Ti Ti

Frukt ÄR godis - frätskador på tänderna ökar

Recommended Posts

Fast det visste vi ju redan, eller hur?

Frukt och juice har gjort att frätskador på tänderna ökar
"En forskningsrapport visar att nästan var tredje ungdom i åldern 15-17 år har frätskador på tänderna. Något som forskaren tycker är alarmerande.
– Det är sorgligt att se när de är så unga, säger Maria Jarkander, övertandläkare och forskare."
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/fratskador-pa-tander-okar-bland-unga-halsosamma-personer-kan-vara-i-riskgruppen

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Frukt är godis!

Kexchocklad är godis!

alltså är kexchocklad frukt!

• Gilla 1
  • Haha 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För några år sen gav min tandläkare följande information:   

Borsta aldrig tänderna under tiden ett syraangrepp pågår, då är det överhängande risk att man samtidigt borstar bort emaljen. 

Karies kommer inifrån. Det spelar ingen roll hur väl och ofta man borstar tänderna utan vad man stoppar ner i tarmsystemet.

Det kallar jag en icke industristyrd och bra tandläkare. Kan nämna att han var grekisk och utbildad i Grekland.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad menas med ”frätskador” här? Är det förstadiet till karies de menar? Där angreppen börjar? En tandsköterska sa till oss när jag gick i skolan (tidigt 80-tal) att allt vi äter fräter på tänderna, därför måste tänderna vila mellan måltiderna för att saliven mm ska kunna läka angreppet. Hon sa också att det var bättre att äta allt lördagsgodis på en gång av denna anledning. 

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

1177: Frätskador på tänderna https://www.1177.se/Vastra-Gotaland/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Fratskador-pa-tanderna/

"Till skillnad från när du får hål i tänderna är det inte bakterier som orsakar frätskador. En frätskada innebär att tandens yttersta skikt, emaljen, är sliten och har lösts upp av något surt ämne.

En orsak är alla sura produkter som dricks, till exempel juice, läsk, vin, sport- och energidrycker. Surt godis och många frukter bidrar också till frätskadorna.

Det finns också sura ämnen som kan komma in i munnen genom luften, exempelvis om man arbetar inom vissa kemiska industrier. För elitsimmare finns risk för frätskador eftersom de befinner sig många timmar i klorerat vatten.

Frätskador kan också uppstå på grund av sjukdomar där man kräks eller får sura uppstötningar som påverkar tänderna.

Frätskador på tänderna är ofta svåra att upptäcka själv men det är vanligt att

• tanden blir mörkare och gulnar
  • tandens form ändras och tandytan blir matt
  • du känner ilningar eller får ont."
  • Gilla 7

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Allt som är surt är dåligt för emaljen egentligen. Men vad gäller syra i maten(citron, vinäger, tomatsås osv) så äter man upp relativt snabbt, dricker förhoppningsvis vatten till som sköljer och det hinner aldrig bli någon stor belastning. 

De som får problem är folk som går och smuttar på sura drycker hela tiden och istället för vatten. Då badar emaljen i syra under längre tid, blir mjuk och luckras upp. Även kvinnor som försöker gå ner i vikt via den idiotiska metoden att klunka vatten med t.ex äppelcidervinäger i kan få frätskador. 

Angående frukt så krävs det liksom att man går och småäter, som t.ex en låda vindruvor vid datorn, för att det ska skada tänderna. Du får knappast emaljskador av ett enstaka äpple.  

Men absolut ingen är så dåligt som sötade drycker om innehåller tillsatt koncentrerad syra. Folk använder ju Coca Cola som rengöringsmedel, så det säger en del om hur mycket det fräter. Tror också light drycker har eskalerat problemet en hel del. Folk tror de kan dricka hur mycket som helst eftersom det står 0 kalorier och utan socker. Folk tror också light drycker symboliserar en mer hälsosamt livsstil och annat idiotisk 🙄

• Gilla 3
  • Tack! 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att borsta tänderna efter att man intagit något ätbart som är surt är riktigt dåligt.

Syran påverkar emaljen så att den blir mjukare och blir "lättare att borsta bort". - Så Stor varning för det beteendet! 😯

• Gilla 3
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2019-03-17 at 14:28, kickilotta sade:

Att borsta tänderna efter att man intagit något ätbart som är surt är riktigt dåligt.

Syran påverkar emaljen så att den blir mjukare och blir "lättare att borsta bort". - Så Stor varning för det beteendet! 😯

Ja, det där är väl det enda vettiga råd jag någonsin fått av en tandläkare. 

Är tyvärr mycket mycket vanligt att medelsvenssons dricker onyttig apelsinjuice på morgonen för att det är "fräscht". Sen går de och skrubbar sönder tänderna frenetiskt för att lukta gott i munnen inför jobb&skola. Även folk som gör en "nyttig" smoothie på morgonen med frukt gör samma misstag och sliter på emaljen.

Slog mig igår förövrigt att 9/10 av alla ungdomar jag såg hade någon form energidryck i handen. Är nästan en epidemi herregud. Till och med tjejerna som kom ut från gymmen jag passerade gick och klunkade energidrycker. Men kanske har jag fördomar som tror att unga som går på gym är lite mer hälsomedvetna? Eller så är det okunskap, att de på allvar tror det är bra för att energidrycken är berikad med någon form av vitamin?

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg