FredrikOlsson

Blodsocker

Recommended Posts

Hej.

Jag har ätit strikt lchf i ca 4 månader nu. Efter ca 3 månader började fastesockret gå upp från 4-5 till 7-7.5 . Resten av dagen när jag ätit ligger jag på ca 5. Långtidssockret ligger bra oxå.

Vad kan det bero på och är det något jag behöver oroa mig för/ta hänsyn till?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det som högst på morgonen/när du vaknar?

"Något annat intressant man kan se på blodsockerkurvan ovan är att blodsockret för dessa diabetiker verkar vara relativt högt på morgonen, redan innan frukost, och sedan sjunka. Det är faktiskt vanligt och kallas ”dawn phenomenon” eller ”gryningsfenomen” på svenska. Vissa hormonnivåer, såsom kortisol, når sin normala dygnstopp under efternatten/morgonen, och leder bland annat till att levern släpper ut lagrat socker i blodet."

https://www.dietdoctor.com/se/diabetes/blodsocker-och-diabetes

• Gilla 7

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja det är som högst på morgonen.

Läste precis om gryningsfenomenet innan jag såg att du svarat Ti Ti :)

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
8 timmar sedan, FredrikOlsson sade:

Hej.

Jag har ätit strikt lchf i ca 4 månader nu. Efter ca 3 månader började fastesockret gå upp från 4-5 till 7-7.5 . Resten av dagen när jag ätit ligger jag på ca 5. Långtidssockret ligger bra oxå.

Vad kan det bero på och är det något jag behöver oroa mig för/ta hänsyn till?

Mnjae.. det är först när man överhuvudtaget jämför några värden,... nästan vilka som helst som man kan dra lite slutsatser., om ytterligare 6 månader/12 månader kan det rent utav handla om att man dragit fel slutsatser!

Jag ger dig ett frikort vad gäller att oroa sig.. såvida du inte är ung.. säg typ 30.. det i sig lär vara enligt en massa epedmoilogiska studier, vara värsta tillståndet!

Iallafall.. enligt epedemilogiska studier, det värsta som finns  är att bli medelålders, typ 30-40!

Menna.. var det allt livet handlade om.. näe knappast.. utan det handlar som regel om att "medelåldern" ofta handlar om ett kritiskt skede, där man som person prövas.. främst vad gäller ens barns fortlevnad ens förhållandes fortlevnad!

Iallafall så kan jag trösta dig med att enligt epedemoligiska studier, så räcker det med tre äktenskap/skillsmässor, tredje huset man bygger.. innan man f*n finner sig själv/nöjer sig med vald partner!

Oså till paranteser.. typ blodsocker.. typ det varierar o det värsta.. som värst vid medelålder, de första barnen, de första husbyggena.. och det är det lite rätt.. även om HBA1c kan krypa upp en del!

Dvs, man får skilja på dygnsvariation och variation under livets skeeden!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
13 timmar sedan, FredrikOlsson sade:

Tack. Jag fyller 59 i juni så jag har fått min beskärda del av livet :)

Bra, dvs de flesta kommer förr eller senare fram till en livsituation där man kan lägga både ungdomens och medelålderns olika påfrestningar bakom sig.

Det är oftast då som man kan fokusera på sin egen hälsa.. när alla barn är vuxna, alla hus byggda.. i bästa fall när man räddat det sista äktenskapet/förhållandet!

Iallafall så tror jag att det du ser är sk omställningsbesvär, bästa värdet är HBA1c hur som helst!

Dvs fastesocker går upp och ner under hela dygnet.. i ditt fall så tror jag det handlar om att du börjat med LCHF/Keto, dvs då droppar insulin.

Så småningom stabiliseras det hela.. ge det iallafall 6-12 månader, liberalt/strikt.. lite beroende på om du är obese eller ej.

Träning på det ger lite extra effekt, men det tar oxå minst 6 månader innan man ser resultat.

Helst bör man inte mäta fastesocker och om man ändå gör det så bör det mätas en gång i timmen.. grejen är.. HBA1C säger mer och räcker att man mäter max en gång om året vid sk hälsokontroller, där man även mäter längd/vikt/hörsel/syn och ofta oxå lipider.

Fastesocker på fem är rätt normalt.. förutom i gryningen då det skall stiga!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är ganska vanligt att LCHF:are har ett högre fastesocker, om inte jag är helt ute och cyklar kallas detta för ”fysikalisk insulinresistens”.

• Gilla 3
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 timmar sedan, Thomas Jansson sade:

Det är ganska vanligt att LCHF:are har ett högre fastesocker, om inte jag är helt ute och cyklar kallas detta för ”fysikalisk insulinresistens”.

Kan någon utveckla det eller skicka länk. 

Tack! 😊

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tycker egentligen att den artikeln är lite förvirrande.

• Förvirrad 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hmmm... kanske ska förtydliga vad jag menade. 😉

Vad de två första punkterna i artikeln säger är att om du har ett relativt högt blodsocker men ett lågt fasteinsulin så är det OK.
Men om du har ett relativt högt blodsocker men ett högt fasteinsulin är det inte så bra.

Problemet är att du inte har en aning om du har ett högt fasteinsulin eller inte så du vet inte hur du skall tolka ditt höga blodsocker ändå... 

• Gilla 2
  • Förvirrad 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
16 timmar sedan, Thomas Jansson sade:

Fat induced Insulin resistans, tror jag är gängse benämning.. på Svengelska?

Går hur som helst att Googla på Pubmed!

Och den som letar den finner.. finns nästan hur mycket som helst att läsa om detta på Pubmed, dvs jag skiter i vad olika bloggare tycker och tänker!

Så då så.. hur skiljer man "fat induced insulin resistance" från vanlig insulinresistens.. som för övrigt går under namnen Hyperisulinemi eller metabolt syndrom/obesety/diabetes!

Tricky kan man tänka i första vändan.. men jag kan avslöja så mycket som så att det handlar om macronutrientkomposition.. tillkommer hur som helst komplikationer, dessa är medelålder eller över.. junkfood diet/stress/socioekonomiska förhållanden/mentala och psykiska orsaker!

Så hur sorterar man alla dessa grejer.. i första hand via HBA1c, är det okej så får f*n fastesocker vara vad det vill!

Dvs fastesocker går upp och ner hela dygnet/hela livet, det är främst medelsockret, typ HBA1c som säger nästan något som helst huruvida hur man klarat av att leva/äta/må bra/fixa  allt annat som det innebär att bli medelålders  eller över!

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan, FredrikOlsson sade:

Hur mäts insulinet?

Man kan mäta C-peptid, vilket är en slutprodukt av proinsulin när det omvandlas till aktivt insulin i ditt blod.

Detta görs främst på diabetesmottagningar.. främst för att kolla  huruvida man är typ 1 eller 2!

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man borde kanske mäta insulinet istället för blodsockret?

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 minut sedan, Thomas Jansson sade:

Man borde kanske mäta insulinet istället för blodsockret?

C-peptid borde ingå i de där olika screningar folk ofta gör i livet via sin företagshälsa osv!

Oså finns det de (rätt ofta lowcarbförespråkare ioförsig) som menar att i USA så lider cirka 50-60 % av hyperinsulinemi!

C-peptid är betydligt enklare/billigare att mäta än insulin, iomed att insulinet i sig har halveringstider på några enstaka minuter.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
13 timmar sedan, Syster sade:

Man borde mäta blodsocker, HbA1c och C-peptid istället för Kolesterol, då kan man nog börja "fånga in" de som befinner sig i någon form av farozon för diverse åkommor. Jag tänker nu främst på dessa hälsokontroller som görs vid 40, 50 och 60 år. Kanske lite off topic nu, men i alla fall 🙂

Kolesterol är rent nonsens och inget man behöver engangera sig i alls - däremot undrar jag ofta hur läkarna kan nedlåta sig att sälja in skiten?

Nedan är ett diagram för typ 2 som är hämtat från Diabetshandboken (som jag har kladdat lite i) - man ser direkt att man genom att kontrollera insulinnivåerna kan hitta blivande diabetiker på ett tidigt stadium - dock kan man ofta se på "ölmagen" vilka som ligger i riskzonen. Jag listade ut detta för många år sedan och gladde mig  åt ett kommande Nobelpris i medicin tills att någon på Annika Dahlqvists blogg påpekade att läkaren Joseph Kraft ägnat 60 år av sitt liv åt just detta,,, 

Insulin-01.jpg

• Gilla 3
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då och då dyker det upp påståenden att gubbar som är diabetiker har lägre risk för att få prostatacancer - ett lite märkligt påstående men som lätt förklaras med diagrammet ovan:
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Blå gubbe är klassad som diabetiker och äter metformin - han har alltså varit uppe och vänt och hamnade i området för diabetes typ 2. Men tack vare metforminet har han återställt sin fettlever såpass att han har normalt blodsocker men en förhöjd insulinnivå.

Röd gubbe är "frisk" och har några år kvar tills han kommer in i området för diabetes typ 2 - vi kan konstatera att han har en betydligt högre insulinnivå än blå gubbe.

--------------------------

Hade man definierat diabetes som Hyperinsulinism istället hade man upptäckt diabetes typ 2 långt tidigare och det märkliga påståendet att en diabetiker som "blå gubbe" löper mindre risk för prostatacancer än den "friska" blå gubben skulle inte gälla!

Men nu är det så - som vi vet drar sig inte "kostskojarna" för att luras en hel del och det är samma sak med detta fall - i verkligheten är ju blå gubbe "flera år" friskare än den röda gubben,,,,

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
14 timmar sedan, Zepp sade:

C-peptid borde ingå i de där olika screningar folk ofta gör i livet via sin företagshälsa osv!

Oså finns det de (rätt ofta lowcarbförespråkare ioförsig) som menar att i USA så lider cirka 50-60 % av hyperinsulinemi!

C-peptid är betydligt enklare/billigare att mäta än insulin, iomed att insulinet i sig har halveringstider på några enstaka minuter.

Jag avsåg C-peptid när jag nämnde insulinhalten, tekniken har väl inte funnits ute på vårdcentralerna hittills. Men det är ju lönsamt att låta folk bli riktiga diabeter, de lever länge och får många lönsamma följdsjukdomar,,,,

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
15 timmar sedan, Zepp sade:

Fat induced Insulin resistans, tror jag är gängse benämning.. på Svengelska?

Går hur som helst att Googla på Pubmed!

Och den som letar den finner.. finns nästan hur mycket som helst att läsa om detta på Pubmed, dvs jag skiter i vad olika bloggare tycker och tänker!

Så då så.. hur skiljer man "fat induced insulin resistance" från vanlig insulinresistens.. som för övrigt går under namnen Hyperisulinemi eller metabolt syndrom/obesety/diabetes!

Tricky kan man tänka i första vändan.. men jag kan avslöja så mycket som så att det handlar om macronutrientkomposition.. tillkommer hur som helst komplikationer, dessa är medelålder eller över.. junkfood diet/stress/socioekonomiska förhållanden/mentala och psykiska orsaker!

Så hur sorterar man alla dessa grejer.. i första hand via HBA1c, är det okej så får f*n fastesocker vara vad det vill!

Dvs fastesocker går upp och ner hela dygnet/hela livet, det är främst medelsockret, typ HBA1c som säger nästan något som helst huruvida hur man klarat av att leva/äta/må bra/fixa  allt annat som det innebär att bli medelålders  eller över!

Bra att få sökord - nu finns det lite att läsa,,,,

Du som varit med ett tag Zepp - var ska jag hitta info om vilken funktion som det vicerala fettet har haft under vår evolution?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
21 timmar sedan, Syster sade:

dessa hälsokontroller som görs vid 40, 50 och 60 år. 

Vem gör sådana? Dem får man göra på egen bekostnad? Inget som uppmuntras vad jag vet...

Och apropå den fysikaliska insulinresistensen, som vi lchf-are väl har, om jag förstått det rätt - så handlar det väl helt enkelt om att när vi inte äter en massa socker, så ser till kroppen till att de funktioner som behöver glukos får den lilla mängd glukos som finns, och övriga får ta ketoner. Alltså tar inte musklerna emot glukos, via insulinresistensen. Helt normalt och alldeles utmärkt. Om det är kopplat till ett högre fastesocker har jag aldrig hört.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
6 timmar sedan, Thomas Jansson sade:

Bra att få sökord - nu finns det lite att läsa,,,,

Du som varit med ett tag Zepp - var ska jag hitta info om vilken funktion som det vicerala fettet har haft under vår evolution?

Det är inte säkert du hittar något på PUBMED, utan främst i läroböcker om den mänskliga ämnesomsättningen.

Det lilla jag listat ut om visceralt fett är att det fungerar som en snabb energiförsörjning.. dvs det är mer tillgängligt än subkutant fett.

Och det är ett tveeggat svärd, dvs det bestäms vad jag förstår till stora delar av homeostasen?

Dvs under vår evolution, då det inte fanns Pressbyrån/ICA/COOP/andra, utan det var mer vanligt med dålig tillgång på kalorier.. då var det ett under med extra snabb energi när inte ens kolhydraterna/rötterna växte som spön i backen?

Hur som helst.. grejen är att allt har förändrats, vi har en helt annan form av stress i dag.. homeostasen ser lite lika ut.. men vi behöver rätt sällan den där extra energin.. dvs vi bara fyller på trots att sabeltandade tigrar är utdöda!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 minuter sedan, Effie sade:

Vem gör sådana? Dem får man göra på egen bekostnad? Inget som uppmuntras vad jag vet...

Förr i tiden då det var lag på att alla företag skulle ha företagshälsovård så ingick det som regel!

Men sån skit vill vi ju inte ha, så vi röstade fram en Borgerlig regering som slopade det lagkravet.. menna, vem vill ha hälsokontroller?

Så vi fick jobbskatteavdrag i stället.. så nu får vem som helst testa sig för de pengarna.. eller lägga dem i skokartongen under sängen!

För säkerhets skull bör man ha skokartongen i ett bankfack!

7 minuter sedan, Effie sade:

Och apropå den fysikaliska insulinresistensen,

Det handlar om att kroppen nedreglerar de mekanismer som har att hantera en massa glukos.. typ glykolys!

Dvs kroppen är anpassningsbar, den gör lixom inga ensymer som den inte behöver!

• Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
10 timmar sedan, Zepp sade:

Det är inte säkert du hittar något på PUBMED, utan främst i läroböcker om den mänskliga ämnesomsättningen.

Det lilla jag listat ut om visceralt fett är att det fungerar som en snabb energiförsörjning.. dvs det är mer tillgängligt än subkutant fett.

Och det är ett tveeggat svärd, dvs det bestäms vad jag förstår till stora delar av homeostasen?

Dvs under vår evolution, då det inte fanns Pressbyrån/ICA/COOP/andra, utan det var mer vanligt med dålig tillgång på kalorier.. då var det ett under med extra snabb energi när inte ens kolhydraterna/rötterna växte som spön i backen?

Hur som helst.. grejen är att allt har förändrats, vi har en helt annan form av stress i dag.. homeostasen ser lite lika ut.. men vi behöver rätt sällan den där extra energin.. dvs vi bara fyller på trots att sabeltandade tigrar är utdöda!

Jag har fått många nya träffar med din hjälp Zepp och kommer att hitta mycket nytt - vi får se om jag får svar på mina direkta funderingar,,,

Ja, man brukar säga att vi har 2 energikällor i våra batterier, glukogen och fett. Jag räknar det till 3, glukogen, viceralt fett och subkutant fett.

Det som jag är ute efter är att man får rejäla förbättringar vad gäller blodtryck, blodsocker os v om man minskar sin vikt med säg 10% (under förutsättning att man någonstans har ett överflöd av fett) och detta verkar gälla oavsett startvikt - således skulle det vicerala fettet förbrukas före det subkutanta fettet?

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg