Jump to content

Orolig. Övergång från 2v Cambridge till LCHF

sandal

Recommended Posts

2v Cambridge -6kg övergång till LCHF jag är orolig. Men vill inte fortsätta på Cambridge eftersom jag egentligen inte tror på den sortens diet... Hur skall jag göra?! Kommer jag gå upp alla kilon igen? Eller funkar det faktiskt att gå över?! Någon som har kunskap på detta? Tacksam för tips.

Om du kört ren kur kan det vara bra att inte gå över helt till LCHF över en dag, det går dock utmärkt att kombinera då Cambridge också bygger på att vara i Ketos (även om jag inte upplevde den eufori det talades om). Jag har kört Cambridge och kombinerat med LCHF och till skillnad från att återgå till att äta relativt normalt där man går upp allt igen blir det snarare någon vecka med +/- något enstaka kilo när man går över till LCHF, sen om man har tur börjar vikten peka nedåt igen, men som allt annat är det givetvis individuellt. Cambridge ger bortåt 50kh per dag, så det är ju på gränsen till för mkt kolisar beroende på hur strikt man vill vara. Kombinerar man två påsar (ca 30kh) och en måltid med mkt fett och lite kolisar kan man hamna på ganska lågt kh-intag totalt sett. Prova dig fram, men jag upplevde det som bra att kombinera LCHF och Cambridge, eftersom man kunde hoppa mellan dieterna utan att tappa 3 dagar med kolhydratavgiftning. Själv har jag ganska svåtr att gå ner i vikt på LCHF - jag använder Cambridge för att gå ner, och LCHF för att hålla vikten.

Lycka till!

Mvh/Andreas

Om du kört ren kur kan det vara bra att inte gå över helt till LCHF över en dag, det går dock utmärkt att kombinera då Cambridge också bygger på att vara i Ketos (även om jag inte upplevde den eufori det talades om). Jag har kört Cambridge och kombinerat med LCHF och till skillnad från att återgå till att äta relativt normalt där man går upp allt igen blir det snarare någon vecka med +/- något enstaka kilo när man går över till LCHF, sen om man har tur börjar vikten peka nedåt igen, men som allt annat är det givetvis individuellt. Cambridge ger bortåt 50kh per dag, så det är ju på gränsen till för mkt kolisar beroende på hur strikt man vill vara. Kombinerar man två påsar (ca 30kh) och en måltid med mkt fett och lite kolisar kan man hamna på ganska lågt kh-intag totalt sett. Prova dig fram, men jag upplevde det som bra att kombinera LCHF och Cambridge, eftersom man kunde hoppa mellan dieterna utan att tappa 3 dagar med kolhydratavgiftning. Själv har jag ganska svåtr att gå ner i vikt på LCHF - jag använder Cambridge för att gå ner, och LCHF för att hålla vikten.

Lycka till!

Mvh/Andreas

Tack för svar Andreas!

Jag har redan gjort övergången... igår på morgonen åt jag mitt första mål mat. Det gick bra rent fysiskt, min kropp tog till sig maten utan kompl.Jag mår toppen fysiskt. Jag har ätit efter LCHF varje mål....Typ 2ägg o 1/3  dels paket bacon+ en klick majo. Middag en grönsallad med olivolja, gurka o ett par körsbärstomater lite rödlök en kycklingfile gratinerad med cremefraisch och parmesan, kvällen samma mat igen. Idag liknande meny, fast till kvällen haricoverts, med smör, stekta champ. och en bit ost.

Idag har hjärnspökena tagit tag i mig. Tänk om jag går upp alla 6 kilon igen, tankarna maler på, och jag nojjar över detta....

Jag är sedan tidigare ett typ exempel på framgångsrik "bantare" med GI diet, Då jag den gången startade med noll kolhydrat diet 2veckor typ LCHF, jag tappade massor av kilon för några år sedan, det funkade utmärkt då, (ett litet barn senare och några slarviga år efter det, behöver jag ännu en gång reducera vikten, jag är super känslig för socker) Jag har läst mycket om LCHF och tycker det verkar bättre...

För att återgå till oron, så är det just kombinationen mellan Cambridge och kost med mycket fett som gör mig rädd för att jag nu går upp allt igen.. 

Något kilo uppåt blir det givetvis till en början eftersom man tömmer kroppen totalt med Cambridge, när man börjar fylla på får man ju lite vikt i mage o tarmar som tidigare varit tomma, och även lite vätskevikt. Det borde dock inte bli mer än ett kilo eller så. För min egen del har jag som sagt svårt att gå ner med LCHF (om jag inte nollar) men för att hålla vikten funkar det bra. Om du har lätt för att gå ner i vikt gissar jag en vecka platå, och sedan nedåt igen om du kör på relativt strikt. Att gå upp allt igen är inte speciellt troligt om du inte börjar återinföra för mycket kolhydrater. 

Något kilo uppåt blir det givetvis till en början eftersom man tömmer kroppen totalt med Cambridge, när man börjar fylla på får man ju lite vikt i mage o tarmar som tidigare varit tomma, och även lite vätskevikt. Det borde dock inte bli mer än ett kilo eller så. För min egen del har jag som sagt svårt att gå ner med LCHF (om jag inte nollar) men för att hålla vikten funkar det bra. Om du har lätt för att gå ner i vikt gissar jag en vecka platå, och sedan nedåt igen om du kör på relativt strikt. Att gå upp allt igen är inte speciellt troligt om du inte börjar återinföra för mycket kolhydrater. 

Super tack :) Känns faktiskt lite lättare. jag har ju redan börjat att äta nu så... jag kör på och försöker tänka på kolisarna... jag tror att det jag har fått i mig hittills är okej iaf... kanske rödlöken och tomaterna som skulle vara galet. men i så liten mängd är det säkert ändå ok. :)

Lycka till!

Mvh/Andreas

Intressant andreas , för min del fungerar lchf mer som ( viktstabil) kosthållning än diet. Också varit inne på en ren (batningsdiet) för att minska lite i vikt.

Vart har dina viktresor lett till?

Har du mycket som ska bort, Sandal? Håller tummarna för att du får hålla borta de 6 kg du redan fått bort. :)

Tror inte övergång från Camebridge till LCHF blir då dramatiskt för kroppen. Camebridge är visserligen lågfett men när du går ner i vikt så har jag förstått att du "äter" av kroppens eget fettlager, så i teorin åt du inte alls lågfettkost innan heller. :)

Sandal, Cambridge och liknande skojerier ska du hålla dig borta ifrån. Jag försökte få klarhet i vad deras produkter innehåller men det gick jag bet på. Berodde kanske på att jag helt enkelt inte hittade. Det jag däremot snappat sedan tidigare är att det mig veterligen är en VLCD-diet, dvs ingenting att bry sig om för den som vill uppnå långsiktig och hälsosam viktnedgång.

Det jag skulle börja med är att försöka normalisera ätandet en smula. Passa på under denna tid att läsa på om LCHF så att du har bra koll INNAN du sätter igång. När du sedan upplever dig vara redo så kör du igång som vanligt. Ett vanligt problem, baserat på många av forumfrågorna, är att man hoppar på LCHF ungefär som vore det vilken diet/snabbfix som helst. Får man till saker så kan det absolut funka. Men vill man ha koll på vad det är som komma skall, hur man undviker attt må för dåligt i början, anpassningstider, metoder och verktyg för hur man får till praktiken... då är det värt varje sekund/krona att ha läst på och förstått det basala än att mötas av ett problem senare som man inte riktigt vet hur man ska hantera och då dessutom kanske mår sisådär. Risken med det senare är ju då i värsta fall att man lägger av innan man börjat.

Tack Tom!

Ja nu är ju läget som sådant, att jag har börjat med LCHF redan, sedan i måndags. Jag hoppade på cambridge för att få en rejäl motivations/kickstart och för att bryta min kolis vana/ätmönster... men planen var aldrig att fortsätta mer än i 2v, då jag inte riktigt tror på metoden i längden, jag är rädd för att kroppen skall gå i baklås, och sedan vara svår att påverka i viktnedgång, min kropp är ju sådan som sparar på allt, speciellt då jag äter kolhydrater.

Jag kände mig väldigt motiverad när jag gick ned 6kg på dessa två veckor super lättad o lycklig för min vikt nedgång. Undertiden jag drack soppa läste jag på ordentligt om lchf.

Jag hoppade direkt över på LCHF, jag tog risken med att jag känske skulle få någon fysisk reaktion, men jag litade ändå konstigt nog på min kropp där. Jag har inte upplevt något konstigt faktiskt, jag mår bra. Kanske lite törstig, eftersom kroppen redan vant sig vid sådan mängder vatten som man dricker med Camb. 3liter om dagen... men ok, men undrar om kroppen tänker samla på vätskan igen, känner viss skilnad efter ett par dagar utan cambridge?? om man dricker mycket släpper kroppen då ifrån sig vätskan lättare tro?

Hjärnspökena kom efter en dag. Tänk om kroppen efter "svälten" reagerar med fettet, suger upp allt jag stoppar i mig? jag har läst om hur fettseller kan dubblera sig om man svälter...

LCHF Maten i sig vad det gäller planering har jag testan lite grann genom mina 1 1/2 år strikt GI ätande. Funkade då toppen. Min kropp mår väldigt bra av att få fett, protein och minimalt med kolhydrat.

Jag vägde mig i morse, jag har gått upp 700g. men från tom mage o tarm till påfyllnad är det nog helt lågiskt..?

• Like 1

Sandal, Cambridge och liknande skojerier ska du hålla dig borta ifrån. Jag försökte få klarhet i vad deras produkter innehåller men det gick jag bet på. Berodde kanske på att jag helt enkelt inte hittade. Det jag däremot snappat sedan tidigare är att det mig veterligen är en VLCD-diet, dvs ingenting att bry sig om för den som vill uppnå långsiktig och hälsosam viktnedgång.

Det jag skulle börja med är att försöka normalisera ätandet en smula. Passa på under denna tid att läsa på om LCHF så att du har bra koll INNAN du sätter igång. När du sedan upplever dig vara redo så kör du igång som vanligt. Ett vanligt problem, baserat på många av forumfrågorna, är att man hoppar på LCHF ungefär som vore det vilken diet/snabbfix som helst. Får man till saker så kan det absolut funka. Men vill man ha koll på vad det är som komma skall, hur man undviker attt må för dåligt i början, anpassningstider, metoder och verktyg för hur man får till praktiken... då är det värt varje sekund/krona att ha läst på och förstått det basala än att mötas av ett problem senare som man inte riktigt vet hur man ska hantera och då dessutom kanske mår sisådär. Risken med det senare är ju då i värsta fall att man lägger av innan man börjat.

Tja, alla är vi olika. För många är det nog bra att köra learning-by-doing-konceptet. Speciellt för de med sug. :)

• Like 1

Jag körde Xtravaganza i två omgångar. Längsta perioden på bara pulver var 13 veckor. Efter det fick jag gallsten eftersom gallan "inte använts" på så länge. Det är väl egentligen det som är det tråkiga med en övergång till en fetare diet. Men jag fick höra att det var ovanligt.

Lite nyfiken hur CB kan kombineras med LCHF? Det är inte strikt LCHF vi menar då? För det innehåller mycket kolisar, "16,7g kolhydrater på 43g det är en påse". Jag har kört CB många omgångar och trivts med det men har nu sen nyår ställt undan kartongen då jag kände att så mycket kolisar vill jag inte ha i mig. Jag kör strikt och har 10 kg kvar så det lär dröja med LCHF men som jag vet - det är ju en livstilsförändring jag gör :-)

Jag var också extremt orolig när jag skulle gå från VLCD till LCHF, men det hade jag inte behövt vara upptäckte jag! Jag började äta enligt Cambridges upptrappningsplan (men åt då LCHF - typ 100 kött/fisk/fågel med fet sås/smör/cream cheese de första 4 dagarna och trappade upp med grönsaker osv) och gick ner ca 1,5 kg under de 2 veckorna jag trappade upp! :)  Jag bröt heller aldrig ketosen (vilket kan förstås, då en påse CB innehåller fler kolhydrater än vad mina LCHF-måltider gör).

Jag gör som du och låter kroppen känna efter när och hur mycket den behöver. Jag har mycket mer energi nu och orkar träna mycket mer under dagarna också, som bidragit till min fortsatta viktnedgång.

Hoppas att det går nedåt för dig!