Strom84

Rekommendationer på dietister i Stockholm?

Recommended Posts

Hej, 

Jag har dragit med IBS under många år och hittat LCHF som verkar fungera bra.
Undrar nu om det finns några bra dietister i Stockholm som man kan vända sig till och få stöd? 

Mina tidigare erfarenheter av dietister har inte varit speciellt bra. 

Tack på förhand!  

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det allmänna rådet är att undvika dietister då dom lärs upp i att ge helt felaktiga kostråd. Dom rekommenderar bland annat spannmål.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har man yrkestiteln dietist så är man ansluten till DRF och använder nordiska näringsrekommendationer och Livsmedelsverket som grund. Vilket per automatik hamnar i konflikt med LCHF tyvärr, så blir nog svårt att hitta det du söker. Däremot finns numera dietister som är positiva till måttlig lågkolhydratkost vid typ 2 diabetes och fetma, men blir fortfarande inom ramen for generella näringsrekommendationer, d.v.s att rött kött och mättad fett är dåligt. 

Vill du ha stöd för att äta LCHF så tror jag du får bättre hjälp av en duktig kostrådgivare som är specialinriktad på det. Kostrådgivare behöver inte följa samma regelverk eftersom de inte är ansluta till det allmänna för att ge kostråd vid sjukdomar. Vilket tyvärr också innebär att kostrådgivning inte täcks av högkostnadsskyddet, så blir dyrare än att gå till en dietist. Men kan ju vara värt ändå? Också lite av en djungel att hitta en bra, eftersom vem som helst kan gå 2-3 veckors utbildning och kalla sig kostrådgivare.  

Kanske någon annan på forumet känner till någon specifik som är bra i ditt område? Har själv aldrig upplevt att jag behövt den hjälpen, då det finns en massa bra information på nätet och i litteraturen.  

• Gilla 4
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2019-03-15 at 12:13, Strom84 sade:

...hittat LCHF som verkar fungera bra. Undrar nu om det finns några bra dietister i Stockholm

Varför gå över ån efter vatten, när du redan befinner dig på rätt sida. På forumet har du åratals av medlemmarnas erfarenheter att ösa ur. Det du mot förmodan inte skulle finna svar på, löser du genom att starta en tråd om det du vill veta mer om. Här finns många vänliga själar beredda att hjälpa dig med råd byggda på genuin kompetens.

• Gilla 5
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

38 minuter sedan, Elinor sade:

Har man yrkestiteln dietist så är man ansluten till DRF och använder nordiska näringsrekommendationer och Livsmedelsverket som grund. Vilket per automatik hamnar i konflikt med LCHF

Inte nog med det, även om dietisten skulle vilja avvika från de konventionella kostråden, riskerar hon att förlora den kollegiala värmen - kanske bli utesluten. Det värsta i detta är att kostråden i många avseenden står i motsatsställning till den sunda vetenskap, som presenterats under senare decennier. Konsekvensen blir att dietisten tvingas fortsätta sin felinformering, hellre än att ta del av den moderna forskning som finns.  

• Gilla 2
  • Tack! 1
  • Ledsen 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

https://www.nolaskogslchf.se/ Kurs med dr Annika Dahlqvist om kost o hälsa. 

Kostdoktorn/Dietdoktor har massor med bra info för den som blir betalande medlem.

Anna Sparre har rådgivning och en riktigt bra podd med massor med bra råd och fina lärorika intervjuer. 

https://4health.se/bota-ibs-med-ratt-kost           

http://4health.se/?s=ibs

http://4health.se/prova-pa-radgivning

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2019-03-15 at 12:13, Strom84 sade:

Hej, 

Jag har dragit med IBS under många år och hittat LCHF som verkar fungera bra.
Undrar nu om det finns några bra dietister i Stockholm som man kan vända sig till och få stöd? 

Mina tidigare erfarenheter av dietister har inte varit speciellt bra. 

Tack på förhand!  

Bry dej inte om dietister, det finns visserligen några få som har koll på läget, men många är fortfarande lost.

Vilket du redan verkar ha koll på.

Studera några bra Low-Carb-böcker, så är du way ahead.

Läs Eric Westman, Kostdoktorn, Jason Fung, Ivor Cummings med många flera, jag drar bara några namn som snabbt dyker upp, jag skulle kunna skriva en lång lista.hh

Det finns hundratals böcker som leder dej rätt.

Glöm inte vår svenska klassiker Sten Sture Skaldemann.

• Gilla 2
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg