MimmiE69

Kostråd vid leverinflammation?

Recommended Posts

Jag har ätit liberal LCHF under en längre tid nu, tyvärr med avsteg/återfall emellanåt, men grunden i vardagen har varit LCHF. Det innebär att jag har ätit en hel del fett, såser gjorda på vispgrädde, kryddsmör, grönsaker stekta i mycket smör osv.

Har varit sjuk en hel del under vintern och i helgen upptäckte de att jag har en inflammation i levern, förmodligen beroende på mina mediciner mot MS. Har legat inne 4 dagar för behandling och äter fortfarande många mediciner, men jag söker nu med ljus och lykta efter kostråd för att läka levern från inflammationen. Vill gärna hjälpa kroppen att läka utan allt för mycket mediciner. Den här inflammationen skrämmer mig eftersom jag inte har känt något av själva levern och inte kopplat ihop andra sjukdomar med något allvarligare fel. 

Nu är jag förvirrad. Får höra att jag inte ska äta fet mat och jag har svårt att hitta information på nätet om vad man ska äta när man har problem med levern. Kan jag fortsätta äta LCHF?
Hur ska jag tänka? Tips på vad jag bör och inte bör äta? Tips på hemsidor där jag kan läsa mer?

Vore verkligen tacksam för all hjälp!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyvärr är kanske problemet att du tar läkemedel som är mycket levertoxiska? Levern är mycket känslig för gifter. Man kan tänka att det kan vara svårt att hjälpa levern så länge du tar medicinerna.   Prata med din läkare om du kan sluta med/minska/byta medicin.  Det är ett varningstecken om du får leverproblem. 

Många människor får fettlever p g a felaktig kost. Dvs intag av stora mängder kolhydrater över längre tid. Leverförfettning är ett av symtomen på metabol sjuklighet. Hur tror du att din status på levern är ur det perspektivet? 

Beroende på vad som orsakar ditt leverproblem så finns det flera olika steg att ta:

1. Minska leverförfettningen genom att äta strikt ketogen kost. Fasta har bra effekt på att minska på leverförfettning.

2. Sluta med leverskadliga mediciner.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
56 minuter sedan, MimmiE69 sade:

Jag har ätit liberal LCHF under en längre tid nu, tyvärr med avsteg/återfall emellanåt, men grunden i vardagen har varit LCHF. Det innebär att jag har ätit en hel del fett, såser gjorda på vispgrädde, kryddsmör, grönsaker stekta i mycket smör osv.

Har varit sjuk en hel del under vintern och i helgen upptäckte de att jag har en inflammation i levern, förmodligen beroende på mina mediciner mot MS. Har legat inne 4 dagar för behandling och äter fortfarande många mediciner, men jag söker nu med ljus och lykta efter kostråd för att läka levern från inflammationen. Vill gärna hjälpa kroppen att läka utan allt för mycket mediciner. Den här inflammationen skrämmer mig eftersom jag inte har känt något av själva levern och inte kopplat ihop andra sjukdomar med något allvarligare fel. 

Nu är jag förvirrad. Får höra att jag inte ska äta fet mat och jag har svårt att hitta information på nätet om vad man ska äta när man har problem med levern. Kan jag fortsätta äta LCHF?
Hur ska jag tänka? Tips på vad jag bör och inte bör äta? Tips på hemsidor där jag kan läsa mer?

Vore verkligen tacksam för all hjälp!

Vem är det som säger att du har leverinflamation?

Oså.. hur heter diagnosen, Cirros, Steatos, Hepatit, AFLD/NALFD/annat/det finns många fler diagnoser!

Var du inlagd för leverinflamation.. eller något annat?

Man bör inte äta fett om man samtidigt är alkoholist, då får man välja.. om man kan!

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svar!

För att förtydliga så kan jag säga att jag var inlagd på spanskt sjukhus för inflammation i levern och höga värden av enzymer i blodet. Tyvärr så förstår jag inte det spanska intyget och provtagningen pratar om värden som GOT, GPT och GT inte om  ASAT och ALAT som jag känner igen. 

Vet inte heller om jag har fettlever. 

Väntar på återkoppling från min läkare hemma om mediciner men eftersom jag inte kommer hem förrän i början av april så hinner jag fundera mycket innan dess. 😊

Kommer naturligtvis fortsätta utredning hemma. 

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
20 minuter sedan, MimmiE69 sade:

Tack för svar!

För att förtydliga så kan jag säga att jag var inlagd på spanskt sjukhus för inflammation i levern och höga värden av enzymer i blodet. Tyvärr så förstår jag inte det spanska intyget och provtagningen pratar om värden som GOT, GPT och GT inte om  ASAT och ALAT som jag känner igen. 

Väntar på återkoppling från min läkare hemma om mediciner men eftersom jag inte kommer hem förrän i början av april så hinner jag fundera mycket innan dess. 😊

Alkohol och mediciner är en dålig kombo för levern, men det vet du säkert redan. Lycka till med vidare utredning - bra att du tar detta på allvar. Men oroa dig inte allt för mycket.  🌻

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om det skulle vara en fettlever. 

Annan detox.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
10 timmar sedan, MimmiE69 sade:

Tack för svar!

Som jag skrev.. finns en massa andra diagnoser.. vad gäller leverinflamation/ensymer i blodet som ofta kan härledas till levern.. i värsta fall!

Vill man oroa sig så finns det förklaringar.. så jag länkar till en sida där typ nästan bara läkare begriper vad det handlar om.

https://www.praktiskmedicin.se/sjukdomar/leverstatus-patologiskt-levervarden-utrednin/

Eventuellt så kan dina uppmätta värden vara tillfälliga.. iallafall se till att få det hela undersökt.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 timmar sedan, Zepp sade:

Som jag skrev.. finns en massa andra diagnoser.. vad gäller leverinflamation/ensymer i blodet som ofta kan härledas till levern.. i värsta fall!

Vill man oroa sig så finns det förklaringar.. så jag länkar till en sida där typ nästan bara läkare begriper vad det handlar om.

https://www.praktiskmedicin.se/sjukdomar/leverstatus-patologiskt-levervarden-utrednin/

Eventuellt så kan dina uppmätta värden vara tillfälliga.. iallafall se till att få det hela undersökt.

Uj.. hoppas du inte är hypokondriker?

Iallafall. det är litta konstigt med mina prover, för när jag går till företagshälsan så har jag förhöjda GT.. men inte när jag går till Werlabs.

Kan ha att göra med att när jag kallas till företagshälsan så sker det helt apropå.. oftast mitt i vintern, när jag går till Werlabs så gör jag det när jag känner för det.

GOT och GPT är förmodligen språkförbistring.. undrar hur de menar?

Mest troligt så har du inte lagt in dig frivilligt på ett Spanskt sjukhus.. jag kan tänka mig tusan andra saker att besöka om man vistas i Spanien.

Iallaafall.. dvs åter till tillfälligheter;

"

Försök att undvika infektioner

Om du har MS ska du försöka undvika att få infektioner, eftersom de kan utlösa skov och försämra sjukdomen. Om du ändå får en infektion är det bra om du får behandling för den så snabbt som möjligt. Vaccination mot influensa kan förhindra skov i samband med influensan. Själva vaccinet försämrar inte MS-sjukdomen."

Och om det nu skulle fungera som någon sorts tröst;

"Kost och alternativ behandling

Du bör äta allsidigt, men det finns ingen särskild kost som rekommenderas om du har MS. "

Dvs du kan fortsätta äta LCHF om det fungerar för övrigt!

https://www.1177.se/Vastra-Gotaland/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Multipel-skleros--MS/?ar=True

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg