MariaF

KAM - utredning?

Recommended Posts

Förslag att det ska "rensas upp" bland KAM, kompltementära och Alternativa Metoder. Nån mer än jag som kan tycka både bu och bä om metoderna i sig men blir vansinig på överförmynderiet och att man vill begränsa MIN valfrihet..?!

Ett utdrag ur början:
 Det skiner igenom i utredningsdirektiven som drömmer om att alternativmedicin i framtiden kan ”bli en värdefull del av den etablerade vården” då KAM bidrar ”med ett holistiskt synsätt, till skillnad från den etablerade hälso- och sjukvården”. (Det är svårt att uppfatta det sista som annat än en förolämpning.)

Ett utdrag lite senare:
Låt oss hellre se till att fasa ut alternativmedicinen ur den skattefinansierade vården. Heder åt regionrådet Anna Starbrink (L) som stängde kranen för antroposofiskt kvacksalveri

Vem förolämpar vem? Vidarkliniken var väldigt uppskattad!

https://www.dagenssamhalle.se/kronika/ivo-lar-inte-korka-upp-champagnen-26670?fbclid=IwAR0h24q3c9X_zLyyk3DpF0818Sjrjt0zfsTb-UM9jzzoWjwaxP3wrgr-Kyk

• Gilla 4
  • Tack! 1
  • Ledsen 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns väl bara en sak att säga, dessa förbannade politiker som tror att de begriper något. De har inte ens fattat att de är folkets tjänstemän och deras skyldighet är att verka för folkets bästa.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bra inlägg om VoFs roll i just nedläggningen om Vidarkliniken (även om det handlar om alternativ- / komplementärmedicin i största allmänhet...) Kloka gummor och gubbar har det bedrivits häxjakt på i alla år. :(:angry:

https://www.lt.se/artikel/debatt/ideologiskt-driven-kritik-bakom-vidarklinikens-fall?fbclid=IwAR0MMcKI9xfRFkLiXA5gaQ3Qz9_g1aVitMDyiE2fj9RoiBtjANQabY1GhUM

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I t.ex Kina och Korea så läser läkarstudenter grejer som örtmedicin och akupunktur på prestigefyllda medicinska universitetet. I Sverige kallas det kvacksalveri 🙄

Men såklart finns det kvacksalvare och lurendrejare inom alternativmedicin. Det förekommer ju "fusk" inom alla servicetjänster och yrken. Dock svårare att få hjälp som konsument om du lurats av en "healer", jämfört med om t.ex golvläggaren inte gjorde vad han lovade. Det är väl det främsta problemet. 

Har inget emot att man moderniserar kvacksalverilagen, om det görs på ett bra sätt. Det jag reagerar på är snarare den fyrkantige reaktionära krönikören, som uppenbarligen tycker att alla former av alternativa behandlingsmetoder är trams, läkare som han är. 

Han glömmer bort att många alternativa behandlingsmetoder numera avvänds inom den vanliga svenska vården med bra resultat, t.ex medicinsk yoga, kiropraktor, andningsträning och meditation&avslappning för att nämna några. Metoder som en gång i tiden ansågs trams, flum och verkningslöst, men som senare omvärderats. Finns verkligen en fara i att sitta och avfärda alla saker man inte förstår sig på. 

• Gilla 3
  • Tack! 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 3/23/2019 at 12:26 PM, Elinor said:

I t.ex Kina och Korea så läser läkarstudenter grejer som örtmedicin och akupunktur på prestigefyllda medicinska universitetet. I Sverige kallas det kvacksalveri 🙄

Numera kan sjukvårdsutbildad personal i Sverige lära sig akupunktur, men det är en specifik utbildning.
Dottern till en av mina tidigare kollegor gick sin läkarutbildning i Tyskland, och där ingick homeopati som en obligatorisk del av utbildningen.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 timmar sedan, Ti Ti sade:

Numera kan sjukvårdsutbildad personal i Sverige lära sig akupunktur, men det är en specifik utbildning.

De enda jag vet som får det är barnmorskor, och då som smärtlindring. Finns det fler som får lära sig det? 

Homeopati är väldigt bespottat idag, tyvärr. Hoppas tyskarna står emot drevet så man åtminstone kan få hjälp där när alla svenska utövare tystats. Min erfarenhet (av det jag behövt hjälp med) är god. Min lilla tax fick också lindring i sina livmoderinflammationer.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 timmar sedan, MariaF sade:

De enda jag vet som får det är barnmorskor, och då som smärtlindring. Finns det fler som får lära sig det? 

Homeopati är väldigt bespottat idag, tyvärr. Hoppas tyskarna står emot drevet så man åtminstone kan få hjälp där när alla svenska utövare tystats. Min erfarenhet (av det jag behövt hjälp med) är god. Min lilla tax fick också lindring i sina livmoderinflammationer.

Sjukgymnaster kan också ha vissa delar av akupunktur, ur smärtlindrande syfte..

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Utredare föreslår statlig portal för alternativmedicin https://www.dagensmedicin.se/artiklar/2019/03/28/utredare-foreslar-statlig-portal-for-alternativmedicin/

"Information om alternativmedicin ska gå att hitta på 1177 och hälso- och sjukvårdspersonal bör få orienterande utbildning inom området. Det anser utredningen, som i dag lämnas till regeringen."

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 3/25/2019 at 8:22 AM, MariaF said:

Det var en sjukgymnast som berättade för mig att det finns en utbildning för akupunktur för vårdpersonal. Hon behandlade min tennisarmbåge/golfhandled (spelar varken eller) med infrarött och akupunktur.

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mats Reimer som är krönikör i Dagens Samhälle var tidigare bloggare i Dagens medicin har band till läkemedelsbolag, och är medlem i VoF. Så mats Reimer är jävig. Men Mats Reimer tycker förmodligen att pengar som inte går till läkemedelsbolag är bortkastade. MR kallade LCHF alternativmedicin långt efter socialstyrelsen godkännt det.  

https://via.tt.se/pressmeddelande/dagens-medicin-mats-reimer-lanserar-amfetamin-for-lakemedelsbolag?publisherId=1559448&releaseId=1668169

• Gilla 2
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg