Jump to content

Antonietta gick ner 68 kilo med LCHF

Recommended Posts

Antonietta-success-story-featured-image

Antonietta var kraftigt överviktig med många olika hälsoproblem och listan med läkemedel var lång, bara för att orka genomföra dagen. När hennes läkare föreslog kirurgi för att lösa hennes problem med ryggen visste hon att den verkliga lösningen var att gå ner i vikt. Hon började gå till en PT som rekommenderade ketogen kost/strikt LCHF för optimal viktnedgång. Här är Antoniettas berättelse:

Mejlet, översatt från engelska

Jag är 48 år och började med ketogen kost 2015 och nästan två år senare, 2017, hade jag gått ner hela 68 kilo. Och jag har hållit vikten sedan dess… Jag älskar den här livsstilen och kommer aldrig att gå tillbaka. Kosten har räddat mitt liv.

Jag vägde 146 kilo när jag påbörjade min resa mot ett friskare liv. Jag hade testat fem olika PT och jag hade alltid hållit mig till en fett- och kalorisnål kost. Inget fungerade, tills jag träffade min PT Jill Murphy på Mission Fitness. Jag fick inte bara ett träningsprogram av henne, hon förespråkade också keto/strikt LCHF.

Innan jag började träna med Jill hade jag stått på kortison under större delen av de senaste 14 åren. Det senaste året 60 mg per dag för att behandla mina eksem. Jag tog 800 mg Naproxen varje dag och ibland 1600 mg, för ryggen skull. Min läkare föreslog kirurgi, men min pappa hade genomgått en misslyckad ryggoperation så jag avböjde. Det var då jag kom fram till att det var dags att gå ner i vikt. Jag använde också inhalator upp till fyra gånger per dag. Efter tre veckor med ketogen kost kunde jag sluta med kortison och efter ungefär en månad behövde jag varken inhalator eller Naproxen. När jag säger att keto har räddat mitt liv så tror jag verkligen det.

…allt kan ketofieras och det smakar så mycket bättre.
När jag var som tyngst hade jag storlek 54 och mitt mål var att väga 82 kilo eller att ha storlek 40. Några få veckor efter tvåårsdagen 21 juni 2017, vägde jag in på 82 kilo och kan nu ha storlek 38. Jag var extatisk, vägen har varit lång, många gpnger har jag varit redo att ge upp. Jag har fuskat några gånger längs vägen, men jag insåg snart att det inte var värt det. Könslan jag fick från kolhydrater och socker var inte värd det. Jag saknade inte bröd, pizza, pasta, godis eller bakverk tillräckligt mycket för att ta smällen och må dåligt. Under de senaste tre och ett halvt åren har jag insett att med keto känns det inte som om jag försakar någonting, allt kan ketofieras och det smakar så mycket bättre.

Vi lanserade nyligen en ketomeny på våra restauranger, för jag tror verkligen på att det kan förändra andras liv, precis som det har förändrat mitt.

Ja, du måste satsa helhjärtat och engagerat, men vad kräver inte det? Jag delar dagligen med mig av min berättelse för att ge andra inspiration. Jag vaknar varje morgon och känner mig som 25 år. Känslan av energi, mentalt fokus och uteblivet sötsug måste upplevas.

Känslan av att vara i ketos överträffar allt annat jag upplevt. Keto är som en perfekt semester, den där upplevelsen du vill dela med dig av till alla du möter.

Tack för allt du och dina medarbetare gör. Jag älskar att använda Diet Doctor som kunskapskälla.

Antonietta

Kommentar

Tack för att du delar med dig, Antonietta. Vilken förändring en kostomlägging kan åstadkomma!

/ Dr Andreas Eenfeldt

Kom igång

Vill du också gå ner i vikt och förbättra din hälsa? Anmäl dig till vår gratis tvåveckors LCHF-utmaning!

Du kan också använda vår gratis guide LCHF för nybörjare. Om du vill underlätta maximalt rekommenderar vi vårt populära verktyg Diet Doctors veckomenyer – prova gratis en månad. Ingen reklam, ingen bindningstid.

Video om ketogen kost

• Ketokurs med Andreas Eenfeldt (del 7)
    Ketokurs med Andreas Eenfeldt (del 7)06:24Keto för nybörjare med dr Andreas Eenfeldt. Hur går du ner i vikt på ketogen kost?
  • "Min värk har minskat, doktorn"
    "Min värk har minskat, doktorn"11:12Smärta, kost och livsstil med dr Èvelyne Bourdua-Roy.
  • Keto-kurs med dr Andreas Eenfeldt, del 1
    Keto-kurs med dr Andreas Eenfeldt, del 108:02Vilka fördelar innebär ketos? Vad äter du på ketogen kost? Här är en informativ kurs med dr Andreas Eenfeldt.
  • Keto för att överleva cancer
    Keto för att överleva cancer28:51Audra Wilford berättar om sina erfarenheter av ketogen kost som en del i behandling av sonen Max hjärnumör.
  • Biverkningar av ketogen kost
    Biverkningar av ketogen kost06:58Några vanliga biverkningar av ketogen kost – och hur du undviker dem.
  • Avancerade LCHF-tips!
    Avancerade LCHF-tips!31:11
  • Är rädsla för protein den nya fettskräcken?
    Är rädsla för protein den nya fettskräcken?20:15Hur mycket protein bör man äta på LCHF eller ketogen kost? Kan man få problem om man begränsar intaget för att få högre ketonvärden?
  • Dr Angela Poff presentation San Diego 2016
    Dr Angela Poff presentation San Diego 201644:42Dr Angela Poff föreläser på Low Carb USA 2016
  • Kan man besegra cancer med LCHF?
    Kan man besegra cancer med LCHF?13:00Kan ketogen kost hjälpa vid cancerbehandling? Det finns många skäl till att tro att det kan vara så.
  • Livet utan migrän
    Livet utan migrän15:44Elenas liv förändrades helt med ketogen kost.
  • Intervju med dr Ken Berry
    Intervju med dr Ken Berry12:00I den här intervjun berättar dr Ken Berry vad som fick honom att börja med ketogen kost och hur det är att behandla patienter med kosten.
  • Tio år av forskning på ketogen kost
    Tio år av forskning på ketogen kost22:05Dr Dominic d'Agostino, en av de ledande inom forskning på ketogen kost, intervjuas i sitt labb i Florida.
  • Ketogen kost vid cancerbehandling
    Ketogen kost vid cancerbehandling17:07Kan strikt ketogen kost hjälpa till att förebygga eller till och med behandla vissa cancerformer, som hjärncancer?
  • Keto är den enda kost som har fungerat
    Keto är den enda kost som har fungerat19:23Kristie Sullivan skriver inspirerande inlägg för Diet Doctor och har även en fantastisk historia att berätta.
  • Keto-anpassning och prestation
    Keto-anpassning och prestation58:58
  • Optimal prestation med ketoner
    Optimal prestation med ketoner16:33Hur kan ketogen kost maximera idrottslig och kognitiv prestation?
  • Kan ketogen kost påverka cancer?
    Kan ketogen kost påverka cancer?53:59Intervju med professor Eugene J. Fine, läkaren bakom världens första människostudie på LCHF och cancer. Svensk undertext!
  • Fördelarna med träning på fettdrift
    Fördelarna med träning på fettdrift20:45Intervju med Jeff Volek, RD, PhD, en av världens främsta forskare på LCHF och träning.
  • Fat Chance
    Fat Chance1:05:43Är det möjligt att cykla tvärs över Australiens kontinent (3400 km) utan att äta kolhydrater?
  • Metabol flexibilitet och vad som gör att en kost fungerar
    Metabol flexibilitet och vad som gör att en kost fungerar35:14Vad är metabol flexibilitet och varför spelar det roll när man ska bestämma vad som utgör en optimal kost?
  • Ketonmätning i utandningsluft
    Ketonmätning i utandningsluft20:51
  • Data från ett år med ketos
    Data från ett år med ketos10:20
  • Vad äter man på keto?
    Vad äter man på keto?11:22Vad äter man på keto? Få svaret i del 3 av vår kurs om ketogen kost.
  • Spring – och ät – för livet
    Spring – och ät – för livet27:33Dr Mark Cucuzzella om LCHF-anpassning för prestation och hur man kan få det att fungera bra.

Viktnedgång

• My success story med Katrin Crum
    My success story med Katrin Crum02:45Vi träffade Katrin på Low Carb Cruise i maj 2018 och här är hennes LCHF-berättelse.
  • Ketokurs med Andreas Eenfeldt (del 7)
    Ketokurs med Andreas Eenfeldt (del 7)06:24Keto för nybörjare med dr Andreas Eenfeldt. Hur går du ner i vikt på ketogen kost?
  • Vinsterna med en 7-dagarsfasta
    Vinsterna med en 7-dagarsfasta03:34
  • Handlar inte vikten bara om kalorier? Svar på vanliga frågor
    Handlar inte vikten bara om kalorier? Svar på vanliga frågor03:14Handlar viktnedgång bara om att äta färre kalorier än man gör sig av med?
  • De 5 vanligaste misstagen på LCHF
    De 5 vanligaste misstagen på LCHF08:57Är det svårt för dig att nå din målvikt, är du hungrig eller mår du inte bra? Se till att du undviker dessa misstag.
  • VIDEO: Jeffry Gerber - Why Low Carb and Other Common Questions (VAIL 2016)
    VIDEO: Jeffry Gerber - Why Low Carb and Other Common Questions (VAIL 2016)16:59
  • Så halverade Tommy sin vikt
    48:22Tommy Runesson föreläser om sin enorma viktresa med LCHF och vilka lärdomar han fått med sig på vägen. Inspiration och kunskap även om du vill gå ner mindre än hälften av din kroppsvikt! Följ Tommy Runesson på hans blogg: http://tommytappar.se
  • Minus 90 kilo och en hälsoresa för familjen
    Minus 90 kilo och en hälsoresa för familjen15:05Larry Diamond har transformerat sitt liv och gått ner 57 kg med LCHF. I den här intervjun delar han med sig av sina insikter från resan.
  • Problemet med socker
    Problemet med socker50:01Är det fett eller socker som är orsaken till de aldrig tidigare skådade epidemierna av fetma, typ 2-diabetes och metabol sjukdom?
  • Avancerade LCHF-tips!
    Avancerade LCHF-tips!31:11
  • Hur insulin styr din vikt
    14:39
  • Orsaken till fetma
    Orsaken till fetma38:45
  • Att förstå och behandla typ-2 diabetes
    Att förstå och behandla typ-2 diabetes59:44Dr Jason Fung föreläser om diabetes för en grupp läkare.
  • Hur man går ner 110 kilo utan hunger
    Hur man går ner 110 kilo utan hunger31:06
  • Att motivera till livsstilsförändringar
    Att motivera till livsstilsförändringar51:45Hur kan du hjälpa och motivera personer att börja med och hålla fast vid LCHF?
  • Hjärtattacken blev ett uppvaknande
    Hjärtattacken blev ett uppvaknande07:11Efter hustruns hjärtattack letade Chris Pattinson efter ett sätt att hålla det hela i schack med kost och livsstil. Och på vägen förbättrade han sin egen hälsa.
  • Intervju med Jason Fung
    Intervju med Jason Fung45:20
  • Därför är mer protein bättre
    Därför är mer protein bättre15:17Dr Ted Naiman tror att mer protein är bättre och han rekommenderar ett högre intag.
  • Dr. Jason Fung - Therapeutic Fasting (SD 2016)
    46:13
  • En global matrevolution
    En global matrevolution48:15
  • 45 kilo borta utan kaloriräkning
    45 kilo borta utan kaloriräkning24:12
  • LCHF på rätt sätt – Eric Westman 3
    LCHF på rätt sätt – Eric Westman 314:09Intervju med Eric Westman, läkare och expert på LCHF-kost. Om grunderna för att äta LCHF och vad som är viktigt att tänka på när man sätter igång för att det ska gå så bra som möjligt.
  • Att hjälpa folk till bättre hälsa
    Att hjälpa folk till bättre hälsa15:44Dawn var sjuk och överviktig men sen hittade hon LCHF... och det förändrade hennes liv.
  • Måste du räkna kalorier för att gå ner i vikt?
    Måste du räkna kalorier för att gå ner i vikt?10:22Är kaloriräkning nödvändigt för att gå ner i vikt?

Stöd Diet Doctor

Vill du ge ditt stöd till Diet Doctor och få tillgång till bonusmaterial? Ta en titt på vårt medlemskap.

Gratis provmånad

Fler framgångshistorier

Ta del av över 750 framgångshistorier.

• Efter tio år med typ 2-diabetes började Graham med LCHF
    Efter tio år med typ 2-diabetes började Graham med LCHF 
  • Isabella och LCHF: Jag känner mig pånyttfödd
    Isabella och LCHF: Jag känner mig pånyttfödd 
  • Katrins framgångar med LCHF
    Katrins framgångar med LCHF 

Vill du också inspirera?

Har du en framgångshistoria att dela med dig av? Det är ett effektivt sätt att inspirera andra till att förändra sina liv.

Mejla din historia till annika@dietdoctor.com. Före- och efterbilder är bra för att göra din historia konkret och extra inspirerande för andra. Berätta om det är OK att dela ditt namn och bild eller om du vill vara anonym. Tipsa också gärna om du har en blogg eller Instagram eller liknande för läsare att följa.

Inlägget Antonietta gick ner 68 kilo med LCHF dök först upp på Diet Doctor.

Visa hela artikeln