AGF Posted March 22, 2019 Share Posted March 22, 2019 Jag har en kompis som just har frågat mig om att ta bort sockret. Personen har dock en del problem som jag inte kan svara på, men som kanske någon eller några här kan hjälpa mig med. Personen är opererad för et bråck i magsäcken. Resultatet blev tyvärr dåligt, med många ärr i magen. Ett blockerade tarmen så att hen fick akutopereras igen på senhösten. Det är alltså inget att leka med. Frågorna är i första hand dessa: 1. Om man inte har någon gallblåsa kvar, hur hanterar man då fettdriften utan att få diarré? 2. Om man inte tål mjölkprotein, vad ersätter ni då smör, grädde och creme fraishe etc. med? 3. Jag känner att personen borde låta magen vila i en mild form av periodisk fasta, men med en liten magsäck (som tydligen vägrar töja sig, kanske på grund av ärrbildningen) är det svårt att få i sig tillräckligt ven med täta måltider. Hjälp tas tacksamt emot! Jag vill verkligen hjälpa den här vännen, som lider mycket av allt hen inte kan äta och som dessutom äter jättefel i dag, typ ris och läsk (medveten om det, men inte vad man kan göra åt det). Många dietister har tydligen gått bet, men de brukar heller inte föreslå att ta bort kolhydraterna ... 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted March 22, 2019 Share Posted March 22, 2019 Låter som att paleo är ett bra alternativ. Det är i princip lite liberalare LCHF (under 100g kolh/dygn) och utan mjölkprodukter. Ersättare för mjölkprodukterna är t ex kokosmjölk, kokosgrädde och smör kan man göra ghee av för att bli av med mjölkproteinet. Näringstät mat tror jag är viktigare än energirik mat. Kanske lägga en längre fasta lite mindre ofta (typ 24tim en gång i veckan)? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted March 23, 2019 Share Posted March 23, 2019 Galla produceras väl även om man har opererat bort gallblåsan? Vissa känsliga kan bli dåliga även av ghee, det kan finns pytterester mjölkprotein kvar. Annars måste ju näringsrik och näringstät mat vara det bästa. Typ lever, ägg, sardin, grönkål och kött. http://matkalkyl.se/naringstatarika-livsmedel.php 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kickilotta Posted March 23, 2019 Share Posted March 23, 2019 On 2019-03-22 at 09:06, AGF sade: 1. Om man inte har någon gallblåsa kvar, hur hanterar man då fettdriften utan att få diarré? Man producerar fortfarande all den galla man behöver - levern anpassar sig. Man behöver inte oroa sig. Så här står det i LÄKEMEDELSBOKEN om hur det fungerar efter operation: "Efter kolecystektomi saknar man reservoarfunktion för gallan, som i stället kontinuerligt tömmer sig med några droppar i minuten till tunntarmen, vilket ur metabol synvinkel inte innebär några nackdelar." 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zpider Posted March 24, 2019 Share Posted March 24, 2019 Många år sedan nu som min gallblåsa togs bort. Då var det inget prat på att man kunde bli direkt dålig av det, bortsett från att några fortfarande skulle kunna känna av ”gallstensanfall”. Valet den gången var inte svårt, då jag trodde jag skulle stryka med vid varje anfall. Och kan säga nu att efter ca 10 år har jag inga som helst biverkningar, och har aldrig haft. Men så har jag plåtmage också. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AGF Posted March 24, 2019 Author Share Posted March 24, 2019 On 2019-03-22 at 11:51, MariaF sade: Låter som att paleo är ett bra alternativ. Det är i princip lite liberalare LCHF (under 100g kolh/dygn) och utan mjölkprodukter. Ersättare för mjölkprodukterna är t ex kokosmjölk, kokosgrädde och smör kan man göra ghee av för att bli av med mjölkproteinet. Näringstät mat tror jag är viktigare än energirik mat. Kanske lägga en längre fasta lite mindre ofta (typ 24tim en gång i veckan)? Ghee var ett bra förslag, men varför fasta om man har svårt att få i sig nog med kalorier som det är? Kan du utvidga resonemanget? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted March 24, 2019 Share Posted March 24, 2019 3 minuter sedan, AGF sade: Ghee var ett bra förslag, men varför fasta om man har svårt att få i sig nog med kalorier som det är? Kan du utvidga resonemanget? Det var du som tänkte att fasta kunde vara bra och jag förmodar att du tänkte på autofagi, dvs reningsprocessen? Då tänker jag att om man fastar rejält "på en gång" så får man en utrensning samtidigt som man äter ordentligt de övriga dagarna. Förr var det vanligt med en utrensningsfasta på våren, dvs en gång om året. I det här fallet kan det, av din korta beskrivning att döma, kanske vara vettigare att fokusera på att lämna läsken bakom sig och äta bra, näringstät mat. Smör/ghee är visserligen energi men inte så mycket näring, om man tänker vitaminer, mineraler, aminosyror osv. En sak i taget, liksom. 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AGF Posted March 24, 2019 Author Share Posted March 24, 2019 1 timme sedan, MariaF sade: Det var du som tänkte att fasta kunde vara bra och jag förmodar att du tänkte på autofagi, dvs reningsprocessen? Då tänker jag att om man fastar rejält "på en gång" så får man en utrensning samtidigt som man äter ordentligt de övriga dagarna. Förr var det vanligt med en utrensningsfasta på våren, dvs en gång om året. I det här fallet kan det, av din korta beskrivning att döma, kanske vara vettigare att fokusera på att lämna läsken bakom sig och äta bra, näringstät mat. Smör/ghee är visserligen energi men inte så mycket näring, om man tänker vitaminer, mineraler, aminosyror osv. En sak i taget, liksom. Jo, jag tänkte på reningen, men frågan är hur det ska gå till om man har svårt att få i sig det som behövs. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted March 24, 2019 Share Posted March 24, 2019 5 timmar sedan, AGF sade: Jo, jag tänkte på reningen, men frågan är hur det ska gå till om man har svårt att få i sig det som behövs. Genom att fasta lite mer sällan och äta näringstätt där emellan. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts