags. Jag vet inte vad jag tänkte - kanske på ägg och fläsk som borde finnas i fläskpannkakan när jag borde ha tänkt på allt mjöl. Nu sitter jag här och hostar. Samma bakterier som jag bar på gör sig hemmastadda och förökar sig glatt på all glukos jag har matat dem i måndags. Visst, någon kan säga att det är bara ett sammanträffande och våra förkylningar har inget med det vi äter att göra. Då kan man också säga att varje gång jag tillsätter bakteriekultur till mjölk hemma när jag ska göra kefir och bakterierna glatt börjar käka mjölksockret laktos så att kefiren blir till är det rena rama turen, varje gång 5 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Inez Posted March 13, 2019 Share Posted March 13, 2019 Det borde ha varit virus som däckade er, men de ligger säkert också och lurar i väntan på "sekundärt" socker... Jag brukar festa på kolhydrater över jul och på min födelsedag på sommaren (och visst trillar jag dit någon gång extra också- nu senast på Fettisdagen). Det som brukar hända då är att jag ofelbart känner av mina knäartroser dagen efter (inflammationen tar fart igen). Jag brukar inte ens tänka på knäna resten av året, då jag bara är lite stel men inte alls har ont. Så därför tror jag inte att det var en slump det där med chips resp. fläskpannkaka och dunderförkylningarna. Andra kanske har en annan åsikt... 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Inez Posted March 13, 2019 Popular Post Share Posted March 13, 2019 "Tyvärr, jag kan inte äta fläskpannkaka, för då blir jag jätteförkyld" "Ledsen, men jag kan inte äta semlor, för då får jag ont i knäna" 5 1 6 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Engström Posted March 13, 2019 Share Posted March 13, 2019 8 timmar sedan, Katerina sade: Samma bakterier som jag bar på gör sig hemmastadda och förökar sig glatt på all glukos jag har matat dem i måndags. Nu inser jag, varför inga infektioner av något slag drabbat mig på de 17 månader, som jag tillämpat LCHF! 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Katerina Posted March 14, 2019 Author Share Posted March 14, 2019 7 timmar sedan, Nils Engström sade: Nu inser jag, varför inga infektioner av något slag drabbat mig på de 17 månader, som jag tillämpat LCHF! Ja Nils, jag tror att det är så det ligger till. Bakterier och svampar har vi runtomkring oss hela tiden. De gillar socker om det är löst i vatten vill säga. I sin torra form kan man förvara socker utan att drabbas av bakterieangrepp. Det gör ju det till en mycket bra produkt som kan lagerhållas, transporteras och aldrig bli dåligt. När det gäller virus så är jag inte lika säker på vad det äter, kanske "sekundärt" socker som Inez skriver. Jag menar vin och sprit gör man av socker med hjälp av bakterier. Visst äter de det - får dem mat så kan de föröka sig och då måste kroppen gå till motangrepp, bilda slem, skapa hosta för att bli av med eländet. Det är många LCHF:are som rapporterarar att de inte blir förkylda så lätt - matar man inte sina små medlöpare så håller de sig på sin kant 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Engström Posted March 14, 2019 Share Posted March 14, 2019 4 timmar sedan, Katerina sade: Det är många LCHF:are som rapporterarar att de inte blir förkylda så lätt - matar man inte sina små medlöpare så håller de sig på sin kant Det minskade sockret har säkert sin betydelse på det sättet du beskriver. Vad som är lika intressant under ketosen, är att förbränningen av fett sker på ett renare sätt med avsevärt högre verkningsgrad och att dessutom antioxidanter bildas som håller nere andelen fria radikaler i blodet. Det gör att immunförsvaret blir förbättrat - produktionen av de olika formerna av vita blodkroppar ökar, särskilt vid hög andel C-vitamin i blodet. Effekten för mig är att under de 17 månaderna LCHF: inga förkylningar eller infektioner överhuvudtaget uppstått inte ett enda tillfälle uppkommit med sura uppstötningar (dvs. magens förmåga att skapa tillräckligt sur miljö för matsmältningen har förbättrats) - genom det låga pH-vädet signaleras till magmunnen att sluta tätt. Inte ett enda giktangrepp, vilket dels visar att urinsyran hålls på en nivå som inte ger kristallbildning, dels att cirkulationen normaliserats. ett normaliserat blodtryck ca. 130/80 som medelvärde över dag (blodtrycksmedicin utsatt). Sannolikt har K2-vitaminbehandlingen inneburit att blodkärlen återfått en del av sin tidigare elasticitet. Kanske 30-50 % av kalcifieringen avlägsnats. perfekt lipidprofil (statiner utsatta) diabetes 2 neutraliserad - perfekt fasteblodsocker- och långtidssockervärde (medicinering utsatt) märkligt konstant vikt mätt och hungrig en gång om dagen - mycket tillfredsställande för effektiviteten. ökad vakenhet, bättre kognitiv skärpa och förbättrat minne även för små detaljer lätt att samtidigt hålla många bollar i luften och se samband suveränt välbefinnande Med tanke på att jag inte har så långt kvar till 90*, vågar jag påstå LCHF för mig i hög grad har representerat Hippokrates tankar om maten som medicin. Tyvärr har mina försök att entusiasmera pensionärer för kostomläggning, med endast ett undantag, misslyckats. Med mina ungdomar är jag i det avseendet betydligt mer framgångsrik. Att jag upprepar detta och annat i flera inlägg har inget med min åldrande hjärna att göra, bara så förbaskat trist att konstatera att det blir svårt att hålla inne med. *kan i värsta fall naturligtvis innebära inte så långt kvar överhuvudtaget. En sak är jag dock ganska säker på efter de positiva förändringarna hittills, trots mitt sena inhopp i LCHF-världen, att riskerna för geriatriska sjukdomar typ kultursjukdomar betydligt reducerats under resten av livet. En skön känsla av att åtminstone ha gjort mitt bästa för komma i den situationen - forumets entusiastiska medlemmar i den ekvationen inte att förglömma! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Elinor Posted March 14, 2019 Share Posted March 14, 2019 Jag blir aldrig förkyld eller får influensa, ej heller när jag åt kolhydrater. Så kan inte säga att jag märkt någon skillnad på LCHF, d.v.s blir fortfarande inte sjuk. Var främst i min ungdom när jag käkade godis, chips, pizza och drack mycket öl, läsk och "feströkte" som jag var sjuk ofta. Så är nog individuellt. Mitt immunförsvar äventyras inte av vanliga kolhydrater(ris, potatis osv) utan krävs större belastning via mat som är direkt giftig eller extremt inflammatorisk som processad junkfood, sockerchocker och för mycket alkohol. Men klart att bakterier älskar socker. När jag t.ex mjölksyrar så växer kolonin explosionsartat om man har i en matsked socker. Visserligen är det snälla bakterier då, men elaka bakterier är ännu mer sockersugna. Läste någonstans att man har socker i antibiotikan mot vissa bakterier, för annars matvägrar de när man tar medicinen. Ingen aning vad virus tycker om att käka. De har ingen egen metabolism utan parasiterar och tränger in i kroppens egna celler. Tror snarare det handlar om att det vi äter påverkar hur kroppen reagerar och hanterar en virusinfektion. Att äta mycket glukos ökar graden av inflammation i kroppen vid vissa typer av virus, vilket leder till större skada. Att man t.ex tappar aptiten ibland när man är sjuk, är nog kroppens egna sätt att tala om att den behöver lite keto+fasta för att få ner inflammationen. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SGK Posted March 14, 2019 Share Posted March 14, 2019 Jag har liknande erfarenheter som några skrivit om här. Senast jag var förkyld var i september 2017. Jag har varit förkyld högst 3 gånger de senaste 6 åren, jag minns helt säkert två gånger, men kanske jag har glömt bort någon gång. De gånger jag varit förkyld har det snabbt gått över, så det har alltså varit rätt lindrigt. Jag har inte direkt några ledbesvär, men hade för några år sedan lite känningar av artros i ett finger. Nu är det helt borta och jag tror faktiskt att jag vid snart 60 år är vigare och mjukare i kroppen än när jag var i 30-årsåldern. Det är tack vare LCHF 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted March 14, 2019 Share Posted March 14, 2019 Jaa...mina erfarenheter? Jag blev sällan förkyld förr, jag blir sällan förkyld nu. Igår var jag i Stockholm, och drack gravöl. Ja, jag dricker väl öl någon gång vartannat vart tredje år eller så... Och jag åt ett par kanapeer. Och vandradre runt i ett slaskigt Stockholm i sandaler (varför skulle ni fixa ett sånt väder till mig när jag åkt ända upp?? det hade jag inte förväntat mig!!). Vaknade i morse lite rasslig i halsen. Aj aj aj, det straffar sig (ölet eller sandalerna?). Men det gick över efter min morgonpromenad. Så vad vill jag ha sagt med detta? Vet inte. Viss skillnad är det kanske från före och efter, men inte så mycket när det gäller förkylningar. Fast jag håller nog med Inez: jag kan inte äta semlor, för då får jag ont i lederna. Kanske inte knäna, men någonstans. Tyvärr tror folk att man skojar eller använder riktigt usla ursäkter... 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cleppa Posted March 14, 2019 Share Posted March 14, 2019 12 minuter sedan, Effie sade: Fast jag håller nog med Inez: jag kan inte äta semlor, för då får jag ont i lederna. Kanske inte knäna, men någonstans. Tyvärr tror folk att man skojar eller använder riktigt usla ursäkter... Jag får ont i mina händer om jag slarvar , har fått för mig att det mest gäller om jag slarvar med mjölprodukter men inte helt hundra på det... 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Engström Posted March 14, 2019 Share Posted March 14, 2019 7 timmar sedan, SGK sade: Senast jag var förkyld var i september 2017... Jag har inte direkt några ledbesvär, men hade för några år sedan lite känningar av artros i ett finger. Eftersom det var just i början av september 2017 som min LCHF-start skedde, med min sista förkylning (förhoppningsvis) tätt före, kan jag göra en direkt jämförelse. Eftersom jag tills då dessutom hade eländet med statiner, som lämnade efter sig viss stelhet i händerna och tremor i höger hand, kan jag se ytterligare positiva förändringar med kostväxlingen. Nu har allt av detta försvunnit. Antag att min kostväxling skett i riktning veganism - hur hade det då gått? På detta forum tror jag alla vet svaret. P.S. Den som inte känner några större förändringar är sannolikt några decennier yngre än jag. För min del har LCHF inneburit en form av metamorfos. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Inez Posted March 14, 2019 Share Posted March 14, 2019 12 timmar sedan, Nils Engström sade: - - - En sak är jag dock ganska säker på efter de positiva förändringarna hittills, trots mitt sena inhopp i LCHF-världen, att riskerna för geriatriska sjukdomar typ kultursjukdomar betydligt reducerats under resten av livet. En skön känsla av att åtminstone ha gjort mitt bästa för komma i den situationen - forumets entusiastiska medlemmar i den ekvationen inte att förglömma! Det är precis vad alla LCHF-are strävar efter: att en gång få dö friska, knall och fall! Det känns väldigt bra att få se ditt exempel på att det aldrig är för sent att skaffa sig bättre vanor. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Katerina Posted March 15, 2019 Author Share Posted March 15, 2019 Jag minns att jag läste om en studie där man uppmätte glukos i sekretet i luftvägarna och när den översteg ett visst värde, kan det ha vart 10 mmol/l (?) så blev folk förkylda. Nu hittar jag inte länken till studien. Den gjordes i början av 2000-talet i England och leddes av en kvinna. Tyvärr inga fler ledtrådar men kanske någon annan känner till den och vet var länken kan hittas? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Katerina Posted March 15, 2019 Author Share Posted March 15, 2019 Att någon blir förkyld av fusk med kolhydratrik processad mat, en annan får ont i magen, en tredje artroskänningar i leder är ganska naturligt tycker jag. Olika individer har olika genetiska styrkor och svagheter för att en stor miljöomställning inte skulle ta död på alla individer inom en art. Det skulle vara fallet om alla individerna var lika. Jag tror att den här variationen som finns inom arten människa och alla andra arter förbryllar oss ständigt. Vi tycker att det som fungerar för en ska fungera för andra. Även inom forskningen generaliseras och extrapoleras lite väl mycket. Omständigheter spelar också sin roll. Hade inte både jag och min son en elak bakterie eller virus i kroppen som kunde utnyttja den extra maten då vi fuskade så skulle det antagligen förlöpa obemärkt. Jag har ju inte gjort en odling och kollat exakt vilken bacill eller virus (hur man nu kan testa virus?) som fick frispel. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Engström Posted March 15, 2019 Share Posted March 15, 2019 1 timme sedan, Katerina sade: en studie där man uppmätte glukos i sekretet i luftvägarna Kan det möjligen ha varit en studie 2003: Barbara J Philips: Factors determining the appearance of glucose in upper and lower respiratory tract secretions https://www.researchgate.net/publication/8983026_Factors_determining_the_appearance_of_glucose_in_upper_and_lower_respiratory_tract_secretions Tveklöst intressant! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts