jagsmygerut

[Tips] Smidig LCHF Barnmat

Recommended Posts

Hej, jag ater sjalv mer och mer LCHF (skyndar langsamt passar mig bast) men nu borjar min son som ar 7 manader att ata mer och mer (har ammat tidigare). Det som finns tillgangligt i affarer ar ju diverse kolhydratgroter, valling osv. Far aven tipsen att blanda ner lite frukt i groten sa det blir godare.... suck. Jag vill inte ge honom det.

Han far smaka fran varan mat nar vi ater, och foredrar det framfor all acklig burkbarnmat.

Men jag vill ha tips po enkla bra saker att tillaga nar bara han ska ata. 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här hänger jag också på! Min son är 6 månader och börjar nu visa intresse för mat. Jag skulle också behöva tips.

Enkel mat att göra, tycker jag:

Det vi har börjat med under de sista dagarna är äggröra. Det är alltså hans första mat och han gapar som en liten fågelunge. :-) Han får äggrör med lite grädde/creme fraiche och/eller lite kokosolja av bra kvalitet. Vi har vakat noga på tecken på intolerans men än så länge går det bra. Finns det någon anledning att vara försiktig med att ge för mycket ägg, tror någon?

Jag har också gjort egen leverpastej som jag har tänk ge honom, eftersom BVC ju trycker på vikten av järn för de små. Det kan man ju frysa in i små portioner och ta fram. Lite jobb att göra vid ett tillfälle, men blir mycket mat i frysen att ta fram allteftersom. Kanske blanda med äggröra? Funderar också på att göra någon forma av blodmat, typ blodpudding.

Spannmål vill jag inte alls ge honom än. Men hur gör man med gluten? Det ska man ju introducera nu för att minska risken för intolerans? bara för att vi inte äter det här hemma så vill jag ju inte att han ska bli dålig om han får i sig det någon annanstans.

Frukt har vi inte tänkt att undvika direkt. Men jag har inte tänkt att det ska vara basen i kosten...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När vår son började äta "vanlig" mat i form av Gröt blev han så förstoppad att han skrek när han skulle bajsa. Förstår nu att det var hans kropp som inte var van vid det vi då trodde var bra barnmat. Vi besökte en doktor för att få reda på varför han var så förstoppad. Han skrev ut laxermedel. Bra tänkt men, när bajset är tjockt som min vuxna mans-tumme hjälper inte det. Det gör ont. Så fort gröten försvann ur sortimentet så blev han bra igen.

Med facit i hand hade jag nog gett honom den maten vi äter nu, d.v.s LCHF. Bara mosa sönder/mixa så det blir en bra konsistens.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hänger på här med :-)

Här har vi startat med lite mat med. Min lille gillar kokt ägg med massa smör. Jag har gjort lite olika kött fisk och fågelpureer. Blomkål och broccolimos fungerar bra med. Rotfruktsgratäng med potatis morot kålrot palsternacka vitlök och lök och massa grädde. Jordärtkocka kokt i grädde och pureat funkat ju med.

Ang gluten så är det nog "bra" att introducera det då dom kommer att få detta i skola och dagis. Här tänkte jag att om han får lite ex gröt så kan han ju få ett ägg till med. Tänkte försöka göra så att ingen måltid är helt spannmålsbaserad.

Frukt kan man råriva eller mosa för hand. Om man ska tro Robert lustig så ska det ju vara ok att äta frukt i naturlig form. För att sätta lite smak på gröten med så kan man mosa bär. Det ger ju inte lika mycket socker men ändå lite smak. Klart att sött är gott men om man vänjer dom vid bärsötma så klarar som dig säkert på det med.

Välling och industrigröt ratar vi helt denna gången. Burkarna för den delen med...

Någon som kan ett riktigt bra recept på kallops?

Någon som har tankar kring ris, rissorter, quinoa, och bovete?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jag har bara gjort som jag gör våran mat men med utan salt och ev tillsatt lite potatis, mixat och fryst in. Nu äter han ju våran mat. Mandelpannkaka är en stor favorit, men även lax, köttbullar och ja. Det vi äter helt enkelt :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Förslag på TRE fungerande LCHF-måltider till småbarn.

Kokt kött(tex fläskkarre, skinkgrytbitar) kokas med grösaker (morot, palsternacka, lök) och kryddor (ex. timjan, rosmarin) en halvtimme och stavmixas sedan till puré.

Häll upp i en istärningsform och platta till portionerna med en gaffe, frys in i påsar.

Buljongen efter koket reduceras och görs till sås på grädde. Häll upp i istärningsformar och frys in i påsar.

Gör likadant med Kokt fisk (lax) - grönsaker - tillhörande sås.

Gör likadant med Kyckkling - grönsaker - tillhörande sås.

När rätterna skall tinas tar jag tex två portionsbitar kött och en såsportion samt tillsätter en rejäl klick smör, - sedan in i micron - klart och lyckliga mätta barn på riktig mat!

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej jag såg ett recept på norsk rommegröt ,det kanske kan vara ett alternativ till gröt och välling. Jag har dock ej ätit den rätten själv men jag har för mig att den var baserad på b.l.a johannesmjöl och creme frache hittade ej receptet nu men jag tror det var Sofie Hexebergs frisk med LCHF kokbok.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Två tips:

Istället för välling kan man göra äggmjölk. Koka upp vatten, slå det över ca 25 g smör och låt det smälta. Under tiden vispar du ett ägg med gaffel så det blir fluffigt och luftigt. Häll i ägget i smör-vattnet. Blanda ihop eller skaka. Detta har jag själv tillsammans med två teskedar snabbkaffe och smakar gudomligt! Viktigt dock att inte hälla ner ägget i det kokheta vattnet på en gång, är det för varmt koagulerar det. Men man behöver inte vänta en evighet heller, de två minuter det tar att vispa ägget räcker fint.

Andra tipset är för barn som börjar äta fast föda. Avokado! Barn älskar konsistensen och oj vad nyttigt! Har barnet svårt att greppa avokadon, 'panera' i lite mandelmjöl! Detta funkar förstås bra för andra hala saker såsom banan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Var försiktiga med rekommendationerna från BVC och livsmedelsverket, för vuxna så har de ju inga vetenskapliga grunder för dem, så varför skulle de ha det för barn!

Vad gäller gluten så gör det ju ingenting om barnet inte skulle tåla det när han/hon blir äldre, vetemjöl är ju rent farligt, att ge vetemjöl kan istället ge astma och allergier bl.a.! Vi äter strikt LCHF men min 5 årige son får potatis och ris till, men aldrig vete eller andra spannmål överhuvudtaget!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Från vilken ålder är det okej att ge bebisen äggmjölk egentligen? Funderar på vad som kan vara bäst att ge en 6-månaders som kvällsmål..

Det som om möjligt ställer till det är väl i så fall mjölken (om det inte är egenproduktion s.a.s.). Ägg och då i synnerhet rå äggula är något som många ursprungsbefolkningar brukar ge sina spädbarn.

Generellt så har små barn inte den enzymuppsättning som vuxna har, ex. amylas brukar inte finnas förrän vid halvårskiftet (viktigt vid nebrytning av vissa kolhydrater).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Det som om möjligt ställer till det är väl i så fall mjölken (om det inte är egenproduktion s.a.s.). Ägg och då i synnerhet rå äggula är något som många ursprungsbefolkningar brukar ge sina spädbarn.

Generellt så har små barn inte den enzymuppsättning som vuxna har, ex. amylas brukar inte finnas förrän vid halvårskiftet (viktigt vid nebrytning av vissa kolhydrater).

Den äggmjölk vi gör hemma innehåller inte mjölk. Varför den kallas så har jag ingen aning om egentligen, men kanske kan det vara för att man kan använda den som ersättning för just mjölk och att den ser lite mjölkliknande ut...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Den äggmjölk vi gör hemma innehåller inte mjölk. Varför den kallas så har jag ingen aning om egentligen, men kanske kan det vara för att man kan använda den som ersättning för just mjölk och att den ser lite mjölkliknande ut...

Har ni gett äggmjölk till bebis, magnus77? Isåfall, från vilken ålder?

Någon som vet något om salmonellarisken? Försvinner den av det heta vattnet?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min mamma har glutenintolerans och därför har jag ofta läst i hennes patientförenings tidning (heter visst något med bulletinen). Där har dom hårt gått ut med att aldrig ge gluten åt barn under ett år. Det har jag själv också följt. Sen säger en finländsk läkare som skrivit boken "Det farliga spannmålet" (min översättning av titeln) att man aldrig borde ge gluten åt barn under tre år och jag gissar det är ett minimikrav från hans sida. Här i Finland är det mycket ovanligare med välling än hos er. Istället dricker babyn antingen bröstmjölk eller ersättning till natten. Jag minns att vi (tokar) höll på med nattmjölkflaska tills vår äldre var 2,5 år. Lillasyster fick sluta med nattmjölken när bröstet byttes ut mot en saga då hon var 19 månader.

Om nu allt går som önskat har vi till sommaren en baby som vill ha fast föda. (Bara den skulle komma ut ur magen nu snart). Jag tänkte då precis som sist ta till fingermat, BLW. Som första mat tänkte jag mig avocado, broccoli, och ägg. Men den del av ägget som är minst allergent (om det nu var gulan eller vitan). Sen kan jag börja laga omelett. Lite frukt får också gå an. Och kokosfett. Hur jag nu ska få det med. Lite sånt.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Har ni gett äggmjölk till bebis, magnus77? Isåfall, från vilken ålder?

Någon som vet något om salmonellarisken? Försvinner den av det heta vattnet?

Well... vi har kanske inte haft alla fakta om risker hit och dit, men båda ungarna är friska och krya. Äggmjölken startade vi inte med under tiden de ammades, vilket de gjorde i minst 6 månader (jag måste nog kolla med sambon för en mer exakt tid). Sedan har äggmjölk heller aldrig varit det enda de fått i sig, utan kombinerades med smakportioner av annan mat.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Rekommendationen är väl att inte ge råa ägg till barn under ett år på grund av salmonellarisken. Annars låter ju äggmjölk som ett trevligt alternativ om man vill ge mat i flaska av någon anledning. Undrar om man kan värma den tillräckligt för att salmonellarisken ska försvinna. Kankse stavmixtra den igen om den har koagulerat lite?

Det där med gluten är väldigt svårt tycker jag. Visst kan man säga att det är ett gift och barnen aldrig borde äta det. Men jag vill ju inte öka risken för glutenintolerans i alla fall. Det tycker jag är att göra livet onödigt jobbigt för den lille. Men att patientföreningen för glutenintolerans inte anser att barn under ett år ska få gluten är ju intressant. Har väldigt svårt att bestämma mig om det här. Och hur ska man introducera gluten om man vill undvika gröten och vällingen? I vilken form? I vilka mängder?

Har Kostdoktorn någon åsikt om det här? Det vore väldigt intressant om han ville ge sin syn?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Och hur ska man introducera gluten om man vill undvika gröten och vällingen? I vilken form? I vilka mängder?

Jag skulle helt enkelt undvika gluten så långt det går och sen i framtiden se till så att barnen äter så lite gluten som möjligt. I praktiken att de inte äter gluten hemma men nog på dagis/skola. Åtminstone tills barnet börjar i dagvård skulle jag köra strikt glutenfritt (för en normal människa, dvs inte kanske lusläsa allt). Det var absolut inga problem att undvika gluten till ett års ålder som vi gjorde. Det var närmast bara att undvika pasta och bröd.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Jag skulle helt enkelt undvika gluten så långt det går och sen i framtiden se till så att barnen äter så lite gluten som möjligt. I praktiken att de inte äter gluten hemma men nog på dagis/skola. Åtminstone tills barnet börjar i dagvård skulle jag köra strikt glutenfritt (för en normal människa, dvs inte kanske lusläsa allt). Det var absolut inga problem att undvika gluten till ett års ålder som vi gjorde. Det var närmast bara att undvika pasta och bröd.

mm, nä undvika gluten känns inte som ett problem eftersom vi inte äter spannmål här hemma. Problemet är ju att få in det i kosten på något "bra" sätt under "skydd av amning" för att minska risken för intolerans, vilket rekommenderas. Men jag lutar mer och mer åt att göra som du säger och strunta i att introducera gluten på det rekommenderade sättet. Men det är jobbigt när alla runt omkring påpekar risken med att låta bli, faktiskt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad förvirrande. En del skriver att man måste ge gluten tidigt för att barn ska lära sig tåla gluten och någon skrev att glutenintolerantas tidning rekommenderar att man ska undvika gluten första året - av precis samma skäl, nämligen att undvika intolerans. Är det någon som vet säkert vad som är bäst? Finns det forskning på området?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

till äggjölk kokar jag vatten, häller det över smör, mixar med stavmiver och mixar i äggen direkt, då finns ingen risk för salmonella och det koagulerar inte när man mixar med mixern.. har i lite vaniljpulver och kallar det vaniljdricka, 2 åringen gillar det ibland och 10 månaders tjejen får det nu på kvällen i stället för ersättning. jag blandar det med lite extra vatten till den lilla för hon kräktes ett par ggr och jag insåg att det var lite väl kraftigt för henne. började aldrig med välling till henne som jag gjort med dom andra 2. ett tips till dom små är plockmat som ex avocado, leverpastej och en hit är kalvsylta.. den har bra konsistens och smakar gott. Hallon köper jag i 2.5 kg förpackning på willys och dom använder vi flitigt i bla smothies som alla 3 barnen älskar och som kvällsat med grädde.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har heller aldrig gett välling (smakat har han tyvärr fått, men som tur var vägrade han flaska just då och innan han hade accepterat flaska så hade jag läst på om välling och kastat ut förpackningen) Jag värmer helt enkelt gammeldags mjölk (eftersom den är ohomogeniserad och lågpastöriserad). Har han ätit dåligt under dagen har jag i en skvätt vispgrädde. Sen har jag alltid i en tsk smaklöst kokosfett + dvitamindropparna (detta häller jag i efter att jag värmt mjölken, sen skakar jag bara ordentligt) I början var han inte så förtjust i det här, då hade jag lite vaniljpulver i, då smakade det som varm glass typ å då slank det ner. Eftersom vaniljpulver är dyrt så trappade jag ner på det å nu dricker han det utan. Det här började jag med när han var 12 mån å tre veckor då jag slutade amma.
Han verkar nöjd å glad iaf :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har en 8 månaders liten kille här hemma som både äter mat och ammas. Han är väldigt matglad och äter allt som serveras. I stort sett äter han samma som oss men då hans pappas barn sedan tidigare har en del matallergier (dock ej betr. gluten) har han ännu inte fått prova något med ägg, fisk eller röda grönsaker/bär. Förra veckan testade vi dock tomat i köttfärssåsen för första gången och det funkade bra.

Har också haft mycket funderingar kring det här med ev. introduktion av gluten och vill gärna ta del av diskussion och information kring detta!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
 ett tips till dom små är plockmat som ex avocado, leverpastej och en hit är kalvsylta..

Här undrar jag ju vilken leverpastej och kalvsylta du använder? De jag hittar i butiken innehåller både salt och socker.. saker jag inte vill ge min 8-månaderstjej.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu