Jump to content

Keto

Heba

Recommended Posts

10 timmar sedan, Heba sade:

HEJ !

Är det sant att det är mycket farligt om man är strikt LCHF mer än två veckor och hur lång tid kan man äta strikt LCHF?

Tack i förhand

Ja så farligt att några av experterna på ketos i högsta välmåga levt på den typen av kost i trettio år. Det finns folkslag som under hela sitt liv bara levt på kött, i miljöer där ingen växtlighet finns, med den fördelen att alla våra kultursjukdomar varit okända för dessa människor. Våra förfäder - jägarna - för 20-30 000 år sedan levde mestadels av djuren de dödade. Vi får nog tacka dem för det, eftersom våra hjärnor, som består av kolesterol, förfinades under de omständigheterna, utan någon större mängd kolhydrater i kosten. 

På forumet finns några medlemmar med bortåt tio års erfarenhet av LCHF.

Själv har jag bara 17 månaders erfarenhet men är efter LCHF-starten helt fri från de tre mediciner jag tidigare hade (för diabetes 2, högt blodtryck och lipidprofilen) med alla blodvärden perfekta - bättre än med medicinering, så... ja jag tror du kan räkna med ett långt LCHF-liv - längre än med den konventionella sockerdieten, framför allt frisk.

I mitt fall att upphöra med LCHF och återgå till kärnan för det metabola syndromet (diabetes 2) med allt som tillhör detta, är självklart omöjligt.

• Like 3
  • Thanks 1

Guest Tureborgaren
3 timmar sedan, Ekner sade:

Vad åt vi innan vi började utnyttja eld? 

Illustrerad Vetenskap: När uppfanns varm mat?  https://illvet.se/teknik/livsmedel/nar-uppfanns-varm-mat

"Forskarna räknar med att människan lärde sig att använda eld omkring 800 000 år f Kr. Kött var redan då en del av kosten och har sannolikt varit det sedan urminnes tider."

SvD: Matlagningen satte fart på människans evolution https://www.svd.se/matlagningen-satte-fart-pa-manniskans-evolution

"Det kött som urmänniskorna först förtärde var rester från de stora rovdjurens måltider. Annan animalisk föda var larver, fågelägg och fågelungar, och smådjur som ödlor och gnagare. Det dröjde innan stenåldersmänniskorna lärde sig att själva jaga större bytesdjur. De som levde nära hav eller sjöar och vattendrag kunde plocka skaldjur och fånga fisk."

Sedan ska man inte glömma att vi i vår utvecklingslinje hela tiden verkligen varit omnivorer, dvs det har varit såväl vegetabiliska som animaliska komponenter i kosten. Staffan Lindeberg menar i "Food and Western Disease" (2010) att förfädernas kost under paleolitikum (ca 2,5 miljoner år sedan fram till jordbruket, "neolitikum") varit: "söta och mogna frukter och bär, skott, blommor, knoppar och färska blad, kött, benmärg, inälvor, fisk, skaldjur, insekter, larver, ägg, rötter, lökar, nötter och fröer från annat än gräs".

Ju längre tillbaka i utvecklingslinjen före dess, desto större andel vegatabilier men dock obligastoriska animaliska komponenter också.

Helt enig i att det var en smärre revolution när vi lärde oss laga mat; både animalisk och vegetabilisk (ex rötter o rotfrukter som efter tillagning släpper ifrån sig mer av näringsämnena).

• Like 7

2 minuter sedan, Kjell Granelli sade:

både animalisk och vegetabilisk (ex rötter o rotfrukter som efter tillagning släpper ifrån sig mer av näringsämnena).

Som allätare måste människan dock ha tillgodogjort sig den animaliska födan bäst. Den sannolikt största andelen energi lär ha kommit från fett och därmed legat bakom den allt effektivare hjärnans utveckling.

• Like 2
  • Thanks 1

2 timmar sedan, Nils Engström sade:

Som allätare måste människan dock ha tillgodogjort sig den animaliska födan bäst. Den sannolikt största andelen energi lär ha kommit från fett och därmed legat bakom den allt effektivare hjärnans utveckling.

Det verkar korrekt. Tungviktarna skriver så här efter deras stora undersökning för cirka tjugo år sedan:

"Whenever and wherever it was ecologically possible, hunter-gatherers would have consumed high amounts (45–65% of total energy) of animal food. Most (73%) hunter-gatherer societies worldwide derived >50% (≥56–65%) of their subsistence from animal foods, whereas only 13.5% of these societies derived more than half (≥56–65%) of their subsistence from gathered plant foods. In turn, this high reliance on animal-based foods coupled with the relatively low carbohydrate content of wild plant foods produces universally characteristic macronutrient consumption ratios in which protein intakes are greater at the expense of carbohydrate."

Källa:

Plant-animal subsistence ratios and macronutrient energy estimations in worldwide hunter-gatherer diets 

The American Journal of Clinical Nutrition, Volume 71, Issue 3, 1 March 2000, Pages 682–692, https://doi.org/10.1093/ajcn/71.3.682

• Like 4

17 timmar sedan, Heba sade:

HEJ !

Är det sant att det är mycket farligt om man är strikt LCHF mer än två veckor och hur lång tid kan man äta strikt LCHF?

Tack i förhand

Den främsta risken är att man får en brist på semlor, kanelbullar, godis, läsk, annat sött o gott samt havregrynsgröt, pasta, ris, potatis, bröd.. varav inga är essentiella!

Man kan äta strikt LCHF hur länge som helst.. rekommendationen sträcker sig till.. resten av ditt liv!

Meeen, som regel behöver de flesta inte vara lika strikta hela livet.. utan det strikta beror främst på omställningen metabolt.. tar cirka en månad, oså kan det mentala ta cirka 6-12 månader!

• Like 6
  • Thanks 1

8 minuter sedan, Zepp sade:

Den främsta risken är att man får en brist på semlor, kanelbullar, godis, läsk, annat sött o gott samt havregrynsgröt, pasta, ris, potatis, bröd.. varav inga är essentiella!

Man kan äta strikt LCHF hur länge som helst.. rekommendationen sträcker sig till.. resten av ditt liv!

Meeen, som regel behöver de flesta inte vara lika strikta hela livet.. utan det strikta beror främst på omställningen metabolt.. tar cirka en månad, oså kan det mentala ta cirka 6-12 månader!

Glööömde.. med strikt LCHF menar jag.. eh, bilder säger mer än ord;

LCHF-mat

Och ett annat exempel;

LCHF-mat

Dvs inga konstiga grejer alls, det enda "konstiga" är att äta riktig mat.. jättekonstigt i vår normala situation ioförsig!

• Like 5
  • Thanks 1

20 timmar sedan, Zepp sade:

Måste ha rejält skadade smaklökar om man upplever brist på slemmig havregrynsgröt 🤮

Enda risken är väl att man går upp i vikt igen och sväller upp som en badboll, om man kör strikt LCHF och sen slutar huxflux och börjar äta semlor och kanelbulle. 

Finns i och för sig förespråkare av lågkolhydratkost som hävdar att det är bra att ta keto paus ibland eller att köra keto cycling. Ingen aning varför man ska göra det? Jag blir ärligt mest förvirrad av all femtioelva sorters keto metoder. 

• Like 4

47 minuter sedan, Elinor sade:

Finns i och för sig förespråkare av lågkolhydratkost som hävdar att det är bra att ta keto paus ibland eller att köra keto cycling. Ingen aning varför man ska göra det? Jag blir ärligt mest förvirrad av all femtioelva sorters keto metoder. 

Även jag blir förvirrad och förstår inte alls varför man skall köra en ( keto cycling ). Risken är väl att man gör en förvirrad kropp ännu mer förvirrad.🤔

4 timmar sedan, Elinor sade:

Jag har lixom kommit fram till att det handlar om olika personer, olika ålder, olika aktivitetsnivåer, olika mentala situationer!

Jag börjar med rätt så unga friska och vältränade/vältränande, dvs jag refererar till Colting, dvs train low race high!

Nu så tillhörde han eliten.. iallafall tränar man på låga kolhydrater så uppreglerar man sin fettförbräning.. oså får man själv känna efter hur nära Colting man ligger!

Nu går jag snabbt över till ofta lite äldre/iallafall vuxna med i princip obefintlig fysisk aktivitetsnivå.. förutom att Zappa på TV-kontrollen, där är förmodligen striktaste möjliga Keto det som ger bäst effekt, dvs jag räknar då in alla avsteg även om de är sällsynta.

Såå.. typ Colting, den ena extremen där fyller man på med glukos.. nästan lite oavsett råvara, när man tävlar på elitnivå!

Den andra extremen är då den som är stillasittande.. obefintligt tränande/obefintlig fysiska aktivitetsnivå.. där kommer hur som helst lite olika sociala ätanden in, som stör planen för typ viktnedgång/hälsa/välmående, osv!

• 1 month later...

Nä som sagt var, varför ska man ta paus från keto mitt i alltihopa - kostar ju bara tid och lidande! Dvs. MITT blodsocker kilar i höjden meddetsamma, vilket definitivt inte är bra för min diabetes. Går åt ganska mycket insulin då, kanske en hel vecka, och hur bra är det om man är resistent? Och sen tar det evigheter att komma in i ketos igen. Blir helt galet. Men det är klart, man kan väl kanske inte vara helt osocial heller. Vid stora högtider kan man väl få unna sig något, även om man hamnar ur ketos. Det är ju inte slaveri det handlar om, utan avvägning. Vara förnuftig. Man får ju inte sätta i sig en hel tårta, då får organismen en chock. Röra på sig är ju inte heller så dumt, som komplement, särskilt när man har ätit lite onyttigt. Underlätta förbränningen för kroppen. Nä, det är inte lätt. Vi är nog olika alla och måste pröva oss fram tills man hittar sitt.

• Like 1