HelgeK

Känd vegan vloggare avslöjad!

Recommended Posts

Ganska långt att läsa om det vi redan vet. 🙂

Citat

How veganism went from a fringe food cult to a multibillion-pound industry 

Once considered faddish, plant-based eating is now a huge movement. But has it drifted too far from its ethical roots?

https://www.newstatesman.com/2019/03/how-veganism-went-fringe-food-cult-multibillion-pound-industry?fbclid=IwAR0V05E2eCtLX9-XsgFaGX1At7FRcD-Zz7l-bxO4F6q9F0JPXmALqLuMTdA

• Gilla 3
  • Ledsen 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I sammanhanget kan vara intressant med ytterligare exempel på hur veganer tänker och uttrycker sig och vad som tycks vara huvudintresset och inte är det att ge kroppen det den helst vill ha!

Idag fick jag ett meddelande på min E-mail som lydde (hela texten under rubriken):

Kan vegetarianer anses överlägsna veganer?
Enligt min åsikt, bara motsatsen. Veganer är överlägsna vegetarianer, genom deras sätt att se på djuren. Vegetarianer äter fortfarande mejeriprodukter, ägg, honung och till och med fisk. (Ja, fisk är kött ... det växer inte på träd).

Så vegetarianer är ansvariga för dödsfall som dagsgamla  kycklingar av hankön utsätts för, som inte kan lägga ägg. Och vegetarianer är också ansvariga för slakt av nyfödda kalvar, eftersom de betraktas som biprodukter för mjölkindustrin. Det är bara för att en ko måste kalva för att kunna producera mjölk och därför artificiellt insemineras år efter år. Ibland får kalvarna för att ge kalvkött, slaktas lite senare. Om det rör sig om kvigor sparas de ibland för att bli framtida mjölkproducenter, avsedda att bli våldtagna år efter år så att nya kalvar kan födas till att producera mjölk.

Fisk? Vegetarianerna kallar sig, pescetarianer, (äter inte rött kött eller fågel men utesluter varken fisk, skaldjur, ägg eller mejeriprodukter). Jag älskar hur vegetarianer för egen del uppfinner nya namn, så att de kan må bättre. Fisken, när den dras upp ur vattnet, dör  av långsam kvävning. Eller ibland kan fisken styckas eller få skinnet avdraget medan de fortfarande lever.
Inte en chans i helvete att vegetarianer är överlägsna veganer!

Om detta synsätt och det veganen äter möjligen medför mindre dåligt samvete är en sak men vad säger veganens 30 000 000 000 000 kroppsceller om saken?

Härunder har ni en sammanställning av hur en vegan tänker.

https://www.quora.com/profile/Ellen-Kessler-8

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, Nils Engström sade:

Vegetarianer äter fortfarande mejeriprodukter, ägg, honung och till och med fisk.

Nej, det gör de inte. Vissa äter ägg men kallas då ovo-vegetarianer. De som använder mjölkprodukter lägger till "lakto" och de som äter fisk "pesche". Skillnaden mellan veganer och vegetarianer är att vegetarianer kan använda produkter där djur varit inblandade, typ honung och läderskor medan veganer undviker allt som utnyttjar eller dödar djur (utom monogrödor som dödar insekter och smågnagare mm).

• Gilla 6
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
9 timmar sedan, MariaF sade:

Nej, det gör de inte. Vissa äter ägg men kallas då ovo-vegetarianer. De som använder mjölkprodukter lägger till "lakto" och de som äter fisk "pesche". Skillnaden mellan veganer och vegetarianer är att vegetarianer kan använda produkter där djur varit inblandade, typ honung och läderskor medan veganer undviker allt som utnyttjar eller dödar djur (utom monogrödor som dödar insekter och smågnagare mm).

Du har missuppfattat det textutsnittet som du refererar till, som om det skulle vara mitt påstående. Jag refererar bara till uttalande från en supervegan, vars påståenden dök upp på ett E-mail på min dator! Hela texten under rubriken: Kan vegetarianer anses överlägsna veganer? är en referenstext - inte min uppfattning.1943726533_ScreenHunter_1904Jan_1022_48.thumb.jpg.88a44458cc8d58e5ad590c22a22d5459.jpg

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan, Nils Engström sade:

Du har missuppfattat det textutsnittet som du refererar till, som om det skulle vara mitt påstående.

Det står precis ovanför att du fått det i ett mail så det var mer en generell kommentar om skillnaden.  :)

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
5 timmar sedan, MariaF sade:

Det står precis ovanför att du fått det i ett mail så det var mer en generell kommentar om skillnaden.  :)

Inga problem - ville bara poängtera!

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Visst är det humor att en känd vegan blev "busted" på video med en fisk på tallriken. Men också helt sjukt att hon tjänat pengar på ett koncept(RAW vegan), som hon inte kunnat följa själv för att det gett såna hälsoproblem 😰

Att hon suttit och agerat hälsoexpert, gett råd och sålt en massa kostplaner, när hon i själva verket är ätstörd och lider av anemi, utebliven mens med mera, är väl det som är skandalöst. Undrar hur många andra tjejer som fått brister, ätstörning och hälsoproblem efter att ha prenumererar på hennes tjänster och anammat "livsstilen"?

Men samtidigt fattar ju till och med ett barn att man blir sjuk om man bara äter råa växter. Råkost är ju bara ett måltidstillbehör, om man inte är kanin vill säga. 

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ska man vara lite självkritisk så... Nu tjänar jag visserligen inte pengar på det men ska sanningen fram agerar jag (och säkert flera andra med mig) lite "expert" när jag kan; ger kostråd, träningsråd osv utan att allt egentligen funkar på mig (MAF tex, med min skenande puls, är svårt att få till fast jag tror stenhårt på det). Hoppas ingen hackar min pulsmätare...:ph34r: Skämt åtsido, det är nog väldigt svårt att erkänna öppet att man har/har haft fel när man väl är etablerad, även om man kan göra mindre svängningar.

• Gilla 7

Dela detta inlägg

Länk till inlägg