Eivor Å

kombutcha

Recommended Posts

Vet nån nåt om kombutcha dryck, den är fermenterad. Jag undrar om den innehåller kolhydrater? Det ingår socker i processen.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Eivor Å sade:

Vet nån nåt om kombutcha dryck, den är fermenterad. Jag undrar om den innehåller kolhydrater? Det ingår socker i processen.

https://www.fatsecret.se/kalorier-näring/allmän/kombucha?portionid=14088647&portionamount=1,000 

Näringsvärden
Portions storlek: 1 portion (371 g)

per portion
Kilojoules 188,28 kJ
Kalorier 45 kcal
Protein 0 g
Kolhydrater 11,5 g
  Socker 10,88 g
Fett 0 g
  Mätttat fett 0,004 g
  Enkelomättat fett 0,004 g
  Fleromättat fett 0,01 g
Kolestrol 0 mg
Fiber 0 g
Natrium 21 mg
Kalium 56 mg
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den kombucha man köper i butik brukar ha ca 5-6 gram rena sockerarter(om man kollar etiketten) och det är ju mindre bra, eftersom det rör sig om vitt socker eller rörsocker. Finns säkert utländska märken som innehåller betydligt mer för att ge söt smak. 

Ingen aning vilket näringsvärde hemgjord kombucha har. Det beror ju på vem kocken är och hur länge den fermenterats. Men om man vill göra kombucha hemma med mindre socker så är det säkert möjligt att hitta ett sånt recept. 

Mjölksyrade grönsaker är bättre än kombucha rent näringsmässigt(tycker jag) och ger precis lika mycket nyttobakterier plus andra bra grejer som prebiotika. Jag upplever mindre hjärndimma och lite mer energi om jag äter mjölksyrade grönsaker eller kimchi dagligen. Däremot upplevde jag inte den effekten av opastöriserade mejerier konstigt nog, när jag hade dille på franska ostar. Men har nog att göra med vilka bakterier man har för få av eller saknar, d.v.s hade kanske tillräckligt med lactobaciller redan så gjorde varken till eller från.

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag fermenterar grönsaker och äter nästan varje dag. Inte alls svårt men lite pyssel att göra. Sedan har man färdig sallad på burk en tid framöver.

Jag gör också vattekefir som likt Kombucha fermenteras med hjälp av socker och även bär/frukt. Det hävdas att nästan allt socker försvinner under fermenteringen. 

Man kan provsmaka och då märker man om det fortfarande är sött eller osött. Antar att det är likadant med Kombucha, har inte testat.

Den fermenterade bären/frukten blir också helt avsötade under fermenteringen och jag silar bort dem och sparar dem som "sylt" i burk. Fermenteringen fungerar ju också som konservering så hållbarheten är toppen. Jag bara fyller på syltburken allteftersom. Inget konserveringsmedel, inget mögel men fullt med smaskiga lactobaciller(det smattrar av liv).

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vet inte mycket om kombucha. Men den hemmagjorda kefiren innehåller en mängd nytta bakterier och är i det närmaste laktosfri (eftersom bakterierna äter upp laktosen). Dessutom innehåller det lite nyttigheter från mjölken och fett från grädden. 😋

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 minuter sedan, DRAKULLA sade:

Den fermenterade bären/frukten blir också helt avsötade under fermenteringen och jag silar bort dem och sparar dem som "sylt" i burk. Fermenteringen fungerar ju också som konservering så hållbarheten är toppen. Jag bara fyller på syltburken allteftersom. Inget konserveringsmedel, inget mögel men fullt med smaskiga lactobaciller(det smattrar av liv).

Spännande! Hur smakar det? Som sura körsbär, krusbär, röda vinbär eller? 😝

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
57 minuter sedan, iAnna sade:

Spännande! Hur smakar det? Som sura körsbär, krusbär, röda vinbär eller? 

Nej, inte så farligt surt(med undantag för havtorn, lingon och tranbär) men inte heller så mycket bär/fruktsmak eftersom de har legat i vattenkefiren ett par dagar. Emellanåt blandar jag ner lite blåbär eller hallon direkt från frysen för att dryga ut mängden och de medfermenteras i burken.

Det kittlar lite uppfriskade(kolsyra) i gomen. Man kan ju också fermentera bär utan kefirprocessen. Jag gjorde det en gång och det verkade bli alkoholbildning, tror man måste ha salt i eller nåt för att undvika det eller korta ner tiden(om man inte vill ha det vill säga)😲.

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kontrollmätte min kombucha med refraktometer. Den innehöll 5-6 g socker per liter, så inte så mycket. Däremot innehåller den alltid små mängder alkohol. Därför undviker jag det numera. Oerhört känslig för alkohol.

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg