Kjell Granelli Posted February 19, 2013 Share Posted February 19, 2013 Fick precis hem Bruce Fifes bok om hur ketogen diet kan ha positiv effekt på demenssjukdomar. Har "tjuvläst" i några kapitel och konstaterat att han har samma syn som de flesta på detta forum när det gäller fett, kolesterol och kh. Verkar mycket intressant och kan hjälpa oss undvika demenssjukdomar samt förbättra tillståndet för äldre släktingar som redan är drabbade. Bruce Fife har en hemsida www.coconutresearchcenter.org. Han har skrivit flera böcker om kost och hälsa, bl.a. också om autism/ADHD och effekter av ketogen lågkhkost. Han skriver på sin hemsida mycket om varför fettet i kokosnötter är så välgörande för människor. http://www.bokus.com/bok/9789172412255/stoppa-alzheimer-nu-undvik-forebygg-och-bromsa-demenssjukdomar/ 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Modesty Posted February 19, 2013 Share Posted February 19, 2013 Fick precis hem Bruce Fifes bok om hur ketogen diet kan ha positiv effekt på demenssjukdomar. Har "tjuvläst" i några kapitel och konstaterat att han har samma syn som de flesta på detta forum när det gäller fett, kolesterol och kh. Verkar mycket intressant och kan hjälpa oss undvika demenssjukdomar samt förbättra tillståndet för äldre släktingar som redan är drabbade. Bruce Fife har en hemsida www.coconutresearchcenter.org. Han har skrivit flera böcker om kost och hälsa, bl.a. också om autism/ADHD och effekter av ketogen lågkhkost. Han skriver på sin hemsida mycket om varför fettet i kokosnötter är så välgörande för människor. http://www.bokus.com/bok/9789172412255/stoppa-alzheimer-nu-undvik-forebygg-och-bromsa-demenssjukdomar/ Kan bara instämma och varmt rekommendera boken. Tycker det skulle va kul om man vågade sig på ett expriment på ett t.ex demensboende där hälften får ketogen kost och kokosolja. Ska tillägga att jag blivit lite frälst på kokosolja och det inte för inte det står en 10kgs hink i ett svalt förråd och det dagliga intaget är av kokosolja oftast är minst 3 msk, som tur är tycker jag om smaken och har den i kaffe eller åter den som den är, lite slöseri att steka i den. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ti Ti Posted February 19, 2013 Share Posted February 19, 2013 Instämmer, jag tycker att alla som har någon anhörig som lider av en neurodegenerativ sjukdom bör läsa boken. Otroligt faktaspäckad, kändes nästan som om man hade börjat plugga igen... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Britt-Mari Posted February 19, 2013 Share Posted February 19, 2013 http://se.msn.com/?ocid=OIE9HP Att äta kokosfett tillsammans med kolhydrater är inte bra. Professor Göran Petersson, Chalmers skriver bl.a. om det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Britt-Mari Posted February 19, 2013 Share Posted February 19, 2013 http://publications.lib.chalmers.se/records/fulltext/170320/local_170320.pdf hoppas det blev rätt nu? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted February 19, 2013 Share Posted February 19, 2013 Passar på att trycka in en OT-fråga här. Jag har köpt kokossmör som jag skär ner i kaffet... Jag ser att det alltid är olja som omnämns i nästan alla inlägg...finns några problem med "smöret"? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted February 19, 2013 Author Share Posted February 19, 2013 Passar på att trycka in en OT-fråga här. Jag har köpt kokossmör som jag skär ner i kaffet... Jag ser att det alltid är olja som omnämns i nästan alla inlägg...finns några problem med "smöret"? Det är nog bara olika namn på kärt barn. Man hör både kokosfett, kokosolja och kokossmör men kokosnötter är ju som de är i alla fall... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PiaM Posted February 19, 2013 Share Posted February 19, 2013 All is good sålänge du inte käkar silverpaketet från mejeridisken Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted February 19, 2013 Author Share Posted February 19, 2013 http://se.msn.com/?ocid=OIE9HP Att äta kokosfett tillsammans med kolhydrater är inte bra. Professor Göran Petersson, Chalmers skriver bl.a. om det. Jag såg inte att han skrivit specifikt om att just kokosfett + kh är extra dåligt??? Fett och kh är som jag ser det generellt en dålig kombination, som heller inte förekommer naturligt - det finns ingen mat i naturen som innehåller både och. Men det var en intressant rapport han skrivit, kort o kärnfull. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted February 19, 2013 Share Posted February 19, 2013 All is good sålänge du inte käkar silverpaketet från mejeridisken Hmmm...det är just det jag är orolig för...jag har något kokossmör från unilever som nog är i ett silverliknande paket...bara det kan ju göra en nervös...ska jag slänga det på engång typ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted February 19, 2013 Author Share Posted February 19, 2013 Det ska vara bäst att köpa ekologiskt kokosfett, jag brukar beställa här http://www.bodystore.com/3/sv/artiklar/kokosfett-smaklost-eko-400-gram. Många som varnar för "silverpaketet" men jag har iofs aldrig lyckats klura ut vad som är farligt med det. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Modesty Posted February 19, 2013 Share Posted February 19, 2013 Verkar som kokosolja och kokossmör används för samma produkt men i engelskan används i bland coconut butter för coconut manna, vilken innehåller betydligt mer än fettet från kokosnöten http://www.theprimalist.com/artisana-coconut-butter-vs-nutiva-coconut-manna/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Modesty Posted February 19, 2013 Share Posted February 19, 2013 Jag såg inte att han skrivit specifikt om att just kokosfett + kh är extra dåligt??? Fett och kh är som jag ser det generellt en dålig kombination, som heller inte förekommer naturligt - det finns ingen mat i naturen som innehåller både och. Men det var en intressant rapport han skrivit, kort o kärnfull. Håller med dig Kjell. Bruce Fife förespråkar en ketogen kost för att motverka neurodegenerativa sjukdomar, för att få kroppen i ketos och han rekommenderar även att man intar kokosolja för att öka ketosen. Kokosolja därför att den har längre halveringstid än MCTolja. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PiaM Posted February 19, 2013 Share Posted February 19, 2013 Hmmm...det är just det jag är orolig för...jag har något kokossmör från unilever som nog är i ett silverliknande paket...bara det kan ju göra en nervös...ska jag slänga det på engång typ? Don't ask me Im just the pianoplayer.. Har inget bra svar, jag upprepar bara sånt som de andra har sagt.. du vet.. dom där som LCHFar på riktigt. Du vet.. Hardcore-Know-it-alls 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Modesty Posted February 19, 2013 Share Posted February 19, 2013 Don't ask me Im just the pianoplayer.. Har inget bra svar, jag upprepar bara sånt som de andra har sagt.. du vet.. dom där som LCHFar på riktigt. Du vet.. Hardcore-Know-it-alls Vet inte om jag räknas dit men silverpaket som du kan köpa i var och varannan butik lär vara delvis härdat (enligt unilever är det inte det. Använd för att steka i, men köp hem organisk, virgin kokosolja/kokosfett och öka ditt intag med detta. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Modesty Posted February 19, 2013 Share Posted February 19, 2013 Här hittade jag någon som varit kontakt med Unilever - http://meraliv.bloggplatsen.se/2010/11/21/3995655-endast-for-kokosfett-intresserade/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted February 19, 2013 Author Share Posted February 19, 2013 Här hittade jag någon som varit kontakt med Unilever - http://meraliv.bloggplatsen.se/2010/11/21/3995655-endast-for-kokosfett-intresserade/ Svaret från Unilever skrämmer mig en del, men jag kanske förstår det fel. De säger att de ändrat de enkel- och fleromättade fettsyrorna i kokosfettet till härdat - det betyder väl att de använt den process som kallas "hydrogenation" och som gör om de fetterna till transfetter, alltså sådana konstgjorda transfetter som till skillnad från de som förekommer naturligt i animalisk föda är skadliga för oss. Eller förstår jag det fel??? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted February 19, 2013 Share Posted February 19, 2013 Hmmm...jag äter nog upp det paket jag har kvar...sen får man kanske leva enligt försiktighetsprincipen och låta bli. (Har olja hemma också :-) Men jag tycker att det är så smidigt att skära loss en lagom bit smör med kniven och slänga ner i kaffet. Finns det något annat bättre smör? Tillägg, I den länk som Modesty angav, var man ju ändå ganska positiv till silverpaketet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted February 20, 2013 Author Share Posted February 20, 2013 Tillägg, I den länk som Modesty angav, var man ju ändå ganska positiv till silverpaketet. Det var just det jag inte får ihop med att de omvandlat de omättade fetterna till mättade... förklaring behövs! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tiny Tom Posted February 20, 2013 Share Posted February 20, 2013 Det var just det jag inte får ihop med att de omvandlat de omättade fetterna till mättade... förklaring behövs! Med tanke på den proprietära inställningen man verkar ha (smusslandet med temperaturer etc) så är det nog så enkelt som PeterB är inne på från början, Unilever och liknande jättar bör man undvika som matleverantörer ur ett konceptrådsperspektiv. https://en.wikipedia.org/wiki/Coconut_oil#Fractionation "Fractionated coconut oil is a fraction of the whole oil, in which the different medium-chain fatty acids are separated for specific uses. Lauric acid, a 12-carbon chain fatty acid, is often removed because of its high value for industrial and medical purposes.[17] The fractionation of coconut oil may be used to make caprylic/capric triglyceride oil.[18] Medium-chain triglycerides like caprylic/capric triglyceride oil are most frequently used for medical applications, special diets and cosmetics, sometimes also being used as a carrier oil for fragrances. Stämmer ovanstående så är det ju inte helt med sanningen förenligt det som Unilever påstod, dvs det finns ev. ett ekonomiskt intresse av att anamma denna process. För övrigt är laurinsyra det jag primärt förknippar med kokosnyttigheten så om denna tas bort så blir jag än mer skeptisk. Lite mer info: http://www.wisegeek.com/what-is-fractionated-coconut-oil.htm Coconut oil itself is extracted from the meat of the coconut fruit. Even before processing, it is very high in saturated fat, with a content that hovers around 90%. In pure form, coconut oil is solid at room temperature, with a milky color. When refined or fractionated, it becomes clear to yellow in color, and it is liquid at room temperature. The refining process removes impurities that could cause the oil to become rancid over time. Vet för lite om detta men jag kommer i varje fall att tänka på att processer som denna inte nödvändigtvis är hälsosamma. Det finns ju exempelvis mikromat som vacuumpackats och steriliserats som kan stå i rumstemperatur utan problem ur ett synbart förstörelseperspektiv. Detsamma gäller UHT-behandlad mjölk. Lång, synbar, livstid...men inget jag skulle få för mig att äta. Förruttnelseprocesser är naturens metod att dels bryta ned sådant som inte längre fyller funktion men även varna signalera att en sådan process inletts. Vore dock intressant med mer info om detta av någon som vet. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Britt-Mari Posted February 20, 2013 Share Posted February 20, 2013 Kjell Granelli, det här menade jag. KOKOSOLJA med LAURINSYRA Komplement vid lågkolhydratkost Göran Petersson Kokosfett består av 90 % mättat fett. Hälften utgörs av den speciella fettsyran laurinsyra som förbränns snabbt. Kokosolja kan därför vara ett bra alternativ vid lågkolhydratkost. Med dåliga kolhydrater försvinner poängen med kokosfettets relativt snabba energi och i stället kan insulinresistens förvärras. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted February 20, 2013 Author Share Posted February 20, 2013 Kjell Granelli, det här menade jag. KOKOSOLJA med LAURINSYRA Komplement vid lågkolhydratkost Göran Petersson Kokosfett består av 90 % mättat fett. Hälften utgörs av den speciella fettsyran laurinsyra som förbränns snabbt. Kokosolja kan därför vara ett bra alternativ vid lågkolhydratkost. Med dåliga kolhydrater försvinner poängen med kokosfettets relativt snabba energi och i stället kan insulinresistens förvärras. OK då förstår jag. Han länkar i dokumentet från januari 2013 till ett annat http://publications.lib.chalmers.se/records/fulltext/local_165814.pdf från november 2012. Verkar också intressant! Då är vi överens - kokosfett är bra men liksom allt fett ska det inte kombineras med många kh. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bengt Nilsson Posted March 19, 2013 Share Posted March 19, 2013 Coconut Oil Touted As Alzheimer's Remedy http://www.cbn.com/tv/1472017228001 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jeanette H-H Posted July 20, 2013 Share Posted July 20, 2013 Nu kan jag inte se om det var i den här tråden jag skrev om mina tankar kring hur jag skulle kunna hjälpa min Alzheimerssjuka mor. Men nu har jag kommit en bit på vägen! Jag har läst Stoppa Alzheimers nu. Och jag har fått min far att börja läsa den han med. Dessutom har jag bakat LCHF-bröd åt dem att ha i frysen. Och imorgon ska jag baka en ny sats. Jag har också fått dom att öka dosen kokosolja. Nu tar min mor den som om det var en medicin. Vilket det också är. Tror jag efter att ha läst boken. Dessutom har det haft väldigt positiv effekt! Jag skulle kunna ropa halleluja. Min mamma är tillbaka! Tyvärr hann minnet skadas mycket. Hon kan inte längre bo ensam. Men tack vare min far går det bra för henne att bo hemma. Men. Hon går att nå. Hon finns i blicken. Jag kan komma in i hennes hjärta. Förstår ni hur otroligt det här är! Jag är så lycklig. Minnesproblemen gör det svårt att komma överens om saker. Tex att på förhand bestämma spelregler av typen vi hjälps åt att bära något tungt. Man måste i ett sånt fall fråga om hjälp på nytt senare. Men det är ju överkomliga saker bara man är medveten om problemet. Jag kan tillägga att min far gått hos en LCHFkostrådgivare och dom försöker äta LCHF. Åtminstone vet jag att morgonmålet hos dem alltid är LCHF (kaffe med kokosolja och grädde, sill och kokta ägg. Visserligen är sill rätt sött men det är visst mest i lagen ändå och rätt lite i själva fisken). 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fnutt Posted July 20, 2013 Share Posted July 20, 2013 Så roligt att läsa, Jeanette H-H! Jag önskar att jag hade samma solskenshistoria att berätta om min far, men tyvärr arbetar jag nog lite för mycket i motvind för att lyckas åstadkomma några uppenbara resultat. Pappa har bara hemtjänsten när inte jag är där, och jag känner att det bara skulle vara slöseri med energi att försöka få dem att arbeta på min linje. Så jag gör så gott jag kan. Jag bakar LCHF-bröd och fixar ischoklad så att det skall räcka en månad, men motarbetas av risifrutti, juice och kaffebröd. Men jag vet ju faktiskt inte hur pappa hade varit utan mina insatser. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jerker Posted July 20, 2013 Share Posted July 20, 2013 Dessutom har det haft väldigt positiv effekt! Jag skulle kunna ropa halleluja. Min mamma är tillbaka! Så underbart! Grattis till dig, din mor och din familj! Härligt att få höra en sån berättelse! Jag har också just läst boken och beklagar att jag inte fått göra det för 3 år sen. Då hade kanske min svärfar hade kunnat räddas. Nu dog han för ett par veckor sedan, i långt gången demens. Han var en riktig sockergris! Som kommentar till frågan om kokosfett/olja så är det väl så att kokosfettet per definition är en olja, fast med ovanligt hög smältpunkt (c:a 25 grader). Så det mest korrekta är nog att kalla det kokosolja. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jeanette H-H Posted July 21, 2013 Share Posted July 21, 2013 Så roligt att läsa, Jeanette H-H! Jag önskar att jag hade samma solskenshistoria att berätta om min far, men tyvärr arbetar jag nog lite för mycket i motvind för att lyckas åstadkomma några uppenbara resultat. Pappa har bara hemtjänsten när inte jag är där, och jag känner att det bara skulle vara slöseri med energi att försöka få dem att arbeta på min linje. Så jag gör så gott jag kan. Jag bakar LCHF-bröd och fixar ischoklad så att det skall räcka en månad, men motarbetas av risifrutti, juice och kaffebröd. Men jag vet ju faktiskt inte hur pappa hade varit utan mina insatser. Du har mina varmaste sympatier. Vad fint du kämpar. Tack för tipset om ischoklad. Det ska jag också laga åt min mor nästa gång jag åker upp dit. Jag bor 500 km bort. Men är lycklig att min far gör så gott han kan. Tillägg: mina föräldrar åkte just hem. Men innan dom åkte lärde jag min far att laga ischoklad. Han tyckte det var väldigt lättlagat och skulle börja laga eget sånt hemma. Verkligen toppen! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jeanette H-H Posted July 21, 2013 Share Posted July 21, 2013 Jerker, så ledsamt att det gick dåligt för din svärfar. Jag kände till det här med kokosoljans goda effekter redan för två-tre år sedan. Men dom kom igång först några månader sedan. Mamma fick sin diagnos 2010. Dom har ätit lågkolhydratkost sen 2010 och hennes läkare rev statinreceptet i februari. I och för sig kan det också haft den här positiva effekten. Men hon åt inte statiner så länge. Och nu är hon mer nåbar än före statinexperimentet. Att få dom att sluta med statiner var också en stor vinst för mig. När jag tänker efter var det ju så att hon slutade redan ifjol men nu i år fick hon läkarens välsignelse för det också. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MickeB Posted July 21, 2013 Share Posted July 21, 2013 Det ska vara bäst att köpa ekologiskt kokosfett, jag brukar beställa här http://www.bodystore.com/3/sv/artiklar/kokosfett-smaklost-eko-400-gram. Många som varnar för "silverpaketet" men jag har iofs aldrig lyckats klura ut vad som är farligt med det. Unilevers Kokosfett i silverpaketet är härdat Kokosfett och är inte typ virgin eller kallpressat 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bengt Nilsson Posted August 8, 2013 Share Posted August 8, 2013 Fick precis hem Bruce Fifes bok om hur ketogen diet kan ha positiv effekt på demenssjukdomar. Har "tjuvläst" i några kapitel och konstaterat att han har samma syn som de flesta på detta forum när det gäller fett, kolesterol och kh. Verkar mycket intressant och kan hjälpa oss undvika demenssjukdomar samt förbättra tillståndet för äldre släktingar som redan är drabbade. Bruce Fife har en hemsida www.coconutresearchcenter.org. Han har skrivit flera böcker om kost och hälsa, bl.a. också om autism/ADHD och effekter av ketogen lågkhkost. Han skriver på sin hemsida mycket om varför fettet i kokosnötter är så välgörande för människor. http://www.bokus.com/bok/9789172412255/stoppa-alzheimer-nu-undvik-forebygg-och-bromsa-demenssjukdomar/ Michael Håkansson (Micke Skribent) har skrivit om alzheimers på sin blogg: Demens och Alzheimers och kopplingen mellan glutenintolerans och celiaki 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fnutt Posted August 24, 2013 Share Posted August 24, 2013 Kanske gör mina insatser för pappa lite nytta trots allt: Igår när jag kom till honom så var en chokladkaka på matbordet det första jag noterade. En titt i kylskåpet informerade mig om att all ischoklad som jag laddade med förra månaden hade hunnit ta slut. Skit, skit, skit! I kylen fanns för övrigt även risifrutti, fruktyogurt och juice, arrrgh! Imorse vid frukosten så klagade pappa på att han de senaste dagarna känt sig så ovanligt seg och dimmig i huvudet. Jag försökte försiktigt lirka ur honom hur länge ischokladen varit slut och han ätit Marabou mjölkchoklad istället. Uppenbarligen hade ischokladen tagit slut under den senaste veckan, och marabouchokladen hade han bara ätit de senaste dagarna. Samband kanske? 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts