FredrikOlsson

Blodsocker

Recommended Posts

16 timmar sedan, Zepp sade:

Förr i tiden då det var lag på att alla företag skulle ha företagshälsovård så ingick det som regel!

Vi har företagshälsovård på mitt jobb. Har haft i alla år jag jobbat där. En hälsoundersökning när man började jobba (och det är 33 år sedan). Sedan har företagshälsovården varit till för arbetsrelaterade skador och sjukdomar, enbart.

Och apropå insulinresistensen; det har inte att göra med att kroppen inte behöver enzymerna (vilket iofs är smart att kroppen hanterar), utan att kroppen styr glukosen till de funktioner som måste ha den. Vissa delar av hjärnan; röda blodkroppar...är det något mer? Då får musklerna tacka nej, och ta ketoner istället (vilket de inte har något emot).

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 timmar sedan, Effie sade:

Vem gör sådana? Dem får man göra på egen bekostnad? Inget som uppmuntras vad jag vet...

Jag inbillade mig att det är något man gör i alla landsting i Sverige, men jag vet faktiskt inte. I det landstinget jag tillhör så erbjuds i alla fall alla 40, 50 och 60-åringar att göra en hälsokontroll med hälsoprofil och provtagning. Där tittar man på matvanor, alkoholvanor, tobaksvanor och motionsvanor. Man tar lite blodprov med bland annat kolesterol och triglycerider samt blodtryck coh vikt. Detta är frivilligt, ingen blir tvingad.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
28 minuter sedan, Syster sade:

Jag inbillade mig att det är något man gör i alla landsting i Sverige, men jag vet faktiskt inte. I det landstinget jag tillhör så erbjuds i alla fall alla 40, 50 och 60-åringar att göra en hälsokontroll med hälsoprofil och provtagning. Där tittar man på matvanor, alkoholvanor, tobaksvanor och motionsvanor. Man tar lite blodprov med bland annat kolesterol och triglycerider samt blodtryck coh vikt. Detta är frivilligt, ingen blir tvingad.

Tja tvingad, eller inte?

Jag fick ett kravbrev att betala , när jag struntade i kallelsen som jag fick utan att ha begärt den.

Varför ska jag vara tvungen att tacka nej? En form av tvång är det väl?

Jag är inte intresserad av kolesterolmumbojumbot som de håller på med.

• Gilla 2
  • Förvirrad 1
  • Ledsen 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
25 minuter sedan, nokenok sade:

Tja tvingad, eller inte?

Jag fick ett kravbrev att betala , när jag struntade i kallelsen som jag fick utan att ha begärt den.

Jag är inte intresserad av kolesterolmumbojumbot som de håller på med.

hmm... Å andra sidan så hade det väl inte varit så besvärligt att lyfta luren och meddela vårdcentralens telefonsvarare att du inte skulle komma?
Bara en spontan tanke....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, Kita 202 sade:

hmm... Å andra sidan så hade det väl inte varit så besvärligt att lyfta luren och meddela vårdcentralens telefonsvarare att du inte skulle komma?

Bara en spontan tanke....

Väldigt spontan tanke ...

Varför ska jag agera? Jag har inte beställt/begärt kallelsen.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 minut sedan, nokenok sade:

Väldigt spontan tanke ...

Varför ska jag agera? Jag har inte beställt/begärt kallelsen.

för att slippa bråka om kravbrevet kanske...

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, min erfarenhet av hälsokontroller är att om jag frågat vårdcentralen om sådant, så har de bara tittat förvånat på mig. Hälsokontroll? Sådant sysslar vi inte med här. Vad ska du med det till??? Hur kom du på den idén??? Är du sjuk och lider av något, så kanske du kan få en tid, men att kolla om du mår bra - absurd tanke.

• Gilla 2
  • Tack! 1
  • Haha 1
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
21 timmar sedan, Syster sade:

Nej, så är det absolut inte. Jag försökte få en hälsokontroll för länge sen. Hade gått upp i vikt och var lite orolig. Men det gick inte. När jag påpekade att jag hade en whiplashskada och hade olika problem med den så kanske det skulle gå. Jag fick en tid som inte passade. När jag avbokade den så skulle det komma en ny kallelse. Väntar fortfarande. Det här var för ca 15 år sen...……...

• Gilla 1
  • Haha 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
17 timmar sedan, Effie sade:

Ja, min erfarenhet av hälsokontroller är att om jag frågat vårdcentralen om sådant, så har de bara tittat förvånat på mig. Hälsokontroll? Sådant sysslar vi inte med här. Vad ska du med det till??? Hur kom du på den idén??? Är du sjuk och lider av något, så kanske du kan få en tid, men att kolla om du mår bra - absurd tanke.

Det stämmer med mina erfarenheter. Å andra sidan så kanske dom skulle hitta nåt avvikande som kräver livslång medicinering...……… 🤔 Det har dom nog inte tänkt på 😁

• Haha 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
20 timmar sedan, Kita 202 sade:

för att slippa bråka om kravbrevet kanske...

Är det OK att skicka ett kravbrev på en icke beställd tjänst?

Det är ett bedrägeriförsök i mina ögon, tänk företag som håller på med det som levebröd.

(Jag bråkade inte utan betalade för att "slippa bråk" som du tyckte man skulle, men var det rätt?)

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
49 minuter sedan, nokenok sade:

Det är ett bedrägeriförsök i mina ögon, tänk företag som håller på med det som levebröd.

(Jag bråkade inte utan betalade för att "slippa bråk" som du tyckte man skulle, men var det rätt?)

Låt mig komma med en liknelse så förstår du hur jag menar.

Tänk att du är ute och cyklar på en cykelbana. Den korsar en väg där bilar svänger höger. Du har företräde och fortsätter obekymrat att cykla.

Bilen kör på dig och du hamnar på sjukhuset med skador som gör förbaskat ont.
Du har rätten på din sida - men var det värt det onda?

I ren självbevarelsedrift så bör man titta åt sidorna innan man cyklar vidare, eller hur? Det kostar så lite och besparar eventuellt en massa onödigt besvär senare....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Suck.......

Jag ger mej, du har nog helt rätt......

På samma sätt som när jag  betalade..

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
6 minuter sedan, nokenok sade:

Suck.......

Jag ger mej, du har nog helt rätt......

På samma sätt som när jag  betalade..

Kram!! 🤗

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2019-03-29 at 16:54, nokenok sade:

Så funkar mammografin också. Jag får betala om jag inte avbokar den tid de tycker passar dem att klämma sönder mina bröst... Jag håller med dig, nokenok, de kan skicka en inbjudan att boka tid men ge sjutton i att boka en tid åt mig på en tjänst jag inte vill ha. Och nej, jag har inte mammograferat mina bröst. Sånt gör bara gamla tanter! :rolleyes:B)

• Gilla 2
  • Haha 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 timmar sedan, nokenok sade:

Tveksamt om det är ok, men jag vet faktiskt inte säkert. Det beror på hur kallelsen var formulerad. Står det att du måste avboka för att slippa betala så har dom gjort rätt. Står det inget om det så ska du inte betala.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
5 minuter sedan, Trollmormor sade:

Tveksamt om det är ok, men jag vet faktiskt inte säkert. Det beror på hur kallelsen var formulerad. Står det att du måste avboka för att slippa betala så har dom gjort rätt. Står det inget om det så ska du inte betala.

Om posten inte har kommit fram, du är på resande fot,etc det kan finnas många orsaker som påverkar, själv är jag mycket tveksam till att de kan driva in några pengar under sådana omständigheter.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg