Josefine Posted March 18, 2019 Share Posted March 18, 2019 Hej. Jag har lite frågor som jag önskar få svar på. Jag började med strikt LCHF 2016 mars efer att jag fått mitt andra barn. Jag gick ner 28 kg på 8 månader. Sen blev jag gravid igen och gick då upp igen. Sen gick det ett tag och jag började med lchf men såg ingen förändring. Det stod still väldigt länge och jag tog till andra metoder. Jag började dricka shakes osv och tror inte att det är hållbart i längden och nu vet jag inte riktigt vad jag ska göra? Kan man börja med LCHF direkt efter och vad händer med kroppen? Kan det bli motsatt effekt? Skulle uppskatta svar. Är väldigt kluven. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Elinor Posted March 18, 2019 Share Posted March 18, 2019 Det är alltid svårare att gå ner i vikt andra, tredje gången osv. För varje jojo-episod blir kroppen mindre villig att släppa fett och sluta lagra. Troligen därför du inte upplevde samma respons. Kan också vara delvis kopplat till hormonbalans och hur allt påverkades av din graviditet? Men det är spekulationer. Kanske äter du fortfarande mer än du brukar(för två som man säger) utan att vara helt medveten? Men det går att tappa vikt andra gången gillt på LCHF, bara att det kan krävas mer tålamod och striktare metoder. Du kan behöva göra grejer som att minska mejerier eller ditt energiintag per dygn via periodisk fasta(mindre ätfönster) eller lite mindre portioner. Pulver och shakes ger jag inte mycket för. Är dåliga processade livsmedel rent innehållsmässigt och knappast en metod som funkar långsiktigt, precis som du poängterar! Ingen pallar ju att äta pulver livet ut. Men tror knappast din konsumtion av shakes kommer påverka hur du svarar på LCHF. Betydligt större risk att att du går upp ännu mer i vikt om slutar med svält-shakes och istället äter mer kolhydrater och rena sockerarter. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Josefine Posted March 18, 2019 Author Share Posted March 18, 2019 Tack Elinor för svar. Jag provade mejerifritt men som du säger det tar kanske längre tid och jag hade ingen tålamod kvar. Får nog ge det en chans till 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted March 18, 2019 Share Posted March 18, 2019 5 timmar sedan, Josefine sade: Hej. Jag har lite frågor som jag önskar få svar på. Jag började med strikt LCHF 2016 mars efer att jag fått mitt andra barn. Jag gick ner 28 kg på 8 månader. Sen blev jag gravid igen och gick då upp igen. Sen gick det ett tag och jag började med lchf men såg ingen förändring. Det stod still väldigt länge och jag tog till andra metoder. Jag började dricka shakes osv och tror inte att det är hållbart i längden och nu vet jag inte riktigt vad jag ska göra? Kan man börja med LCHF direkt efter och vad händer med kroppen? Kan det bli motsatt effekt? Skulle uppskatta svar. Är väldigt kluven. Nu tassar jag lite försiktigt in i den här tråden.. iomed att jag är man. Har oxå frågor jag vill ha svar på, dvs hur lång är du, hur gammal är du, hur mycket väger du mellan graviditeterna? Iallafall.. att rasa 28 kilo på 8 månader, direkt efter en graviditet är rätt extremt.. knappast omöjligt (cirka 800 Kcal/dag).. iallafall så får det mig att fundera på om du är pinnsmal eller bantade? Oså nu tassar jag inte lika mycket längre.. iallafall så får för mig iallafall mogna kvinnor speciellt om de fött barn ha några extra kilon.. grejen för mig är att det handlar om hälsa, dvs mogna kvinnor som får några extra kilon på höften/bysten efter två graviditeter, vad är det för problem? Nu kommer snart några utav våra äldre kvinnliga medlemmar här på siten att ge mig på tafsen för att jag som äldre man spekulerar om/har synpunkter på kvinnors vikt/utseende! Dvs jag är mer bekymrad var kilona lägger sig.. då det kan indikera någon metabol störning.. gäller både kvinnor och män! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted March 21, 2019 Share Posted March 21, 2019 On 2019-03-18 at 21:39, Zepp sade: Nu tassar jag lite försiktigt in i den här tråden.. iomed att jag är man. Tassa på du, Zepp! Jag gick ner 10 kg första veckan direkt efter min graviditet. Det mesta svettades ut på natten. Till Josefine vill jag säga, att det var bara efter min första graviditet det gick så fort att gå ner (utan LCHF). För varje graviditet sen blev det svårare och svårare att gå ner efteråt (fortf utan LCHF). Personligen tror jag att det har med åldern att göra, men kan inte förklara detaljerna (kanske nåt med hormoner?). Sen håller jag med Zepp lite, att det är viktigare att vara hälsosam än att ha en låg och trevlig vikt. Men det tar tid för psyket att inse det (för mig tog det några år). Så på'n igen, med LCHF och den näringsrika maten. 5 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Josefine Posted March 30, 2019 Author Share Posted March 30, 2019 Jag gick ner 28kg med lchf efter mitt andra barn. Jag räknade inte kalorier. Jag är 164 och väger idag 86kg då jag har gått på shakes. Innan jag började med shakes så vägde jag 94. Har mycket problem med knäna och därav vill jag gå ner i vikt då jag alltid har vägt ca 64 kg innan jag blev gravid med mitt första barn. När jag blev gravid med mitt andra barn vägde jag ca 78kg och med min tredje vägde jag över 80kg minns inte riktigt men mellan 82-85kg. Jag har tre väldigt täta barn. Jag har kg lite överallt men mycket på höfterna 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted March 30, 2019 Share Posted March 30, 2019 Hur länge är det sen du fick dit senaste barn? Har du tre barn nära så kan det vara lite extra snurr på hormonerna också... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Josefine Posted March 31, 2019 Author Share Posted March 31, 2019 Min yngsta fyller 2 år i juli. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted March 31, 2019 Share Posted March 31, 2019 Undrar om det inte kan vara värdefullt att satsa på en kombination av kolhydrat- och kaloriräknande? Nu vet jag inte alls om detta stämmer på dig men jag tänker så här; Du har fött tre barn på kort tid, dvs din kropp har fått kämpa med överlevnad för både dig och barnen. Sannolikt är du en ganska påverkad mamma vad gäller hormoner, sömn, barn som pockar på uppmärksamhet, vikten kryper uppåt och kanske har mammaledigheten påverkat ekonomiskt. Med andra ord, stress. Det är så under småbarnstiden. Sannolikt är inte kroppen alls intresserad av att gå ner i vikt, den kämpar ju med att hålla dig och avkomman vid liv. Kanske trötthet och stress fått dig att småäta eller äta olämpligt eller på stående fot eller... Det är också vanligt. Om du då fokuserar på lugn, balans och näring, så borde det på sikt vara möjligt att minska i vikt. Det svåra kan vara att hålla fast vid en "diet", en metod så länge som det behövs. 8 veckor är ingen lång tid i de här sammanhangen, kanske pratar vi om nåt år av bra val. Och det är låååång tid om det bara är viktminskning man önskar. Oftast är det lättare att hålla fast om man drivs av att bli av med sjukdom av något slag. Matkalkyl och sådana verktyg är bra för att hitta rätt fördelning av makronutrienterna, mikronutrienterna och kalorierna samtidigt. Sedan är de klassiska bantarknepen rätt bra; sitt ner och ät med kniv och gaffel istället för småätande direkt ur kylen. På bestämda tider om så krävs. Drick vatten regelbundet. Kommer suget så försök sysselsätta dig (vika tvätt eller pussla med barnen och äta samtidigt är svårt). Faller du för nåt olämpligt , t ex ett kex, så ta en (1), ställ undan paketet och ät sittandes vid bordet. Kan du inte stoppa där, ta en (1) till och upprepa proceduren. Som sagt, jag vet inte om detta stämmer för dig men det vet du. Och skulle du inte mäkta med just nu.... så är du fantastisk ändå. 3 små samtidigt tar kraft. Var försiktig med självkritiken. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kickilotta Posted March 31, 2019 Share Posted March 31, 2019 http://www.socialstyrelsen.se/Lists/Artikelkatalog/Attachments/20944/2018-4-27.pdf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts