smarkebo

Fettprocent

Recommended Posts

Jag var nyss på mitt gym. Gymägarens fru har en lokal på samma ställe. Hon sysslar med Herbalife och har en stor skylt som erbjuder gratis kroppsscanning. Jag tyckte att det kunde man ju göra om det är gratis.

Det var framför allt fettprocent jag var intresserad av att få reda på. Och det värdet lät riktigt alarmerande. Hon sa att allt under 4 är bra. Över 6 måste åtgärdas. Jag hade 15. Nu är min fråga om sådant är pålitligt. Vet ju inte alls om en sån där scanner som ser ut som en avancerad badrumsvåg kan säga något alls. Och när hela grejen sker inom ramen för högkolhydratsteoretiker så känns det inte särskilt pålitligt. Men det är ju möjligt att scannern kan säga något värdefullt ändå.

Som det är nu säger min våg att jag väger 93 kg men den där scannern sa 95. Jag är 183 cm, så jag är definitivt överviktig. Efter 9 år med LCHF. Jag är (på lördag) 61 år gammal. Jag har just inlett en lite striktare period för att komma ner i vikt, helst till 83 kg, där jag var för tre år sedan. Men en fettprocent på 15 känns inte alls kul. Måste jag oroa mig?

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De där siffrorna förstår jag mig inte på.

Enligt Wikipedia: https://sv.wikipedia.org/wiki/Kroppsfett

"Normalandel kroppsfett

För kvinnor gäller följande intervall:

• 12–14 % svältgräns
  • 14–20 % mycket mager
  • 20–30 % normalt
  • 30 %– fetma

För män gäller följande intervall:

• 2–4 % svältgräns
  • 4–8 % mycket mager
  • 8–24 % normalt
  • 24 %– fetma

Män ska ha cirka 10 procentenheter mindre fett än kvinnor, eftersom deras kroppar är annorlunda byggda, de har mindre fettvävnad. För att ha full hälsa behövs för normala aktiva män minst 4 %."

Jag har en våg hemma som mäter fettprocent. Den visar nästan exakt samma värde som jag får om jag mäter mig enl nedanstående formel:

Relativt fettmasse-index

Forskare vid sjukhuset Cedars-Sinai i Los Angeles har nyligen lanserat en formel för att beräkna kroppsfett, som de menar är både enkel och mer exakt än andra beräknings­metoder. Efter att ha undersökt ett stort antal personer har de skapat Relative Fat Mass (RFM), som utgår från kroppslängd och midjemått (mät strax ovanför naveln, mellan övre delen på höftbenet och nedersta revbenet. Ta ett djupt andetag och andas ut precis innan du mäter):

Kvinnor: 76 – (20 x kroppslängd / midjemått) = RFM
Män: 64 – (20 x kroppslängd / midjemått) = RFM

Ett RFM på 33,9 eller högre för kvinnor, och 22,8 eller högre för män, har hög känslighet för att identifiera personer med fetma.

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, smarkebo sade:

Jag var nyss på mitt gym. Gymägarens fru har en lokal på samma ställe. Hon sysslar med Herbalife och har en stor skylt som erbjuder gratis kroppsscanning. Jag tyckte att det kunde man ju göra om det är gratis.

Det var framför allt fettprocent jag var intresserad av att få reda på. Och det värdet lät riktigt alarmerande. Hon sa att allt under 4 är bra. Över 6 måste åtgärdas. Jag hade 15. Nu är min fråga om sådant är pålitligt. Vet ju inte alls om en sån där scanner som ser ut som en avancerad badrumsvåg kan säga något alls. Och när hela grejen sker inom ramen för högkolhydratsteoretiker så känns det inte särskilt pålitligt. Men det är ju möjligt att scannern kan säga något värdefullt ändå.

Som det är nu säger min våg att jag väger 93 kg men den där scannern sa 95. Jag är 183 cm, så jag är definitivt överviktig. Efter 9 år med LCHF. Jag är (på lördag) 61 år gammal. Jag har just inlett en lite striktare period för att komma ner i vikt, helst till 83 kg, där jag var för tre år sedan. Men en fettprocent på 15 känns inte alls kul. Måste jag oroa mig?

Finns lite att reda ut därvidlag!

Vad gäller själva fettprocenten så köper jag Tureborgarens utläggning rakt av!

Oså undrar jag om inte Herbalifare har lite egna siffror.

Hur som helst antar jag att det var en sådandär impedansvåg.. förutom att den eventuellt kunde väga vikten.

Iallafall ge fan i att gymma/träna/dricka vatten.. påverkar impedansen radikalt!

Hur som helst så är du inget elektriskt motstånd.. det är en annan tråd och handlar om grundläggande ellära!

Iallafall, nu skall jag avslöja en sak för dig, dvs det visar sig att äldre män, sådana som du och jag har en bättre hälsa om de är lyckligt gifta.. lite oavsett vikt eller fettprocent!

Det som aldrig kommer fram är hur de partnerna mår/vilken hälsa de har?

Iallafall du har väl råd att köpa lite tillskott från Herbalife?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, smarkebo sade:

Instämmer med föregående talare. Förstår mej inte heller på dom siffrorna. En fettprocent på under 4 är väl i det närmaste farlig. Det måste vara några helt andra siffror. Nu blev jag ju dessutom lite skeptisk så snart jag såg ordet Herbalife. 

• Gilla 5
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Låter galet att "frun" anser att 4-6% fettprocent är normalt för män. Enbart störda body-fitnessmänniskor som frivilligt har så låg fettprocent, men då är det inför tävling och inte av hälsoskäl. Antingen var det ett missförstånd, eller så hittar hon på grejer för att värva medlemmar till Herbalife sekten/pyramidspelet 😱

Antar att det var en impedans våg av bättre kvalitet typ Tanita? Är mer korrekt än en personvåg visserligen, men fortfarande ca 5% felmarginal. Kan inte se skillnad på kroppsfett och vätska.

Man kan ha kilovis med extra vätska i kroppen av en rad skäl, t.ex efter träning, hormoner, ödem, värmt väder, inflammation osv som en impedans våg ser som icke muskelmassa d.v.s fett. Dricker man vatten innan man använder vågen, så påverkar det också kraftigt. Jag kan själv gå upp 1.5-2 kg i vikt ren vätska bara sådär. Beror på att jag tränat en större muskelgrupp eller kopplat till menscykeln. 

Vill man ha en korrekt analys av kroppen så får man göra en DEXA-scan. Den mäter till och med skelett och hud, som också varierar viktmässigt från person till person. Men kostar typ 15 ggr så mycket att göra.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svar. Det bekräftar ju min skepsis gentemot testresultatet. Herbalife har tydligen egna referensvärden i akt och mening att skrämma upp folk så de får sälja sina ”Shakes” med 40% kolhydrater.

Mina 15% fett är ju tydligen mitt i intervallet för normal. Alltså inte alls skrämmande. Och det får jag ju vara rätt nöjd med i och med att jag har kulmage och därmed hade fruktat viss förhöjning. Alla säger ju att kulmage är livsfarligt, särskilt på män i min ålder. Men jag hoppas på att det inte är kulmagen i sig som är farlig, utan att det i normala fall medför förhöjd fettprocent, och att jag som LCHF-ätare smiter undan det. Kan det ligga något i det?

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan, smarkebo sade:

Mina 15% fett är ju tydligen mitt i intervallet för normal. Alltså inte alls skrämmande. Och det får jag ju vara rätt nöjd med i och med att jag har kulmage och därmed hade fruktat viss förhöjning. Alla säger ju att kulmage är livsfarligt, särskilt på män i min ålder. Men jag hoppas på att det inte är kulmagen i sig som är farlig, utan att det i normala fall medför förhöjd fettprocent, och att jag som LCHF-ätare smiter undan det. Kan det ligga något i det?

Jo, visst kan det vara farligt med kulmage. Särskilt på män i din ålder. Men det beror på hur magen ser ut. Eller snarare hur den ser ut när du ligger på rygg på ett hårt underlag. Lägg dej på rygg med uppdragna ben och mät höjden på magen. Det ger bättre indikation än enbart midjemåttet. Som man bör du ligga under 22 cm.

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg