Gå till innehåll

Två månader på lchf!


Recommended Posts

Nu har jag testat LCHF i två hela månader och det här är mina erfarenheter av hur min kropp förändrats.

 

Det har hänt mycket positivt på bara två månader. Är så glad att jag höll ut under övergångsbesvären! 

  • Alla sömnproblem är som bortblåsta. Är tröttare när jag ska vara trött och mycket piggare när jag ska vara pigg!
  • Fått tillbaka min mens
  • Minskat 6 kilo i vikt
  • Minskat 7 cm i midjan och två hål på skärpet 
  • Fått energin att komma igång och träna
  • Kommer fortare in i "andra andningen" under träning
  • Inga blodsockerfall
  • Bättre humör (utom övergångstiden såklart ;) men det var ju övergående)
  • Mindre sötsug

 

Saker som jag inte riktigt kommit fram till en lösning på än

  • Känsligare för kaffe och koffein, får lätt hjärtklappning efter en stor kopp. Speciellt om det intags på fastande mage.
  • Känsligare för alkohol. Sluddrar efter ett glas vin, känns lite tråkigt då jag gärna dricker lite vin i sociala sammanhang. 
  • Domningar i armar och ben de dagar jag endast äter ett par kh. Tex i fingrarna under träning eller om jag håller händerna över huvudet samt i benen om jag tex slänger upp dem på soffbordet. Dålig blodcirkulation?
  • Blir lätt frusen, speciellt i händer och fötter.

Tips på hur detta kan förbättras mottages gärna! :) 

  • Gilla 1
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det känns som jag har hittat rätt slags mat för mig :) 

 

En vanlig mattdag kan se ut så här

 

Frukost 

Kaffe med ca 30 gram kokosfett och en msk grädde

 

Lunch 

60 gram tonfisk med ca 40 gram majonnäs och lite grönsaker

 

Middag 

Indisk kormagryta med kyckling och shiratakinudlar

(innehåller ca 7-8 gram kh per portion)

 

Måltiderna blandas om lite ibland beroende på hur jag jobbar (skiftjobbare) och hur jag tränar. De dagar jag tränar äter jag lite mer lunch. Försöker lägga måltiden med mest kolhydrater närmast träning. Fått för mig att de kh man fått i sig då förbränns fortare av träningen. 

  • Gilla 1
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grattis! Roligt att det gått så bra!

Frusenheten känner jag igen, jag fick rådet/tipset att det har med viktminskningen att göra, att kroppen inte prioriterar "värmen" när energitillgången tryter (kroppen måste alltså ta av befintliga depåer). Finns säkert de som kan förklara det tydligare...

 

Jag har också blivit väldigt känslig för alkohol, jag halverar intaget rakt av, känsligast är jag för rött vin av någon anledning. Ett halvt glas och det snurrar till i knoppen. Men, det går över, och under en kväll kan jag dricka några glas vin. Jag dricker generellt allt långsamt, så det kan vara det som gör att det ändå funkar. Dricker mycket vatten också. Lite omställning i början att tänka "hälften", men man vänjer sig.

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grattis! Roligt att det gått så bra!

Frusenheten känner jag igen, jag fick rådet/tipset att det har med viktminskningen att göra, att kroppen inte prioriterar "värmen" när energitillgången tryter (kroppen måste alltså ta av befintliga depåer). Finns säkert de som kan förklara det tydligare...

 

Jag har också blivit väldigt känslig för alkohol, jag halverar intaget rakt av, känsligast är jag för rött vin av någon anledning. Ett halvt glas och det snurrar till i knoppen. Men, det går över, och under en kväll kan jag dricka några glas vin. Jag dricker generellt allt långsamt, så det kan vara det som gör att det ändå funkar. Dricker mycket vatten också. Lite omställning i början att tänka "hälften", men man vänjer sig.

 

Ska testa dricka lite mer vatten nästa gång, dock tror jag inte att jag kan få i mig 3 glas under en kväll :P Då dansar jag på borden ;) haha

Känns lite konstigt då jag ändå är ganska van att dricka alkohol.

 

Angående domningar – prova att ta magnesiumtillskott. Jag hade krypningar och domningar i ena vaden som upphörde nästan omedelbart när jag började ta lite magnesium.

 

Har ätit magnesium i en vecka nu ca. Har hjälpt mot sendrag i foten men har fortfarande domningarna kvar. Ska ge det lite mer tid och se om det hjälper.

 

Tack för tipsen! :) 

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kunde varit jag som skrivit det där inlägget. Allt stämmer in på mig också så när på ett till kilo på vågen men 1cm mindre på måtten. Reaktionen på kaffet gör mig lite ledsen och hoppas att du får en lösning på det. :-) Grattis till framgången och du, vist är det skönt att "få en billig fylla"? :)

  • Gilla 1
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kunde inte dricka som en "karl" innan LCHF heller, men jag har också märkt att jag tål mindre. Kan inte se någon nackdel med det dock, bara att dricka lite mindre. Passar en snål statsanställd på minimilön!  :D

  • Gilla 4
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kunde varit jag som skrivit det där inlägget. Allt stämmer in på mig också så när på ett till kilo på vågen men 1cm mindre på måtten. Reaktionen på kaffet gör mig lite ledsen och hoppas att du får en lösning på det. :-) Grattis till framgången och du, vist är det skönt att "få en billig fylla"? :)

 

Tack! Jag hoppas att viktnedgången kommer igång igen snart! Har stått still eller minskat ett par hekto i några veckor nu. Går och väntar på att det ska släppa. Dock så har midjemåttet ändå fortsatt att minska så något händer väl under ytan. Men jäklar vad svårt det är att inte stirra sig blind på vågen som gammal viktväktare! Man vill ha det där resultatet varje vecka!! Mina vv vänner tycker jag ska byta tillbaka men jag ska bevisa att de har fel! ;) 

 

Visst är det skönt med en billig fylla men livsnjutare som jag är älskar jag att äta god mat och dricka några glas vin till :P men man kan ju inte få allt här i livet!

  • Gilla 1
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker maten ser ut att vara väldigt lite, 60 gram tonfisk till lunch liksom. En burk brukar väl vara på 150 g?

Testa att äta mer, att du fryser kanske har att göra med att kroppen är "inställd på svält".

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker maten ser ut att vara väldigt lite, 60 gram tonfisk till lunch liksom. En burk brukar väl vara på 150 g?

Testa att äta mer, att du fryser kanske har att göra med att kroppen är "inställd på svält".

 

Ja 60 gram tonfisk är inte speciellt mycket men mitt dagsintag ligger ändå på ca 1500 kcal. Anledningen till att jag bara äter en halv burk är för att få ner proteinmängden lite och tar istället lite mer majonnäs. 

Jag trivs bra med att äta ett större mål om dagen, ett mindre och en lchf-kaffe :) 

Men det är säkert som du säger att kroppen drar ner på värmen för att spara på energin.

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...